Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vervelende 'knik' in pedalen tijdens fietsen - Forum Wereldfietser

Vervelende 'knik' in pedalen tijdens fietsen

Hallo,

Ik volg al een hele tijd dit forum. Dit forum bevat echt een schat aan informatie voor beginnende en ervaren vakantiefietsers, waarvoor dank.

Volgend jaar wil ik naar Avignon fietsen via de route naar Barcelona van Benjaminse. Een reden om dan maar een echte vakantiefiets te kopen (2de hands) : een Koga Miyata Traveller + 10 jaar oud (met Deore LX groep). Zag er nog zeer proper uit, maar diende wel de 'normale' versleten onderdelen te vervangen: ketting, voorste binnen en buitenblad, cassette.

Het rijdt wel zeer prettig maar ik heb een probleempje. Tijdens het fietsen, vooral in zwaardere versnelling, voel ik een vervelende knik in mijn pedalen en dit om de +/- vijf omwentelingen aan de linkerzijde en dan vervolgens aan de rechterzijde.
Ik heb reeds het volgende gedaan om dit trachten te verhelpen.
  • - de trapas (octalink) vervangen door een die ik had liggen.
    - pedalen vervangen door een ander paar dat ik ook nog had
    - ten slotte - dacht ik het gevonden te hebben - bleek de casette in mijn achterwiel niet volledige vast te zitten. :oops:
    - ketting in detail nagekeken.
Niets lijkt voorlopig te helpen ...

Heeft er iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn ?

Celle
1 stijve schakel in de ketting?
Celle schreef:Tijdens het fietsen, vooral in zwaardere versnelling, voel ik een vervelende knik in mijn pedalen en dit om de +/- vijf omwentelingen aan de linkerzijde en dan vervolgens aan de rechterzijde.
Die omschrijving is heel bijzonder, maar je zou moeten onderzoeken of:
* het aleen in de zwaardere versnellingen voorkomt of wat je met 'vooral' bedoelt. Doe de test in alle versnellingen zowel voor als achter.
* gaat het om plusminus vijf omwentelingen? Plusminusdingen zijn in de mechanica wat vreemd.
* Gebeurt het inderdaad altijd eerst links en dan rechts?

Gebeurt het alleen als je kracht zet of ook als je gewoon fietst?
Wat gebeurt er als je een berg op fietst?
Wat gebeurt er als je naar links of rechts gaat hangen tijdens het fietsen? (Dan belast je de wielen van opzij; een van de tests voor wielen.)
Heb je de boutjes van de voorbalden al aangetrokken? (Met redelijkheid, niet met veel kracht)
Idem alle andere boutjes aan de fiets. Sommigen mogen totaal onwaarschijnlijk lijken om geluid te maken, maar er zijn vreemde gevallen dat het toch gebeurt.
Indien u geen montagevet gebruikte het huiswerk herdoen.
Zeker voor trapas, etc

Bij mij hielp het ... ook zonder echt te weten wat precies de oorzaak was.

Piet
cabonga schreef:Indien u geen montagevet gebruikte het huiswerk herdoen.
Zeker voor trapas, etc
Bij mij hielp het ... ook zonder echt te weten wat precies de oorzaak was.
Piet
Alles kan, maar montageproblemen met trapassen veroorzaken meestal toch effecten die 1 of 2x per omwenteling terugkomen.
Bij iets dat elke ongeveer 5 omwentelingen voorkomet kan ik me alleen iets voorstellen met een onronde lagerkogel die alleen af en toe met zijn onrondheid ergens in de knel komt. Daar kom je met montagevet niet bij.
Dat zo'n kogel in de trapas zit is onwaarschijnlijk, want die is net vervangen.
Da heb je nog de lagering van de achteras, maar dat een onronde kogel zulke effecten veroorzaak zou toch best wel exotisch zijn.
Shrek schreef:1 stijve schakel in de ketting?
Dit lijkt redelijk overeen te komen met de frequentie van de knik.
Bedankt voor alle antwoorden. Ik probeer enkele van jullie ideetjes dit weekend en laat jullie nog iets weten.

Celle
Hallo,

Na nog eens een grondige inspectie van de ketting bleek een schakel niet goed
vast zitten. Ik heb dit gerepareerd en de 'knik' is nu weg. :D
Bedankt voor jullie antwoorden.
Shrek schreef:1 stijve schakel in de ketting?
8)
Celle schreef:de 'knik' is nu weg.
Fijn! :D