Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Goed batterij-achterlicht gezocht - Forum Wereldfietser

Goed batterij-achterlicht gezocht

(Achter)verlichting is hier al vaak aan bod gekomen, maar toch vind ik geen antwoord op mijn vraag.

Ik zoek een goed achterlicht dat vast aan mijn bagagedrager kan bevestigd worden. Dat licht zou aan de volgende kenmerken moeten voldoen:

- waterdicht
- batterijverlichting
- goed waterdicht
- veel licht
- zeer goed waterdicht
- geen puntbron van licht (ik wil achterliggers niet verblinden)
- bijzonder goed waterdicht
- licht dat ook van de zijkant duidelijk zichtbaar is
- batterijen makkelijker te vervangen
- ledje geeft tijdig aan dat de batterijen vervangen moeten worden
- duurzaam
- en niet te vergeten: echt waterdicht

In mijn ervaring is de waterdichtheid een groot probleem. Niet bij een zacht buitje, niet als men spatborden heeft, ... Maar ik fiets soms ook langdurig zonder spatborden door de gietende regen en stel vast dat bijna geen enkel achterlicht (ook de losse achterlichten) dat lang uithouden. (Het aantal achterlichten dat het om die reden bij mij hebben opgegeven is niet op één hand te tellen.)

Zo heb ik o.a. dit licht gehad: http://www.bikester.be/fietsaccessoires ... /4994.html
Het voldeed aan veel van de eisen, maar na enkele behoorlijk buien was er zoveel water in gekomen dat de contacten begonnen te roesten en binnen het half jaar was de verlichting klaar voor de vuilbak. Dit komt omdat de bedieningsknop duidelijk niet waterdicht is ontworpen en daardoor totaal ongeschikt voor het fietsen zonder spatborden (waar dus ook water van onderaan komt).

Iemand tips rekening houdend met die waterdichtheidseis? Want er zijn met de B&M-lamp waar ik naar verwijs heel veel tevreden gebruikers (https://www.rosebikes.nl/artikel/b--m-4 ... /aid:50259) maar die hebben duidelijk de lamp nooit langdurig in de regen gebruikt.

Hoewel ik in de eerste plaats een licht zoek dat vast aan de bagagedrager kan, zijn ook tips voor losse batterijachterverlichting met dezelfde kenmerken welkom. Ook daar al veel waterdichtheidsproblemen gehad.

Renaat
Als je er al zoveel getest hebt, en niks voldoet.
Waarom je achterlicht dan niet in een waterdicht doosje stoppen?

Zoiets:
http://anboxelectric.sell.everychina.co ... s-box.html

Moet vast ook wel ergens in een formaat te krijgen zijn waar je achterlicht net in past. En die kun je dan ook vastschroeven op je bagagedrager.
kijk eens op deze pagina, het kan zelfs zijn dat de beste niet (meer) wordt verkocht.
https://swhs.home.xs4all.nl/fiets/tests ... ex_nl.html
In mijn ervaring zijn dynamo achterlichten veel betrouwbaarder dan die op batterijen, juist vanwege de schakelaar die je bij batterijverlichting nodig hebt. Het tot nu toe op afstand beste batterijachterlicht is dat van Philips: een perfect lichtbeeld, en na een paar jaar nog steeds probleemloos werkend op mijn stadsfiets. Philips heeft zich een tijdje terug even op deze markt begeven, en gelijk laten zien dat ze technologisch aan de top staan. Helaas zijn ze er weer snel mee gestopt, en je zult goed moeten zoeken om nog ergens zo'n achterlicht te vinden. Mijn enige bezwaar was dat het AAA batterijen gebruikt, in plaats van de grotere AA.
Wie een heel fel achterlicht zoekt kan gebruik maken van een achterlicht ontworpen voor 0,6 watt gloeilampjes (B&M heeft ze nog), en daar een led lampje in monteren: http://www.reflectalite.com/LEDpage.html Ik gebruik dat als dynamo achterlicht, en het is flink feller dan een gewoon achterlicht. Bij batterijgebruik zit je helaas nog steeds met het schakelaar probleem, maar deze monturen zijn in elk geval zo goedkoop dat je ze zonder veel kosten kunt vervangen (en het led lampje mee verhuizen).
Wim schreef:Helaas zijn ze er weer snel mee gestopt, en je zult goed moeten zoeken om nog ergens zo'n achterlicht te vinden. Mijn enige bezwaar was dat het AAA batterijen gebruikt, in plaats van de grotere AA.
Die bedoelde ik dus. ik heb de waarschijnlijk laatste van Wouter enige tijd geleden gekocht ook op eBay is helaas niets meer te vinden. En de Chinezen hebben het dit keer niet gekopieerd.
Ik heb enkele jaren geleden in Zwitserland, ik meen bij Lidl, een LED voor- en achterlichtset gekocht die uitstekend waterdicht is. Het lamphuis inclusief schakelaar wordt namelijk door een mantel van elastisch siliconenrubber strak opgesloten. De bevestiging gaat met een elastische band rond het stuur of de zadelpen.
Het achterlicht bestaat uit 7 LEDs, verdeeld over een oppervlak van ca. 6 cm^2, dus geen puntlichtbron. De uitstraling is hoofdzakelijk naar achteren, maar als je er loodrecht op de uitstraalrichting naar kijkt, zie je de de oplichtende zijkant van het perspex venster.
Een apart ledje dat aangeeft dat de batterijen moeten worden vervangen zit er niet op, maar als je oplet zie je op tijd dat er weinig licht meer uit komt. Dan kun je er nog best enkele uren mee rijden.
Een nadeel is dat ze met AAA batterijen gevoed worden. Dat zal wel gedaan zijn om het huis compact te houden.

Lidl maakt zulke lampen niet zelf, maar koopt ze in met een tender bij grote Chinese fabrikanten. Als je met Google-Afbeeldingen gaat zoeken zul je vast een andere aanbieder in de buurt vinden.

Afbeelding
Het zal niet aan alle gestelde eisen voldoen, maar een goedkoop fiets achterlicht bij de Action van enkele euro's gaat bij mij al weer een paar jaar mee zonder problemen door vocht.
_Peter_ schreef:kijk eens op deze pagina, het kan zelfs zijn dat de beste niet (meer) wordt verkocht.
https://swhs.home.xs4all.nl/fiets/tests ... ex_nl.html
Omdat de Philips niet meer werd verkocht heb ik een paar jaar geleden de op één na best gesteste gekocht. De Spanninga Lineo, veel licht, goede waterbestendigheid, batterij gaat lang mee en heeft een indicator. Voor 13 euro ook nog eens een goede prijs. Ik had de Xba (automatic) versie maar zou nu de Xb kopen omdat ik de automatische stand niet gebruik.
AXA Riff is een uitstekend licht.
GasOpDeLollie schreef:Als je er al zoveel getest hebt, en niks voldoet.
Waarom je achterlicht dan niet in een waterdicht doosje stoppen?
Dank je voor de tip, maar hoewel mijn eisenbundel uitgebreid is zou ik het erg vinden als het ook onrealistisch is.
Met zo'n waterdicht doosje zal o.a. de zichtbaarheid vanaf de zijkant waarschijnlijk aangetast worden. Ik houd het dus als een laatste optie.
_Peter_ schreef:kijk eens op deze pagina, het kan zelfs zijn dat de beste niet (meer) wordt verkocht.
https://swhs.home.xs4all.nl/fiets/tests ... ex_nl.html
Dank je. Er wijst echter niets er op dat de lampen ook grondig op waterdichtheid werden getest. En dat is net het grootste probleem. Dat gaat overigens ook op voor de meeste andere testen (van consumentenmagazines, de fietsersbond, ...)

Iets onder water steken of 5 minuten onder de douche houden stelt niets voor t.o.v. een uur gietende regen.
Wim schreef:Het tot nu toe op afstand beste batterijachterlicht is dat van Philips: een perfect lichtbeeld, en na een paar jaar nog steeds probleemloos werkend op mijn stadsfiets.
Dank je voor de tip. Maar op je stadsfiets heb je waarschijnlijk spatborden en dat maakt echt een wereld van verschil.
Wim schreef:Philips heeft zich een tijdje terug even op deze markt begeven, en gelijk laten zien dat ze technologisch aan de top staan. Helaas zijn ze er weer snel mee gestopt, en je zult goed moeten zoeken om nog ergens zo'n achterlicht te vinden.
Ik heb een van de laatste voorlichten gekocht maar de achterlichten lijken inderdaad onvindbaar.
Bovendien: https://swhs.home.xs4all.nl/fiets/tests ... ex_nl.html
Wim schreef: Wie een heel fel achterlicht zoekt kan gebruik maken van een achterlicht ontworpen voor 0,6 watt gloeilampjes (B&M heeft ze nog), en daar een led lampje in monteren:
Heel veel achterlichten voldoen tegenwoordig aan mijn eisen van voldoende licht. Het knelpunt is echt de waterdichtheid.
math schreef:Het lamphuis inclusief schakelaar wordt namelijk door een mantel van elastisch siliconenrubber strak opgesloten. De bevestiging gaat met een elastische band rond het stuur of de zadelpen.
Dit is inderdaad een systeem dat echte waterdichtheid kan garanderen, maar dat weinig te vinden is bij achterlichten. Maar het licht voldoet voor de rest niet aan wat ik zoek.
jeroen_ schreef:Het zal niet aan alle gestelde eisen voldoen, maar een goedkoop fiets achterlicht bij de Action van enkele euro's gaat bij mij al weer een paar jaar mee zonder problemen door vocht.
Gezien ik mijn eisen niet absurd vind hoop ik een water bij de wijn te moeten doen. En houd er rekening mee dat het probleem dat ik heb op mijn fiets waarschijnlijk niet zou bestaan als ik spatborden zou hebben. Dat maakt echt een wereld van verschil.
Johnh schreef: Omdat de Philips niet meer werd verkocht heb ik een paar jaar geleden de op één na best gesteste gekocht. De Spanninga Lineo, veel licht, goede waterbestendigheid, batterij gaat lang mee en heeft een indicator. Voor 13 euro ook nog eens een goede prijs.
Dank je voor de tip. Ik vind spijtig genoeg geen detailfoto's van de schakelaar.
Heb je deze lamp al gebruikt op een fiets zonder spatborden?
Georg schreef:AXA Riff is een uitstekend licht.
Dank je voor de tip. Ook hier de vraag of je het licht ook op een fiets zonder spatborden hebt gebruikt?
De schakelaar zit blijkbaar vooraan i.p.v. onderaan wat ik in dit geval positief vind. Maar ik vind spijtig genoeg geen detailfoto's van de schakelaar.

Renaat
Johnh schreef: Omdat de Philips niet meer werd verkocht heb ik een paar jaar geleden de op één na best gesteste gekocht. De Spanninga Lineo, veel licht, goede waterbestendigheid, batterij gaat lang mee en heeft een indicator.
Ondertussen toch details gevonden over deze verlichting (http://bikeshed.johnhoogstrate.nl/bicyc ... lineo_xba/ - Is dat soms jouw website?)

Ziet er prima uit. Zowel de foto's van de schakelaar (geen schuifschakelaar waar veel vocht in kan) als het lichtbeeld geven mij vertrouwen. Ik ga deze lamp denk ik een kans geven.

Renaat
Revanho schreef:
Wim schreef:Philips heeft zich een tijdje terug even op deze markt begeven, en gelijk laten zien dat ze technologisch aan de top staan. Helaas zijn ze er weer snel mee gestopt, en je zult goed moeten zoeken om nog ergens zo'n achterlicht te vinden.
Ik heb een van de laatste voorlichten gekocht maar de achterlichten lijken inderdaad onvindbaar.
Bovendien: https://swhs.home.xs4all.nl/fiets/tests ... ex_nl.html

Renaat
Voor die die niet zo goed zijn in het engels, als je de lamp (eender welke eigenlijk) monteert op een niet egaal oppervlak en daarbij de boel lekker strak aandraait tordeer je de constructie op zo'n manier dat je niet verbaasd moet zijn dat de boel gaat lekken. Water en electronica zo mag algemeen bekend zijn gaan niet goed samen.

Misschien dat de aanschaf van spatborden de levensduur van welk achterlicht je dan ook koopt verlengt. Of gewoon wat minder in de regen gaan fietsen. :wink:
Het verbaast me dat de Rotlicht van Lupine nog niet is genoemd. De Rotlicht produceert een ongekende hoeveelheid licht, weegt 55 gram en is waterdicht.
Het batterijlampje kan worden opgeladen aan elke lader met micro USB.

De Rotlicht past zich aan aan lichtomstandigheden, bij achterop komende (auto|)lampen gaat het lampje feller branden.

Verschillende knippermodi verlengen het "uithoudingsvermogen" van de batterij.

Het enige is wellicht de prijs, bijna 90 euro. Ieder moet die afweging voor zich maken maar mijn veiligheid is me dat waard.

Er is al veel over dit lampje gepubliceerd. Hieronder een paar linkjes:

https://youtu.be/8D1eY9ymnEc
http://racefietsblog.nl/racefietsblog-t ... t-functie/
http://road.cc/content/review/139414-lu ... rear-light
https://www.lupine.lighting/products/ta ... s/rotlicht

Frank
De Bontrager Flare R kun je op meerdere manieren aan de fiets bevestigen.


Aan het frame zoals ik hier heb , alleen moet je daarvoor een beugeltje bij bestellen die zit er niet bij. Moet je alleen ff kijken of het past als je zijtassen hebt. Voordeel is dat hij zo nauwelijks nat word want hij zit op deze manier niet in de spray van de achterband in de regen.
Afbeelding

Ook kun je hem met de bijgeleverde clip aan een tas bevestigen , als je dat links of rechts aan de tas doet heb je ook niet de spray van de achterband er tegen.
Afbeelding

Deze lamp is waterdicht en brand fel tot zeer fel (65Lumen) daardoor ben je overdag ook zeer goed zichtbaar. Ook ben je goed zichtbaar vanaf de zijkant. Verder is hij oplaadbaar via usb.
Als ik het juist heb, is de brandduur van USB-oplaadbare accu achterlichten zeer veel korter dan achterlichten met AAA-batterijen. Zit een factor 10 verschil tussen.
(en wat de prijs betreft zit er ook een factor 10 verschil tussen,..)
De Bontrager Flare R brand 4 uur continu op z'n felst en op knipperen 23 uur. Is wel best duur idd , zo'n 60€
Georg schreef:Als ik het juist heb, is de brandduur van USB-oplaadbare accu achterlichten zeer veel korter dan achterlichten met AAA-batterijen. Zit een factor 10 verschil tussen.
(en wat de prijs betreft zit er ook een factor 10 verschil tussen,..)
Dat kan wel kloppen. Toch gebruik ik een simpel Axa USB achterlicht. Ik vind het veel meer gehannes met batterijen dan even het lichtje eraf halen (rubber bandje) en 'm aan de pc te hangen, of het lichtnet. Kan zowel thuis als op kantoor. Gaat slechts een paar uur mee, net niet genoeg voor een week fietsen voor mij, maar het volstaat prima!
Misschien vreemde vraag maar waarom rij je langdurig zonder spatborden door de regen maar lijk je wel een bagagedrager te hebben? Is de oplossing niet spatborden?

Ik heb geen ervaring zonder spatborden maar met spatborden heb ik geen problemen ook met een "no-name" achterlicht van vier Euro. Oplaadbare batterijen gaan een jaar mee bij vijf werkdagen, twee maal 20 minuten, als het licht minder wordt is het tijd ze op te laden.
Ik zoek hetzelfde lamp als jij en nog niet gevonden. Na tientalen kapotte lampen van Axa, BUMM, SMART e-bay en action ,fiets ik tijdelijk met

- Action bagagedrager lamp –in de loop van de jaren kwaliteit is verbeterd . Laste seizoen rij ik met action lamp en is nog niet kapot. Vroeger gingen ze kapot na 2-3 buien.
- Lezyne zecto op mid-stand – er zijn Chinese kopie even goed en zelfs beter dan origineel.
Lupine rotlight fond ik te duur en Lyzine lichtbron vond ik minder punt-achtig.
http://www.lezyne.com/product-led-sport ... _Jh9_mLTmE

https://www.youtube.com/watch?v=ybjFXAI_Tb8

1. Spatborden helpen weinig – Ik fiets regelmatig over 30..35km/u en waterspray komt overal. Dat zie ik wel bij volgende dag – gedroogde zand is overal
2. Zadelpen led lampen gaat bijna nooit kapot - zelfs de rotzooi van Action
3. BUMM flat is beter dan Gazele/AXA. Axa is wat beter dan Action. – Allemaal krijg ik kapot binnen 1..3 seizoenen.

Waarom zoek ik nog een lamp.
- lezyne lichtbroon is wat punt-achtig.
- BUMM,AXA,SMART en Action lampen zin wegverp atrikelen.

1. Minder fietsen in de regen is geen optie.
2. Dynamo heb ik lang niet meer. Een keer ondekt de krach van Lithium batterij wil ik nooit meer terug een dynamo.

Hopelijk vinden wij ooit de ideale lamp
Dennis1987 schreef: Deze lamp is waterdicht en brand fel tot zeer fel (65Lumen) daardoor ben je overdag ook zeer goed zichtbaar. Ook ben je goed zichtbaar vanaf de zijkant. Verder is hij oplaadbaar via usb.
Dank je voor de tip, maar zoals hierboven geschreven ben ik geen grote fan van usb-oplaadbare verlichting.
Bovendien lijkt me dit toch echt een sterke puntbron van licht en ik wil mijn achterliggers niet hinderen of verblinden.
Dennis1987 schreef: Aan het frame zoals ik hier heb , alleen moet je daarvoor een beugeltje bij bestellen die zit er niet bij.
Dan schiet er van die zichtbaarheid van de zijkant natuurlijk niet veel over. Integendeel, met zo'n bevestiging is zelf de zichtbaarheid voor verkeer dat slechts iets rechts vanachter zit slecht. Als hoofdverlichting vind ik die locatie een slecht idee.
Dennis1987 schreef: Ook kun je hem met de bijgeleverde clip aan een tas bevestigen ,
Ik heb lang niet altijd een goede bevestigingsmogelijkheid. Zeker voor felle verlichting is een juiste hoek voor de plaatsing van het licht ook essentieel. Met een clip aan de tas is de kans te groot op een slechte hoek.

Nogmaals bedankt voor de tip, maar deze lamp is duidelijk niets voor mij.
daulagari schreef:Misschien vreemde vraag maar waarom rij je langdurig zonder spatborden door de regen maar lijk je wel een bagagedrager te hebben? Is de oplossing niet spatborden?
Begrijpelijke vraag. Ik heb niets tegen spatborden, maar er zijn omstandigheden dat ik volwaardige spatborden nadelig vind. Maar ik sluit niet uit dat er wel eens spatborden op de fiets waar ik nu verlichting voor zoek komt, maar ik kan me niet voorstellen dat er geen achterverlichting te vinden is welke voldoende waterdicht is om te rijden zonder spatborden.
miro schreef: 2. Zadelpen led lampen gaat bijna nooit kapot - zelfs de rotzooi van Action
Zo heb ik er ook al gesloopt en ze zijn zeker niet allemaal voldoende waterdicht. Maar toch zijn ze vaker voorzien van redelijk waterdichte knopjes.
miro schreef: Hopelijk vinden wij ooit de ideale lamp
Als dat het geval is laat ik zeker iets weten.

Renaat