Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voorvork gebroken: waar nieuwe kopen? - Forum Wereldfietser

Voorvork gebroken: waar nieuwe kopen?

Mijn voorvork is bijna doormidden gescheurd. Gelukkig niet helemaal, want dat zat ik nu bij de tandarts voor een nieuw gebit, maar er zit een flinke scheur net boven de vorkkroon en hij is doorgezakt.
Mijn vraag is, waar ik het beste een nieuwe kan kopen. Ik kan zo snel op internet niets vinden. Het gaat om:
-Giant Expedition 1988, grootste framemaat (65 cm) (dus een tweede hands vork is in die maat niet te vinden op marktplaats)
-Ouderwets met schroefdraad
-Oogjes voor bagagedrager en spatborden
-Nokken voor cantileverremmen
-Liefst luie naloop
Iemand een idee?
Man Met Fiets schreef:Al met ze gebeld?

https://www.giant-bicycles.com/nl/about ... etherlands
Nee. Giant vindt het vast een interessant onderwerp om met mij over te praten, maar van een dertig jaar oude fiets hebben ze als ik hun huidige modellen zie zeker geen voorvork meer. Garantie is er natuurlijk al helemaal niet meer.
Ik denk dat je het beste eerst de vork op kan meten en dan gaan zoeken naar de juiste vervanging.
Afbeelding.
De simpelste voorvork die ik kan vinden is die van Rose. Inbouwhoogte 405mm, met nokken en oogjes.

Ook een punt van aandacht is de lengte van de bovenste buis, want met een 65cm frame zal die van jou wel aardig lang zijn, die van Rose kan met 230mm buis geleverd worden, is dat genoeg? Korter maken kan altijd, langer niet.

Als je echt niets kan vinden kan je ook een maatwerk vork laten maken, of een langere buis in een goede voorvork laten persen. De betere fietsenmaker (of metaalbewerker) kan dat voor je doen.
ErikB81 schreef:Korter maken kan altijd, langer niet.
Er moet wel schroefdraad op zitten hé?

Let ook op dat de spie niet terecht in een deel met schroefdraad of een inkeping.
Leon schreef:
ErikB81 schreef:Korter maken kan altijd, langer niet.
Er moet wel schroefdraad op zitten hé?
Ja, goed punt, maar schroefdraad bijsnijden is niet zo moeilijk (voor de goede fietsenmaker/metaalbewerker).
Ik zat ook nog te kijken naar de Surly LHT voorvork (390mm), maar het lijkt erop dat die alleen als A-head geleverd wordt. Ik weet niet of dat ook in een oud frame kan.
ErikB81 schreef:
Leon schreef:
ErikB81 schreef:Korter maken kan altijd, langer niet.
Er moet wel schroefdraad op zitten hé?
Ja, goed punt, maar schroefdraad bijsnijden is niet zo moeilijk (voor de goede fietsenmaker/metaalbewerker).
Ik zat ook nog te kijken naar de Surly LHT voorvork (390mm), maar het lijkt erop dat die alleen als A-head geleverd wordt. Ik weet niet of dat ook in een oud frame kan.
Bij een voorvork zonder schroefdraad zit ik ook vast aan een andere voorbouw en wellicht stuur. En een ander balhoofd, vermoed ik.
Rose lukt vast.

Ik vermoed hier ook genoeg ingangen:
https://www.google.nl/?gws_rd=ssl#q=voo ... s&tbm=shop

Ik zou de vork eerst uit de fiets halen dan kun je de maten goed zien en weet je ook of het je lukt om de onderste conus van het balhoofdstel onbeschadigd te verwijderen van de vork. Als je er geen speciaal gereedschap voor hebt moet je hem stukje voor stukje in een rechte bewegng verwijderen, dus niet in een keer want dan heb je kans dat het onderdeel breekt of krom wordt.
alois schreef:
Man Met Fiets schreef:Al met ze gebeld?

https://www.giant-bicycles.com/nl/about ... etherlands
Nee. Giant vindt het vast een interessant onderwerp om met mij over te praten, maar van een dertig jaar oude fiets hebben ze als ik hun huidige modellen zie zeker geen voorvork meer. Garantie is er natuurlijk al helemaal niet meer.
Het gaat erom dat zij wel degenen zijn waar zich veel kennis en ervaring zal concentreren m.b.t. Giant fietsen. Je zal nl. vast niet de eerste zijn met dit probleem en zij weten wellicht waar je terecht kunt. Ze weten evt. ook of een vork van een ander (nog wel gangbaar) model geschikt is om als vervanger te dienen. Kleine moeite om ze even te bellen met reële kans op nuttig resultaat. Ik zou het dus altijd even doen.
Bedankt voor de reacties tot nu toe. Ik had de maat erbij moeten zetten. Mijn frame heeft een binnenbalhoofdbuis nodig van 27 cm.; bij Rose is het maximaal 23 en via Google zie ik maximaal 24 cm.
De Surly Steamroller of Cross-check?

http://surlybikes.com/uploads/downloads ... k_Info.pdf

Onderste rijtje.
Ik heb ook ooit overwogen draad te snijden op een ahead vork, maar dat is niet aan te raden: de wanddikte is onvoldoende om daar een schroefdraad in te snijden.

De langste die ik zo te koop weet heeft een schacht van 260 mm: https://www.zweiradnetz.de/gabeln/starr ... 5-4-kaufen
Misschien een balhoofdstel trachten te vinden met een kleinere inbouwhoogte?
En kijk even goed of je 1" of 1 1/8" moet hebben :arrow:
Je moet wel goed weten wat je doet, want er zitten veel maten aan een vork: inbouwhoogte, vorksprong, lengte binnenbalhoofdbuis, ahead of draad, diameter binnenbalhoofdbuis (nog iets vergeten?). Ik had een tijdje terug een nieuwe vork nodig voor de stadsfiets van mijn zoon, en heb dat bij m-gineering laten doen. Marten weet tenminste waarover hij het heeft.
Dit is natuurlijk wel het moment om toch ook na te denken over de resterende levensverwachting van de fiets. Deze fiets is bijna dertig jaar oud, en als hij gebruikt is waarvoor hij bedoeld was heeft ook de rest van het frame mogelijk een aardig deel van zijn potentiële levensduur benut, zeker omdat het ook een grote maat is.
Wim schreef:Je moet wel goed weten wat je doet, want er zitten veel maten aan een vork: inbouwhoogte, vorksprong, lengte binnenbalhoofdbuis, ahead of draad, diameter binnenbalhoofdbuis (nog iets vergeten?). Ik had een tijdje terug een nieuwe vork nodig voor de stadsfiets van mijn zoon, en heb dat bij m-gineering laten doen. Marten weet tenminste waarover hij het heeft.
Dit is natuurlijk wel het moment om toch ook na te denken over de resterende levensverwachting van de fiets. Deze fiets is bijna dertig jaar oud, en als hij gebruikt is waarvoor hij bedoeld was heeft ook de rest van het frame mogelijk een aardig deel van zijn potentiële levensduur benut, zeker omdat het ook een grote maat is.
De prettige wensdroom van een geheel op maat gemaakte fiets (voor mijn lijf geen overbodige luxe) dringt zich inderdaad nu meer op de voorgrond. Te meer daar je niet weet wat de oorzaak van de breuk van zo'n voorvork is geweest. Misschien heeft de fiets in een vorig leven een klap gehad en kan ik met het frame ook problemen gaan verwachten.
De genoemde maten ken ik wel allemaal overigens. Daar komt nog bij dat er cantilevernokjes op moeten zitten. Probleem is eerder dat blijkens de reacties een dergelijke vork niet als confectie bestaat, en het frame dus sowieso naar de schuur verhuist. Gelukkig heb ik daarnaast nog een bijna nieuwe Fuji Touring, die ik nu voorzien heb van de m-gineering-wielen van de Giant, waarmee ik nog wel even toekan.
Natuurlijk bestaat een dergelijke vork wel. Er is van alles te krijgen en echt niet alleen als maatwerk. Waarom grijp je dit niet aan om over te stappen op ahead? Breng je je fiets ineens bij de tijd. Een balhoofdsetje en stuurpen kosten ook de wereld niet.
perik schreef:Natuurlijk bestaat een dergelijke vork wel. Er is van alles te krijgen en echt niet alleen als maatwerk. Waarom grijp je dit niet aan om over te stappen op ahead? Breng je je fiets ineens bij de tijd. Een balhoofdsetje en stuurpen kosten ook de wereld niet.
Je zegt twee dingen. Dat zo'n vork (met draad dus) bestaat, afgezien van dure maatwerkoplossingen, heeft niemand mij tot nu toe kunnen laten zien. Ahead zou een oplossing kunnen zijn, ware het niet dat ik dan alsnog meerdere investeringen moet doen in een fiets waarover ik niet zo zeker meer ben. Wanneer ik klaar ben met een vork van 20 euro zou ik het wel aandurven, maar als daar de kosten van een balhoofdset (met mijn postuur lijkt een goedkope me geen goed idee) een voorbouw en een (hoe heet zo'n dingetje dat de buitenkabel voor cantileverremmen tegenhoudt?) bijkomen wordt het weer een ander verhaal. Een stuurpen heb ik als ik het goed begrijp bij ahead toch niet nodig?
Ook bij Ahead heb je een stuurpen nodig, alleen dat is een ander model. Dus reken nog maar weer 25 euro of zo. Wat voor maat balhoofd heb je? 1 inch of 1 1/8?
25,4 mm.
Ik krijg trouwens via google even niet meer helder wat ook al weer bedoeld wordt met stuurpen en voorbouw. In het Engels heet het allemaal stem. Wat ik bedoel is dat het verticale deel van de stuurpen niet meer nodig is, toch?