Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Berekening ruimte slijtage ketting voor frame met excenter - Forum Wereldfietser

Berekening ruimte slijtage ketting voor frame met excenter

Voor de selectie van de tandwielen voor een frame met een excenter heb ik een spreadsheet gemaakt dat aan de hand van de afmetingen van de tandwielen, de achtervork en de excenter, berekent hoeveel schakels de ketting krijgt, maar nog belangrijker: wat de maximaal haalbare ketting slijtage is.
Zoals bekend zal je afhankelijk van je voorkeur je ketting vervangen bij 0,5% (vrij snel), 0,75% (normaal) of 1% (vrij laat). Later kan natuurlijk ook, maar dan moet je je waarschijnlijk de tandwielen ook vervangen. Hoe hoger de haalbare ketting slijtage is, hoe beter lijkt mij, dan kun je in geval van nood ook een versleten ketting nog opspannen.

Ik heb wel vertrouwen in mijn berekeningen, ook omdat de berekeningen overeenkomen met mijn waarnemingen.

Weet iemand een (online) calculatie programma (à la ritzelrechner) dat dit berekent, zodat ik nog een extra check heb?
Mooi projectje Peter,

Ik heb een paar trefwoorden in Wolfram geprobeerd maar daar is nog niks op fiets-gebied.

Dit is een linkje naar de veelzijdige online rekenaar: http://www.wolframalpha.com/examples/RoadTransport.html
Ik kende WolframAlpha reeds enige jaren, maar ik maak er zelden gebruik van.

Deze vraag is inmiddels al 178 keer bekeken en nog geen antwoord, maar ik blijf hopen.
Ik ben een van die 178 en heb zelfs enkele minuten naar je spreadsheet gekeken, maar bij mij wilde het kwartje niet echt vallen :roll:
De spreadsheet al wel enkele malen bekeken.
Snap alleen de berekeningen en aanwijzingen niet helemaal.
Misschien kun je dit toelichten.
De maximale bereikbare kettingslijtage bij de Thorn roept weer vraagtekens op ( 0,4 % )
De Thorn lijkt heel ongunstig, maar als je bereid tijdelijk met een iets slappe ketting te rijden kan je er een schakel uitponsen en ben je ineens spekkoper :wink:
Is deze spreadsheet niet een ietwat omslachtige manier om de kettingverlenging te berekenen?
Is de maximale verlenging niet 2 maal de maximale offset van de excenter?
Wat dan het percentage wordt is alleen afhankelijk van de lengte van de nieuwe ketting en die is het aantal schakels maal de lengte van een schakel, maar daar zit bij vergelijkbare fietsen bar weinig verschil in. (49 om 52 hier)
jumbo schreef:De spreadsheet al wel enkele malen bekeken.
Snap alleen de berekeningen en aanwijzingen niet helemaal.
Misschien kun je dit toelichten.
Nou, deze vraag vindt ik ook wel vaag. Is echt alles onduidelijk, of gaat het maar om een paar regels?
jumbo schreef:De maximale bereikbare kettingslijtage bij de Thorn roept weer vraagtekens op ( 0,4 % )
Ja, dat is niet optimaal. De oplossing is om na die 0,4% de ketting een paar schakels korter te maken. Of om bijvoorbeeld 44/18 te monteren, het percentage wordt dan 1,87%.
Berger schreef:De Thorn lijkt heel ongunstig, maar als je bereid tijdelijk met een iets slappe ketting te rijden kan je er een schakel uitponsen en ben je ineens spekkoper :wink:
Dat klopt natuurlijk, maar het betekent weer extra werk. Bovendien een extra afbreekpin in het geval van een Shimano ketting. Bij de Rotor/KTM is het wat mij betreft geen optie, vanwege de te kleine offset van de excenter.
Leon schreef:Is deze spreadsheet niet een ietwat omslachtige manier om de kettingverlenging te berekenen?
Is de maximale verlenging niet 2 maal de maximale offset van de excenter?
Wat dan het percentage wordt is alleen afhankelijk van de lengte van de nieuwe ketting en die is het aantal schakels maal de lengte van een schakel, maar daar zit bij vergelijkbare fietsen bar weinig verschil in. (49 om 52 hier)
2 maal de maximale offset van de excenter is inderdaad de maximale kettingslijtage. Als je echter geen trek hebt om bij de Thorn halverwege te ponsen, dan moeten de tandwielen zodanig gekozen worden dat dit niet nodig is. Bij de Rotor en KTM is ponsen dus geen optie, dus daar is de correcte selectie van de tandwielen cruciaal.
Niet helemaal wat ik zocht, maar toch interessant: FixMeUp!, bedoeld voor de conversie van een derailleur frame naar een fixie.
Ik mijn calculatie nog wat opgepept, zodat je nu een makkelijk overzicht krijgt.

Toelichting:
Peter_K schreef: The yellow figures are dimensions of your bicycle and can be measured, or looked up in the documentation.

The blue figures are what you chose to ride under most strenuous conditions: so probably climbing a mountain.
Climbing the cadence can be lower (for instance 70 tpm) than on flat (about 100 tpm). The speed is the lowest you see during climbs, the margin is added and subtracted to give a bandwidth in which the available gears are acceptable. So for all gears shown and with a cadence of 70, the speed will be between 5.1 km/hr and 6.1 km/hr (the higher the gear the higher the speed).
The blue figures for the gear inches work similar.

The results are given in three tables:
  1. the first table is a combination of the next two: giving only the chain wear parameters for the acceptable speeds
  2. the second table gives all chain wears that can be obtained
  3. the third table the speeds, and the speeds that match the choice are coloured orange[/li]
Chain replacement at:
  • 0.5% = very early
  • 0.75% = normal, suitable for aluminium cogs/sprockets
  • 1% = late, suitable for steel cogs/sprockets[/li]
Chain wear can naturally be measured with devices like this one or this one.
Ik ben nog steeds geïnteresseerd in beschikbare alternatieven.
Peter_K schreef:Ik ben nog steeds geïnteresseerd in beschikbare alternatieven.
Carbon drive van Gates :D
Dat maakt dit soort tabellen geheel overbodig.

Al dit soort hoofdbrekens en theorieën zijn nu precies de reden om een goed alternatief te zoeken voor een ketting. Ben je daar tenminste van af. :wink:
Edwin* schreef:Carbon drive van Gates :D Dat maakt dit soort tabellen geheel overbodig.

Al dit soort hoofdbrekens en theorieën zijn nu precies de reden om een goed alternatief te zoeken voor een ketting. Ben je daar tenminste van af. :wink:
De Gates tandriem is te breed voor een derailleur. Dus geen alternatief voor de ketting. Ook voor mijn ligfiets is de Gates tandriem geen optie. Gates geeft een soort van hoofdbrekens. :?

Piet.
Te breed lijkt me niet het enige probleem als je een riem door een derailleursysteem wil gaan voeren.
Mooi stukje huiswerk Peter!
Edwin* schreef:
Peter_K schreef:Ik ben nog steeds geïnteresseerd in beschikbare alternatieven.
Carbon drive van Gates :D
Dat maakt dit soort tabellen geheel overbodig.
Bij Gates zelf denken ze daar anders over. De tandwielen hebben niet ieder denkbaar aantal tanden, en de riemen zijn ook niet in ieder willekeurige lengte beschikbaar.
Edwin* schreef:Al dit soort hoofdbrekens en theorieën zijn nu precies de reden om een goed alternatief te zoeken voor een ketting. Ben je daar tenminste van af. :wink:
Iemand die een nare PB naar iemand anders stuurt (Edwin* is zo iemand waarvoor mensen anoniem willen blijven op het internet), en die een kant en klare fiets in een doos koopt, weet gewoon niet wat er komt kijken bij het samenstellen van een fiets.

Wellicht kan zo iemand zich gewoon stil houden, in plaats van irrelevante informatie in deze draad te op te lepelen?
"Carbon drive van Gates :D
Dat maakt dit soort tabellen geheel overbodig."

Mooie kwinkslag, helaas is onze Santos hater minder vriendelijk, niets van aantrekken.

Martijn
DeRiemRijder schreef:helaas is onze Santos hater minder vriendelijk, niets van aantrekken.
Je zou de drek in mijn postvak afkomstig van Edwin* eens moeten zien....

Bovendien haat ik Santos niet, ik heb echter niet zo veel op met hun reclame hier op dit forum.
@ Peter_K. Blijkbaar worden Edwin en jij geen vrienden maar ga nu niet zelf met modder gooien op het forum......
Via PB mag mijn inziens altijd scherp de dicussie worden gevoerd, als het maar geen persoonlijke aanval wordt.

Een fijn weekend beiden.
Zand erover zou ik zeggen.

Afbeelding