Additionally, paste this code immediately after the opening tag: bandenwissel van schwalbe marathon naar marathon tour? - Forum Wereldfietser

bandenwissel van schwalbe marathon naar marathon tour?

Beste fietskenners,

Ik rij met een Koga Traveller, en er liggen Schwalbe Marathon Plus banden op 37-622. Ik zou ze wilen veranderen naar Schwalbe marathon plus tour. Heeft iemand ervaring in hoeverre ze tegen de spatbarden aanschuren in dezelfde bandenmaat? In de maat 42-622? Of zelfs in 47-622?

Mijn fietsenwinkel heeft de banden niet binnen, dus ik kan niet zo makkelijk vergelijken, en het lijkt me daarom handig eerst de trekking en touring kenners mijn vraag voor te leggen.

Dankjewel voor jullie reactie
annick
Waarom wil je dat? Toevallig hebben wij de Marathon Tour onder de Koga 29 gelegd afgelopen vakantie. Meer omdat we iets moesten kiezen en iets meer grip off road wilden. Maar volgens ons maakt het niet echt veel uit. Mankeert er nu iets aan de Marathon ? Heb je de plus of de gewone Marathon? Er is ook nog een supreme :-)

Verder geen problemen gehad met montage

PS eigenlijk wilden we overigens een big apple maar die konden we niet krijgen in de maat voor de velg
Voor zover ik weet hebben de meeste van de vele versies van de traveller spatborden erop die eigenlijk alleen geschikt zijn voor 37 mm. Bij 42 krijg je dan al snel last van aanlopende spatborden dat het niet echt aan te raden is. (Lees: irritant). 47 hoef je dan niet te proberen.
Maar welke versie jij hebt weet ik niet, dus wie weet?
Je moet denk ik twee keuzes maken:
1 wil ik wel zo'n super stugge langzame Plus band?
2 passen er eventueel bredere spatborden op, zodat ik ook bredere banden kan monteren?

Wat ik zou kiezen: zo breed mogelijke spatborden voor zo breed mogelijke maar veel soepelere banden. Dat geeft meer comfort, meer grip en meer snelheid.
Ik heb de vraag niet goed bekeken zie ik. Ik heb even op de fiets gekeken en we hebben er een 47x622 opgelegd. Dat past dus prima blijkbaar want we hebben geen bredere spatborden erop gezet of iets dergelijks.

Maar welke velgen heb je? Dat zegt ook al iets, zijn het dunnere velgen dan normaal misschien? Er bestaat een lijstje met maten van de velg en dan de banden die erop kunnen. Kijk dan ook kritisch naar ruimte bij spatborden.

Velg maat is dus ook belangrijk.
Ik rij op Schwalbe Marathon Plus banden. Daarvoor had ik Schwalbe Kojaks. De Marathon Plus is stugger , dat merk je wel maar ik kan niet zeggen dat ik er langzamer mee fiets. Zijn gewoon heel fijne banden , bijna niet lek te krijgen.
Dan heb je blijkbaar alleen op glad asfalt gereden (of niet goed opgelet). Zodra het ook maar een beetje hobbelig wordt zijn zulke stugge banden veel langzamer.
Maar goed de echte vraag is dus wat er op deze fiets past (hoe breed kan je gaan?). En de vervolg vraag is wat er mee gedaan moet worden.
Tiny gaat fietsen schreef:Beste fietskenners,
Op advies van mensen van de winkel in de wereldfietser ben ik van de Maraton plus overgestapt naar de suprême , voorheen nog nooit lek gereden . Met deze band in een vakantie( voormalig Oost-Duitsland) wel 6 keer. Bovendien kun je met een handpompje nooit de geadviseerde druk bereiken . Spijt dus de volgende band wordt toch weer de vertrouwde Swalbe Maratonplus
Ik rij met een Koga Traveller, en er liggen Schwalbe Marathon Plus banden op 37-622. Ik zou ze wilen veranderen naar Schwalbe marathon plus tour. Heeft iemand ervaring in hoeverre ze tegen de spatbarden aanschuren in dezelfde bandenmaat? In de maat 42-622? Of zelfs in 47-622?

Mijn fietsenwinkel heeft de banden niet binnen, dus ik kan niet zo makkelijk vergelijken, en het lijkt me daarom handig eerst de trekking en touring kenners mijn vraag voor te leggen.

Dankjewel voor jullie reactie
annick
Wim schreef:Dan heb je blijkbaar alleen op glad asfalt gereden (of niet goed opgelet). Zodra het ook maar een beetje hobbelig wordt zijn zulke stugge banden veel langzamer.
Maar goed de echte vraag is dus wat er op deze fiets past (hoe breed kan je gaan?). En de vervolg vraag is wat er mee gedaan moet worden.
Ik weet niet waarom je zo campagne aan het voeren bent, maar de ervaringen hier en die van mij zijn toch echt anders; de plus is een fijne band die zo goed als nooit lek gaat!
Het feit dat je spreekt van niet goed opletten laat je minachting al blijken.
De meeste rolweerstand test laten toch niet zo'n heel slecht beeld zien van de plus.

De plus tour daarintegen vind ik een goedkope Mondial; meer herrie en zwaarder lopen, wel goeie anti lek. Voor mijn woon-werk mtb heb ik er dan ook Mondials in de vouwversie op liggen, als je van 37-622 plus naar 37-622 mondial gaat zou dat geen probleem mogen zijn.
Ik weet niet waarom mijn kritiek op de Marathon Plus een campagne genoemd wordt. Dat suggereert een soort ulterieur motief, maar dat is er niet, of het zou moeten zijn fietsen leuker te maken.
Niemand zal ontkennen dat de Marathon Plus een degelijke band is waarmee je weinig zult lek rijden. De vraag is welke prijs je daarvoor betaalt. Die prijs is een band die door die dikke rubber laag stugger is, en dus wat minder comfortabel en minder snel op een ongelijke ondergrond. Rolweerstand komt vooral door de energie die nodig is om een band te laten inveren, en dat moet meer naarmate de ondergrond ongelijk is. En als je de band zo hard oppompt dat hij niet meer inveert heb je niet alleen veel minder comfort, maar stuiter je ook tegen elke volgende hobbel. Dat is eenvoudige natuurkunde. De gebruikelijke rolweerstand tests laten dit helaas onvoldoende zien, omdat ze gebruik maken van een (tamelijk) gladde rol. Als je gaat testen op een echte hobbelige weg zie je ineens heel andere getallen. Daar is hier al vaak genoeg op gewezen. Andersom geven soepele banden veel gunstiger meetresultaten, en eerlijk gezegd kan ik dat met mijn soepele Compass Rat Trap Pass banden ook goed merken. Natuurlijk staan daar wel weer nadelen tegenover: zulke soepele banden zijn duur en niet zo degelijk of lekbestendig.
Waar op dat spectrum van heel degelijk maar langzaam en oncomfortabel tot heel snel en comfortabel maar kwetsbaar je kiest hangt af van je bestemming, en je eigen voorkeur. Maar feiten blijven feiten.
Zoals bij alle productvergelijkingen is het wel realistisch de prijs mee te nemen in het vergelijk; de genoemde Compass banden zijn erg kostbaar, en ook daarom een echt niche-product, los van het feit dat zeer weinig fietsers het merk überhaupt kennen. (geen argument maar toch)
Er zijn waarschijnlijk heel redelijk rijdende banden van algemeen verkrijgbare fabrikanten die minder dan de helft kosten.
Ook in bandenland geldt dat er een flinke 'snob-bonus' wordt gerekend, voor fancy profiel/ontwerp etc. Rechttoe-rechtaan banden voor weinig/minder kunnen ook een goede keuze zijn.
Dat is waar. Ik wilde alleen de twee uitersten benoemen, van heel degelijk maar stug tot heel soepel maar kwetsbaar. Daar tussenin zitten veel betaalbare en uiterst bruikbare banden. Ik denk dan aan bijvoorbeeld de Schwalbe Big Apple als er ruimte is voor een brede band of de Schwalbe Marathon Racer als het wat smaller moet, of de Panaracer Pasela als het wat kwetsbaarder mag zijn. In ons gezin hebben we alledrie in gebruik op onze stadsfietsen. Zelfs met de meest kwetsbare, de 32 mm Pasela TG, heb ik in bijna zes jaar in een stad met veel glas op straat nooit een lekke band gehad. Ze zijn nu wel aan vervanging toe.
Alles wat je zegt snijd hout, maar de manier waarop, alsof mensen die op die banden fietsen achterlijk zijn? Ik heb nu bijna m'n 2e set plus versleten en dat tijdens woon-werkverkeer dus gewoon glad fietspad, ik kan me voorstellen dat er betere zijn voor op vakantie, maar woon-werk zijn ze gewoon erg fijn.