Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voorvork gebroken: waar nieuwe kopen? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Voorvork gebroken: waar nieuwe kopen?

Misschien heeft iemand het al opgemerkt, maar: Snel of Vittorio oid doen toch nog wel in fietsen met een draad balhoofd? Wellicht hebben zij nog een vork liggen. Of is 'moderne' draad allemaal 1 1/8 inch?
Bij ahead heb je inderdaad een voorbouw nodig, niet zozeer een pen. Ze staan wel vaak onder stuurpennen en in het engels wordt het volgens mij ook gewoon stem genoemd, hetzelfde dus als voor bedraad.

Maar bij ahead is de lengte die je boven de vorkkroon nodig hebt langer dan die 26cm omdat je de de voorbouw nog moet klemmen. Volgens mij heb je daar minimaal iets van 3 cm voor nodig. Bedraad loopt de voorvork in de gevallen die ik gezien heb precies tot aan de bovenkant van het balhoofd, aannemende dat een ahead en bedraad balhoofd dezelfde hoogte hebben is een surly met een lengte van 30cm dus goed.

Dus de surly cross check ziet er op papier goed uit (geen idee of dat met of zonder draad is trouwens), en heeft nokken voor canti's. Inbouwhoogte is 40, je fiets komt dus aan de voorkant wel iets omhoog vermoed ik. Geen idee of die vork met of zonder draad is.

De echte internet prijsvechters hebben ahead balhoofdstellen zo vanaf 15 euro zo te zien. Ergotec, geen meuk. Verstelbare voorbouwen rond de 20 euro (maar ik heb er ook nog wel een van 10.5 cm om eens te proberen). Surly vorken zijn natuurlijk wel duur.

edit
Hier zie je een voorbouw geplaatst worden alois
https://www.youtube.com/watch?v=QyaiPhP ... rumShop.nl
Hij noemt hem gewoon stuurpen. maar wwaar hij mee bezig is is eigenlijk een voorbouw. Op 1 minuut 3 zie je waar dat op vast klemt, wat er 4 cm uit het frame komt steken is gewoon de voorvork. Daarom moet hij dus langer zijn dan dan bij bedraad.

edit2
Misschien kun je bij de surly wel draad snijden mocht dat een ahead vork zijn. Als er vorken zijn waarbij dat kan vergroot je je mogelijkheden omdat ahead vorken langer zijn.
1 inch is dus inderdaad klassiek. In ahead is daar vast slechts heel weinig meer voor te krijgen. In bedraad is er vast meer, want dat wordt nog steeds voor allerlei stadsfietsen gebruikt.
Wim schreef:1 inch is dus inderdaad klassiek. In ahead is daar vast slechts heel weinig meer voor te krijgen. In bedraad is er vast meer, want dat wordt nog steeds voor allerlei stadsfietsen gebruikt.
Maar niet in 27 cm binnenbuislengte......
Beste Alois,
Dit verhaal doet me sterk denken aan het volstrekt vergelijkbare probleem dat ik jaren geleden had met m'n Giant Trooper. Ook framemaat 65 cm. Contact opgenomen met Giant, die in mijn optiek ongepast reageerde. De reactie was: "kan gebeuren met een fiets van 10 jaar oud. Wij voelen ons niet verantwoordelijk." voor mij reden om NOOIT meer naar een Giant om te kijken!

Veel succes met het weer bedrijfszeker maken van je fiets!

Alfred
alfredhog schreef:Beste Alois,
Dit verhaal doet me sterk denken aan het volstrekt vergelijkbare probleem dat ik jaren geleden had met m'n Giant Trooper. Ook framemaat 65 cm. Contact opgenomen met Giant, die in mijn optiek ongepast reageerde. De reactie was: "kan gebeuren met een fiets van 10 jaar oud. Wij voelen ons niet verantwoordelijk." voor mij reden om NOOIT meer naar een Giant om te kijken!

Veel succes met het weer bedrijfszeker maken van je fiets!

Alfred
Hoe heb jij dat probleem uiteindelijk opgelost?
Wim schreef:Ik had een tijdje terug een nieuwe vork nodig voor de stadsfiets van mijn zoon, en heb dat bij m-gineering laten doen.
+1 Bel even. Daarna zijn er nog twee mogelijkheden: er komt een vork aan of je kunt wat anders leuks gaan doen.
alfredhog schreef:Dit verhaal doet me sterk denken aan het volstrekt vergelijkbare probleem dat ik jaren geleden had met m'n Giant Trooper. Ook framemaat 65 cm. Contact opgenomen met Giant, die in mijn optiek ongepast reageerde. De reactie was: "kan gebeuren met een fiets van 10 jaar oud. Wij voelen ons niet verantwoordelijk." voor mij reden om NOOIT meer naar een Giant om te kijken!
Giant levert met de vrij gebruikelijke garantietermijn van 2 jaar. En de Trooper is een fiets van onder de duizend euro, dat is dus minder dan 100 euro per jaar. Misschien zijn de verwachtingen wat te hoog?

Als het echt een fijne fiets is die verder nog goed is zou je kunnen investeren in een nieuwe vork. Je zou je ook af moeten vragen of dat wel de moeite waard is.
Giant zóu best 20 jaar lang parts voor al hun modellen kunnen gaan stocken, maar dat kost gewoon veel te veel geld.

Van b.v. Santos of Idworx verwacht ik wel dat ze zoiets doen, maar die zitten dan ook in een heel andere prijscategorie.
Shrek schreef:Giant zóu best 20 jaar lang parts voor al hun modellen kunnen gaan stocken, maar dat kost gewoon veel te veel geld.
Geen enkel bedrijf houdt tegenwoordig nog voorraad aan. Het kost enorm veel geld, en niemand zit er nog op te wachten. En heb jij wel enig idee hoe groot Giant is? Omzet 1.8 miljard dollar in 2012.
Shrek schreef:Van b.v. Santos of Idworx verwacht ik wel dat ze zoiets doen, maar die zitten dan ook in een heel andere prijscategorie.
Ik verwacht van niet. Je zult het gaan zien met Santos en hun CDC riem. Ook voor Santos geld: op-is-opperdepop, en zelf fabriceren ze niets.
Peter_K schreef:Geen enkel bedrijf houdt tegenwoordig nog voorraad aan.
Kun je nagaan hoe knap de produktieketen tegenwoordig is: :wink:
Afbeelding
Leon schreef:
Peter_K schreef:Geen enkel bedrijf houdt tegenwoordig nog voorraad aan.
Kun je nagaan hoe knap de produktieketen tegenwoordig is: :wink:
Afbeelding
Dat is een plaatje van SOLV Advocaten????

Ik bedoel "voorraad aanhouden" relatief: als een bedrijf geen zicht heeft een item snel te kunnen verkopen, dan zullen ze dat niet in hun magazijn willen hebben: het kost geld en levert niets op. Dat geldt helemaal als die dingen hypegevoelig zijn, of voor zaken die snel technisch achterhaald kunnen raken (bijvoorbeeld in de computerbranche).
Als ik het goed begrepen heb houdt bijvoorbeeld Giant tegenwoordig zijn voorraad aan bij een verzendbedrijf.
Vittorio in Heerhugowaard kan je dat leveren, mij Vittorio randonneur van 67cm heeft ook een heel lang balhoofd.
Lang gewacht tot er weer een overeenkomende Giant Expedition langs kwam op internet, en in april was het raak. Voor 30 euro een incomplete Giant Expedition 1988 in maat 65 gekocht, die ik heb gekruist met mijn vorkloze fiets en een aantal nieuwe onderdelen. Resultaat: Afbeelding
Hij heeft nu trouwens 33 versnellingen. Gewoon, omdat het kan.
Maar één commentaar mogelijk: 8)
Echt heel fraai!
top!! :!: :D
Alois,

ik heb vorig jaar hetzelfde probleem gehad. Eveneens met een Giant expedition van 1988 maar dan met frame 52 cm.
Waarschijnlijk werd de vork beschadigd door een eerder ongeval een jaar geleden. Ik vreesde ook dat ik iets anders zou moeten zoeken maar ik heb het opgelost.

1x M-Wave Voorvork Vast 28 Inch 1 Inch Staal/Zwart

bij internet-bikes.com
cabonga schreef:
vr 11 mei, 2018 19:59
Alois,

ik heb vorig jaar hetzelfde probleem gehad. Eveneens met een Giant expedition van 1988 maar dan met frame 52 cm.
Waarschijnlijk werd de vork beschadigd door een eerder ongeval een jaar geleden. Ik vreesde ook dat ik iets anders zou moeten zoeken maar ik heb het opgelost.

1x M-Wave Voorvork Vast 28 Inch 1 Inch Staal/Zwart

bij internet-bikes.com
Fijn dat jouw fiets ook weer rijdt. Een nieuwe vork is inderdaad bij maat 52 een optie, in maat 65 (frame van het type dranghek) helaas niet,,, Bijkomend voordeel is wel dat de kleur precies overeenkomt. Nu alleen hopen dat er niet opnieuw iets gebeurt.