Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Leatherman, multitool, sluitschakel ketting - Forum Wereldfietser

Leatherman, multitool, sluitschakel ketting

Om de gereedschap set wat compacter te krijgen overweeg ik een multitool van Leatherman. Hoogste prio is een geschikt tangbekje waarmee de sluitschakel van de ketting losgemaakt kan worden.

Ik vraag mij af of het tangbekje ver genoeg open kan,
en of het wel werkt met taps toelopend bekje ipv helemaal rechthoekig zoals bij huidige tang.

Wat is jullie advies/ervaring hierover?
Ja, het werkt met een Leatherman. Ik ben wel steeds bang dat ik de ketting ermee beschadig, maar ja je moet toch wat onderweg. In de praktijk gaat het nog steeds goed.
Volgens mij doe ik dat altijd met een schroevendraaier, een stuk lichter :P .
Sluitschakel gebruik ik meestal gewoon een stukje remkabel voor, werkt prima, dit idee:
Afbeelding
Hier ligt een Leatherman Wave met nog een optionele bitset stof te vangen in de kast. Persoonlijk vind ik er maar niks aan.

Op de fiets heb ik : 2 umbracosleuteltjes, 1 torxsleuteltje, een co-patroon, een co-ventiel, 2 bandenlichters, een minipompje en een binnenband. Voor dagtochten heb ik niet meer nodig.
Ah, fijn om te horen dat het werkt. En nog een mooie praktische tip ook nog, die ga ik eens testen.

den boete, zie pb
Berger schreef:Sluitschakel gebruik ik meestal gewoon een stukje remkabel voor, werkt prima, dit idee:
Afbeelding
Kende ik nog niet :idea: !
Goede tip! Ga ik uitproberen want ik neem nu een tang mee anders lukt het me niet.
Maar waarom zou ik onderweg de sluitschakel los willen maken?
OmeGerrit schreef:Maar waarom zou ik onderweg de sluitschakel los willen maken?
Dat is best een interessante vraag. De enige reden die ik kan verzinnen is wanneer je de sluitschakel wil vervangen voor een verse, maar de reden dáárvoor weet ik ook niet.
Inderdaad, of hij moet gebroken zijn, maar ja, dan is hij al los hè.
OmeGerrit schreef:Maar waarom zou ik onderweg de sluitschakel los willen maken?
Omdat je je ketting wil wisselen zodat je tandwielen langer mee gaan(Vooral verstandig bij lange reis).
Berger schreef:
OmeGerrit schreef:Maar waarom zou ik onderweg de sluitschakel los willen maken?
Omdat je je ketting wil wisselen zodat je tandwielen langer mee gaan(Vooral verstandig bij lange reis).
Da's waar natuurlijk. Of om sowieso makkelijker iets aan je crank te kunnen doen zonder dat de ketting in de weg zit, trapaslager vervangen bijvoorbeeld.
Travelmaster schreef:
OmeGerrit schreef:Maar waarom zou ik onderweg de sluitschakel los willen maken?
Dat is best een interessante vraag. De enige reden die ik kan verzinnen is wanneer je de sluitschakel wil vervangen voor een verse, maar de reden dáárvoor weet ik ook niet.
Afgelopen lente reed ik op de racefiets mee met een toertocht in de Ardennen. Op een erg steile helling blokkeerde de ketting opeens, en omdat ik vast zat geklikt viel ik opzij. Dom gezicht. Gelukkig liep dat goed af. Maar met die ketting niet. Na een tijdje kijken zag ik het euvel: de sluitschakeling was aan 1 zijde losgeschoten. Ik had geen gereedschap bij me om het te repareren. Gelukkig zat ik niet ver van de hulppost (daar had ik erg veel geluk mee). Daar hebben ze de ketting gemaakt. Inmiddels was er zoveel tijd verstreken dat ik maar weer terug naar de start ben gefietst. Hiervan heb ik geleerd dat ik een ketting onderweg moet kunnen repareren (met gereedschap of, zoals hierboven staat, met een kabeltje).
ok, ok.
willem.m schreef:
Travelmaster schreef:
OmeGerrit schreef:Maar waarom zou ik onderweg de sluitschakel los willen maken?
Dat is best een interessante vraag. De enige reden die ik kan verzinnen is wanneer je de sluitschakel wil vervangen voor een verse, maar de reden dáárvoor weet ik ook niet.
Afgelopen lente reed ik op de racefiets mee met een toertocht in de Ardennen. Op een erg steile helling blokkeerde de ketting opeens, en omdat ik vast zat geklikt viel ik opzij. Dom gezicht. Gelukkig liep dat goed af. Maar met die ketting niet. Na een tijdje kijken zag ik het euvel: de sluitschakeling was aan 1 zijde losgeschoten. Ik had geen gereedschap bij me om het te repareren. Gelukkig zat ik niet ver van de hulppost (daar had ik erg veel geluk mee). Daar hebben ze de ketting gemaakt. Inmiddels was er zoveel tijd verstreken dat ik maar weer terug naar de start ben gefietst. Hiervan heb ik geleerd dat ik een ketting onderweg moet kunnen repareren (met gereedschap of, zoals hierboven staat, met een kabeltje).
Was dit oorzaak of gevolg :wink: ?