Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zadelpijn na heupoperatie - Forum Wereldfietser

Zadelpijn na heupoperatie

Zijn hier op het forum personen die dit herkennen e/o de oplossing weten.
Ik ben 2 jaar geleden geholpen aan mijn linker heup ik heb hier een nieuwe in ge kregen. Nu heb ik al die tijd zadelpijn aan deze kant, ik heb een Brooks zadel die al jaren lang tot grote tevredenheid op de fiets zit, dus goed ingereden.
Kan het nu zijn dat dit zadel zich niet aan de nieuwe situatie kan aanpassen doordat deze al ingereden is.
Wellicht kan iemand mij daar in helpen.
Gr Ruud
beste Ruud S,
ik denk aan: - mogelijk is na je heupoperatie de stand van je bekken anders en zit je daardoor niet meer lekker op je vertrouwde (naar jouw zit gevormde) zadel. (de vorm van je zitbeentjes is niet veranderd door de ingreep). de pijn komt dan veelal daar waar je lijf het zwakst of gevoeligst is. (los van dat niemand helemaal symmetrisch is). je bekken kan iets meer naar achter of naar voren gekanteld staan. dat lijkt me op te lossen met een nieuw leren zadel dat zich vormt naar hoe jouw zit nu is.
- de stand van je bekken is anders, waarbij je bekken links of rechts iets hoger staat dan de andere kant... dat lijkt me niet wenselijk want dat dan beweeg (en slijt) je scheef en het zou verdere klachten (knieën, rug, nek) kunnen veroorzaken. mogelijk dat een fysio eens naar de stand van je bekken kan kijken als jij (op een hometrainer) op je fiets fietst. (dit lijkt me niet op te lossen met een nieuw zadel)
kortom: ik zou er mee naar de fysio gaan, de fiets meenemen en je zit + de stand van je bekken laten bekijken.
groet! hoogframe
Misschien een bezoek aan een echte deskundige? Marlous Wijffels van Oefentherapie Zeeburg is bewegingstherapeute en ook Wereldfietser - http://www.oefentherapiezeeburg.nl
Is de lengte van het linkerbeen niet veranderd met de heupprothese? Bij mij was het been 1 cm korter geworden en ik had daardoor in het begin dezelfde pijnklachten.
De klachten zijn bij mij trouwens na verloop van tijd vanzelf overgegaan. Daarna heb ik nog verschillende lange tochten gemaakt en geen last meer gehad.
Dus een advies kan ik je niet geven, maar wel mijn ervaring delen. :)
als je op je rug ligt, met je knieën opgetrokken, kun je zien of beide knieën even hoog zijn. zo niet dan heb je mogelijk een (absoluut of relatief) beenlengteverschil. (of de chiropractor moet er eens flink tegenan :wink: ). bij een relatief beenlengteverschil compenseert je ene heuphelft bijvoorbeeld het iets kortere bovenbeen, door iets een iets verdraaide (naar voren gedraaide) stand te hebben. het hangt dan af van waar je links en recht op de heupen kijkt (als je staat)(voor, zijkanten of achter) of je een scheefstand ziet (want ene heuphelft staat wat 'verdraait'). (zo heb ik het van de manuele therapeut begrepen)
groet! hoogframe
Jan2855 schreef:Is de lengte van het linkerbeen niet veranderd met de heupprothese? Bij mij was het been 1 cm korter geworden en ik had daardoor in het begin dezelfde pijnklachten.
De klachten zijn bij mij trouwens na verloop van tijd vanzelf overgegaan. Daarna heb ik nog verschillende lange tochten gemaakt en geen last meer gehad.
Dus een advies kan ik je niet geven, maar wel mijn ervaring delen. :)
Mag ik vragen hoelang of hoeveel km na verloop van tijd was.
Ruud
Ruud S schreef: Mag ik vragen hoelang of hoeveel km na verloop van tijd was.
Ruud
4 maanden na de OP zijn we, met toestemming van de orthopeed, naar de Bodensee en vervolgens de Königssee-Radweg tot Miesbach gefietst, totaal ong. 1000 km. Tijdens deze trip begon ik wel last van zadelpijn te krijgen, ook stootte ik voortdurend met de binnenkant van de rechterknie tegen de bovenbuis. Toch is de pijn langzaam verdwenen, een verklaring hiervoor heb ik niet.
Een jaar later hebben we een tocht gemaakt naar Condofuri, 40 km voorbij Reggio Calabria. Van zadelpijn geen last en ook verder zonder fysieke problemen verlopen.
Ook hebben we tussendoor veel km's gemaakt natuurlijk. Hoeveel totaal kan ik niet zeggen, ben geen man van statistieken.

Sterkte ermee en ik hoop voor je dat er een oplossing voor je is zodat je nog veel mooie tochten kan maken.