Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe bedrading naar nieuw achterlicht aanleggen. - Forum Wereldfietser

Nieuwe bedrading naar nieuw achterlicht aanleggen.

Ik heb gisteren een nieuw voorwiel met naafdynamo gemonteerd ter vervanging van een gewone banddynamo. Ik had ook al een nieuwe voorlamp gemonteerd. Ik wou er een met flinke lichtopbrengst zodat ik ook op onverlichte weggetjes in de polder voldoende zicht heb waar ik daar tot op heden altijd een batterijlicht bij zette. Ik heb er nu een die bij de krachtigste dynamoverlichtingen hoort die er op dit moment verkrijgbaar zijn.

Ik heb deze twee gekocht. Ze zijn daar overigens knap voordelig op het moment. Doe er eventueel je voordeel mee. Ze zijn beide met standlicht d.m.v. een condensator die opgeladen wordt. Het achterlicht blijft heel erg lang branden daarmee als je stil staat.

https://www.internet-bikes.com/75369-he ... off-zwart/
https://www.internet-bikes.com/75372-he ... 0mm-zwart/

Hier wat reviews.

https://www.amazon.com/Herrmans-H-One-d ... B00IJ27AEA
https://www.amazon.com/Herrmans-H-Track ... B00N349U4C

http://swhs.home.xs4all.nl/fiets/tests/ ... ex_en.html

En hier de lichtsimulator van Herrmans. De onderste is van deze lamp.

http://www.herrmans.eu/start-english/pr ... simulation

Ik heb gisteravond een kort stukje op een onverlicht weggetje gereden en het komt aardig overeen met die simulator. Ook als je in het donker uit stilstand wegrijdt is de lichthoeveelheid bij de geringste snelheid al direct genoeg om goed te zien wat je doet wat erg prettig is.


Maar nu mijn vraag. Het oude achterlicht is een klassiek model dat op het witte deel van het achterspatbord zit. Die deed het al een tijdje niet meer en ik vermoed dat er ergens een draadbreuk zit. De oude draad loopt vanaf de banddynamo door de framebuizen en door het holle stangetje waarmee het spatbord op de as vast zit. Als ik het achterwiel demonteer komt er altijd wat kracht te staan op het verbindende slangetje tussen de achtervork en de spatbordstang (die je dan los van de as haalt) waar de draad doorheen loopt en ik vermoed dat dit na verloop van tijd tot een draadbreuk ergens heeft geleid.

Het nieuwe achterlicht komt onder de bagagedrager te zitten op de daartoe bedoelde montageplaat die er ook zit waar ik nu een batterijlicht met reflector op geschroefd heb zitten. Daar moet nu dus een draadje naartoe. Het valt me vies tegen hoe weinig er op het internet te vinden is over het aanleggen van een nieuwe draad naar een achterlicht en in dit geval ook naar een andere locatie. Men lijkt er van uit te gaan dat een vervangend achterlicht altijd gemonteerd wordt op een plaats waar al een stroomdraad heen loopt. Het toegenomen gebruik van batterijlichten zal hier ook aan bijdragen. Ik vind echter een goed licht dat niet afhankelijk is van batterijen toch ook een stuk gemak dus ik wil weer een door een dynamo gevoed achterlicht hebben. Batterijverlichting geeft ook het nodige gedoe.

Ik zal als één optie waarschijnlijk op zijn minst een nieuwe draad naar de oude locatie moeten trekken en dan evt. aan de binnenkant of de buitenkant (onder witte tape geplakt?) van het spatbord de draad omhoog leiden naar de bagagedrager. Proberen de draadbreuk te vinden en te repareren lijkt me geen efficiënte optie. Of ik moet een ander traject kiezen. De voorlamp heeft een uitgang voor een achterlicht die dan ook via de schakelaar van de voorlamp bediend wordt. Die voorlamp zit nu op een beugel hoog op de stuurpen die vlak onder de stuurbuis is gemonteerd en steekt dus boven het stuur uit. Ik kan hem dan ook makkelijk een beetje van stand veranderen om de lichtbundel meer of minder omhoog te richten. In het verkeer hou ik hem wat laag om anderen niet te verblinden en op zo'n donker weggetje kan ie op een gewenste hogere stand gezet worden al naar gelang hoe ver ik vooruit wil kunnen kijken. De kortste verbinding tussen die positie op de stuurpen en de bagagedrager loopt natuurlijk niet helemaal onderlangs, maar is daar evt. een andere handige oplossing voor?

Ik vroeg me af of mensen hier nog tips hebben hiervoor. Veel montagemateriaal vind ik ook niet voor dit soort bedradingsklusjes behalve het draad zelf. Is er een goede manier om een draad buitenom te leiden? Iets handigers dan het domweg met zip-ties aan de buizen bevestigen, eventueel door een slangetje of buis (rembuitenkabel) ter bescherming? Onder tape plakken? Of is er een nettere/handigere andere manier waar ik nog niet aan gedacht heb?

Hebben anderen ervaringen met dit soort klusjes? Suggesties zijn welkom.
Buitenom leiden lijkt me de minst wenselijke optie. Bedrading voor achterlichten is meestal nogal kwetsbaar namelijk. Is het een mogelijkheid om de nieuwe draad vast te zetten aan de bestaande draad en 'm door te trekken/duwen?

Het is soms ook mogelijk om een buitenkabel van een remkabel te gebruiken op die plekken waar beschadiging van de draad het meest waarschijnlijk is. Die kun je met speciale klemmetjes of tie-wraps vastzetten.
Als ik een nieuwe draad trek in plaats van de oude had ik het plan om eerst met de oude draad een stevig synthetisch lijntje door de buizen te trekken en daarmee dan weer de nieuwe kabel daar doorheen te trekken. Ik weet nog niet of de oude kabel nog wel een beetje beweeglijk door de framebuizen loopt. Dat zal nog moeten blijken.

Ik neem aan dat er ook genoeg fietsen zullen zijn waarbij er af fabriek bedrading naar verlichting aan de achterzijde van de bagagedrager loopt. Ik heb geen idee hoe die draden dan lopen. Als iemand me dat kan vertellen dan graag.

Ik vraag me ook af of het bij die LED achterlamp nou wenselijk is om er twee draden heen te leiden of dat ik het frame toch ook weer als 'massa' kan/zal gebruiken. De achterlichtaansluiting op de voorlamp heeft er een polariteit bij staan maar het achterlicht kan ook gewoon direct op een dynamo aangesloten worden. Heeft een dubbele draad evt. nog wezenlijke voordelen t.o.v. een enkele draad?
Een dubbele draad heeft theoretisch voordeel boven een enkele draad om twee redenen. Het aansluiten van de massa op het frame zit meestal op een plaats die onbeschermd is, dus meer kans op corrosie. In het verlengde daarvan is de overgang gevoelig voor elektrolyse (verschillende metaalsoorten + vocht + strooizout), met een versnelde corrosie tot gevolg.

Electra dient naar mijn idee altijd afgeschermd te zijn van weersinvloeden. Aansluitingen dus bij voorkeur op een droge plek. Overigens is het wel een hypothetisch verhaal, want ook een simpel draadje aangesloten op het frame houdt het natuurlijk ook probleemloos vele jaren uit.
Een twee-aderige bedrading levert wel een betrouwbaarder verbinding op. SON/Schmidt heeft prima coaxiale kabel hiervoor. De mooiste bekabeling heb je natuurlijk als het frame allerlei voorzieningen heeft. Zo niet, dan is met tie wraps vastzetten aan rem/versnellingskabels vaak een nette manier. Uiteindelijk kom je dan ergens bij de staande achtervork uit. De vraag is dan hoe je bij de beugel op de drager komt. Bij metalen spatborden kun je de kabel vaak binnenin de ronde rand van het spatbord verder leiden, tot vlakbij de montage plaat van het achterlicht. Het alternatief is om eerst naar de plek te gaan waar de drager op de padden vastzit, en dan daar vandaan omhoog. Bij achterlichten op het achterspatbord kun je een plastic kous een stangetje zetten, en daar het kabeltje doorheen halen.
Bij moderne fietsen gaat de dubbele draad achter de vork de liggende onderbuis in. Onderaan gaat hij er weer uit en gaat (in een beschermende plastic huls) naar de achtervork, waar hij op de contacten in het achterspatbord wordt geprikt. Bij de plek van het achterlicht op de bagagedrager komen er weer 2 draden uit het spatbord of zitten er contacten.
Bij oude fietsen zijn allerlei bedradingslopen mogelijk. De draad kan b.v. intern langs de trapas geleid worden omdat er ruimte voor is. Ik denk dat het onvermijdelijk is dat je van de staande achtervork de bedrading omhoog aan de drager moet vast zetten. Of een ouderwetse holle buizen drager kopen.
Duitse fietsen hebben verplicht (nog wel) bedrading naar het achterlicht. Dus .... ga eens kijken bij een dealer of bij een fietsenverzamelplaats/stalling hoe dat in het echt er uit ziet. En er zijn ook aardige fietsenmakers waar je bij de oude fietsen mag rondneuzen of die wel eens lekker over vroeger en dingen die nooit meer terug zullen komen willen bomen. Die kan je misschien ook aan de doorvoerrubbertjes helpen die de bedrading tegen doorschuren beschermen.
Het valt me op dat je nog wel eens je gelijk, of aandacht wil halen met verwijzingen naar/op het interweb. 1 link is nog geen waarheid, slechts een mening. En inderdaad: 1 miljoen links kunnen het ook fout hebben. De lamp is goedkoop, maar was geen 80 euro. 30 seconden googelen leverde ook al een hit naar een teleurgestelde koper.
Maar fijn dat jij tevreden bent en succes met de bedrading.
Wim schreef:Een twee-aderige bedrading levert wel een betrouwbaarder verbinding op. SON/Schmidt heeft prima coaxiale kabel hiervoor.
Dat van die coaxkabel was nieuw voor mij. Nuttige info. Lijkt me ook stukken sterker voor het door het frame trekken. En is door die sterkte ook veel beter geschikt om een stukje buitenom te leiden. Dat is dan aanzienlijk minder bezwaarlijk. Langs de binnenkant van de bagagedragersteun. Dan hoeft de spatbordsteun ook niet meer aan de achtervork vast te zitten met het verstevigingsslangetje dat er nu tussen zit maar dan kan die kabel van waar het bij de padden uit de achtervork komt direct omhoog.

http://www.m-gineering.nl/dd-acc.pdf

Is blijkbaar 3mm dik. Als het goed is zijn de gaten voor de draden in het frame 3,5mm want daar zitten afdichtingsringetjes van die maat in volgens de fabrikant dus dat zou moeten passen. Ik denk alleen dat ik het niet zo even bij de lokale fietsboer kan halen. Die verkrijgbaarheid zal wel een beetje lastig zijn. Bij m-gineering staat geen dealerlijst meer. Ik zal even moeten mailen als ik het daar zo lees.
Wim schreef:Bij achterlichten op het achterspatbord kun je een plastic kous een stangetje zetten, en daar het kabeltje doorheen halen.
Die zin loopt niet helemaal lekker. Wat was precies het idee?

cyclos schreef:Duitse fietsen hebben verplicht (nog wel) bedrading naar het achterlicht.
In Nederland niet meer dan? Zou me verbazen (nieuwe fietsen bij aflevering bedoel ik dan, ik weet dat de regels wel verruimd zijn). Je bent zelf geen voorstander van dynamoverlichting?
cyclos schreef:Het valt me op dat je nog wel eens je gelijk, of aandacht wil halen met verwijzingen naar/op het interweb. 1 link is nog geen waarheid, slechts een mening. En inderdaad: 1 miljoen links kunnen het ook fout hebben. De lamp is goedkoop, maar was geen 80 euro. 30 seconden googelen leverde ook al een hit naar een teleurgestelde koper.
Maar fijn dat jij tevreden bent en succes met de bedrading.
Interpretatie is een interessant fenomeen.

Ik gééf die links om anderen de moeite te besparen die zelf te moeten vinden en als bronvermelding voor informatie die ik deel. Het zal mijn wetenschappelijke achtergrond misschien zijn. Daarbij is bronvermelding de norm. Iedereen mag dan zelf beoordelen wat voor waarde men aan die inhoud daar hecht. Is de essentiële functie van een forum niet om informatie, kennis en ervaring te delen? Dat is wat ik in elk geval probeer te doen.

Dat 'van/voor' adviesprijzen onzin zijn wisten we dacht ik toch allemaal al? Maar voordeliger dan daar vond ik hem niet. Ruim 28 euro lijkt de volgende in prijs maar elders vraagt men er rustig tegen de 40 (Bol) of zelfs over de 50 euro voor. Hoe dan ook. Ik wil die lamp niemand aansmeren maar deel weer informatie en ervaring die ik recentelijk zelf verzameld heb voor díé mensen die er eventueel in geïnteresseerd zijn. Ik geef wat informatie in retour voor de informatie die ik vraag. Begrijp je wel?

Bij de (natuurlijk niet uitputtende lijst van) links naar reviews die ik gaf had ik er juist ook eentje opgenomen waarin de reviewer wat kritische punten noemde. Misschien heb je die niet gelezen? Ik verwacht van geen enkele lamp dat die voor ieders behoeften geschikt is. Ook hierin is iedereen in staat om de beoordelen of deze lamp voor hem/haar evt. interessant is.
Hoe het in Nederland zit, weet ik niet. In België zijn de meeste fietsen met accuverlichting uitgerust. Zit er een naafdynamo op, dan zal die meestal enkel de koplamp voeden. Zo bespaart de fabrikant op het tijdrovende werkje om een draad naar het achterlicht te trekken.

Zelf deed ik dat klusje al op meerdere fietsen. Het is elke keer zoeken welke weg je kunt volgen. Vaak is het dan bovenop het frame en dan gebruik ik gewoon spanbandjes. Hoewel je zou denken dat dit niet zo betrouwbaar is, omdat het kwetsbaar oogt, had ik er nog nooit problemen mee.

Die koplamp lijkt verrassend veel licht op te leveren voor een heel mooie prijs.
Ik kon bij mijn Santos dealer SON verlichting laten retro-fitten dus die kunnen vermoedelijk die SON kabel wel leveren. SON kennende zal het wel niet spotgoedkoop zijn :-)

Ik heb zelf het duurste setje axa verlichting erop gezet (nog steeds <50 euro all-in) en voorlicht met achterlicht verbonden met de standaard tweeaderige Simson kabel van een paar euro, gewoon bovenlangs (aan de remkabel over de bovenbuis en daarna bovenop het achterspatbord). Zeker niet de meest sjieke of duurzame oplossing, maar omdat het gewoon een snoertje is, kun je altijd zien waar er iets kapot is en leg je in een paar minuten een nieuwe draadje. Mijn ervaring met stadsfietsen was in het verleden dat de verbinding naar het achterlicht elk jaar wel een keer kapot ging, vooral bij die verbinding met het spatbord, vandaar mijn voorkeur voor een makkelijk te repareren verbinding boven een elegante binnendoor oplossing.
'om' was weggevallen. Dus: bij achterlichten op het achterspatbord kun je een plastic kous om een stangetje zetten, en daar het kabeltje doorheen halen.
Tot nog toe gebruikte ik altijd gewoon een tweeaderige kabel die je zoveel mogelijk 'uit het zicht' legt.

Meestal onder de het frame, en dan aan de binnenkant van de achtervork via het spatbord naar de lamp. Per frame altijd een beetje zoeken. Vastleggen met spanbandjes werkt erg goed.

Ik heb nu al ± 7 jaar eenzelfde kabel op mijn eigen fiets liggen. Het enige dat ik een keer heb moeten vervangen is een stekkertje aan het uiteinde.

Wat ik laatst leerde: Maak aan de twee uiteindes van de kabel een "varkensstaart". Neem het uiteinde van de kabel en een kruisschroevendraaier, en draai de kabel strak rond die schroevendraaier. Trek de schroevendraaier uit de winding. De kabel blijft nu krullen. Als je dan een keer een stekkertje moet vervangen dan is je kabel zeker lang genoeg. Ook heb je marge aan de voorkant wanneer je scherpe bochten neemt.
Die coax en ook krimpkous en evt stekkertjes zijn op voorraad te krijgen bij bikecomponents.de (Son).
Die coax en ook krimpkous en evt stekkertjes zijn op voorraad te krijgen bij bikecomponents.de (Son).
Of gewoon een zaak gespecialiseerd in audiomateriaal binnenstappen: tientallen types kabels van de rol waaronder ook dunne coaxiale versies. Een metertje of 2 kostte destijds 3 keer niets en gaat alweer >10 jaar mee.

Greetz,
Bram
OmeGerrit schreef:Die coax en ook krimpkous en evt stekkertjes zijn op voorraad te krijgen bij bikecomponents.de (Son).
Jep, daar heb ik ook laatst de mijne vandaan gehaald.

Bike24 heeft ook de kekke coaxiale stekkers die er op passen. Hele mooie oplossing, alleen wel een beetje uitkijken met je soldeerbout. Ik had blijkbaar een iets te hete bout en was met een iets te kort kabeltje aan het pielen dus heb helaas de vrouwtjeskant compleet gesmolten. Beetje jammer van de €6 die het vervangen gaat kosten. :oops:

Wel jammer van de kabel is dat ze niet heel erg goed te vormen zijn zoals bovengenoemde varkensstaart oplossing voor bij het stuur. Soepel genoeg, maar ze heel erg 'plastisch' zijn ze niet.

Ik heb zelf dit weekend de verlichting van mijn vriendin vervangen. Zij had nog een ouderwetse eenpolige zijdynamo, dus deze heb ik vervangen door de iets modernere geaarde Axa Trio (was in de uitverkoop bij de lokale Praxis) samen met een Axa Echo 15. Geen hele bijzondere lampjes, maar voor stadsverkeer goed zichtbaar en een redelijke straal.
Heb als achterlicht de B+M Secula Plus van mijn projectfiets gehaald. Deze kan rechtstreeks op de dynamo aangesloten worden en is nog steeds een van mijn favoriete (spatbord) dynamoachterlichten voor fietsen. Niet verblindend, zeer goed zichtbaar vanaf een ruime hoek en vanwege de lenzen ook goed in te schatten voor achteropkomend verkeer.'

Heb hier de bedrading buitenlangs laten gaan, want net zoals de vorige eigenaar had ik er niet zo'n zin in om alles weer door het frame te trekken en mijn ervaring is dat tenzij je er al bij kan en voorzichtig een draad mee kan trekken, je meestal bij de eerste de beste bocht de oude draad kapot trekt en daarna enorm lang aan het prutsen bent om de draad op de juiste plek te krijgen.
En het gereedschap om de trapas te verwijderen heb ik nog niet.
Op www.m-gineering.nl staat zojuist een handleiding met foto's.
Wim schreef:Op http://www.m-gineering.nl staat zojuist een handleiding met foto's.
In aanvulling hierop: te bereiken via "Prikbord" (links onderaan, de site is nog op klassieke manier vormgegeven). of rechtstreeks: http://www.m-gineering.nl/prikbord.htm
Daarnaast levert Marten alles wat Bike24 of andere online zaken leveren van SON ook. Soms duurt het even iets langer voor je antwoord krijgt, maar waarom haast, dan zit je op het verkeerde forum.
Dat Son snoer zal ik waarschijnlijk gewoon bij m-gineering moeten bestellen denk ik. Duitse webshops lijken me qua verzendkosten niet aantrekkelijk verwacht ik.

Audio coax snoer is misschien makkelijker te vinden in de omgeving alhoewel een grotere meer gespecialiseerde zaak niet echt in de buurt zit. Had ik ook nog niet aan gedacht. Ik heb het zelf vroeger ook wel gebruikt. Ik kan evt. eens kijken maar snoer dat specifiek voor het doel ontworpen is qua gekozen materiaaleigenschappen heeft natuurlijk ook zijn voordelen.

De site bij m-gineering is lekker simpel gebleven met frames. Als het maar werkt. De informatie wordt niet duidelijker door modernere toeters en bellen en daar gaat het uiteindelijk om. Inhoud boven vormgeving. Hoofd- en bijzaken. Ik snap dat wel. Wil je een directe link naar een pagina daar hebben dan moet je in de linker kolom even rechtsklikken op een link en dan kiezen voor 'link kopiëren' of voor 'in nieuwe tab openen' en de link vanuit de URL balk daar kopiëren. Dan krijg je in dit geval deze link die direct naar die pagina gaat die blijkbaar nieuw is naar ik begrijp.

http://www.m-gineering.nl/sontech2.htm

Het maken van een stukje krulsnoer was al bekend. Gaat met enkeldraads snoer ook prima rond een spaak. Ik weet niet of dat met dat Son coax snoer ook lukt. Ik vraag me af of de draadbreuk misschien in het bochtje zit vlak voor het komend vanaf de oude dynamo in de framebuis verdwijnt. Bij elke stuurbeweging buigt het snoer daar iets dus metaalmoeheid zal daar uiteindelijk onvermijdelijk worden lijkt me. Als ik daar een stukje krulsnoer leg zal de vervorming over een groter stuk draad verdeeld worden en zal die vervorming minimaal zijn.

Ik heb vandaag voorlopig maar even tijdelijk een draad buitenom langs de bovenbuis gelegd. Niet echt fraai maar ik kan het nieuwe achterlicht tenminste gebruiken en hoef het batterijlicht niet meer aan en uit te schakelen wat je wel eens vergeet zodat het een halve dag of langer voor niks brandt en ik ook niet hoef af te stappen om het aan te doen als het donker wordt terwijl ik fiets. Het is ook veel beter zichtbaar. Een nieuwe draad binnendoor trekken kan nu even wachten.
jaccow schreef:Wel jammer van de kabel is dat ze niet heel erg goed te vormen zijn zoals bovengenoemde varkensstaart oplossing voor bij het stuur. Soepel genoeg, maar ze heel erg 'plastisch' zijn ze niet.
Het wat dikke twee-aderig snoer dat ik nu zolang buitenom heb gelegd had hetzelfde 'euvel'. Ik heb even een stukje rond een verwisselbare schroevendraaierstaaf gedraaid en met een paar krokodillenklemmetjes de uiteinden op zijn plaats gehouden (kan ook met knijpers) en het in een bakje gelegd en het even in een laagje kokend water laten liggen. Daarna met koud water gekoeld vóór het loshalen en toen hield het stukken beter de krulvorm.
Man Met Fiets schreef:
jaccow schreef:Wel jammer van de kabel is dat ze niet heel erg goed te vormen zijn zoals bovengenoemde varkensstaart oplossing voor bij het stuur. Soepel genoeg, maar ze heel erg 'plastisch' zijn ze niet.
Het wat dikke twee-aderig snoer dat ik nu zolang buitenom heb gelegd had hetzelfde 'euvel'. Ik heb even een stukje rond een verwisselbare schroevendraaierstaaf gedraaid en met een paar krokodillenklemmetjes de uiteinden op zijn plaats gehouden (kan ook met knijpers) en het in een bakje gelegd en het even in een laagje kokend water laten liggen. Daarna met koud water gekoeld vóór het loshalen en toen hield het stukken beter de krulvorm.
Zelf niet geprobeerd maar als je wat over hebt om te proberen, een stukje krimpkous om de te krullen draad doen, en pas krimpen als je het om een spatbordstang of schroevendraaier hebt gedraaid. De coax is denk ik te soepel om in een vorm te dwingen, maar krimpkous wordt vaak toch iets harder na het krimpen.