Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Idworx Heggemann aerospace singelspeed stalen voorblad 43T - Forum Wereldfietser

Idworx Heggemann aerospace singelspeed stalen voorblad 43T

Deze week Idworx Heggemann aerospace singelspeed stalen voorblad 43T gekocht. Dit bij de Vakantiefietser Amsterdam, omdat deze dit tandwiel voor een mooie prijs aanbood. Voorheen vier aluminium tandwielen van Truvatief 42T versleten. Hier gemiddeld 14000 km mee gefietst per tandwiel. Gemiddelde prijs voor een Truvatief voorblad afgelopen jaren: € 30,00. Dus € 120,00 voor 56000 km aan vier aluminium tandwielen van Truvatief versleten. Prijs voor Idworx Heggemann aerospace singelspeed stalen voorblad 43T € 135,00 Een Heggeman voorblad zal dus zeker 60000 km moeten kunnen meegaan om prijstechnisch te kunnen concurreren met Truvatief. Ben benieuwd! Tevens zullen vermoedelijk mijn KMC X1 kettingen nu met dit nieuwe tandwiel ook wel wat langer mee gaan, omdat het voorblad nu, minder aan slijtage onderhevig is. Ben benieuwd! Los van dit alles vind ik het wel leuk om de beste onderdelen op mijn fiets te hebben.

Groetjes, Roger
Wist je dat Truvativ óók stalen voorbladen maakt?

Waarschijnlijk is Truvativ zoveel aantrekkelijker geprijst (minder dan 20 euro) omdat zij grotere oplagen hebben. In de aerospace industrie zullen immers weinig fietstandwielen toegepast worden.
Oeps! Niet 4 maar 5 Truvatief tandwielen versleten. Dus gemiddeld 11200 km per blad. Dus € 150,00 voor 56000 km. Heggeman voorblad zal dus ongeveer 50000 km moeten kunnen meegaan om prijstechnisch te kunnen concurreren met Truvatief. Zou je dit roestvrijstalen voorblad aan twee kanten kunnen gebruiken zoals een Rohloff kransje?

Groetjes, Roger
Misschien het is topic maar toch vraag ik. :D
Wat voor achter tandwiel gebruik jij?

Persoonlijk heb ik meerdere goede oplossingen voor voorbladen en kettingen gevonden. Bij mij de achter tandwiel blijft de zwakste schakel in het hele systeem.
Roger schreef:Zou je dit roestvrijstalen voorblad aan twee kanten kunnen gebruiken zoals een Rohloff kransje?
Je zult zien dat het ding symetrisch is: ja dus.

Of dat ook praktisch is hangt er vanaf wanneer je een tandwiel versleten vindt, en of je een kettingspanner gebruikt.

Heb je geen kettingspanner dan heeft de ketting geen ruimte om over te slaan, je kunt dan door blijven fietsen totdat de tanden op je tandwiel hele kleine haaievinnetjes zijn geworden. Als je zover bent, heeft omdraaien geen zin meer: ze zijn namelijk al helemaal weggesleten.

Tandwiel slijtage hangt ook sterk af van wanneer je je ketting vervangt: bij 0,5%, 0,75% of 1 %, of rijdt je de ketting helemaal op?

Gezien het tempo waarmee je tandwielen verslijt zal je waarschijnlijk de ketting zeer laat vervangen. Doorrijden met een versleten ketting laat ook je tandwielen verslijten.

Mijn eigen ervaring met voortandwielen is dat in de 36 jaar dat ik fiets, ik er twee versleten heb. Maar ik vervang mijn ketting dan ook altijd op tijd.

Over het algemeen geldt tegenwoordig dat Idworx (maar ook andere merken) pretenderen voor kwaliteit te staan, de prijs/kwaliteit verhouding is bij hen echter niet hoog. Dus als je de prijs per kilometer gaat berekenen dan had je beter de stalen bladen van Truvativ (of Truvatief zoals jij ze noemt) kunnen nemen.
[quote="miro"]Misschien het is topic maar toch vraag ik. :D
Wat voor achter tandwiel gebruik jij?

Stalen Rohloff 16 tandjes
[quote="Peter_K"][quote="Roger"]

Tandwiel slijtage hangt ook sterk af van wanneer je je ketting vervangt: bij 0,5%, 0,75% of 1 %, of rijdt je de ketting helemaal op?
Gemiddeld 9300 km met een ketting gefietst. Is dit gemiddeld of veel? Rohloff kettingslijtage meter gaf wel aan; einde verhaal.

Gezien het tempo waarmee je tandwielen verslijt zal je waarschijnlijk de ketting zeer laat vervangen. Doorrijden met een versleten ketting laat ook je tandwielen verslijten.
Wat is wijsheid ketting eerder vervangen?


Mijn eigen ervaring met voortandwielen is dat in de 36 jaar dat ik fiets, ik er twee versleten heb. Maar ik vervang mijn ketting dan ook altijd op tijd.
18 jaar met een voortandwiel? Hoeveel km?
"pretenderen voor kwaliteit te staan". Wat is dat voor een beledigende opmerking?

idworx verbetert nu sinds ruim 16 jaar de kwaliteit van de fiets zoals geen ander fietsenbedrijf dat doet wereldwijd (ik laat me graag onderrichten!). Meestal commercieel helemaal niet interessant voor idworx zelf.

Een van onze verbeteringen is het Long Life kettingwiel uit gehard messenstaal met een oneven aantal tanden. Ik denk dat dit zelfs een van onze beste verbeteringen is want het tandwiel gaat niet alleen veel langer mee maar vooral heb je (daardoor) veel minder tijd nodig voor het opspannen van de ketting (moet duidelijk minder vaak) en ook het steeds vervangen kost natuurlijk tijd en extra kosten indien je het niet zelf doet! Kwa kosten vergeleken met een 20 Euro gestanst stalen kettingwiel kan ik zeggen dat ons LL kettingwiel ca. 4 tot 5 keer zo hard is dus ook ongeveer zoveel langer meegaat (over aluminium hoeven we natuurlijk helemaal niet te discussiëren, daar rij ik op mijn mtb in de winter binnen 600 km een kettingwiel helemaal weg). Het LL kettingwiel moet vanwege de hardheid van het materiaal ook met een laserstraal gesneden worden omdat stansen helemaal niet mogelijk is. Het laseren maakt de tanden trouwens nog harder en dat gecombineerd met het oneven aantal tanden geeft eerder 5 tot 6 keer de levensduur tov gestanst staal, wat ook onze ervaring is. Je kan dan misschien (is niet zeker) nog een paar Euro sparen MAAR je moet dan zoveel meer tijd in het opspannen en het (zelf) vervangen steken dat het helemaal geen zin heeft.

Hoe veel langer het echt meegaat is nog moeilijk te zeggen. Wij zoeken sinds ruim drie jaar een versleten exemplaar en de eerste drie krijgen gratis een nieuw LL kettingwiel. De eerste hadden we in 2016: een Off Rohler in Duitsland met meer dan 40.000 km met een heel groot aandeel off road. We zoeken nu nog de tweede en de derde. Op de Bike Motion beurs in 2015 kwam een krachtige mountain biker bij ons langs met zijn LL kettingwiel en vroeg of deze versleten was na iets over een jaar en 15.000 km in het Nederlandse zand(!). Wij hebben hem gezegd nog eens 15.000 km te rijden en dan ons weer te contacteren; nog niets gehoord tot nu toe.

Dat de "zorgloze" fiets vaak meer kost is duidelijk vooral wanneer deze gemaakt wordt door een klein bedrijf waar de ontwikkelingskosten en gereedschapskosten per fiets natuurlijk vrij hoog zijn. Dus moeten we alles veel beter maken wat ons ook weer motiveerd, maar gemakkelijk is dat niet altijd. De grote bedrijven hebben helemaal geen interesse om fietsen echt te verbeteren, daar gaat het er bv meer om de aandeelhouders op korte termijn tevreden te houden... Dus ik denk dat de kleine high-end fietsenmerken in NL en Duitsland heel belangrijk zijn voor echte fietsers. Zolang ze nog zo onafhankelijk kunnen overleven!
Roger schreef:Gemiddeld 9300 km met een ketting gefietst. Is dit gemiddeld of veel?
Dat heb ikzelf nog nooit gehaald. Het lijkt mij zeer veel voor een enkele ketting.
Roger schreef:Wat is wijsheid ketting eerder vervangen?
Dat is in geval van een versnellingsnaaf een persoonlijke keuze. Ikzelf fiets niet graag met versleten spullen, dus ik vervang ze tijdig. En als een achtertandwiel van de Rohloff geluid produceert bij aanzetten, dan wordt hij óók vervangen, ook al zou je er nog prima duizenden kilometers mee door kunnen fietsen.
Bij derailleur fietsen (en bij een versnellingsnaaf met kettingspanner) gaat de ketting overslaan, en het schakelen met een deraileur gaat moeilijker.
Roger schreef:18 jaar met een voortandwiel? Hoeveel km?
Geloof het of niet, maar als fietsliefhebber heb ik meer dan één fiets (een hele serie eigenlijk), en af en toe doe ik er wel eens een weg.
idje schreef:"pretenderen voor kwaliteit te staan". Wat is dat voor een beledigende opmerking?
Als de betekenis van een woord als "pretenderen" te moeilijk is, dan zoekt u dat toch gewoon op in een woordenboek?

Of weet u soms een andere wèl beledigende betekenis?
Peter_K schreef:
idje schreef:"pretenderen voor kwaliteit te staan". Wat is dat voor een beledigende opmerking?
Als de betekenis van een woord als "pretenderen" te moeilijk is, dan zoekt u dat toch gewoon op in een woordenboek?

Of weet u soms een andere wèl beledigende betekenis?
Oei, daar is mijn Nederlands niet meer goed genoeg. Ik dacht dit:

to pretend: speak and act so as to make it appear that something is the case when in fact it is not.

En dat is heel wat anders dan in het Nederlands....

Ik hoop mijn uitleg was beter!
Alhoewel:

pretenderen: 4) doen alsof !?! (mijnwoordenboek.nl)

Dus kan beledigend gezien worden, oder?
Geloof het of niet, maar als fietsliefhebber heb ik meer dan één fiets (een hele serie eigenlijk), en af en toe doe ik er wel eens een weg.

Tja, als je een hele serie fietsen bezit kan ik me voorstellen dat je in 36 jaar maar twee keer een voorblad had hoeven te vervangen. Je kunt per slot van rekening maar op een fiets een fietstocht maken en deze slijten.

Ik was al blij met mijn Idworx Heggeman singelspeed voorblad. Maar nu ik de informatie over het productieproces lees ben ik nog blijer en overtuigd dat ik een goede keus heb gemaakt om over te stappen naar dit door Idworx ontwikkeld onderdeel.

Groetjes, Roger.
"over aluminium hoeven we natuurlijk helemaal niet te discussiëren, daar rij ik op mijn mtb in de winter binnen 600 km een kettingwiel helemaal weg"
Is dat niet wat overdreven? Persoonlijk heb ik op al mijn mtb's nog nooit het grootste blad vervangen en slechts één keer een middenblad. Een een groot poetser ben ik niet.
Jan Eleveld schreef:
"over aluminium hoeven we natuurlijk helemaal niet te discussiëren, daar rij ik op mijn mtb in de winter binnen 600 km een kettingwiel helemaal weg"
Is dat niet wat overdreven? Persoonlijk heb ik op al mijn mtb's nog nooit het grootste blad vervangen en slechts één keer een middenblad. Een een groot poetser ben ik niet.
Nee, is niet overdreven. Het is natuurlijk naast het juiste smeren een vraag van vooral de hoeveelheid watt, nattigheid en terreinsoort. Daarnaast is op mijn fiets voor maar een kettingwiel ivm Rohloff. Het waren std. Truvativ aluminium kettingwielen die zo snel wegsmolten. Voordat we het idworx LL kettingwiel hadden, gebruikten wij een tijd een gehard aluminium kettingwiel van Middleburn, die gingen ook al langer mee maar waren ook vrij kostbaar.

Het extreemste wat ik heb gehoord zijn de top NL beach racers die binnen vier honderd kilometer de hele aandrijving verslijten.
idje schreef:Alhoewel:

pretenderen: 4) doen alsof !?! (mijnwoordenboek.nl)

Dus kan beledigend gezien worden, oder?
Ja, als je maar wil. Ik bedoelde echter de eerste betekenis. Met de betekenis "doen alsof" zou mijn zin overigens wel erg krom zijn.
26500 km verder. Ik kan geen slijtage waarnemen. Dat is toch mooi.

Bijlagen

Fraai.

Heb nog een nieuwe 35T liggen die op mijn fiets gemonteerd gaat worden. Ben benieuwd of die gaat slijten in de kleinere maat met meer offroad gebruik.
We hebben nu na ruim tien jaar nog geen versleten exemplaar gezien. De eerste drie krijgen nog altijd gratis een nieuw idworx long life kettingwiel. Dit is het duurzaamste aandrijving-onderdeel op fietsengebied denk ik.
idje schreef:
do 14 mei, 2020 19:22
Dit is het duurzaamste aandrijving-onderdeel op fietsengebied denk ik.
Komt er ook een matching Rohloff achtertandwiel? Met Pinion neem je er gewoon twee, maar met Rohloff wordt dat toch wat groot...