Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stroom op je fiets 2 - Dynamo Harvester - Forum Wereldfietser

Stroom op je fiets 2 - Dynamo Harvester

Aangestoken door de topic "Stroom op je fiets" wilde ik mijn opstelling ook maar eens posten.

Om alles goed waterdicht te houden en eenvoudig demontabel tegen diefstal, heb ik de volgende opstelling.

Afbeelding

De Dynamo Harvester Plus met het bijbehorende bevestigingsmateriaal in de stuurtas. Vlakstekkers (verstevigd met Sugru) met 2-aderig draad zo'n 20 cm naar buiten.

Afbeelding

Eindigend in een Seal2 waterdichte stekker

Afbeelding

Een extra kabel vanaf de naafdynamo richting de stuurtas.

Afbeelding

Dit gerealiseerd met vlakstekkers met een aftak

Afbeelding

Uiteindelijk de bedrading richting de waterdichte stekker verstevigd met Sugru om toekomstige draadbreuk op die plekken te voorkomen.

Op deze manier de afgelopen zomer een Oregon 600 en 2 iPhones steeds vol weten te laden. Vraag me niet hoe het werkt maar wel zo veilig: bij inschakeling van het licht krijgt deze voorrang en wordt er nauwelijks geladen.
Leuk te zien en ook weer wat van geleerd, o.a. Seal2 waterdichte stekkers (met een zoekterm kom je snel verder) en waar je o.a. Sugru kan voor gebruiken.

Hoeveel moeite kost het z'n Seal2 stekker te ontkoppelen en te koppelen?
Vraag me niet hoe het werkt maar wel zo veilig: bij inschakeling van het licht krijgt deze voorrang en wordt er nauwelijks geladen.
Ik weet niet hoe het echt wordt uitgevoerd maar ik zie twee mogelijkheden:
  1. De Dynamo Harvester meet wat de weerstand (of impedantie) van de dynamo. via de aanvoerdraden als die verandert is waarschijnlijk ook de lamp aan
  2. De Dynamo Harvester houdt bij welke spanning er hoort bij hoeveel pulsen per second (snelheid) en de hoeveelheid stroom die de Dynamo Harvester zelf opneemt. Als die spanning lager is dan verwacht dan is waarschijnlijk de lamp aan.
Iemand die weet hoe dit echt gebeurd, ik weet dat de Forumslader die ook doet.
daulagari schreef:Hoeveel moeite kost het z'n Seal2 stekker te ontkoppelen en te koppelen?
Omdat het een waterdichte sluiting is heb je wel twee handen nodig. Het opwippen van de haakvergrendeling gaat eenvoudig. Het uit elkaar trekken met wat wrijvingsweerstand door het afdichtingsrubber of siliconen. Soms hoor je een lichte "plop".
Ziet er interessant uit, heb pas de B&M USB-Werk geprobeerd en werd daar niet echt vrolijk van. Ik heb sinds kort een Oregon 700 en die vreet echt stroom (had hiervoor een Etrex 30) dus ik vraag me wel af hoe je dat hebt gedaan om zowel de Oregon als de Iphone geladen te houden. Kun je toelichten?
Ik vind het echt knap uitgevonden (ik heb er geen verstand van nl.). Ik zat te denken aan zo'n zonnecel, maar hoorde dat het dan heel lang duurt voor je telefoon opgeladen is. Dit schijnt dan te werken. Ik vind het echt top uitgevonden.
Ik heb echter geen naafdynamo, ik houd niet van onnodige weerstand en op een vakantiefiets, fiets ik maar zelden in het donker. Als ik het wiel ronddraai van een wiel met naafdynamo, kan ik niet geloven dat het maar 5% oid. weerstand geeft en voelt het als veel meer.
Zo'n wiel met naafdynamo handmatig ronddraaien voelt idd "gek" aan:

Een naafdynamo geeft extra weerstand als je het wiel vrij in de lucht laat draaien. Bij het onbelaste draaien voel je duidelijk de weerstand van de magneten. Maar het lijkt erger dan het in werkelijkheid is. Er is namelijk weinig weerstand nodig om een in de lucht draaiend wiel tot stilstand te brengen. Een naafdynamo geeft maar zo weinig verlies dat je bij een snelheid van 30 km/u maar 0,1 tot 0,5 km/u langzamer gaat.

(tekst ergens van internet geplukt ;-)
Voor wie denken dat een naafdynamo toch te veel weerstand geeft is zijn er banddynamo's die als je ze niet gebruikt geen weerstand geven maar wel minder efficiënt zijn als je ze wel gebruikt misschien op de Velogical maar daar is de prijs dan ook naar.

Als je een onbelaste naafdynamo rond draait voel je inderdaad schokjes maar dat betekend niet dat je de weerstand voelt. Ja, moet even wat kracht leveren om "over" de magneet heen te komen maar daarna help de magneet weer mee met het volgende stukje.
Ik heb sinds kort een Oregon 700 en die vreet echt stroom (had hiervoor een Etrex 30) dus ik vraag me wel af hoe je dat hebt gedaan om zowel de Oregon als de Iphone geladen te houden.
De Dynamo Harvester en Forumslader zijn de twee apparaten die de meeste stroom weten te leveren, zie Steckdose unterwegs – Teil 5

Voor wat dat in de praktijk betekend zie Testbericht: be on bike Dynamo Harvester maar het zou zonder meer mogelijk moeten zijn de Oregon 700 en Iphone opgeladen te houden bij iets van 18 km/h.
CorneK schreef: Ik heb sinds kort een Oregon 700 en die vreet echt stroom (had hiervoor een Etrex 30) dus ik vraag me wel af hoe je dat hebt gedaan om zowel de Oregon als de Iphone geladen te houden. Kun je toelichten?
Om de Oregon en iPhones geladen te houden is een kwestie van plannen en monitoren (m.b.v. de app).
Mijn gps gaf ik altijd voorrang. Daar zitten 2 Eneloop AA's in met een plastic stripje er achter zodat die gezien wordt als een accu. Als die voldoende opgeladen is komen de iPhones aan de beurt.
Bij dagen met veel klimmen is er een lagere productie en maak ik meer gebruik van de bufferaccu in de Dynamo Harvester. Bij lange afdalingen kan je de bufferaccu en een apparaat gelijktijdig bedienen.