"Draadloos" alternatief voor Shimano BB-UN26-K

Hallo

Zoals al even vermeld in mijn ander topic ("fiets voor meerdere doeleinden, budgetvriendelijk"), heb ik een fiets waarbij de draad waarin de trapas bevestigd wordt beschadigd is.

Ik zou dit willen herstellen door een trapas zonder draad te plaatsen.
Er bestaan blijkbaar verschillende opties:

-Een soort die met een speciale tool geperst wordt in het kader. (press-fit)

-Een soort met een schroefdraad binnenin.

Ik heb echter moeite om zo'n as in de goeie maat te vinden.

Dit is de trapas die er momenteel inzat:
https://www.fietsweb.nl/nl/shimano-trap ... bb-un26-k

Iemand die er meer van kent die mij hier even uit de nood kan helpen?

Groeten
Frederik
Een frame met schroefdraad uitboren om pressfit lagers te plaatsen lijkt me niet evident, al is het theoretisch wel mogelijk. Zeker niet iets om met huis-tuin en keukentools te doen.
Het andere type, daar weet ik niet echt van wat je bedoelt, maar ik vermoed dat het om "threadless bottom brackets" gaat. Hier beschikbaar in de meest voorkomende lengtes: http://store.velo-orange.com/index.php/ ... ckets.html

Ik vermoed dat je dus een 123 mm as hebt nu, dan zal de 122 vermoedelijk de beste keuze zijn.
Ik ben ooit eens voor de poor man's option gegaan die tweecomponentenlijm heet. De gebruiksaanwijzing begingt dan met hevig ontvetten met bijvoorbeeld een hete hogedrukpuit en de waarschuwing dat het waarschijnlijk eenmalig is omdat harde tweecomponentenlijm niet meer zacht wil worden. De hardheid van het type lijm bepaalt de mate van definitiefheid. Let op de minimale verwerkingstemperatuur. Met de buitentemperaturen van deze maand wordt het spul niet (goed) hard.

Of je belt Marten van m-gineering. (zelf googelen)
Een andere optie is het tappen van Italiaanse draad. Een goede fietsenmaker kan dit voor je doen. Italiaanse draad heeft een iets grotere diameter, waardoor het in veel gevallen wel lukt.
https://www.sjscycles.co.uk/bottom-brac ... d-threads/

de 122.5 . Maar ik zou kijken of een plaatselijke fietsenmaker er een voor je kan bestellen. Niet iedereen gaat weten waar je het over hebt, trouwens. Volgens mij is de echte maat in veel gevallen 122.5 en wordt het naar 122 of 123 afgerond al naar gelang de pet staat. Eén mm gaat niet veel uitmaken.

Je moet je voorstellen dat met het varieren in breedte van de as de voorbladen ook meer naar binnen of buiten komen te zitten. Als dat gebeurd moet je je voorderailleur bijstellen (en soms kan hij niet zo ver naar buiten, vooral bij bv 127). Ook zijn er overwegeningen dat je ketting je fiets niet gaat raken, als hij ver naar binnen komt. Tot slot moet je je realiseren (misschien kan iemand een plaatje regelen) dat een crankset de bladen niet op dezelfde positie heeft zitten, zeg maar mee naar binnen of naar buiten. Een crankset heeft dus een zekere passende asbreedte.
Al met al is het een combinatie derailleur(instellingen), fiets, crankset die ongeveer moet kloppen.

De 127, tenminste die ik heb gezien, zijn echter asymetrisch. Rechts is, op het oog, een halve cm breder dan links. Dwz dat als je hem omgekeerd monteert, het rechterdeel werkt als een 122/123. En, nee, je trapt hem niet los, althans niet meer dan "goedom" gemonteerd.

http://www.libertecycles.nl/producten/d ... pas-127mm/

De VO werkt door aan de zijkant tegen het frame te klemmen, maar als ik het goed begrepen heb ook door via een soort keilboutconstruktie uit te zetten. Een van mijn locale fietsenmakers had daar geen goede ervaringen mee. Ik kan me voorstellen dat als het midden iets eerder klemt dan de zijkanten, het geval niet goed vastzit.

M-gineering rekent voor inserts 40 euro per kant dacht ik. Ik denk dat we het dan wel over een stalen frame hebben, maar lijm me er niet op vast.