Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schwalbe marathon ALMOTION 2015 vs 2016 - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Schwalbe marathon ALMOTION 2015 vs 2016

Noenkle, waarom heb je zoveel van je eerdere posts gewist? Zo is van dit deel van de draad niets meer te begrijpen. Het is wel de bedoeling dat andere mensen er ooit ook nog iets aan hebben.
Sorry Wim, dit ligt geheel aan mijn onhandigheid, ik geraak er niet wijs uit hoe hier iets moeten quoten of wijzigen, 't is idd een soep geworden.

Om een lang verhaal kort te maken: de eerste klacht die ik Bike Components stuurde i.v.m. de Schwalbe Marathon Almotion, werd aanvaard: teveel axiale en radaile slag op de band. Ik ontving een nieuw exemplaar, dat net zo abnormaal zwabberde als de eerste band. Opnieuw klacht naar Bike components gestuurd. Daar verzekerde mij men dat het 2de exemplaar extra gecontroleerd werd voor verzending, en dat er niks mis mee leek. Dat klopt ook: de band ziet er ongemonteerd perfect uit. Maar eens je die op druk zet: zwabberband!
Dus toen proberen een deftige video te maken (dit keer op Microsoft One Drive).
En gevraagd om de band zelf eens te monteren en op druk te zetten.
Klacht aanvaard door Bike Components, en de belofte om de band door te sturen naar Schwalbe zelf, waar ze die verder zullen onderzoeken.
Het derde exemplaar is gisteren van uit Duitsland verstuurd.
Ben zéér benieuwd :D

Ondertussen heb ik voor de fun m'n Easy Rohler eens op iets compleet anders gezet: Continental Race King 28x2.0 MTB banden in draadbanduitvoering. De band kost 1/3 (!) van een Schwalbe Marathon Almotion, monteert héél makkelijk, zwabbert niks, en maakt de Easy Rohler prima geschikt voor offroad gebruik.

In de winter wil ik wel eens lokaal gaan mountainbiken, maar heb geen MTB en nog geen ervaring. Dus als budgetvriendelijk"proevertje" de ER op offroadbandjes zetten, leek me geen slecht idee.

Ik werd als alternatief voor de Almotion ook de Continental Travel Contact aangeraden. Met wat ik in de thread lees, moet ik dat misschien maar gaan doen. Ook al trapt hij volgens tabelletjes en cijfertjes twee keer zo zwaar.

Wat me aan Schwalbe stilaan gaat irriteren, is dat ze graag (te) dure high tech bandjes maken, die echter bij het productieproces in Indonesië onvoldoende gecontroleerd worden. Hoe technisch verfijnd die bandjes ook zijn, met bvb de triple compound, je zou toch mogen verwachten dat de boel op punt staat voor het op de markt gebracht wordt. En dat lijkt niet het geval. De Supremes die oorspronkelijk op de ER's lagen, heb ik er af gegooid omdat ze overal gingen barsten, een klacht die ik ook zag bij Jan Janssen fietsen die standaard de Supremes hadden.

Ondertussen geniet ik van de Continental Race King's :D




Wim schreef:Noenkle, waarom heb je zoveel van je eerdere posts gewist? Zo is van dit deel van de draad niets meer te begrijpen. Het is wel de bedoeling dat andere mensen er ooit ook nog iets aan hebben.
'anecdotical evidence' natuurlijk; maar ik ben een beetje van Schwalbe af. Scheurtjes in binnenbanden, hoogteslag in buitenbanden. Net iets te vaak naar mijn zin.
Inmiddels nog geen problemen tegengekomen bij Conti producten en ook niet bij Panaracer en Michelin.
:D Mooi gezegd "annecdotical evidence"

Elk merk zal wel z'n dipjes hebben doorheen de tijd.

Heb bvb ooit 1 keer Vittoria's geprobeerd op m'n oude Batavus hybride, binnen het jaar scheuren in de flanken. En niet door de weinig druk op de banden.
Dus na 1 jaar al verwijderd.

Ondertussen hoor ik niks dan positiefs over dezelfde Vittoria band, maar in een 2 jaar recentere versie...

Scheurtjes in binnenbanden? Nu je het zegt: met de Supremes had ik diverse lekke banden. Soms met een duidelijke oorzaak: kleine steentjes (dolomiet)dwars door de kevlar laag heen. Maar meestal zat het lek ergens op de zijkant van de binnenband, een of andere vorm van "onduidelijke perforatie".
Toch maar beter geen "light " Schwalbe binnenband op een trekkingfiets zwieren dacht ik dan. Sindsdien met de goedkope Chinese binnenbanden uit de "Stock Amercain" nooit meer lekken gehad. 8)

Georg schreef:'anecdotical evidence' natuurlijk; maar ik ben een beetje van Schwalbe af. Scheurtjes in binnenbanden, hoogteslag in buitenbanden. Net iets te vaak naar mijn zin.
Inmiddels nog geen problemen tegengekomen bij Conti producten en ook niet bij Panaracer en Michelin.
Hetzelfde ervaring here met een almotion 40x700c 2015 – gekocht van Athleteshop ong.1 jaar geleden. Na veel duwen, oppompen en terug iteratie krijg ik redelijk goed, maar ideaal is het niet. Jammer voor mij rechte wiel.
Is het zo erg? – In mij geval niet. ik rij 95% op Brabantse hobbelige paden. :-)

Wat ik erg vind in Almotion is de grip – eindeloze glijpartijen zelfs op de zwakste rollerbrake.
Laste jaren gebruik ik steeds meer Supremes – geen klachten. Bij de eerste 1…2 000km wat steentjes afhalen na bijna elke natte rit.
Over Schwalbe binnenbanden – ja kwaliteit afgelopen 20 jaar is terug gegaan. En prijs is 200..300% omhoog gegaan. Vroeger /15-20 jaar/ de Schwalbe binnenband kwam met een wegwerp drukmeter. En band was veel beter.
Ik rij al weer tijden met Schwalbe xxlight binnenbanden, en eigenlijk zonder problemen. Als je perforaties aan de zijkant van de binnenband hebt, dan zijn dat vermoedelijk snakebites/stootlekken, omdat je de band onvoldoende opgepompt hebt om te voorkomen dat de binnenband tussen velg en buitenband klem komt te zitten bij een hobbel. Zou het kunnen zijn dat dit een groter probleem bij de Almotion is omdat de band anders/soepeler geconstrueerd is, en minder hard opgepompt hoeft te worden? Dan zou dit dus een band zijn die bij uitstek tubeless gebruikt zou moeten worden.
De enige banden die in mijn ervaring altijd heel mooi recht zijn, zijn de Panaracer/Compass banden (handgemaakt in Japan zelf). Die zijn bovendien snel en comfortabel, maar wel weer wat kwetsbaar en in het geval van Compass ook echt duur.
miro schreef:Na veel duwen, oppompen en terug iteratie krijg ik redelijk goed
Elke Schwalbe buitenband, en de meeste andwere banden ook, heeft een zichtbaar lijntje dat direct boven de velg uit moet komen. Daarmee kun je de band tot op een halve millimeter nauwkeurig monteren. Als hij dan een bobbel heeft kun je klooien wat je wilt maar dan komt het niet goed.
Althans dat is mijn ervaring.

De vier Almotions die ik heb zijn overigens recht (besteld bij Rose.nl) en de grip is voor mij in lijn met de hoeveelheid profiel die er op zit. De grip is in de eerste 2000 kilometer overigens nog verbeterd, zoals ook iemand anders op dit forum opmerkte.
Ik heb net voor de zomer van Continental travel contact vervangen voor Schwalbe Almotions. Met de travel contacts had ik bij de afdaling van een viaduct (zonder trappen) als snel 1,5 fiets achterstand op mijn vriend met gewone Schwalbe Marathons. Met de Schwalbe Almotions loop ik nu juist op hem uit. Ook bij langere afdalingen merk ik echt dat ik echt harder ga dan hij (hebben beide ongeveer gelijke bandenspanning) Daarbij heb ik echt het gevoel dat de almotion veel soepeler rolt dan die travel contact. Ik heb ook geen problemen gehad met grip, maar ik rijd ook weinig echt onverhard. Ik ben echt heel erg tevreden over de band en ook geen slag in de banden.
Wim schreef:Ik rij al weer tijden met Schwalbe xxlight binnenbanden, en eigenlijk zonder problemen. Als je perforaties aan de zijkant van de binnenband hebt, dan zijn dat vermoedelijk snakebites/stootlekken, omdat je de band onvoldoende opgepompt hebt om te voorkomen dat de binnenband tussen velg en buitenband klem komt te zitten bij een hobbel. Zou het kunnen zijn dat dit een groter probleem bij de Almotion is omdat de band anders/soepeler geconstrueerd is, en minder hard opgepompt hoeft te worden? Dan zou dit dus een band zijn die bij uitstek tubeless gebruikt zou moeten worden.
De enige banden die in mijn ervaring altijd heel mooi recht zijn, zijn de Panaracer/Compass banden (handgemaakt in Japan zelf). Die zijn bovendien snel en comfortabel, maar wel weer wat kwetsbaar en in het geval van Compass ook echt duur.
Wim, volledig akkoord dat het monteren er voor iets tussen kan zitten: de 28x2.0 almotions monteren moeilijk op de 23mm velgen van een Easy Rohler. De draadloze almotions laten zich véél moeilijker op de velg leggen dan bvb de Contintental Race King in draadversie, en voor je het weet zit die binnenband dan wel ergens tussen buitenband en velg geklemd. Met als gevolg meervoudige zijdelingse perforaties op de binnenband. Die ervaring heb ik ondertussen al achter de rug, en die fout maak ik niet meer.
Dat de Almotions tubeless gebruikt moeten worden, vindt Schwalbe zelf ook, ik dacht dat de versie voor gebruik met binnenband ondertussen uit productie is?
Vandaar de "einde reeks" prijzen voor de binnenband versie?

Qua bandendruk: ik heb daar al de gekste adviezen over gekregen.
Bij m'n eerste proefrit met een Easy Rohler (met Supremes, af fabriek)stond er 2 bar op de banden. Moest zo volgens de dealer. Natuurlijk liep de Easy Rohler super comfortabel op de Brugse kasseien :D
Maar bij de allereerste fietsreis (mét bagage)die we maakten bleek de Easy Rohler ontzettend te zwabberen op lage snelheid. Lage snelheids shimmy heet dan dan. Met 3,5 bar op de voorband, en 4 bar op de achterband was het iets beter, maar echt stabiel werd de ER er niet door. En waar was het Gerrit Gaastra concept dan naartoe, met name comfort door brede banden en lage druk?
Een andere dealer raadde me aan om de supremes door almotions te vervangen. Deed ik, en het probleem was idd opgelost. Weg lage snelheidshimmy.

Dezelfde dealer raadde me doodleuk aan om de banden op 5 bar (!) te zetten.
Ik zou nooit geen last meer hebben met shimmy. Dat er op de velgen uitdrukkelijk vermeld staat: maximum druk 4 bar voor 50 mm banden op de 23 mm velg, had de dealer blijkbaar niet opgemerkt. :o

De constructie van de almotions zorgt er op een of andere manier wel voor dat je minder last hebt van shimmy op lage snelheid, ik vermoed dus dat de almotion minder slappe flanken heeft dan de supreme.

Dat is althans mijn ervaring voor de 28x2.0 versie. ....
Jorijn schreef:Ik heb net voor de zomer van Continental travel contact vervangen voor Schwalbe Almotions. Met de travel contacts had ik bij de afdaling van een viaduct (zonder trappen) als snel 1,5 fiets achterstand op mijn vriend met gewone Schwalbe Marathons. Met de Schwalbe Almotions loop ik nu juist op hem uit. Ook bij langere afdalingen merk ik echt dat ik echt harder ga dan hij (hebben beide ongeveer gelijke bandenspanning) Daarbij heb ik echt het gevoel dat de almotion veel soepeler rolt dan die travel contact. Ik heb ook geen problemen gehad met grip, maar ik rijd ook weinig echt onverhard. Ik ben echt heel erg tevreden over de band en ook geen slag in de banden.
Dit bevestigt dus dat de rolweerstand van de travel contact het dubbele is van de almotion (las ik hier ergens). Ik vind ook dat de almotion echt lekker loopt, als ze nu eens een foutloze almotion kunnen leveren, zal ik zeer tevreden zijn. :D
Leon schreef:
miro schreef:Na veel duwen, oppompen en terug iteratie krijg ik redelijk goed
Elke Schwalbe buitenband, en de meeste andwere banden ook, heeft een zichtbaar lijntje dat direct boven de velg uit moet komen. Daarmee kun je de band tot op een halve millimeter nauwkeurig monteren. Als hij dan een bobbel heeft kun je klooien wat je wilt maar dan komt het niet goed.
Althans dat is mijn ervaring.

De vier Almotions die ik heb zijn overigens recht (besteld bij Rose.nl) en de grip is voor mij in lijn met de hoeveelheid profiel die er op zit. De grip is in de eerste 2000 kilometer overigens nog verbeterd, zoals ook iemand anders op dit forum opmerkte.
Leon, de almotion die ik monteerde, lag perfect gemonteerd, het zichtbare lijntje kwam overal netjes even ver boven de velg uit. En toch zwabberde de band alle richtingen uit. Bij mij was dat 1 op de 4 exemplaren, de drie andere waren quasi perfect. Met dat ene exemplaar kan je dus echt wel blijven klooien zoals je zegt, het komt nooit meer goed :D

De 28x2.0 versie is bij Rose niet verkrijgbaar, daarom haal ik die bij bike components
miro schreef:Hetzelfde ervaring here met een almotion 40x700c 2015 – gekocht van Athleteshop ong.1 jaar geleden. Na veel duwen, oppompen en terug iteratie krijg ik redelijk goed, maar ideaal is het niet. Jammer voor mij rechte wiel.
Is het zo erg? – In mij geval niet. ik rij 95% op Brabantse hobbelige paden. :-)

Wat ik erg vind in Almotion is de grip – eindeloze glijpartijen zelfs op de zwakste rollerbrake.
Laste jaren gebruik ik steeds meer Supremes – geen klachten. Bij de eerste 1…2 000km wat steentjes afhalen na bijna elke natte rit.
Over Schwalbe binnenbanden – ja kwaliteit afgelopen 20 jaar is terug gegaan. En prijs is 200..300% omhoog gegaan. Vroeger /15-20 jaar/ de Schwalbe binnenband kwam met een wegwerp drukmeter. En band was veel beter.
Vreemd, die glijpartijen: van de supreme hoorde ik dezelfde klachten (op een Jan Janssen fiets in 37 mm uitvoering).
Noch met de almotion, noch met de supreme heb ik ooit enig "slipgevoel" gehad.
Ik vind ze net super baanvast. Wel met die verstande: ik heb de 50 mm uitvoering. En ik bedoel op asfalt. Offroad kan je met een supreme sowieso niks aanvangen, maar dat is ook de bedoeling niet.
De supremes absorberen idd heel graag steentjes.

Op onze "maiden trip" (de groene weg naar het zuiden) deed ik niks anders dan de fijne Zuidfranse steentjes uit de supremes halen. Want elk steentje ging meteen ook aanlopen tegen de spatborden. Die zitten nu eenmaal héél dicht tegen de band gemonteerd op een ER.
Wim schreef:Ik rij al weer tijden met Schwalbe xxlight binnenbanden, en eigenlijk zonder problemen. Als je perforaties aan de zijkant van de binnenband hebt, dan zijn dat vermoedelijk snakebites/stootlekken, omdat je de band onvoldoende opgepompt hebt om te voorkomen dat de binnenband tussen velg en buitenband klem komt te zitten bij een hobbel. Zou het kunnen zijn dat dit een groter probleem bij de Almotion is omdat de band anders/soepeler geconstrueerd is, en minder hard opgepompt hoeft te worden? Dan zou dit dus een band zijn die bij uitstek tubeless gebruikt zou moeten worden.
De enige banden die in mijn ervaring altijd heel mooi recht zijn, zijn de Panaracer/Compass banden (handgemaakt in Japan zelf). Die zijn bovendien snel en comfortabel, maar wel weer wat kwetsbaar en in het geval van Compass ook echt duur.
Filmpje op onedrive, de almotion nr 2 van bike components.
Dus de veranger die ik ontving voor de 1ste slechte band.
Ligt netjes uitgelijnd op de velg, en toch......loopt niet echt recht :shock:
https://1drv.ms/v/s!Al5CNSM4N8jscmO0WhjQ3vVbU7g
Gisteren werden twee Almotions bezorgd 55-559), en vandaag heb ik ze als proef gemonteerd (de normale banden op de fiets van mijn vrouw zijn nu Topcontact Winter II). Ik was er niet helemaal gerust op, want zulke stevige vouwbaden komen toch wat verfrommeld uit de doos. De eerste was gelukkig in alle richtingen keurig recht, de tweede had geen hoogteslag, maar een kleine beetje zijdelingse slag (niet genoeg om me zorgen over te maken). De band is duidelijk soepeler dan de (oude) Big Apple die er eerder opzat als zomerband.
Voor wie nog op zoek is naar een mooie aanbieding:
https://www.athleteshop.nl/schwalbe-tyr ... ding-black

Ook andere maten beschikbaar op hun website.
Tim_070 schreef:Voor wie nog op zoek is naar een mooie aanbieding:
https://www.athleteshop.nl/schwalbe-tyr ... ding-black

Ook andere maten beschikbaar op hun website.
even rekening huiden met mij post van Vr 09 Dec, 2016 10:22. De band kwam ook van een aanbiding van atheltshop
Ook een mooie aanbieding; set van 2 x buiten- en binnenband.
https://www.bike-components.de/en/Schwa ... 19-p55411/
Mooie technische discussie over banden. Vandaar dat ik mijn vraag hier plaats.

Op mijn mtb had ik een andere voor- en achterband. Voor reed ik met Nobby Nic. Die band gaf de grip. Achter reed ik met de Racing Ralph voor de snelheid. Dat is in de 'mtb-wereld' een beproefde combinatie die ik niet zelf heb bedacht. Het beviel mij in ieder geval altijd uitstekend. Nooit spijt van gehad.

Vandaar mijn vraag of het een zinvol idee is om op een vakantiefiets ook twee verschillende banden te leggen? Zeker als je ook kijkt naar de gewichtsverdeling. Ik rijd op een 28". En maakt het dan verschil wanneer je bijna volledig verhard fietst of op gravel en onverhard?

Ideeën? Meningen? Adviezen?
Mefistofele schreef:Meningen?
Ik denk dat na meer dan 100 jaar optimalisatie en talloze experimenten twee dezelfde banden niet zo'n heel achterlijk idee is. De achterband heeft meer te lijden en wordt zwaarder belast, maar vóór wil je de minst gehavende band omdat een knaller daar vervelender is en je wilt vóór ook een brede band omdat je bij de voorband meer aan breedte hebt i.v.m. wegligging en vering.
Mefistofele schreef:Mooie technische discussie over banden. Vandaar dat ik mijn vraag hier plaats.

Op mijn mtb had ik een andere voor- en achterband. Voor reed ik met Nobby Nic. Die band gaf de grip. Achter reed ik met de Racing Ralph voor de snelheid. Dat is in de 'mtb-wereld' een beproefde combinatie die ik niet zelf heb bedacht. Het beviel mij in ieder geval altijd uitstekend. Nooit spijt van gehad.

Vandaar mijn vraag of het een zinvol idee is om op een vakantiefiets ook twee verschillende banden te leggen? Zeker als je ook kijkt naar de gewichtsverdeling. Ik rijd op een 28". En maakt het dan verschil wanneer je bijna volledig verhard fietst of op gravel en onverhard?

Ideeën? Meningen? Adviezen?
Op mijn Idworx Mountainrohler zijn zowel voor als achter Racing Ralph 2,4" breed gemonteerd. Goede grip heel belangrijk zowel voor als achter. In mijn mountainbikegroepje is er iemand die Nobby Nic voor en Racing Ralph achter heeft.

op Mijn (Amazon Rohloff) vakantiefiets vind ik een lage rolweerstand en een grote lekbestendigheid heel belangrijk en heb ik voor de Almotion gekozen, zowel voor als achter. En ben ik erg blij :D :) mee.

Eerlijk gezegd nog niet eerder gelezen of gehoord over voor en achter verschillende banden op een vakantiefiets.