Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rabeneick Sherpa Lite, wie weet er iets over? - Forum Wereldfietser

Rabeneick Sherpa Lite, wie weet er iets over?

Ik kijk momenteel wat rond naar een vakantiefiets voor een kennis van me en kwam een voor mij volslagen onbekend merk tegen. Is er iemand bekend met het Duitse fietsmerk Rabeneick en dan in het bijzonder met het model Sherpa Lite Pro Rohloff?
Redelijke vakantiefiets voor een redelijke prijs?
Zie o.a. http://www.gortertweewielers.nl/rabenei ... -rabeneick
Dag Wimmo17,

Ik begrijp heel goed dat je (of je kennis in dit geval) op zoek bent naar een fiets die geen rib uit je lijf kost. Probeer echter eerst eens in beeld te krijgen waar je de fiets vooral voor gaat gebruiken. Op basis van de in de link vermelde specs krijg ik namelijk het vermoeden dat het hier een fiets betreft waar je een hoop plezier aan kan beleven als het gaat om tochten met niet al te veel bepakking over gebaande paden.
Mocht je van plan zijn de fiets zwaarder te belasten, ga dan in eerste instantie eens kijken of de velgen / spaken toegerust zijn op hun taak. Kan ik in overzichtje en op foto niet zien. Als dat in orde is, ben je al een eind op weg. Ook heb ik eerlijkgezegd niet heel veel fiducie in de stabiliteit van de achterdrager op de foto, als je er een paar goed gevulde tassen aan hangt.
Verder is het vooral belangrijk dat je comfortabel zit en je lekker voelt op de fiets. Eerst eens een flink stuk op fietsen alvorens tot aankoop over te gaan.
Ik trap hier de ene open deur na de andere in. Als je wat meer de diepte in wil, dan horen we het wel. Er zijn namelijk nog tientallen zaken die het verdienen om ze eens goed onder de loep te nemen. Kijk eerst nog eens even naar eerdere topics over aankoop van een vakantiefiets op dit forum.
En tot slot: Er zijn heel veel mooie fietsen te koop. Een nieuwe Rohloff-fiets tegen een zachte prijs is niet zaligmakend. Kijk anders eens naar een goede gebruikte fiets. Er is genoeg te vinden. Voor hetzelfde geld vind je een fiets met de naaf die je graag wil (prima keuze), met daarnaast een wat meer "heavy-duty" opbouw / afmontage. Succes ermee.
Nogmaals goeiemorgen,

Ik zie net in je profiel dat je behoorlijk actief bent op dit forum. Had ik in eerste instantie niet gezien. Ik leid hieruit af dat je aan de basale dingetjes die ik hierboven geschreven heb niet veel hebt. Sorry.

Wel kan ik je nog vertellen dat ik bij een dealer in Vlaanderen eens wat Rabeneick-modellen heb zien staan. Was nergens naar op zoek, maar als ik een zaak met vakantiefietsen zie, dan ik er onmogelijk zo maar voorbij lopen. Weet nog dat ik toen ook iets dacht in de trant van "best aardige fiets voor weinig". Heb er verder toen geen aandacht aan besteed. In het wild nog nooit tegengekomen trouwens.
@ Di Ghisallo
Ik heb idd al de nodige fietservaring en basiskennis ;-) Mijn eerste indruk op basis van de website-info was ongeveer hetzelfde. Daarom ook mijn vraag of iemand ervaring heeft met deze fiets. Is hij bv. vergelijkbaar is met de bekendere Duitse merken als VSF, Stevens en Gudereit? Er rijden in NL de nodige mensen rond op VSF, maar op Rabeneick?
Andere fietsen op de shortlist zijn de VSF TX-800 en de Avaghon Series 28.
Ook daarover is gebruikerservaring welkom.
@Wimmo 17: als het je gaat om een goedkope vakantiefiets met Rohloff naaf. Ik kwam deze tegen:https://www.bikester.nl/479059.html#rating

Een goedkopere vakantiefiets met Rohloff naaf dan deze 1599 euro heb ik nog niet gezien. Natuurlijk zal er wel op e.e.a. zijn bezuinigd, de vraag is of dat voor het beoogde gebruik een showstopper is. Bovendien kun je waar mogelijk op onderdelen upgraden, nu of later.

Ikzelf heb jaren geleden al voor ca. 1700 euro een Diamant fiets gekocht met Rohloff naaf. Op onderdelen heb ik toen een beperkte upgrade gedaan. Deze fiets heb ik zonder al te veel problemen goed gebruikt.

Kijk maar of het wat is.