Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga randonneur prachtig maar niet voor mij - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Koga randonneur prachtig maar niet voor mij

Banden kunnen tegenwoordig inderdaad heel erg lang mee, hier al paar keer 15-20k (geen marathon xr of zo), zolang je de vaak kwetsbaardere zijkant niet beschadigt.
Ja, ik geloof wel dat banden "in principe" zo lang kunnen meegaan.
Maar er is niet alleen de band, er is ook de weg, en het fietspad. En alles wat daarop ligt.
Slechts één keer in 23 000 kilometer een scherp voorwerp dat door de achterband prikt, dat vind ik uitzonderlijk.
Voor een beter beeld hoe lang banden meegaan zou je toch ook moeten vermelden het gewicht waarmee de banden worden belast, de snelheid waarmee gemiddeld wordt gefietst en hoe veel moeite doe je om de banden op spanning te houden. Toch.
Banden worden zwaar belast. Door modder, grind, asfalt, klinkers etc. Veel bagage, zelf circa 72 kg, snelheid gemiddeld 21- 22 km/uur. Ik houd nooit in maar trap altijd door. Spaken hebben nog steeds de goede spanning dat verbaasde me want meestal moest ik dit bij andere fietsen na 6-12 maanden laten bijspannen. Voorband is nog origineel. Achterband heb ik gewisseld bij 18.000 km was zeker nog niet af maar ik rijd altijd met goed spul. Ik heb altijd goede spanning in de band anders trapt het te zwaar. Schat 4-5 ato. Ketting is de grootste irritatie maar dat komt volgens mij ook door de 3 versnellingen. Vaak veel kracht in 2 en terugtrap rem.
Verlichting met de goedkope shimano nexus is nog stees 100 procent, ook geen lampje kapot gehad. Ik rijd vaak in donker dus ben daar blij mee,

Met mijn eerste azor had ik bij 30.000km nog dezelfde ketting maar die heeft 7 v. Ook achterband gewisseld, dat was een gewone marathon.

Denk er over om een 8versnellingen te bestellen maar weet niet zeker of het veel moeilijker is om de ketting te spannen dan bij de 3 versnellingen. Dat was toen voor mij belangrijk om het zelf een beetje bij te kunnen houden zonder elke keer naar de fm te moeten gaan. Anders houd ik gewoon deze.
Iemand die gewoon gelukkig is met zijn fiets.
Dat vind ik eigenlijk heel prettig om te lezen.
Ik heb op mijn klassieke Koga stadsfiets uit 1988 in principe vrij kwetsbare 32 mm Panaracer Pasela Tourguard/Protite banden (breder past niet op zo'n oude Koga). Gisteren had ik voor het eerst in tien jaar een lekke band, ondanks gebruik in een studentenstad. Ik heb geen idee van het aantal kilometers, maar ik gebruik mijn stadsfiets bijna elke dag, en dit is de tweede achterband in al die tijd. Ik heb voor deze band gekozen omdat hij erg licht is en heel soepel. Dat leek een risico, maar het is dus meegevallen. Tien jaar geleden kocht ik deze toen nauwelijks gebruikte fiets tweedehands ter vervanging van een lompe Gazelle met terugtraprem en ik wilde het karakter van de fiets niet aantasten met dikke pantserbanden.