Additionally, paste this code immediately after the opening tag: zwarte beschemrubbers bij rohloff-naaf weg - Forum Wereldfietser

zwarte beschemrubbers bij rohloff-naaf weg

Ik heb een fiets met Rohloff-naaf met externe schakelbox.
Vanwege een crash zijn een keer beide kabeltjes onderaan bij die schakelbox afgebroken. Mijn fietsenmaker heeft alles gerepareerd alleen die rubber bescherm'hoesje' zitten er niet meer om. Zijn die bescherm'hoesjes' die om de kabel zitten en om de ingang van die schakelbox (ik ga ervan uit om te zorgen dat er geen vuil in die schakelbox komt) Volgens mijn fietsenmaker niet erg, welllicht zelfs beter.

Wat is jullie second opinion?

Als het me gelukt is om een foto te downloaden (vond ik al erg ingewikkeld) het gaat om die bescherm'hoesjes' die op onderstaande foto van een reservesetje te zien zijn.

Afbeelding
Bij de eerste [/img] het / teken weghalen, dan wordt het een foto.

[moderator]Heb ik even mee geholpen...[\moderator]

Dank, want met alleen de uitleg was het niet direct zichtbaar.
Afbeelding
Dat lijkt me geen onderdeel van een Rohloff met externe schakelbox.
Nee, dat is het mechanisme van de interne schakeling.
Nu zijn er twee mogelijkheden:
1. De TS vergist zich in de keuze tussen intern en extern.
2. De TS heeft de verkeerde foto erbij gedaan.

Ik heb een Rohloff met interne schakelbox, dus met die twee rupsen zoals op de foto staat. Ik heb de zwarte kokertjes er nog nooit af gehad, dus ik weet niet wat erin zit. Ik vermoed gewoon een staalkabeltje. Die ga met schakelen, denk ik, wat slap staan en dan is het rupsje ervoor om het te beschermen.
Kun je zonder? ja, denk ik wel.
Is het handig? Nee, denk ik niet.

Maar goed, dan blijft nig de vraag of we de vraag begrepen hebben :wink:
Volgens een bekende fietsenmaker in het Noorden:

De balgen om de schakelkabel van de interne schakelsturing voorkomen dat alles wat langs de kabels naar beneden druipt in de naaf terecht komt. Je wilt beslist niet zonder
Er zit inderdaad gewoon een (dun) staalkabeltje in. Dat wordt op deze manier beschermd tegen stof/vuil en water. Stof en vuil weet ik niet, maar water wil je er niet in hebben met deze vorst. Dan draait, en dus schakelt, hij niet meer.
ton_s schreef:Er zit inderdaad gewoon een (dun) staalkabeltje in. Dat wordt op deze manier beschermd tegen stof/vuil en water. Stof en vuil weet ik niet, maar water wil je er niet in hebben met deze vorst. Dan draait, en dus schakelt, hij niet meer.
Dat lijkt vervelend maar dit probleem stelt dus niets voor in vergelijking met probleem dat je kunt krijgen als je zomaar een slok water IN de naaf krijgt zoals uitgelegd wordt in het bericht van Hans: een verroest binnenwerk van de naaf betekent gewoon einde naaf.
Ze zijn niet duur. Wellicht is het een beter idee om meteen een nieuw kabeltje te installeren.

Je moet sowieso zo'n reserve kabeltje meenemen op vakantie, of beter nog zo'n easy set, want zo'n kabeltje vervangen is niet erg moeilijk, maar ook niet erg makkelijk. Als je op een ongelegen moment zo'n kabeltje wil vervangen dan is zo'n easy set geen overbodige luxe.
Ondanks dat ik zelf geen Rohloff rijder ben had ik al zo'n vermoeden van de toegevoegde functie van de rubbers, zeker als je na de foto's wat beter bekijkt ook ziet dat ze vast zijn gemaakt met tie-wraps zodat ze ook echt vast zitten en er niets in kan. Dat de fietsenmaker zegt dat het ook zonder kan betekent volgens mij dat je op zoek moet naar een FM die wel verstand van zaken heeft als het op Rohloff aankomt.
Dank, en excuses:
-voor de moderator die moest helpen om de foto goed in beeld te krijgen
-voor de lezers: ik zaaide verwarring: ik stelde een vraag vanuit het perspectief vanuit een 'externe schakelbox' terwijl ik een 'interne schakelbox' blijk te hebben.
Veel van jullie antwoorden geleerd:
--die zwarte dingen heten 'rupsen' of 'balgen'
--ik heb een interne schakelbox
--en ja die rupsen of balgen zitten er niet voor niks............itt wat mijn fietsenmaker zegt.
Ik zeg tijd voor een functioneringsgesprek met mijn fietsenmaker
Zaten ze erop vóór de reparatie? Dan gewoon laten terugplaatsen, je hebt er niet speciaal om verzocht.

Klinkt een beetje alsof ze ze kwijt zijn geraakt ofzo en nu dit argument aanvoeren om ze niet te hoeven terugplaatsen.

"Functioneringsgesprek"... :lol: :lol: :lol: