Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schwalbe marathon ALMOTION 2015 vs 2016 - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Schwalbe marathon ALMOTION 2015 vs 2016

Leon schreef: Ik vind 3,5 bar dan minnetjes. Vooral omdat je om gemiddeld op 3,5 te rijden toch tot 4,5 moet oppompen omdat een tijdje later de druk toch weer uit de band weg is. Ik ga namelijk niet elke dag pompen.
Tja,... en dan maar klagen over de keitjeswegen van Maastricht.

Wat we gewoonlijk 'veercomfort' van banden noemen, heeft meestal niets met wat technisch 'vering' heet (=beweging van massa gekoppeld aan een veer) te maken, maar met vereffening van oneffenheden in het contactvlak band-weg. Hoe lager de bandspanning, hoe groter het contactvlak, hoe meer vereffening. Een lagere bandspanning is daarom de eerste en belangrijkste manier om de ruwheid van het wegdek weg te filteren. De fiets hoeft dan niet op en neer te bewegen.

Als de oneffenheden zo groot worden dat de fiets toch in verticale richting moet bewegen, is de veerconstante van belang en ook de veerweg. De regel van Berto komt op 15% statische indrukking, dus voor een 38 mm band ca. 6 mm. Die vering is natuurlijk sterk asymmetrisch. Als de fiets verticaal naar omlaag beweegt (inveren) heb je minstens 20 mm veerweg voordat de band op de velg gedrukt wordt. Maar als de fiets meer dan 6 mm omhoog komt (uitveren), heb je geen contact meer met het wegdek en gaat alle trap-energie als bandslip verloren. Het voelt ook heel beroerd om op zo'n stuiterende fiets te rijden. Ziedaar twee redenen om op keitjeswegen de bandspanning extra te verlagen : lagere veerconstante én meer functionele veerweg.

Kortom : ga gewoon eens een tijdje met 3 bar rijden in de Hel van het Zuiden.
math schreef:Kortom : ga gewoon eens een tijdje met 3 bar rijden in de Hel van het Zuiden.
Ik doe dat regelmatig, ten teken dat de band opgepompt moet worden want ik vind het dan zwaar trappen.
Ik fiets overigens meestal op andere wegen, die hebben ze hier ook, alleen niet in de binnenstad, dat is overigens toch maar een funshop- en toeristenboel geworden.
math schreef: In tegenstelling tot de vorige heren denk ik niet dat banden 'groeien' in de tijd.
Ik moet mijn opmerking al snel voorzichtig inslikken. Ik maakte de opmerking omdat karkasdraden altijd zijn gemaakt van materialen met zeer geringe kruip, zoals rayon of speciaal behandelde nylons. Maar ik was mijn eigen metingen van een half jaar geleden vergeten, waarbij ik een nieuwe en een gebruikte Schwalbe Marathon Racer 40-622 heb vergeleken. De gebruikte was bij gelijke druk 0,5-1 mm breder. Bij beide banden is de meting gestart bij de hoogste druk, om zettingseffecten uit te sluiten (de gladde curves zijn regressies met een ‘power law’ functie, zoals in de techniek gebruikelijk).
Uit metingen aan twee verschillende banden kun je nog lang geen bewijs halen dat banden groeien, maar het is wel een aanwijzing.

Afbeelding
Wim schreef:Er is ook nog de Panaracer Pasela, in 35 of 37 mm. …Die opgegeven maten worden het dan ook echt want anders dan bij Schwalbe kloppen ze binnen maximaal 1 mm.
Dat is vreemd en maakt me nieuwsgierig. Een band waarvan de breedte niet varieert met de druk? Zou Panaracer dan een ander soort karkasdraad gebruiken?
Zou je de meting voor een Pasela kunnen doen? Het is een eenvoudige meting. Je pompt tot maximale druk en laat dan de druk in stapjes zakken tot de onderwaarde. Je hebt alleen een schuifmaat en een drukmeter nodig.
Hoi Math,
Hier heb ik je blijkbaar op het verkeerde spoor gezet. Ik bedoelde dat er bij de Panaracer Pasela geen of nauwelijks verschil zit tussen de nominale en de echte maat. In jouw eigen voorbeeld van de Marathon Racers kun je zien dat geen van de metingen op 40 mm uitkomt, en dat is bij banden heel gebruikelijk (ik kan nog flink wat ergere voorbeelden geven). Bij mijn Paselas komt het wel altijd heel dicht in de buurt, en zie ik eigenlijk nooit meer dan 1 mm verschil. Dus denk niet automatisch dat als een 35 mm racer past een 35 mm Pasela ook gaat passen. Afgezien hiervan hebben banden soms ook nogal verschillende vormen. Mijn Conti winterbanden zijn beduidend smaller dan de opgegeven maat, maar ze zijn wel behoorlijk hoog.
Kortom, wie de grenzen van het mogelijke opzoekt kan voor verrassingen komen te staan. En al te krappe ruimte tussen band en spatbord is ook niet geheel ongevaarlijk. Hoeveel was die 32 mm Conti Sportcontact in werkelijkheid?
xxx
Het is helaas een probleem dat vaker voorkomt bij Schwalbe, en niet alleen bij de Almotion.
Wim schreef:Het is helaas een probleem dat vaker voorkomt bij Schwalbe, en niet alleen bij de Almotion.
U bedoelt de axiale en radiale slag op Schwalbe banden?
Zo is het. Ze zijn niet altijd zo netjes rond als je zou willen.
.
Goed om weten :)
Maar het vreemde is hier wel dat de 2 almotion's die ik in 2014 aanschafte, en monteerde, wél perfect zijn. Net als de 2 ondertussen opgereden Supremes.

Het betreft hier echt een exemplarische afwijking. en het is niet "een beetje onrond" . De banden zijn gewoon niet bruikbaar op de Easy Rohler.
Standaard zitten de spatborden daar behoorlijk dicht, maar met geen enkele andere band vorm dit een probleem.

Ik probeer hier later een deftig filmpje te posten.....



Wim schreef:Zo is het. Ze zijn niet altijd zo netjes rond als je zou willen.
noenkle schreef:https://www.facebook.com/chris.gurdebek ... 360434487/
Wim schreef:Zo is het. Ze zijn niet altijd zo netjes rond als je zou willen.
Ik kan dit filmpje niet zien.
Facebook: "Deze inhoud is momenteel niet beschikbaar
De door jou gevolgde link kan zijn verlopen of de pagina is wellicht alleen zichtbaar voor een doelgroep waarin jij niet bent opgenomen."
Vandaag de Almotion 40-622 gemonteerd als achterband.
De band liet zich heel makkelijk omleggen (Mavic A719 velg). Er zit een zeer kleine hoogteslag in, welke tijdens het fietsen totaal niet merkbaar is. Althans door mij niet.
Op 4 bar gezet.
(gewicht incl. fiets > 100kg, op deze manier lijk ik niet zo zwaar :wink: ).
Het bandje rolt verder netjes. Ongeveer 35 km gereden vandaag.
Voorlopig mag deze blijven.
-
Nu is de video in ieder geval zichtbaar.
arnob schreef:Nu is de video in ieder geval zichtbaar.
Super :D ; bij bike components zien ze het filmpje blijkbaar nog altijd niet. :roll:
noenkle schreef:
arnob schreef:Nu is de video in ieder geval zichtbaar.
Super :D ; bij bike components zien ze het filmpje blijkbaar nog altijd niet. :roll:
Dat is misschien niet zo erg. Met alle respect, je ziet op het filmpje de band flink op en neer gaan, maar je ziet geen aanwijzing van de oorzaak ervan.
Het is dat je het zo omstandig hebt uitgelegd dat het niet om een slag ik het wiel en/of om een ongelijk gemonteerde band gaat, maar anders zou ik dat wel verwachten.
Gelukkig is het technisch niet moeilijk om een filmpje te maken waarop dat wel te zien is, of beter twee filmpjes één van elke zijde van de band.
Door opnieuw monteren vd Almotion 40 mm achterband, is de hoogteslag in het achterwiel er vrijwel helemaal uit. Er zit bij mij echter een "zijslag" in die net zo erg is als in het filmpje van noenkie.

Ga er eerst maar eens mee rijden om te ervaren of ik er last van heb.

Zie voor foto's : (helemaal naar beneden scrollen:)
http://www.sintchristophorus.nl/test-vs ... ent-132194


Kan iemand mij vertellen hoe ik foto's kan plaatsen bij mijn reactie op het forum vd wereldfietser?

groeten Dirk
Ok Leon, ik probeer een duidelijker filmpje te maken :oops:


Leon schreef:
noenkle schreef:
arnob schreef:Nu is de video in ieder geval zichtbaar.
Super :D ; bij bike components zien ze het filmpje blijkbaar nog altijd niet. :roll:
Dat is misschien niet zo erg. Met alle respect, je ziet op het filmpje de band flink op en neer gaan, maar je ziet geen aanwijzing van de oorzaak ervan.
Het is dat je het zo omstandig hebt uitgelegd dat het niet om een slag ik het wiel en/of om een ongelijk gemonteerde band gaat, maar anders zou ik dat wel verwachten.
Gelukkig is het technisch niet moeilijk om een filmpje te maken waarop dat wel te zien is, of beter twee filmpjes één van elke zijde van de band.
Heb filmpje verwijderd, en zal er straks een beter filmpje van proberen te maken.
Bike components heeft ondertussen de klacht aanvaard: band retour afzender....
Aan de foto's kan je duidelijk zien dat je voorvork en frame te klein zijn voor deze banden. Wat wil je bereiken?