Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Idworx Heggemann aerospace singelspeed stalen voorblad 43T - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Idworx Heggemann aerospace singelspeed stalen voorblad 43T

Dear ben ik ook benieuwd naar. Ook omdat het Rohloff achter kransje nu veel gemakkelijker te maken is sinds het met die ring veer vast zit. Hij is nu gewoon plat.
Gerrit Gaastra, in een vorig bericht in dit topic stond dat er één versleten is? Een Tandwiel van een OffRohler 2016 uit Duitsland?
135 euro voor een voortandwiel ? :shock:

Voor dat bedrag krijg je ook drie Surly roestvaststalen voorbladen...
Geen idee of één Idworx blad langer meegaat als drie Surly's. Ik weet wel waar mijn geld naar toe zou gaan.
Ruud-H schreef:
vr 15 mei, 2020 09:38
135 euro voor een voortandwiel ? :shock:

Voor dat bedrag krijg je ook drie Surly roestvaststalen voorbladen...
Geen idee of één Idworx blad langer meegaat als drie Surly's. Ik weet wel waar mijn geld naar toe zou gaan.
Ha ha. Een idworx kettingwiel gaat vermoedelijk 100.000 km mee. Dan is 135 Euro spotgoedkoop!!
Ruud-H schreef:
vr 15 mei, 2020 09:38
135 euro voor een voortandwiel ? :shock:
Kan nog wel wat goedkoper.

https://www.bike4travel.nl/onderdelen/3 ... gblad.html

Af en toe komen ze op marktplaats ook wel voorbij, daar kwam ik die van mij uiteindelijk ook tegen.

Tegenwoordig levert idworx de fietsen ook af-fabriek met riemaandrijving, dus zullen dealers deze tandwielen wel minder overhouden. Vroeger moesten die de idworxen ombouwen naar riemaandrijving.
Tom1986 schreef:
do 14 mei, 2020 19:54
Gerrit Gaastra, in een vorig bericht in dit topic stond dat er één versleten is? Een Tandwiel van een OffRohler 2016 uit Duitsland?
ja, correct, maar echt versleten was het niet. Het tandwiel had iets over de 40.000 km meen ik en zit nu al jaren op de fiets van een medewerker en zal nog lang meegaan. Wij hebben het indertijd uitgewisseld om eens te zien hoe het tandwiel eruit zag na deze kilometers waarvan een groot gedeelte off road.
Tom1986 schreef:
do 14 mei, 2020 19:47
Dear ben ik ook benieuwd naar. Ook omdat het Rohloff achter kransje nu veel gemakkelijker te maken is sinds het met die ring veer vast zit. Hij is nu gewoon plat.
Ja, we zouden het kunnen maken maar nog niet gedaan, geen tijd. Misschien kunnen we de levensduur hier verdubbelen of verdrievoudigen maar dan zouden de kosten veel hoger liggen.
Ruud-H schreef:
vr 15 mei, 2020 09:38
135 euro voor een voortandwiel ? :shock:

Voor dat bedrag krijg je ook drie Surly roestvaststalen voorbladen...
Geen idee of één Idworx blad langer meegaat als drie Surly's. Ik weet wel waar mijn geld naar toe zou gaan.
Ik ben op zoek naar een 39 tands voor een Truvativ crankstel met BCD 104, maar die levert Surly niet.
Roger schreef:
do 14 mei, 2020 18:47
26500 km verder. Ik kan geen slijtage waarnemen. Dat is toch mooi.
Ik heb even de vrijheid genomen een stukje uit de foto te knippen.
Bij het getekende zwarte lijntje meen ik een lichte uitholling te zien, ook bij nadere tanden. Bij de pijltjes braampjes. Maar inderdaad, het is indrukwekkend weinig, al heb ik de voorbladen van mijn Batavus Sprint uit 1975 in 50000 km ook nooit kunnen verslijten. Het zou betekenen dat we hier tegen de linkerkant van het blad aankijken en het dus tegen de klok in heeft gedraaid.
Als deze slijtage klopt zou de dit kunnen zien op de twee gebieden waar de ketting met de grootste kracht over de tanden heeft bewogen, twee keer tijdens een omwenteling, niet in het dode punt.

Afbeelding
Leon schreef:
vr 15 mei, 2020 10:26
Roger schreef:
do 14 mei, 2020 18:47
26500 km verder. Ik kan geen slijtage waarnemen. Dat is toch mooi.
Ik heb even de vrijheid genomen een stukje uit de foto te knippen.
Bij het getekende zwarte lijntje meen ik een lichte uitholling te zien, ook bij nadere tanden. Bij de pijltjes braampjes. Maar inderdaad, het is indrukwekkend weinig, al heb ik de voorbladen van mijn Batavus Sprint uit 1975 in 50000 km ook nooit kunnen verslijten. Het zou betekenen dat we hier tegen de linkerkant van het blad aankijken en het dus tegen de klok in heeft gedraaid.
Als deze slijtage klopt zou de dit kunnen zien op de twee gebieden waar de ketting met de grootste kracht over de tanden heeft bewogen, twee keer tijdens een omwenteling, niet in het dode punt.

Afbeelding
Daarom om ook af en toe bij een nieuw ketting het kettingwiel een kwart positie draaien op de crank!
Afgezien hiervan is het natuurlijk ook zinnig bij een Rohloff aandrijving zowel voor als achter wat grotere tandwielen te kiezen. De keus aan achtertandwielen is tegenwoordig veel groter, en daar zou ik gebruik van maken.
Wim schreef:
vr 15 mei, 2020 10:52
Afgezien hiervan is het natuurlijk ook zinnig bij een Rohloff aandrijving zowel voor als achter wat grotere tandwielen te kiezen. De keus aan achtertandwielen is tegenwoordig veel groter, en daar zou ik gebruik van maken.
En natuurlijk een oneven aantal tanden!
idje schreef:
vr 15 mei, 2020 10:55

En natuurlijk een oneven aantal tanden!
Da's jammer, geen idworx Heggemann 18T achtertandwiel voor op de Rohloff dus ;)
Jurr schreef:
vr 15 mei, 2020 11:04
idje schreef:
vr 15 mei, 2020 10:55

En natuurlijk een oneven aantal tanden!
Da's jammer, geen idworx Heggemann 18T achtertandwiel voor op de Rohloff dus ;)
Wij zouden denk ik dan een 17T maken. Meestal 17/43 of 17/39.
idje schreef:
vr 15 mei, 2020 10:55
En natuurlijk een oneven aantal tanden!
Even voor mijn beeldvorming: waarom moeten beide tandwielen dan oneven zijn? Is het niet voldoende om één van de 2 oneven te laten zijn.

Gates doet overigens wel vrolijk combinaties als 50:20, terwijl ook een riem de tandwielen laat verslijten.
Fedor schreef:
vr 15 mei, 2020 11:42
idje schreef:
vr 15 mei, 2020 10:55
En natuurlijk een oneven aantal tanden!
Even voor mijn beeldvorming: waarom moeten beide tandwielen dan oneven zijn? Is het niet voldoende om één van de 2 oneven te laten zijn.
Gates doet overigens wel vrolijk combinaties als 50:20, terwijl ook een riem de tandwielen laat verslijten.
Een Gatesriem heeft niet afwisselend binnen- en buitenschalmen.
Om te voorkomen dat de binnenschalmen steeds op dezelfde plek langskomen heb je zowel voor als achter - afzonderlijk dus - een oneven aantal nodig. Het maakt immers niet uit waar de ketting geweest is sinds hij langsgekomen is want een ketting is altijd een even aantal inches lang. (Uitzondering is de halflink: http://www.m-gineering.nl/shop.htm)
Of het uitmaakt zou ik wel eens willen zien aan de hand van een foto van een voorbeeld waar het niet goed gekozen was.