Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat voor slot mee naar Afrika - Forum Wereldfietser

Wat voor slot mee naar Afrika

Ik zoek wat iedereen zoekt. Een goedkoop, stevig slot dat ook nog eens niets weegt. Ik snap natuurlijk dat alles samen niet gaat lukken, maar hebben jullie tips op dit gebied? Ga fietsen in Rwanda, Tanzania, Kenia en Uganda. Heb al een "gewoon" slot (SL7) op mijn fiets zitten maar wil daarnaast een ketting, vouw, of krulslot. Hoe doen jullie dat? Budget is max 50€ ( of is dat echt niet reëel?)

Bedankt! Groeten Arne
Budget is denk ik niet reëel. Ik heb zelf een extra Kryptonite + kabel. Maar weegt wel wat.
Wat heeft het slot met Afrika te maken? Neem je een ander slot mee in Azie, Europa of de VS? :wink:

- Wij hebben voor alle werelddelen een Axa defender ringslot plus Axa insteekkabel waarmee we beide fietsen aan elkaar zetten.
Ik sluit me aan bij Wit, wij hebben ons gewone defender ringslot en een kabeltje waarmee we de fietsen aan elkaar en de wereld kunnen vastmaken.

De waarheid gebied me te vertellen dat we afgelopen zomer in Malawi meestal de fietsen in de kamer van het resthouse of de lodge kwijt konden, en dan dus alleen maar op slot stonden.

Maar wanneer we kampeerden (of de resthouse kamer was te klein voor twee fietsen en twee mensen) hebben we ook de kabel gebruikt (een aantal keren zonder ergens aan vast te kunnen maken, maar ja, soms gaat dat niet.

Eerlijk gezegd heb ik meer moeite met mijn fiets hier in Nederland ergens achter te laten dan in de meeste buitenlanden, OOK in Afrika.
Dank voor de reacties!
Een kabel klinkt ideaal en dus ook veilig genoeg. Ik denk dat ik dan voor een kabel met het SL7 slot ga wat ik er al op heb zitten :)
Ik zou nooit een kabelslot gebruiken. Die knip je met een kleine betonschaar zo open. Een dik kettingslot krijg je alleen met een flex open.
Dennis1987 schreef:Ik zou nooit een kabelslot gebruiken. Die knip je met een kleine betonschaar zo open. Een dik kettingslot krijg je alleen met een flex open.
Vanaf de Anti-Atlas hebben alle kinden een grote flex bij zich Dennis, weet je dat niet? :wink:
Wij hebben allebei een ringslot en nemen extra een kabel mee met 2 ogen. Die is veel lichter dan zo'n kabel met een pin die in je ringslot kan. We vouwen de kabel zo dat hij bovenop de rackpack ligt onder de spin.

Met deze kabel kun je de 2 fietsen aan elkaar maken en evt aan een paal / boom. Je kunt ieder ringslot door één uiteinde van de kabel doen.

zo'n soort slot: https://www.bol.com/nl/p/abus-kabel-cob ... 010483217/
Een kettingslot geeft de beste bescherming.
Voor 50€ (iets meer) zou ik zo'n slot als dit kopen.
http://hollandbikeshop.com/fietssloten/ ... oes-zwart/

Wel redelijk zwaar maar ook best stevig. Zo'n kabelsotje heb je echt zo open. Ik heb dat kettingslot uit de link maar zelfs met zo'n slot zet ik m'n fiets nergens neer. Met een middel grote betonschaar heb je hem zo open.
Dennis1987 schreef:Een kettingslot geeft de beste bescherming.
Voor 50€ (iets meer) zou ik zo'n slot als dit kopen.
http://hollandbikeshop.com/fietssloten/ ... oes-zwart/

Wel redelijk zwaar maar ook best stevig. Zo'n kabelsotje heb je echt zo open. Ik heb dat kettingslot uit de link maar zelfs met zo'n slot zet ik m'n fiets nergens neer. Met een middel grote betonschaar heb je hem zo open.
Een slot van 3kg lijkt me best zwaar voor een fietsvakantie. Er moet ook nog geklommen worden.... En het voorkomt niet dat er onderdelen van je fiets worden gesloopt. Beter is het om bij je fiets te blijven of de fiets ergens binnen te stallen. Tenminste, dat doen wij.

Ik ben een jaar of 6 geleden gestopt met een ringslot op de fiets. Sindsdien alleen nog 1 eenvoudig kabelsot voor 2 fietsen. En dus erbij blijven of binnen stallen.
willem.m schreef:...En het voorkomt niet dat er onderdelen van je fiets worden gesloopt...
Hahaha... Ik hoorde laatst van iemand bij wie de Rohloff gestolen was. Alle spaken doorgeknipt. Vervolgens zijn het nog maar twee moeren...

Sta je toch mooi te kijken met je zware kettingslot. Want idd.. Die zat nog gewoon aan de velg vast...
Dit weegt in elk geval geen kilo's.
Of het iets waard is zal de toekomst moeten uitwijzen...
Misschien wel iets voor een snel bezoek aan winkel of resto, maar of het ook Rotterdam weerstaat (en dan bedoel ik bvb dit topic) :?:
Headley schreef:Dit weegt in elk geval geen kilo's.
Of het iets waard is zal de toekomst moeten uitwijzen...
Als thuisklusser weet ik dat je zelfs de dunste stalen strips inderdaad met een kniptang niet doorgeknipt krijgt. Met een keukenschaar wel. (Daarmee zeg ik dus nog niet dat het slot met een keukenschaar te knippen is maar ik heb ook een nieuwe snoeischaar. Of anders een takkenschaar)
Afbeelding
Headley schreef:Dit weegt in elk geval geen kilo's.
Of het iets waard is zal de toekomst moeten uitwijzen...
Misschien wel iets voor een snel bezoek aan winkel of resto, maar of het ook Rotterdam weerstaat (en dan bedoel ik bvb dit topic) :?:
Dit idee van dit type slot spreekt me wel aan, maar dan wel als extra slot. Met deze vorm kun je het desnoods nog als spanband voor achterop gebruiken. Maar ja die kosten he. Als vroege investeerder kost het slot $49. Daar komt dan nog $33 aan verzendkosten bij. Als Leon het slot vervolgens met zijn snoerschaar eenvoudig losknipt, dan is het weggegooid geld. Eerst maar eens non-biased gebruikerstesten afwachten.