Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vakantiefiets opbouwen: staal, dikke banden, geen poespas - Forum Wereldfietser

Vakantiefiets opbouwen: staal, dikke banden, geen poespas

De oude opgelapte Giant van mijn vriendin voldoet niet meer voor onze aankomende fietsvakantie door Noorwegen. Tijd voor een nieuw fietsbouwproject dus! Net als mijn Surly wordt dit een stalen frame met v-brakes en shimano versnellerij. Wel zo simpel, altijd te repareren en goedkoop!

Het frame komt bij de oosterburen vandaan, in de uitverkoop bij Poison Bikes. Een mooi zwart stalen frame met oogjes voor alles wat je maar kunt verzinnen, lange achtervork en ruimte voor 2 inch banden met spatborden.

Veel onderdelen zijn er ook al, maar het wachten is nog even op de wielset. De komende tijd zal ik hier mijn vorderingen bijhouden!

Afbeelding
Veelbelovend.
Rohloffmafia! :D
Leuk zie je weinig mensen die zelf een fiets bouwen benieuwd naar het resultaat
Welke voorvork heb je?
Nou ken in jou noch je vriendin maar ik las ergens dat als je met z'n tweeën op reis bent de minst sterke van de twee de lichtste en lichtst lopende spullen zou moeten hebben :roll:

Zie het als een uitdaging.

Maar zonder dollen! Leuk en... Dat zouden idd meer mensen moeten doen.
Dank!

@M276, de vork hoort bij het frame. Ook van Poison dus. Staal met oogjes voor lowrider.
stokroos schreef:Leuk zie je weinig mensen die zelf een fiets bouwen benieuwd naar het resultaat
Hier wel, ja.
Leuk, ben benieuwd naar het resultaat!
Ha, lees ik "staal, dikke banden, geen poespas" dus blij verrast en met een dikke fatbikegrijns klik ik snel klikkerdeklik op het topic en hoe groot is mijn teleurstelling dat het maar 2" bandjes zijn. Zeker nooit gehoord van 5" banden! :D :wink:

Maar het wordt zeker een fijn fietsje! Succes en ik ga je volgen hoor! 8)
Je hebt dik, en je hebt fat. Dit is "slechts" dik. Maar daarom niet minder leuk!
Oops, das waar ja, dat heet fat, ff vergeten! :D
Dank! Ennuh, 5 inch banden valt voor ons gebruik nog even onder de categorie poespas 8)
perik schreef:Dank! Ennuh, 5 inch banden valt voor ons gebruik nog even onder de categorie poespas 8)
Nog heel lang denk komt niet vooruit met die dingen
Hangt ervan af waar je wil fietsen...
Het is nog even wachten op de wielset, maar vandaag ben ik toch maar begonnen met de montage.

Als eerste het balhoofd in het frame geperst. Het is een simpele Ritchey met industrielagers.

Uiteraard alles dik insmeren met montagevet. Beter te veel dan te weinig ;)

Afbeelding

Daarna met de balhoofpers de lagercups in het frame geperst. De balhoofdpers zorgt ervoor dat de cups netjes recht het frame ingaan, maar goed opletten is belangrijk. Eerst onder:

Afbeelding

Dan boven:

Afbeelding

Vervolgens de vorkconus op de vork geslagen met de stalen slagpijp. Ook hier weer ruim montagevet smeren en goed opletten dat hij er recht op gaat. Mijn ervaring leert dat dit meestal niet in een keer goed gaat.

Afbeelding

Het resultaat:

Afbeelding
Wordt vast mooi perik. En 5" banden, is dat voor zijwieltjes ofzo? :P
Zo te zien heb jij die balhoofd pers zelf gemaakt.

Mario
Even fast forward in dit project. De fiets is klaar en heeft al een paar honderd kilometer achter de rug. De berijdster is tevreden en ik ook! Deze zomer gaat ie mee naar Noorwegen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Dat is een mooie no-nonsense fiets geworden!