Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wielrichter - Forum Wereldfietser

Wielrichter

Ik volg sinds kort een cursus fietsherstel en we leerden een wiel te spaken.
We oefenden al enkele keren en ik vind het best leuk.
Ik wil zelf een wielrichter aanschaffen, maar zie hier enorme prijsverschillen in.
Met welke wielrichter kan ik al een eindje verder? (Ik heb eentje van Rose gebruikt en die was niet echt goed: plastiek / speling /..) Ik lees nogal vaak Park Tool, maar die hebben zelf ook al een serieuze variatie.

Iemand goed ervaringen met een bepaald merk / type?
Ik denk voorlopig dat ik er max 150-200 euro aan wil uitgeven. Minder mag zeker, meer indien het er echt wat essentieels bijkomt.
Ik gebruik zelf een goedkope wielrichter van Unior.
http://hollandbikeshop.com/fietsgereeds ... elrichter/

Maar die van Parktool zal ook best goed zijn.
http://hollandbikeshop.com/merk-fietson ... hter-ts-8/

Minstens zo belangrijk als een wielrichter vind ik een spaakspanningsmeter. Die heb ik van Parktool.
https://www.mantel.com/park-tool-spaaks ... smeter-tm1

Het kan allemaal ook duurder en beter maar zo vaak gebruik ik het niet.
Rose heeft meestal wel een Park Tools kloon in het assortiment, zoals deze , en die zijn stevig. Enige nadeel: niet perfect gecentreerd bij binnenkomst.

Die kloon is ook onder andere namen te koop, bij andere webwinkels, maar niet altijd.
Sinds enkele jaren heb ik een Cyclus wielrichter, deze bevalt mij zeer goed.
Destijds was die nog niet zo prijzig als nu (€ 250).

Ik ben ooit begonnen met een wielrichter van Tacx, van € 40 oid, maar hier was ik niet zo gelukkig mee.

De tip van ijsbrand, de ParkTool kloon van Rose, lijkt mij ook een goede optie.
peter123 schreef:Minstens zo belangrijk als een wielrichter vind ik een spaakspanningsmeter. Die heb ik van Parktool.
https://www.mantel.com/park-tool-spaaks ... smeter-tm1
Een spaakspanningsmeter vind ik veel belangrijker. Ik heb ook die van Park Tool.
Voor de paar wielen die ik gebouwd heb heb ik altijd het frame als wielrichter gebruikt. Niet super handig maar elk ding meer in huis kost weer meer ruimte.
Het bouwen van een stevig wiel uit een naaf, een velg en een handvol spaken vind ik een van de meest voldoening gevende klussen om te doen. Je hebt er niet perse een wielrichter voor nodig, want met een vork en enkele kabelbinders lukt het ook wel, maar goed gereedschap maakt deze klus veel leuker.

Tot voor kort werkte ik met de goedkope wielrichter van Rose (€46), die ook onder andere namen in omloop is. Bij de Kerstaanbiedingen van Math Salden zat dit jaar een Park Tools TS-8 voor €88, bijna het dubbele van de Rose. Hoewel ik misschien maar één keer per jaar een nieuw wiel bouw, heb ik me die TS-8 cadeau gedaan. Ik ben er erg blij mee. Ik weet niet of Salden ze nu nog voor die prijs aanbiedt, maar voor rond €95 kun je hem ook bij Amazon-DE bestellen.

Afbeelding

Afbeelding

Het grootste nadeel van deze Rose wielrichter is dat de armen die het wiel vasthouden flexibel zijn. Dat geldt ook voor de Tacx Exact en nog enkele goedkope wielrichters. Zulke wielrichters zijn niet erg geschikt om de velg exact te centreren, omdat de inklemming te slap is. Je hebt daarvoor een centreerboog nodig, die ook enkele tientjes kost. Bovendien werk ik graag met een meetklok om de zijdelingse slag te meten en bij te stellen. De taststift daarvan drukt onder veerspanning op de zijkant van de velg en bij een slappe inklemming drukt hij die velg een klein beetje weg. Daardoor heb je eigenlijk geen vaste meetkant.

Afbeelding

De TS-8 van Park Tools weegt 4,2 kg en zit met stevige bouten in elkaar. Hij is absoluut stijf in zijdelingse richting. De linkerkant ligt onwrikbaar vast en is daardoor de ideale vaste meetkant. De andere kant is een verschuifbare arm die aangepast kan worden aan de breedte van de naaf. Door het wiel om te draaien kun je exact meten hoe ver de velg uit het midden staat.

Afbeelding

Ik houd er van om kwantitatief te werken. Een meetklok met een bereik van 10 mm en een resolutie van 0,01 mm is een prachtig hulpmiddel. Ik heb er destijds nog ongeveer €20 euro voor betaald, maar ik zag dat je ze al kunt krijgen voor ongeveer €7 bij Amazon-DE. Een analoge meetklok werkt prettiger dan een digitale meetklok, die ook nog aanzienlijk duurder is. In het algemeen probeer ik om de zijdelingse slag tot op plusminus 0,1 millimeter te reduceren en de hoogteslag tot plusminus 0.3 mm.

De Park Tools TM-1 spaakspanningsmeter van ongeveer €70 is een ander niet-noodzakelijk maar wel fijn gereedschap. Door de effecten van bv. de nippel een halve slag aandraaien zowel op spaakspanning als op zijslag te meten, krijg je een veel beter gevoel voor de bijstellingen.

Ik weet dat Park Tools een nog mooiere wielrichter maakt, de TS-2.2 die ongeveer €250 kost, maar daarvan zie ik de meerwaarde niet meer.
Een vergelijkbare thread op een ander forum:

Goede wielrichter - Fiets.nl
Ik vond de wielrichter parktool ts-8, de 'blauwe' in voorgaande berichten afgebeeld op foto's, absoluut niet fijn. Hij zwabberde te veel heen en weer, bij het uithalen en weer inzetten of omdraaien van het wiel is de stand iedere keer weer anders, niet precies mee te werken daardoor, maar dat was mijn beleving.

Wielrichter van rose lijkt op Ts-2 van parktool( vind ik persoonlijk TOP product), die zou ik dan nemen als je onder de 200 euro wil blijven.https://www.rosebikes.nl/artikel/rose-2 ... aid:713703 102 euro. Ik neem aan dat jouw Rose wielrichter een goedkopere variant was dan die ik hier laat zien.

Spaaksleutels parktool sw 20 en sw22 vind ik super om mee te werken, maar wel duur 35 euro per stuk.
Je hebt ook goedkopere varianten van parktools sw 40c bv. 13 euro of je hebt een 'gewone' ronde spaaksleutel in diverse varianten en prijzen met meerdere nippelmaten/ mogelijkheid en zijn goedkoper. Als je daar één van kiest en niet de goedkoopste neemt, maar iets duurder en dan die echt strak om de nippel past,die je wil gebruiken, kun je daar vaak ook prima mee werken 10-20 euro

Centreerboog Ik heb er een van Tacx, voldoet, 31 euro. centreerboogvan Rose vind ik niet fijn

Spaaklineaal
is ook handig 10-15 euro.

Je zou dan onder de 200 euro kunnen blijven. Ik vind echter ts-2 parktool 250 euro, wielrichter zeker moeite waard om te overwegen te kopen, indien je vaker of vanaf nu al je wielen zelf wilt maken, haal je het er uiteindelijk ook wel uit, want je kunt een hoop geld besparen indien je je wielen zelf maakt. Van Rose is toch iets minder prettig werken vind ik, maar lukt zeker ook.

Wat ik verder nog heb gekocht is een holle slagdrevel om de nieuwe spaken beter in de flens te kunnen 'slaan'. 5-10 euro.
Spaakspanningsmeter vind ik ook prettig werken, verschillende prijsklassen, van goedkoop tot heel duur, ieder zijn voorkeur en iets om te overwegen te kopen als je zeker weet er 'verder' in te willen gaan.
Ik vind van dt swiss analoog heel fijn werken, wel 375 euro zie ik nu..
Speciale bit voor opdraaien nippels gebruik ik persoonlijk niet, schroevendraaier werkt prima icm spaaksleutel .
een accuschroefmachine is handig als je evt. vaak wielen maakt of omspaakt ed.
Ik zelf gebruik lijnolie voor nieuwe wielen maken, als zijnde borging van spaken in nippels, met toch nog (los) draaimogelijkheid, 2-5? euro bij karwei voor een halve liter oid. speciaal borgmiddel hoeft van mij niet, is vast ook veel duurder ed. succes!
fud0 schreef:
ma 08 jan, 2018 21:08
[..] die zou ik dan nemen als je onder de 200 euro wil blijven.
Aanvullingen in het algemeen over gereedschap voor het spaken van wielen blijft natuurlijk nuttig voor mensen die in de toekomst informatie hierover zoeken, maar de vraagsteller is inmiddels, een jaar na dato, hopelijk voorzien. ;)

Carl
@Carl
Sinds mijn berichtje van 19:13 vandaag is dit topic 112 keer bekeken. Vermoedelijk door mensen die in het onderwerp Wielrichter zijn geïnteresseerd. Denk je echt dat jouw commentaar ter zake is?

@fud0
Een DT Swiss spaakspanningsmeter van €375..? Dat is ver boven mijn budget. Misschien vind je hun wielrichter van €1200 dan ook interessant.

Afbeelding

Ik vind de Park Tool TS-8 zeker niet zwabberend. Misschien bedoel je dat hij geen grote grondplaat heeft en dus niet heel stabiel staat, als je hem niet op de ondergrond vastschroeft. Maar dat vind ik niet zo van belang. Het gaat mij er om dat binnen het frame van de wielrichter alles onwrikbaar op zijn plaats zit. Daardoor is een centreerboog overbodig.
@fud0
Een DT Swiss spaakspanningsmeter van €375..? Dat is ver boven mijn budget. Misschien vind je hun wielrichter van €1200 dan ook interessant.

Afbeelding

Wauw zeg, deze van dt Swiss heb ik nog nooit eerder gezien :P

De spanningsmeter is idd. een boel geld, maar ik heb er absoluut geen spijt van, ik vind hem heel fijn in het gebruik. Je hebt ook minder dure; daar geen ervaring mee, maar wellicht voldoen die ook prima.

Ik vind de Park Tool TS-8 zeker niet zwabberend. Misschien bedoel je dat hij geen grote grondplaat heeft en dus niet heel stabiel staat, als je hem niet op de ondergrond vastschroeft. Maar dat vind ik niet zo van belang. Het gaat mij er om dat binnen het frame van de wielrichter alles onwrikbaar op zijn plaats zit. Daardoor is een centreerboog overbodig.
[/quote]


Bij het wielen richten haal ik het wiel er zo nu en dan uit om te 'kraken' ed. en als ik hem er dan weer indeed, bij de ts-8 zat het wiel anders of de 'poten' van de wielrichter gingen toch heen en weer ed. dus dat onwrikbaar ed. ervoer ik helemaal niet, maar misschien heb ik hem wel verkeerd gebruikt. :roll: Ik heb hem weggegeven en een ts-2 gekocht, omdat het me mateloos irriteerde.
Dat 'onwrikbare' ervaar ik juist bij de ts-2 en idd. zoals je zegt, een centreerboog is dan meestal overbodig.
Vaak zet ik één 'haak' vast en draai het wiel om ed. om het precies in het midden te krijgen.


(ik zag 17 dec staan in de veronderstelling dat het 17dec 2017 was :lol: )
math schreef:
ma 08 jan, 2018 22:24
@Carl
Sinds mijn berichtje van 19:13 vandaag is dit topic 112 keer bekeken. Vermoedelijk door mensen die in het onderwerp Wielrichter zijn geïnteresseerd. Denk je echt dat jouw commentaar ter zake is?
Ja. Het moedigt mensen hopelijk aan vooral informatie te delen over wielrichters die zij wel of niet bruikbaar vinden, zonder dat zij zich richten op de origineel gestelde vraag, zoals de budgettaire beperking. De ervaring leert nl. dat bij een 'vervolg' op een oud onderwerp veel mensen niet in de gaten hebben dat de originele vraag niet meer beantwoord hoeft te worden.

Jij ook een vrolijk 2018 gewenst,

Carl
Als geld geen rol speelt zou ik gaan voor de wielrichter van Centrimaster van ca. €800. De manier om de torsiespanningen in de spaken te elimineren met een soort koevoet vind ik geniaal.
Ik gebruik voor dit doel de kraakmethode van Ernie Frieke (ca. 4m40s in deze video).

Uit alles blijkt eigenlijk dat het spaken en centreren van een wiel een perfecte klus is voor een spaakautomaat. Maar ja, het is veel leuker om het handmatig te doen. Of het geld bespaart hangt erg af van je reële uurloon (bij mij vrijwel nul).
Als je je wielrichter (ook) als object d'art in de woonkamer wilt hebben staan: P&K Lie; wel eerst even met je bank bellen of je de hypotheek kunt verhogen :lol:

Als je een beetje vaardigheid hebt in houtbewerking dan kun je in het boek van Roger Musson bouwplannen vinden voor een wielrichter en centreerboog. Ik heb de wielrichter van MDF gemaakt en de centreerboog van dun multiplex (ipv karton wat Musson doet). Ik vind het boek in z'n algemeenheid ook een aanrader als je geïnteresseerd bent in het bouwen van wielen.

Een spokey spaaksleutel is één van de goedkoopste en werkt erg fijn; laat ook je nippels heel omdat de nippel op de flanken (niet de hoeken) wordt aangegrepen.
Ik richt en spaak mijn wiel gewoon in het frame :oops:
Fiets opz,n kop,ga er op een krukje achter zitten ,nageltje langs de velg en richten maar :D

Ik bouw geen wielen op , doe dit alleen als er een slinger in zit, meestal haal ik wel de band er af
Ben van mening dat veel duur gereedschap voor een normaal onderhoud overbodig is :shock:

Dirk
dik5 schreef:
di 09 jan, 2018 11:41
Ik richt en spaak mijn wiel gewoon in het frame :oops:
Fiets opz,n kop,ga er op een krukje achter zitten ,nageltje langs de velg en richten maar :D
Precies. Dat op de tiende mm richten van een velg duurt immers tot het eerste gat in de weg.
Eens een keer een spaakspanningsmeter gebruikt hebben kan ik wel van harte aanraden. Menigeen denk bij 400 N (40 kgf) immers al dat een spaak strak staat terwijl dat voor een achterwiel toch echt onvoldoende is.
Ik zelf had ook geen idee wat een goede spaakspanning was totdat ik een fiets kocht met een achterwiel dat wél goed gespaakt was.
PeterFokkinga schreef:
di 09 jan, 2018 08:59
A boek van Roger Musson bouwplannen vinden voor een wielrichter en centreerboog. Ik heb de wielrichter van MDF gemaakt en de centreerboog van dun multiplex (ipv karton wat Musson doet).
Oh ja dat kan ook nog, je kunt hem zelf maken van bv. multiplex, er zijn wel voorbeelden van te vinden,

[urlhttp://www.mountainbike.nl/forum/viewtopic.php?f=20&t=133302][/url]
Het is een al wat ouder topic maar het leek me toch zinniger om de informatie bij elkaar te houden en mijn bijdrage hier maar toe te voegen.

Na een hoop gedoe met mijn achterwielen/versnellingsnaven waarvan ik de details misschien ooit elders vertel ga ik nu weer een nieuw wiel bouwen. Alhoewel ik in het verleden gereedschappen als een centreerstand, naaf/velgrichter en spaakspanningsmeter wat te duur vond om als particulier aan te schaffen ging ik toch nog eens kijken hoe ondertussen de huidige stand van zaken is. Die bleek stukken beter te zijn geworden.

Ik had ook gekeken of er hier nuttige informatie stond maar die is toch wat verouderd. Hier is mijn update. Dit heb ik besteld.

Red centreerstandaard (truing stand). Nu €35,99.
Stukken goedkoper dan wat ik een paar jaar geleden kon vinden.

https://www.bikester.nl/red-cycling-pro ... 55336.html

Flink wat positieve reviews. Ik had eerst een andere op het oog maar die heeft plastic roteerbare uiteinden voor verschillende asdoorsneden en dat leek me toch wat makkelijk een minder constante wielstand geven. Deze heeft gewoon gleuven in de stalen steunarmen. Keep It Simple Stupid (KISS).


Voor het gemak ook een nippelsleutel die maar 1 maat heeft die altijd raak is en niet zo'n ronde met 1 goede en 5 verkeerde die ik nu gebruik. €6,90. Overkoombaar. Ik had al aparte 13 en 14 gauge sleutels maar die hebben 'handvatten' ter dikte van fietsspaken en daar gaan je vingers heel snel pijn van doen. Waardeloos ontwerp. Wie bedenkt zoiets? Dat waren mijn eerste sleutels. Toen maar zo'n rond 6-in-1 ding gekocht. Ook niet echt handig.

https://www.bikester.nl/birzman-nipple- ... 60135.html


Ik deed het eerder met een handig trucje met drie soepblikken, wat stukjes hout en een stapeltje muntjes om de afstand van de velg tot de asmoeren te checken. Op YouTube geleerd. Dit is toch net even wat minder gedoe. Prijs vond ik ondertussen ook acceptabel geworden. Vooral als je er toch ook al die standaard bij aanschaft. In theorie zou het ook met die centreer/uitlijnstand alleen al kunnen maar ik weet niet hoe betrouwbaar dat werkt. Dat kan ik dan gelijk controleren.

Minoura naafuitlijner (dishing tool). Nu €27,50 (ik betaalde €27,54 - ze hebben ondertussen afronden geleerd lijkt het).

https://www.frank.nl/minoura-naafuitlijner/135277


Eerder gebruikte ik een appje op een Android smartphone om aan de hand van de toonhoogte de spaakspanning te meten. Maakt wel dat je dan liever de spaken niet om elkaar heen vlecht bij de derde kruising want anders worden ze gedempt en moet je de andere spaak steeds lostrekken om die toonhoogte te meten. Niet dat dit vlechten nou zo belangrijk is. Daar is heel wat interessante discussie over te vinden op het internet. Maar ook van spaakspanningsmeters is de prijs gezakt naar een acceptabel niveau. Nu €21,98 met gratis verzending en best goede reviews. Er staan er nog meer bij identieke exemplaren bij andere verkopers.

https://www.amazon.nl/gp/product/B08S3WVQ5H


€35,99 + €27,50 + €21,98 = €85,47 Hoe eerder ik het uitgeef des te meer profijt ik er van zal hebben was mijn gedachte. En ik had van mezelf toch nog een verjaarscadeautje tegoed. ;)

De spaakspanningsmeter heb ik al binnen. Irritant dat er geen PDFje met de gebruiksaanwijzing en spaakspanningstabel van te vinden is. Men is voor 100% gefocust op verkoop.

https://zttobike.en.alibaba.com/product ... _Tool.html

Papier kan wegraken, scheuren, vieze vegen krijgen, en bevat voor 95% voor mij niet relevante informatie. Ik wil het relevante stukje even uit zo'n PDFje halen en lekker groot op een A4tje uitprinten of op smartphone of tablet zetten. Zal er zelf een foto van moeten maken. Handig dat ze elke klant dat laten doen. En het schijfje met gleufjes om de spaakdiameter te bepalen gaat niet hoger dan 2mm. Mijn achterwiel heeft 2,3mm dikke spaken.

Ook irritant dat velgenmakers zoals Ryde niet de moeite nemen om een aanbevolen spaakspanning bij hun velgen op te geven.

Maar goed. Ik dacht dat misschien meer mensen hier van mijn inspanningen om deze gereedschappen te vinden zouden kunnen profiteren. Heeft toch best wat uren tijd gekost om dit allemaal te vinden.

En hebben anderen ondertussen ook wat nieuwe ervaringen opgedaan? Als mensen al ervaring hebben met de door mij bestelde gereedschappen dat hoor ik dat natuurlijk ook graag.
Dank voor de info.
Die spaakspanningsmeter is duidelijk een schaamteloze kopie van de versie van Park Tool.
Hopelijk doet hij het even goed. Wel een beetje onpraktisch dat je geen omrekendata hebt.
Je mag hier altijd langskomen om te vergelijken.

Edit: nee geen nieuwe ervaringen. Ik doe het met de methode M-gineering, en als ik het doe moet dan moet ik het opzoeken hoe dat vlechten ook alweer ging want als je het goed doet hoeft het maar zelden. Iets van 1x in de 10 jaar, wat betekent dat het aantal nog te komen wielen beperkt zal zijn :shock: .
Man Met Fiets schreef:
za 10 jul, 2021 14:38

En hebben anderen ondertussen ook wat nieuwe ervaringen opgedaan?
Wielbouwcursus gedaan. Twee wielen aan overgehouden, nu de gereedschappen nog aanschaffen en zelf weer gaan bouwen aan de volgende. Misschien binnenkort ook nog eens een keer mee kijken met een ander die wielen bouwt en daarna moet ik er toch echt een keer zelf aan geloven. ;)