Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga randonneur prachtig maar niet voor mij - Forum Wereldfietser

Koga randonneur prachtig maar niet voor mij

Toen ik anderhalf jaar geleden begon om 4 keer per week naar mijn werk te fietsen (25 km heen en 25 km terug), dacht ik nu is het tijd voor een lichtere fiets. Tot die tijd had ik tochtjes gemaakt op een Azor Transport Heavy Duty van 27 kg. De luie zit waardeerde ik zeer maar ik vond de fiets te zwaar. Voor er bij kocht ik een Batavus Sprint uit 1980? daarmee kon ik op eens een stuk verder komen maar natuurlijk geen spullen meenemen naar het werk zoals laptop etc. De koga randonneur leek een goede tussen oplossing. UItgebreid proefgereden, heerlijk fiets!Voorizien van Ortlieb stuurtas en tassen voor de spullen van werk en reservekleding. Ik heb er de eerste maanden nog met plezier op gefietst (2800 km ) in totaal maar kon steeds mijn zit niet goed vinden. Op het zadel gleed je een beetje naar voren, je lag erg op je handen hoewel het stuur veel hoger stond dan op de Batavus. Na een half jaar heb ik een nieuw wiel in de Azor laten zetten. Ik heb mijn rugtas met laptop van 8 kg in de mand voor op de drager gelegd en ben weer met de transportfiets op en neer gaan fietsen. En kijk geen rugpijn meer, makkelijk om alles heen draaiend wat zich op het fietspas bevindt. De conditie was door de KOGA tijd een stuk beter geworden en de versnelling van de shimano 7 naaf kon overal 1 hoger. In tijd maakte het niet veel uit met de KOGA kon ik de 25 km wel eens binnen het uur halen (58 minuten) laatst met de transportfiets in 1 uur en 2 minuten. Die fiets is 10 kg zwaarder en vangt veel wind, maar kennelijk geen probleem. De kilometer teller van de Azor staat inmiddels op 27120 kilometer. 12 jaar oud, tweede paar banden (1 keer lekgereden in al die tijd), 47 mm schwalbe maraton, nexus 7 naaf bij 25000km voor het eerst laten doorsmeren.Dus alleen nieuwe rvs achtervelg daar zaten scheuren in en nu een beetje roest op het pisbakken stalen frame.

Ik zoek nog steeds een lichtere fiets maar dan wel één die net zo goed zit (67 graden) en net zo makkelijk hobbels neemt en waar je gewoon je spullen in de mand gooit zonder allerlei speciale tassen. Bestaat dat?

De koga heb ik met verlies verkocht. Ik vertel dit ter lering en vermaak :D en om te laten zien dat duurder niet altijd beter hoeft te zijn.
duurder en lichter is inderdaad niet altijd of voor iedereen beter. de 'luie' geometrie van je Azor (met een zitbuis op 67 graden) is moeilijk te vinden in de wat lichtere sportievere fietsmodellen.
fietszaken die ook zelf frames bouwen en leveren, zoals Snel in Utrecht en Vittorio in Heerhugowaard, kunnen je wel een frame met zo'n geometrie leveren, maar dat heeft wel een prijskaartje (ook weer afh. v. welke onderdelen je kiest), maar dan heb je ook een fiets 'voor het leven'!

maar ik denk dat je Azor ook wel wat af te spekken is of zelfs naar versnellingen met een derailleur om te bouwen is. of er kunnen met niet te veel ombouwen lichtere wielen in of lichtere banden op. ook een mogelijkheid.
of een aluminium achterdrager ipv stalen rek voorop.
mogelijkheden genoeg.

groet! hoogframe
Mits de randonneur de juiste maat voor je was, lijkt het mij stug dat de problemen veroorzaakt worden door de randonneur, eerder door een verkeerde afstelling van zadel en stuur. Heb je geprobeerd de positie van zadel en stuur gelijk te krijgen aan de positie op je andere fiets door bijvoorbeeld een zadelpen met meer setback en/of een andere voorbouw voor je stuur? Bij een zadelbuislengte van 60 cm is het verschil tussen 71 en 67 graden slechts 4 cm, dit is met een grotere setback en het verschuiven van het zadel over de rails prima op te vangen.
Als je naar voren schuift moet je zadel dus naar achteren, hoe raar dat ook klinkt.
Hartelijk dank voor de reacties. Ik heb van alles geprobeerd. Ook een nieuwe zadelpen gekocht die traploos te verstellen was want daar begon het eigenlijk al mee. Met de koga zadelpen was geen horizontale instelling mogelijk. Naar achteren of naar voren. Een brooks flyer gemonteerd. Het stuur naar voren, naar achteren. Omhoog en omlaag. Uiteindelijk eindigde ik wel met iets dat acceptabel was maar het zat nooit zo als de azor. Ook moest ik in feite 3 tassen mee voor de bagage die nu in de maand voorop past. Daardoor heb ik nu een betere gewichtsverdeling. Als ik nu op mijn werk kom hoef ik alleen de grote (school) rugzak van 39 euro er uit te halen en om te doen. Anders met 2 zijtassen van ortlieb en de voortas de lift in. Zonder bagage fietst de koga veel lichter met bagage vind ik het maar een beperkt verschil.

Azor heeft ook een aluminium transportframe en dat zou je dan met een rohloff naaf kunnen laten monteren. Dit frame is er echter alleen in 61 en 67 cm, ik heb nu een 65 cm. Een snelfiets leek me ook wel wat maar ik ben een beetje bang voor experimenten.


Nog een vraagje: Heeft iemand van jullie ervaring met de huidige Gazelle tour populair? Dit is misschien een lichter alternatief en dan de rugzak achterop.
beste jebo,
zo'n gazelle kun je (kijkend op Marktplaats punt nl) vanaf zo'n tweehonderd euro uitproberen. is best wel een gewilde fiets dus doorverkopen zal zo nodig wel lukken.
ook oudere stadsfietsmodellen van gazelle-achtige merken als Vico hebben zulke frames en die zijn nog betaalbaarder (dan heb je iets meer een ouder model stadsfiets dan zo'n tour populair: da's meer de opa-model-fiets, maar beide hebben volgens mij de luie-lekker-rijdende-zitbuis-onderuit geometrie. )
groet! hoogframe
Misschien is een de Geus fiets iets, zie deze thread.
Kleine update, de Koga is verkocht en ik heb nu een Gazelle Tour Populair besteld bij klassiekefietsen.nl. Standaard uitvoering met de marathons in 66 cm. Voor de grap nog even de azor heavy duty gewogen. Met de rieten mand weegt deze 30.5 kilo. Zelf weeg ik 70 kilo. Dus dat was een mooie ratio. De gazelle zal in ieder geval wel een kilo of 7 lichter zijn en misschien nog wat beter lopen door de sturmey archer? Hoewel ik over de nexus 7 niet ontevreden was. Ik heb ook nog even gefietst op een BSP Baristo dat fietste verrassend licht maar dan is de romantiek voor mij toch een beetje weg. Vandaar de Gazelle. Terug in de tijd. Naast de gazelle heb ik een nog een batavus sprint die ik eigenlijk ook beter en sneller vond rijden dan de koga.
De Geus ziet er inderdaad prachtig uit maar ik vind het nu moeilijk om weer een groot bedrag te investeren. Ik zag trouwens dat boer Frans (you tube) op zijn transportfiets ook in Hongarije is geweest en dat wil ik van de zomer met de azor ook gaan proberen. Ik kan in ieder geval genoeg meenemen.
Kleine update ten aanzien van de fietskeuze voor wie het interesseert. Onlangs heb ik een nieuwe azor gekocht. De highschool met 3v en terugtraprem voor 740 euro. Dit naar aanleiding van een proefrit waar deze lekker licht fietst en een betere zit geeft dan de toer populair door het verstelbare stuur.
Verdere specificaties van de fiets:
andra velgen
schwalbe marathon plus 47 mm
uiteraard brooks zadel
gewicht zonder voordrager 23 kg, 65 cm
met afneembare voordrager 26 kg.

Ervaringen na een weekje 300 km gefietst te hebben voor woon-werkverkeer.
+ Voor mij perfecte zit. Rechtop zitten maar ook voorover over stuur is goed mogelijk
+ Fietst heel licht in 2e versnelling. Deze gebruik ik dus meestal en fiets dan tussen de 21 en 24 km/uur. Fietst gemiddeld 2 km/uur sneller dan de transport met 7 versnellingen. De 24 km die ik moet fietsen kost men nu ongeveer 1 uur en 5 minuten per keer, vroeger 1 uur en 15 minuten.
+ Terugtraprem voor mij geen nadeel. Kan voorover fietsen en toch remmen.
+ Voordrager blijft een van de handigste uitvindingen voor de toerfietser.

- 3e versnelling trapt te zwaar om echt te gebruiken
- schwalbe marathon plus inderdaad veel stugger dan de gewone. Aan de andere kant geen zorgen meer over niet op tijd komen. Met de gewone marathon heb ik in 14 jaar en 32000km ook maar 1 keer lek gereden dus eigenlijk geen echt probleem.

Conclusie: de perfecte fiets voor woon-werkverkeer hoeft niet altijd duur te zijn.

Nog 1 vreemd probleempje. De snelheidsmeter een sigma 500 geeft een heel klein piepje elke keer dat de magneet de sensor passeert zonder dat deze aanloopt. Als je hem verdraait hoor je niets meer maar heb je ook geen meting. :?:
beste jebo,
dan fiets je lekker door voor op een 'stadsfiets' :D
azor.nl toont deze versie van jouw fiets:
Afbeelding

qua verzetten: (2 te licht en 3 te zwaar...) dit is typisch voor een 3-versnellingsnaaf. het gat tussen deze twee versnellingen kun je vullen door voor een 5 versnellingsnaaf te gaan. veelal is dan de 4 precies het verzet tussen jouw 2 en 3. maar dat vergt ander achterwiel of omspaken van achterwiel en da's boel werk.
(met achter een één tand groter kettingwiel op je naaf word je 2 nog iets lichter, maar wel je 3 vaker bruikbaar... da's een halve oplossing. andersom voor één tand kleiner achterwiel...)

qua banden: ik heb erg fijne ervaringen met de Vittoria Randonneur (II) en die is er in maat 42-622 en 50-622. dat is echt heerlijk lichtlopende en vrij betaalbare band. www.internet-bikes.com heeft hem nu niet, maar daar was 'ie zo'n 15 euro in maat 50-622. deze is 3mm dikker dan jouw 47-622 band en waarschijnlijk past dat wel in jouw frame (of anders de 42-622). (bij vittoria klopt de breedtemaat vaak vrij goed. bij schwalbe (en andere merken) is de band vaak net iets smaller dan de opgegeven maat)

veel plezier met je azor!! groet, hoogframe
Hoi Hoogframe,

De bagagedrager, achterdrager en velgen zijn hetzelfde maar de rest is anders :D . Het is het standaard stalenframe met als optie de voordrager zonder handremmen. Ik heb ook nog gereden op de door jou getoonde versie maar ik vond het aluminium frame vrij stuiterig rijden. De 8 versnellingsnaaf liep ook vrij zwaar. Op de door mij gekochte reed ik zo weg. Voorlopig laat ik het allemaal zo. Azor heeft daar best een goede visie op.

Een mogelijk toekomstige aanpassing naar de ideale fiets zou kunnen zijn om er een achterderailleur op te zetten met 10 v en velgremmen. Hoe dat dan precies moet weet ik niet want er zitten geen ogen op het frame. Dan zou je er ook andere wielen met uitvalnaven op kunnen zetten. Het komt dan een beetje in de buurt van de gazelle grand tourist alleen dan veel beter.

De voordrager is echt heel handig want hij draait nu ook niet meer mee.

Jebo
Misschien nog interessant, 1560 km verder:
image-2018-03-07 (1).jpg
Erg herkenbare situatie.
Na 320.000 km ben ik op mijn 50ste overgestapt van race-stuur [ canondale T 600] naar recht stuur [ Koga World Traveller] en de avond voor de eerste Koga -rit [ in 6 dagen naar Berlijn] alles weer op die oude Canon gezet. Het kostte mij een half jaar om een zit te vinden . Heb zelfs alle fietsen naast elkaar gezet om reik- en zadelhoogte -maten over te nemen maar elke fiets geeft weer een eigen afstelling i.v.m. z'n geometrie. Uiteindelijk de perfecte zit op werk- ,randoneur- en reis-fiets gevonden.
En wat die zware werkfiets betreft ; ik moet ook concluderen dat als een werkdag eens uitloopt naar 80 km. die Batavus [ met Nexus7] nog altijd geweldig zit. Voor iedere toepassing dus een fiets....
Groeten van Pier.
Leuk.
Mijn rechtopfiets is vergelijkbaar. Gazelle Primeur uit 1991. Voor 20 euro bij fietsenmaker gekocht als wrak en daarna zelf opgeknapt. Sturmey archer 3V naaf en trommelremmen. 22kg. Met lichtlopende banden, iets verlaagd stuur en ligstuur best een vlotte fiets, 25-30km/h is normaal. Ik gebruik idd ook standaard de 2e versnelling, maar bij optrekken/hellingop is de eerste versnelling fijn en bij rustig trappen windmee/bergaf is de 3e ook best fijn om te hebben.

Na 3 jaar plezier zit ik toch te denken aan een opvolger. Configuratie 3 versnellingen/kettingkast/trommelremmen bevalt maar wil vooral lichter en stabielere/stijvere stuurgeometrie. Want harder dan 45 op vakantie wordt toch wel te spannend, en onverhard rijdt ook niet prettig, stuitert/zwabbert alle kanten op. Ook wekt het ligstuur soms zenuwpijn op in mijn linker elleboog.
gazelle_sneeuw.jpg
jebo schreef:
zo 14 jan, 2018 13:26
Een mogelijk toekomstige aanpassing naar de ideale fiets zou kunnen zijn om er een achterderailleur op te zetten met 10 v en velgremmen. Hoe dat dan precies moet weet ik niet want er zitten geen ogen op het frame. Dan zou je er ook andere wielen met uitvalnaven op kunnen zetten. Het komt dan een beetje in de buurt van de gazelle grand tourist alleen dan veel beter.
Hou er rekening mee dat zowel derailleur als velgremmen je behoorlijk extra onderhoud zal geven als je elke dag 2x25km fietst. Juist hierom wil ik zelf blijven bij versnellingsnaaf, kettingkast en trommelremmen, je hebt er geen omkijken naar. Één van de redenen dat ik mijn racefiets heb weggedaan is toch wel de onderhoud sores.
Update Azor. Nog een kleine update van de Azor. Kilometerstand nu 23.000.

Wat is er kapot gegaan in de afgelopen 23.000 km:

3 kettingen en tandwielen
2 trappers
1 trapas bij 21.000 km
1 achterband, schroef er door gereden.
nieuw brookszadel, andere zat nog goed maar vrat broeken doordat de spijkers achterop om hoog kwamen
totaal circa 300 euro zelf en laten verspijkeren.

voordrager beetje scheef want geschept op de rotonde in Hattem door een 70 jarige toerist die zich drukker maakte om de deuk in de opel Corsa. Opgestaan en met bloedende handen weer naar Epe terugefietst.

Frame en velgen nog 100 procent, spaken allemaal nog strak.

Kettingen en tandwielen, trapas . Ja dat gaat tegenwoordig allemaal eerder stuk. Zijn er nog fietsen met een riem waarop je zonder al dit onderhoud 20.000 kilometer kunt fietsen en rechtop zitten?

Suggesties welkom.
Leuk dat je een update geeft!

jebo schreef:
ma 17 jan, 2022 20:25
Kettingen en tandwielen, trapas . Ja dat gaat tegenwoordig allemaal eerder stuk. Zijn er nog fietsen met een riem waarop je zonder al dit onderhoud 20.000 kilometer kunt fietsen en rechtop zitten?

Suggesties welkom.
€100/jaar of 7500km op een een fiets van €740 :shock: (en dat is dan inclusief een nieuw leren zadel en achterband waar een schroef in stak).

Dat is me dunkt een prachtige tussenstand. Geen haar op mijn hoofd dat met dergelijke cijfers een fiets met riemaandrijving zou overwegen.
jebo schreef:
ma 17 jan, 2022 20:25

Wat is er kapot gegaan in de afgelopen 23.000 km:


1 achterband, schroef er door gereden.

1 achterband in 23 000 kilometer?
Dat is fenomenaal.
Dat is gemiddeld 11.500 km. Valt toch wel mee voor iemand van 70 km en Marathon Plus banden?
derdekeer schreef:
ma 17 jan, 2022 20:54
1 achterband in 23 000 kilometer?
Dat is fenomenaal.
Met de huidige banden kan dat (en zeker met de Marathon Plus). Ik rij ook nog met de originele banden (Super Moto) na 23k km.