Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Alfine 11 : hoeveel km heb jij er mee gereden? - Forum Wereldfietser

Alfine 11 : hoeveel km heb jij er mee gereden?

Hallo

Ik rij op een Rose Avtiva 2 (2011) met Alfine 11 naaf en was benieuwd naar de hoeveelheid totaal gereden km's met een Alfine naaf en of je problemen er mee hebt ?

Mijn km's : 24764
Problemen:
weinig :het afstellen en smeren van de schakelkabel maakt veel uit.

De fiets lekte olie als ik hem in de schuur de "verkeerde" kant op liet leunen(tandwielkant). Andersom in de schuur zetten loste het probleem op

Groet Han
Sinds najaar 2013 (dus bijna 3 jaar) twee fietsen met Shimano Alfine 11 naven voor mij en mijn vrouw. Ik tel geen kilometers, ik schat ergens tussen de 5.000 en 10.000.

Geen problemen er mee, mijn fiets lekt een beetje olie, de andere fiets minder. Volgens de handleiding zou je iedere twee jaar de olie moeten vervangen, maar na 1,5 jaar begon de naaf een krakend geluid te maken in de zesde/zevende versnelling. Na het vervangen van de olie was dat verholpen, dus nu doe ik het ieder voorjaar, ik gebruik Rohloff-olie, die is volgens mij iets dunner dan de veel duurdere Shimano-olie en lekt daarom waarschijnlijk wat sneller weg.

Heel af en toe wanneer je schakelt terwijl je kracht zet op de pedalen dan blijft hij hangen en schakelt hij even later plotseling met een eng knakkend geluid, komt maar zelden voor en lijkt tot nu toe geen schade te hebben opgeleverd.

Verder geen problemen, ik vind de trigger-shifter erg fijn, schakelt heel snel dat de naaf zeer stil kan ik ook erg waarderen.
Ik vervang de olie elk jaar op de volgende manier:

Spoelen met 20 ml olie
vullen met 20 ml olie
halfjaar later 10 ml bijvullen.

dit heb ik bedacht omdat ik na een jaar niet de 25 ml olie eruit haal die ik erin heb gestopt....

Verder herken ik het knakkende geluid heb ik ook af en toe...
Het geluid bij schakelen met belast is normaal. Geluid komt van de snelle inschakelen van de “sprag clutchs” https://en.wikipedia.org/wiki/Sprag_clutch
Alfine 11 is triple stage planetary gearbox. Resultaat is heel kleine en regelmatige stapjes – maar bij elke schakel verschillende groepen gaan aan en uit.
Waarom hoor je dit allen bij belasting?
De naaf kan niet schakkelen bij belasting. Dit probleem wordt opgelost met introductie van veren. Uiteindelijk het schakel moment gebeurd in de doodde moment van pedaalslaag.
Dan de veer draait de snel en jij hoort de klick van de rollers. Opzicht een goede oplossing voor fietsers voor e-bikers is een andere verhaal. Bijv Bosch motor introduceert dode moment in motor ondersteuning met versnellingsnaaf.


Misschien iets off – topic. Eén complete andere Shimano naaf. Met complete andere smeermiddel. 41,500km…
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... um#p266965

Het probleem zit bij mij niet in het binnenwerk. De buitenkant door de pekel zand en water begint de gebruiksporen tonen. Mij inschatting is 100….200,000km.

Andere zwakke plek is de schakel kabel – elke jaar moet jij insmeren en 1keer per 20…40,000km vervangen. Ik gebruik Finish line dry lube en nog originele kabel. Eeen mooi verbetering is deze - https://www.bike-components.de/en/Shima ... 40-p38679/

Dat past goed bij mij oude model 8 speed.
Voor 11 speed heb jij deze https://www.bike-components.de/en/Shima ... 00-p39588/

Mij volgende naaf wordt een DI2. Het probleem is dat de Nexus wil niet kapot gaan. Ik rij al 2 jaar met een Ultegra DI2 op mij racefiets. Het is een andere wereld van schakelen.


Kwa olie Alfine naven zijn gebruikers/ portemonnee vriendelijker. Dat kan met bijna elke olie met de juiste viscositeit en MT-1 consumer specs. Resultaat is een goede schakel komfoort van -40…+40 graden.
Rohlhof land is en andere verhaal. Daar wordt gebruikt plastic in het binnen werk. Gevolg is dat je kan niet ester gebaseerde olie. De meeste esters en diesters aantasten de kunstoof. Eeen goede oplossing daar is de zeldzame /volledig PAO olie/ geproduceerd door een exotisme oliefabrikant Kluber en re-labeled door botique fietsfabrikant rohloff
Mijn schakelkabel is 1500 km geleden helemaal kapot gegaan(vastgelopen).
De kabel zat zodanig klem in de schakelhandel dat ik deze ook moest vervangen.

Een nieuwe kabel schakelt wel veel lekkerder. Ik olie de kabel 1 keer per 2 maanden vanaf de bovenzijde..
Ik zoek het hele forum af naar berichten over de Alfine 11 en kom er niet zo uit.

Wat zijn jullie ervaringen nu met de Alfine 11? Rijdt het goed of iseen derailleur toch prettiger fietsen? Ik kijk naar een fiets voor 'gewoon' dus niet als vakantiefiets met bepakking want daarvoor heb ik een Santos. Kan je een beetje snel fietsen met de Alfine 11 of mis je toch stappen ten opzichte van een derailleur? Andere dingen nog?

Ik twijfel tussen de Cube Cross pro (derailleur 30 versnellingen) en de Cube Editor (Alfine 11) en ik kom er gewoon niet uit.

Wil iemand ervaringen delen?
Hallo allemaal, ik ben nu nog in het bezit van een Cube editor 2018 voorzien van allfine 11 naaf. Heb er inmiddels circa 18.000km op zitten en kan dus wel zeggen dat ik de naaf goed getest heb. Heb er al die tijd weinig problemen mee gehad. 1 x kabel vervangen en enkele keren olie ververst. Heb echter wel altijd het idee gehad dat hij wat meer weerstand gaf dan een fiets met tandwielen en ketting. Maar nooit iets kunnen vinden dat mijn gevoel bevestigd. Heb verder altijd enkele versnellingen gehad waarin hij zo nu en dan doortrapt (ook bij de juiste afstelling). Nu is hij volgens mijn fietsenmaker echter helemaal afgeschreven. Hij lekt royaal olie en geeft bij sommige versnellingen een krakend geluid. Het doortrappen is er ook niet minder op geworden. Al met al heb ik er veel profijt van gehad ( weinig onderhoud) maar wordt mijn nieuwe fiets er toch een met tandwielen en ketting. Geen rohloff want dat is naar mijn mening echt te duur. Allfine is naar mijn mening prima voor mijn stadsfiets maar niet voor lange dagen met geladen fietstassen km fietsen. Misschien dat iemand hier iets aan heeft.

Gr Bart
Ik heb een A8 op mijn Douze Bakfiets. Deze heb ik ondertussen 2,5 jaar. En toch ook al meer dan 10000km mee gefietst. Oa meerdaagse tochten door Frankrijk, Nederland en Duitsland en België met 1 of 2 kids en/of bagage. Op enkele dagen na in het zwarte woud na, heb ik geen bergachtige streken aangedaan. Alle streken die min of meer plat zijn, zijn perfect haalbaar voor langere fietstochten. Ik heb er tot op heden nog geen enkele keer problemen mee. Daarom ook heb ik toen ik begin dit jaar een nieuwe Jongerius trekking fiets kocht, opnieuw gekozen om ook op deze fiets een A8 te laten monteren. Ik vind het alvast snel vlot fietsen op dit soort fietsen (trekking + bakfiets (tweewiel)) Prijs/kwaliteit TOP!
Jansseb schreef:
di 03 sep, 2019 14:04
... Geen rohloff want dat is naar mijn mening echt te duur. ...
Dat is natuurlijk relatief:
jouw Alfine11 = 300 EUR/18.000km = 16.67 EUR/1000km
mijn Rohloff = 1000 EUR/104.000km = 9.62 EUR/1000km (en hij lijkt nog helemaal niet versleten)

[ik weet het, n=1, maar met zo'n onderdelen moet je de prijs per kilometer berekenen als je een veelrijder bent]
Aniphys schreef:
di 03 sep, 2019 15:45
Jansseb schreef:
di 03 sep, 2019 14:04
... Geen rohloff want dat is naar mijn mening echt te duur. ...
Dat is natuurlijk relatief:
jouw Alfine11 = 300 EUR/18.000km = 16.67 EUR/1000km
mijn Rohloff = 1000 EUR/104.000km = 9.62 EUR/1000km (en hij lijkt nog helemaal niet versleten)

[ik weet het, n=1, maar met zo'n onderdelen moet je de prijs per kilometer berekenen als je een veelrijder bent]
Helemaal mee eens!
willem.m schreef:
di 03 sep, 2019 15:49
Aniphys schreef:
di 03 sep, 2019 15:45
Jansseb schreef:
di 03 sep, 2019 14:04
... Geen rohloff want dat is naar mijn mening echt te duur. ...
Dat is natuurlijk relatief:
jouw Alfine11 = 300 EUR/18.000km = 16.67 EUR/1000km
mijn Rohloff = 1000 EUR/104.000km = 9.62 EUR/1000km (en hij lijkt nog helemaal niet versleten)

[ik weet het, n=1, maar met zo'n onderdelen moet je de prijs per kilometer berekenen als je een veelrijder bent]
Helemaal mee eens!
Ook mee eens, maar liever 1 Douze bakfiets met Alfine + 1 Jongerius trekking fiets met Alfine waarmee ik 7/8 jaar Dan 1 fiets met een Rohloff. Voor mijn situatie was dit de beste oplossing anders vond ik het budget te hoog.
J.W. schreef:
di 03 sep, 2019 16:34
Ook mee eens, maar liever 1 Douze bakfiets met Alfine + 1 Jongerius trekking fiets met Alfine waarmee ik 7/8 jaar Dan 1 fiets met een Rohloff. Voor mijn situatie was dit de beste oplossing anders vond ik het budget te hoog.
Daar kan ik inkomen J.W., maar mijn commentaar was gericht op Jansseb die blijkbaar 18.000km/jaar fietst op dezelfde fiets, wat echt wel heel veel is - respect! Mijns inziens is het dan nuttig om te investeren in zaken die behoorlijk slijtvast zijn. Bij zo'n intens gebruik wordt 'goedkoop' veelal 'duurkoop' omdat je het zoveel dient te vervangen.
Bovenstaande rekensom heb ik natuurlijk ook wel een paar keer doorgenomen. U heeft natuurlijk ook een punt wat betreft de rohloff naaf. Op mijn nieuwe komt eerst een gewone standaard LX group. Ik rijd namelijk voor 95%op het vlakke asfalt. Mocht ik het komende jaar echter teveel slijtage hebben wordt het Sram of een XT group. En anders eind 2020 misschien toch een keer een rohloff. Het puntje weerstand(al dan niet feitelijk bewezen) telt echter ook zwaar voor me mee. Maar voor mij blijft het het grootste gedeelte een persoonlijke voorkeur.
Aniphys schreef:
di 03 sep, 2019 15:45
Jansseb schreef:
di 03 sep, 2019 14:04
... Geen rohloff want dat is naar mijn mening echt te duur. ...
Dat is natuurlijk relatief:
jouw Alfine11 = 300 EUR/18.000km = 16.67 EUR/1000km
mijn Rohloff = 1000 EUR/104.000km = 9.62 EUR/1000km (en hij lijkt nog helemaal niet versleten)

[ik weet het, n=1, maar met zo'n onderdelen moet je de prijs per kilometer berekenen als je een veelrijder bent]
In deze rekensom wordt vaak de prijs van vernieuwen van riem en tandwielen over het hoofd gezien. Die zijn voor een Rohloff best wel duur.
nicolevelo schreef:
di 03 sep, 2019 18:29
In deze rekensom wordt vaak de prijs van vernieuwen van riem en tandwielen over het hoofd gezien. Die zijn voor een Rohloff best wel duur.
Hoe kom je erbij dat er bij een naafversnelling een riem moet zitten? En een achtertandwiel gaat best lang mee hoor.
Jansseb schreef:
di 03 sep, 2019 14:04
Nu is hij volgens mijn fietsenmaker echter helemaal afgeschreven. Hij lekt royaal olie en geeft bij sommige versnellingen een krakend geluid. Het doortrappen is er ook niet minder op geworden.
Andere naaf scoren of een compleet wiel en vrolijk verder fietsen als de rest bevalt?
nicolevelo schreef:
di 03 sep, 2019 18:29
In deze rekensom wordt vaak de prijs van vernieuwen van riem en tandwielen over het hoofd gezien. Die zijn voor een Rohloff best wel duur.
OK, je hebt een punt. De achtertandwielen en olie heb ik er niet bijgerekend. Laten we concreet zijn voor mijn situatie. Ik ben nu mijn 3e achtertandwiel aan het verslijten, en ben nog steeds bezig met de 1L-bussen olie en spoel olie te gebruiken die ik bij aanvang heb gekocht.

Uiteraard moet er bij andere naven ook achtertandwielen worden vervangen en bij de Alfine 11 ook olie worden vervangen, maar dat laat ik opzettelijk even weg in het voordeel van de Alfine.

jouw Alfine11 (zonder onderhoudskosten) = 300 EUR/18.000km = 16.67 EUR/1000km
mijn Rohloff = 1000 + (3 x 28.42 tandwiel) + 140.32 (olie+spoelset 1liter) EUR/104.000km = 11.78 EUR/1000km

Oh ja, ik heb ook 1x de schakelkabel vervangen, dat heb ik niet meegeteld :wink:
Aniphys schreef:
di 03 sep, 2019 21:07
jouw Alfine11 (zonder onderhoudskosten) = 300 EUR/18.000km = 16.67 EUR/1000km
mijn Rohloff = 1000 + (3 x 28.42 tandwiel) + 140.32 (olie+spoelset 1liter) EUR/104.000km = 11.78 EUR/1000km
Hoe kom je aan 18000 km? Mijn Nexus 8 Premium heeft intussen probleemloos 27000 km. Mijn velg is bijna versleten (door de remmen) en ik twijfel of ik enkel een nieuw wiel of een nieuw wiel + nieuwe Nexus ga nemen... PS: ik zet altijd veel kracht en soms schakel ik slecht, maar voor zover ik weet zonder beschadigingen.
dvdh80 schreef:
di 29 okt, 2019 09:28
Aniphys schreef:
di 03 sep, 2019 21:07
jouw Alfine11 (zonder onderhoudskosten) = 300 EUR/18.000km = 16.67 EUR/1000km
mijn Rohloff = 1000 + (3 x 28.42 tandwiel) + 140.32 (olie+spoelset 1liter) EUR/104.000km = 11.78 EUR/1000km
Hoe kom je aan 18000 km? Mijn Nexus 8 Premium heeft intussen probleemloos 27000 km. Mijn velg is bijna versleten (door de remmen) en ik twijfel of ik enkel een nieuw wiel of een nieuw wiel + nieuwe Nexus ga nemen...
Ik reageerde op het gebruik van Jansseb - zie hoger in het draadje. Dat een Alfine meer kilometers kan maken, daar twijfel ik niet aan en dat juich ik zelfs toe (met mijn simpele Sturmey Archer 3-speed heb ik destijds ook 20.000km gedaan). Het zou natuurlijk ook de werkelijke kost van Alfine laten dalen indien het duidelijk wordt dat Alfine ook heel lang meegaat. Mijn vrouw rijdt ook Alfine - maar ze doet niet veel kilometers, dus kan ik daar niks van afleiden.
Ik weet dat Shimano ook goed spul heeft - ik heb 101.000km met hun naafdynamo (DH-3n72) gedaan vooraleer die versleten was. Ik heb hem terug laten vervangen door een gelijkaardig model en bewust niet voor een Son gekozen omdat die Shimano zijn degelijkheid voor een veel lagere prijs had bewezen [sorry, ik wil hier geen naafdynamodiscussie starten, enkel even zeggen dat Shimano ook goed spul heeft - Oh, ja, mijn Shimano DX platformpedalen staan nu ook reeds 106.500 km op mijn fiets - stevig spul dus ;-)].