Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 165mm crank online - Forum Wereldfietser

165mm crank online

Ik ben een kleine belg (1m63) en wil eens proberen met 165mm pedalen te rijden, maar ik kan ze online niet direct vinden in België, Nederland of Duitsland, je kan alleen maar kiezen tussen 170 of 175 mm bij de meeste webshops.

Ik zoek een tripple-deck, 48-38-28 voor 7-speed fiets. Iemand een idee waar je dit online kunt vinden?
Bedankt,

Dit is wel een 9/10 speed crank, gaat dit geen problemen geven met mijn 3x7 speed voorderailleur?

Zoiets als een Shimano FC-TX801 is ook gemaakt in 165mm maar ik vind het alleen leverbaar in Amerika (bv. https://www.amazon.com/Shimano-Cycling- ... C-TX801-S/ )
Je kunt zelfs 160 mm overwegen. De grootste nog betaalbare keus was er altijd bij Sugino (die maakt ook de Stronglight cranks). Momenteel zijn er blijkbaar leveringsproblemen. M-gineering heeft veel, en anders wordt het googelen.
Probeer eens een ligfietswinkel/fabrikant http://www.ligfiets.net/company
Of anders sjscycles in Engeland. https://www.sjscycles.co.uk/cranks-cran ... length=155
Ik heb via spacycles.co.uk hun no-name crank besteld in 160 en 165mm variant, ik ben benieuwd wat het resultaat zal zijn. Zij hebben ook 0,45mm en 1,2mm spacers om eventuele problemen met 7 vs 9/10 speed op te lossen.

Ik heb ook gemerkt dat mijn kinderen veel te lange cranks hebben (o.a. 170mm voor 1m35), ik heb er ook andere besteld, dat wordt hier wel duur...

Verder heb ik gemerkt dat 5 of 6 formules zijn om crank-lengte te bepalen, maar voor alle formules zijn 170mm cranks voor mij te lang. Eigenlijk zou ik 162,5mm moeten hebben. Ik ben trouwens 1m67, geen 1m63, inseam 76-77.

Hartelijk bedankt voor jullie reacties. Ik laat weten wat het resultaat is, maar dit gaat even duren.
Los van alle rekenformules is er de regel: rijd je met hoge cadans, dan gebruik een korte crank, hoe groot of klein je ook bent. Ook zijn er metingen die aantonen dat cranks van 150mm bij 90omw/min de meeste power leveren, of je nu 1m50 of 1m90 bent.
En dan is er nog: https://www.bike24.de/1.php?content=8;p ... ;orderby=2
voor hen met dezelfde vraag.
sjefke schreef:Los van alle rekenformules is er de regel: rijd je met hoge cadans, dan gebruik een korte crank, hoe groot of klein je ook bent.
Of ga je met korte cranks gewoon vanzelf een hogere trapfrequentie rijden, en niet zozeer omdat je dat graag doet? :wink:
Shrek schreef:
sjefke schreef:Los van alle rekenformules is er de regel: rijd je met hoge cadans, dan gebruik een korte crank, hoe groot of klein je ook bent.
Of ga je met korte cranks gewoon vanzelf een hogere trapfrequentie rijden, en niet zozeer omdat je dat graag doet? :wink:
In mijn geval was de volgorde andersom.
Maar Shrek heeft wel een punt: door kortere cranks ga je vanzelf met een hogere frequentie trappen. Andersom gezegd: als je te lange cranks gebruikt ga je vanzelf teveel op kracht en met een te lage frequentie trappen.
Mwa, je gaat zeker met een lagere trapfrequentie rijden, maar niet per se met meer kracht (want langere hefboom :wink: )
beste mensen, ik heb ervaring met en internet afgelezen over langere cranks (de andere kant van dit maten-spectrum):
ik ga van langere cranks niet met een lager beentempo/cadans fietsen, maar dat lijkt me ook heel persoonlijk (kijk maar eens in een winkelstraat hoe mensen lopen (frequentie, pasgrootte, hoe horizontaal houdt men het bekken, en dat versus lichaamslengte of (weer iets anders:) postuur). ieder heeft zijn eigen beweeglijkheid en bewegingspatronen e.d.
en bij een aardig hoog beentempo van 90 omw p minuut gaat er bij mij met een binnenbeenlengte van een volle meter best een hoop lijf en massa 'in het rond'.

ik ken vooral de formule dat de cranklengte 20% van je binnenbeenlengte mag/hoort te zijn, vanuit biomechanisch oogpunt, zo geven artikelen op internet aan. (maar misschien is het net als bij de BMI: die formule werkt ook niet voor echt iets kortere of echt iets langere mensen)
ik rij al jaren op 180 mm cranks en dat bevalt heel goed.
laatst heb ik enige tijd met 200 mm cranks (apart besteld in de usa) gereden en dat voelt eerst ook als bevrijdend: heerlijk om zo'n ruime (en eigenlijk heel gewone) beweging te maken. na enige tijd echter teruggegaan naar de 180mm cranks want ik had een knieklacht (niet van de 200mm-cranks, volgens mij).

ik zou zeggen: probeer het uit en als ik je een tip mag geven: volg de geleidelijke weg: ik zou niet van 170mm direct naar 160 mm gaan (los van dat voor je spieren overstappen naar kortere cranks geen probleem is en naar langere cranks voor je spieren wel even wennen is) , maar eerst tijdje de 165 mm proberen, dan een tijdje de 160 mm proberen en dan kiezen.
groet! hoogframe
Mijn (kleine) vrouw is in een keer zonder problemen van 170 mm naar 160 mm gegaan, en tevreden (ze zegt dat ze het verschil niet eens merkte, ook al kwam ze van een kleine maat Giant hybride met zelfs 175 mm cranks...). Onze kinderen hadden als laatste fiets voor de volwassen maat een fiets met 160 mm cranks en daar heb ik af en toe ook wel stukjes op gereden. Ik merkte het verschil wel, maar het was geen overweldigende ervaring. Als je 160 mm nodig hebt lijkt een tussenstapje van 165 mm mij dus overdreven lastig en duur.
Mijn vrouw rijdt ook al heeft ze dat zelf niet door nu wel met een hogere cadens.
Even een korte update.

Ik heb nu 250km met de 160mm cranks gereden en dat bevalt me zeer. Eigenlijk ging ik na de week met 160mm een week met de 165mm cranks rijden maar ik ga daar nog even mee wachten.

In eerste instantie leek het wel of ik met een kinderfiets aan het fietsen was, en de allereerste kilometers waren flink wind-op-kop waarbij ik voortdurend het gevoel had dat ik meer kracht zette dan ik eigenlijk kon overbrengen, maar dat is ondertussen voorbij.

Qua cadens trap ik nu sneller maar ik rij meestal dezelfde versnelling als tevoren dus ga ik sneller. Ik schakel wel sneller en kleiner terug bij tegenwind en helling.

Ik ben naar kortere cranks op zoek gegaan omdat ik last had van mijn knieën en omdat ik het lastig had om snel te trappen. Dat is nu allemaal minder. Ik kan ook beter platter liggen op de fiets en heb minder moeite om naast mijn zoon te fietsen als hij lekker rustig naar school wil fietsen (lekker rustig is tussen 6 en 8 km/u, hemeltergend traag dus).

Upgrades van de kinderfietsen zijn ook een schot in de roos. Eigenlijk vind ik het bijna crimineel met welke soort cranks die fietsen uitgerust zijn. 26" Norta kinderfiets met 170mm is echt te lang (is nu 150mm) geworden, en 20" met 140mm (nu 127mm) is ook teveel van het goede.

Allemaal positief dus, en als je 110 BCD kamwielen hebt moet je het voor de prijs ook niet laten, enige minpunt van die cranks van spacycles.co.uk is de verzendkost.
bdr schreef:Even een korte update.

Ik heb nu 250km met de 160mm cranks gereden en dat bevalt me zeer. Eigenlijk ging ik na de week met 160mm een week met de 165mm cranks rijden maar ik ga daar nog even mee wachten. In eerste instantie leek het wel of ik met een kinderfiets aan het fietsen was, en de allereerste kilometers waren flink wind-op-kop waarbij ik voortdurend het gevoel had dat ik meer kracht zette dan ik eigenlijk kon overbrengen, maar dat is ondertussen voorbij.
Heb je dan ook je zadel 10 of 15mm hoger gezet, in vergelijking met het rijden met resp. 170 en 175mm cranks? Zo niet, dan zou je door de kleinere kniehoek alsnog gewrichtsproblemen kunnen krijgen.
bdr schreef: Upgrades van de kinderfietsen zijn ook een schot in de roos. Eigenlijk vind ik het bijna crimineel met welke soort cranks die fietsen uitgerust zijn. 26" Norta kinderfiets met 170mm is echt te lang (is nu 150mm) geworden, en 20" met 140mm (nu 127mm) is ook teveel van het goede.
Besef wel dat die lange cranks op kinderfietsen erop zitten omdat het bracket veel te hoog is ontworpen (geldkwestie) en een kind dat van 170mm naar cranks van 150mm gaat, ook het zadel 20mm hoger moet zetten. En dan?: kom je met die benen nog aan de grond en kom je daar op tijd achter?
sjefke schreef:
bdr schreef: Upgrades van de kinderfietsen zijn ook een schot in de roos. Eigenlijk vind ik het bijna crimineel met welke soort cranks die fietsen uitgerust zijn. 26" Norta kinderfiets met 170mm is echt te lang (is nu 150mm) geworden, en 20" met 140mm (nu 127mm) is ook teveel van het goede.
Besef wel dat die lange cranks op kinderfietsen erop zitten omdat het bracket veel te hoog is ontworpen (geldkwestie) en een kind dat van 170mm naar cranks van 150mm gaat, ook het zadel 20mm hoger moet zetten. En dan?: kom je met die benen nog aan de grond en kom je daar op tijd achter?
Eén leermomentje versus een paar jaar te lange crancks?
sjefke schreef:... ook het zadel 20mm hoger moet zetten. En dan?: kom je met die benen nog aan de grond en kom je daar op tijd achter?
Vanop het zadel comfortabel de voeten aan de grond kunnen zetten is een luxe die ik nooit hem mogen ervaren, ook niet met 170mm cranks. Aangezien mijn kinderen mijn gestalte hebben geëerd zitten zij met hetzelfde probleem. Ik ben al lang blij dat mijn zoon gestopt is met zijn gewoonte om de voeten van de pedalen te halen bij een hobbelige afdaling. Na drie keer serieus vallen had hij het eindelijk door.

Qua frame-geometrie zal er inderdaad heel wat te verbeteren zijn, maar dan zit je niet meer in de categorie gekregen of heel goedkope tweedehandsfietsen.

Ik ben al lang blij dat ze niet meer zo zitten wiebelen in het zadel, en ja de zadels zijn inderdaad allemaal omhoog gezet.
Leon schreef:
sjefke schreef:
bdr schreef: Upgrades van de kinderfietsen zijn ook een schot in de roos. Eigenlijk vind ik het bijna crimineel met welke soort cranks die fietsen uitgerust zijn. 26" Norta kinderfiets met 170mm is echt te lang (is nu 150mm) geworden, en 20" met 140mm (nu 127mm) is ook teveel van het goede.
Besef wel dat die lange cranks op kinderfietsen erop zitten omdat het bracket veel te hoog is ontworpen (geldkwestie) en een kind dat van 170mm naar cranks van 150mm gaat, ook het zadel 20mm hoger moet zetten. En dan?: kom je met die benen nog aan de grond en kom je daar op tijd achter?
Eén leermomentje versus een paar jaar te lange crancks?
Aan wie is je verwijt gericht?
bdr schreef:In eerste instantie leek het wel of ik met een kinderfiets aan het fietsen was, en de allereerste kilometers waren flink wind-op-kop waarbij ik voortdurend het gevoel had dat ik meer kracht zette dan ik eigenlijk kon overbrengen, maar dat is ondertussen voorbij.
Langere cranks leveren, bij gelijke pedaaldruk, een hoger koppel op de trap-as. Je moet dus bij een kortere crank dus meer druk zetten op het kniegewricht om bij gelijkblijvende trapfrequentie hetzelfde vermogen te kunnen leveren. Bij een langere crank zul je wel je kniegewricht dieper moeten buigen bij gelijke zadelhoogte.
bdr schreef:Qua cadens trap ik nu sneller maar ik rij meestal dezelfde versnelling als tevoren dus ga ik sneller. Ik schakel wel sneller en kleiner terug bij tegenwind en helling.
Ik rij met 180 mm cranks en trap even snel als met 175 mm cranks. Door een wat hoger koppel bij de 180 mm, schakel ik eerder op en wat later terug. Ik rij iets sneller met de langere cranks. Ook bij tegenwind en helling op.

Piet.