Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stroom op je fiets - Forum Wereldfietser

Stroom op je fiets

Ik heb op mijn fiets een SON-naafdynamo en heb speciaal gekozen voor een versie zonder draad. In één van de vorkpadden zit een geïsoleerd contact. Van daar uit loopt een kabel door de vork naar de SON Edelux II koplamp.

Deze heb ik iets omgeleid en met wat steekcontacten in de stuurbuis gesplitst. In de stuurbuis komt nu alles samen. Eén kabel gemaakt met een controleledje om te zien of de koplamp aan is en een tweede kabel om de aangepaste Klickfix/Ortlieb-adapter van stroom te voorzien.

Met twee dure MC laboratoriumstekkertjes (Conrad) plug ik mijn USB-werk in. Dat is vooral omdat ik niet echt kapot ben van de waterdichtheid van USB-verbindingen en ik niet m'n fietsverlichting wil compromitteren.
Inbouwbus:
https://www.conrad.nl/nl/multicontact-l ... 30962.html
Stekker:
https://www.conrad.nl/nl/multicontact-s ... 31702.html

Een foto van de binnenkant:
Afbeelding
Foto van de onderzijde:
Afbeelding
De USB-werk met twee banaanstekkertjes:
Afbeelding
Met deze oplossing zitten + en - zo ver van elkaar dat kortsluiting vrijwel onmogelijk is. Bovendien zitten de banaanstekkers aan de onderzijde. De kans dat er een regen- of zweetdruppel invalt is nihil.
Zo zit het op m'n fiets:
Afbeelding
Hoi Eric,

Bedankt voor het documenteren van jou opstelling! Om een elektrische aansluiting te maken via een Klickfix adapter is een mooi en nieuw idee voor mij.

Wat me nog niet helemaal duidelijk is hoe de hele opstelling in elkaar zit:
  • De USB-werk heeft twee aansluitingen, één naar de dynamo, één 5 Volt. Is het zo dat de 5 Volt uitgang naar de laboratoriumstekkertjes op Klickfix adapter gaat?
  • Ik vermoed dat de stroom door de Klickfix adapter naar de stuurtas gaat maar hoe dat gaat is me niet duidelijk. De laboratoriumstekkertjes lijken bedoeld voor de aansluiting met de USB-werk maar hoe gaat het dan verder?
Het idee is een beetje afgekeken van Ortlieb. De banaanstekkertjes in de klickfix gaan rechtstreeks naar de dynamo. De B&M USB-werk heb ik vrijwel altijd in 'n stuurtas en het draadje steekt gewoon door de klep. Op die manier kan ik veilig en droog m'n devices opladen. Ik heb nog wel een waterdichte behuizing voor m'n iPhone SE, als ik die gebruik voor navigatie. Daar werkt het opladen ook, maar moet ik met wat plastic kinderklei de aansluiting met de kabel waterdicht maken. Dan steken er dus twee kabeltjes langs de klep.

Afbeelding

Afbeelding

Plaatjes gehost op Flickr
De banaanstekkertjes in de klickfix gaan rechtstreeks naar de dynamo. De B&M USB-werk heb ik vrijwel altijd in 'n stuurtas en het draadje steekt gewoon door de klep. Op die manier kan ik veilig en droog m'n devices opladen.
Aha, duidelijk! Ik zat even op het verkeerde spoor omdat ik dacht de dat USB-werk ergens aan het frame vast zat maar zoals je schrijft, in de stuurtas is ook een goed idee, die is waterdicht en de oplossing is minder diefstalgevoelig.

Ook eens gekeken naar de Klickfix adapter en ik zie wel mogelijkheden om een systeem te maken dat automatisch contact maakt wanneer de tas aangehangen wordt: Twee "sleepcontactjes" aan de ene kant en twee plaatjes waar de sleepcontactjes mee contact maken aan de andere kant. Waterbestendigheid is denk ik zo ook geen probleem, de contactjes zitten ruim 7 centimeter van elkaar...
Slim gedaan zeg, helaas komt dit idee voor mij te laat: Son is vervangen door een simpele DT voornaaf, stroom uit een 14.000 powerbank, kan je niet tegenop fietsen...
daulagari schreef:
De banaanstekkertjes in de klickfix gaan rechtstreeks naar de dynamo. De B&M USB-werk heb ik vrijwel altijd in 'n stuurtas en het draadje steekt gewoon door de klep. Op die manier kan ik veilig en droog m'n devices opladen.
Aha, duidelijk! Ik zat even op het verkeerde spoor omdat ik dacht de dat USB-werk ergens aan het frame vast zat maar zoals je schrijft, in de stuurtas is ook een goed idee, die is waterdicht en de oplossing is minder diefstalgevoelig.

Ook eens gekeken naar de Klickfix adapter en ik zie wel mogelijkheden om een systeem te maken dat automatisch contact maakt wanneer de tas aangehangen wordt: Twee "sleepcontactjes" aan de ene kant en twee plaatjes waar de sleepcontactjes mee contact maken aan de andere kant. Waterbestendigheid is denk ik zo ook geen probleem, de contactjes zitten ruim 7 centimeter van elkaar...
Ik wilde iets dat niet perse afhankelijk was van één stuurtas, ik heb er twee. Een kleine en een grotere die beide op de Klickfix passen. Met de banaanstekkertjes heb ik geen problemen, ze passen goed en soepel. Bovendien kan het ook zonder stuurtas, als dat zo uitkomt. Visueel duidelijk dat het ingeplugd is en contact maakt. Met een "automatische" oplossing moet je ook nog een controleledje inbouwen oid.
Berger schreef:Slim gedaan zeg, helaas komt dit idee voor mij te laat: Son is vervangen door een simpele DT voornaaf, stroom uit een 14.000 powerbank, kan je niet tegenop fietsen...
Dit is mijn enige fiets, die ik gebruik voor de stad, woon-werkverkeer over onverlichte wegen en vakantie. Vandaar een naafdynamo die gewoon zorgt dat ik altijd licht heb, ook als ik onverwacht niet in de middag maar laat naar huis ga enz. Geen gelazer met batterijverlichting, hoe goed die tegenwoordig ook is.
Berger schreef:Slim gedaan zeg, helaas komt dit idee voor mij te laat: Son is vervangen door een simpele DT voornaaf, stroom uit een 14.000 powerbank, kan je niet tegenop fietsen...
Zeker met de kwaliteit van de powerbanks van tegenwoordig is het slechts een kwestie van tijd eer de Son naafdynamo als obsoleet beschouwd kan gaan worden. Qua prijs is het ook al lang niet interessant meer.

Voor de ruim 200 euro kun je in theorie bijv bijna 3x een Anker 26800 aanschaffen mocht je dat willen. Ruim 80k mAh in totaal. En met de USB3 uitgang voor het laden van nieuwere toestellen op de nieuwere powerbanks is er al helemaal niet meer tegenop te fietsen qua laadsnelheid.

Ook de capaciteit van verlichting op zich wordt met de jaren steeds beter. Ook daarin wordt een Son naafdynamo steeds minder interessant. Het blijft in de loop der tijd alleen handig bij langere perioden zonder stroom en in combinatie met toestellen met een laag verbruik. Buiten dat om wordt het nodeloos behelpen.
stef.l schreef:Voor de ruim 200 euro kun je in theorie bijv bijna 3x een Anker 26800 aanschaffen mocht je dat willen.
Die wegen per stuk al meer dan een Son.
Haak graag in op dit onderwerp! :)
Wil mijn mobiel gebruiken voor navigatie; dat kost stroom en ik heb geen naafdynamo. Overweeg daarvoor trekkingwiel met naafdynamo aan te schaffen bij Rose, om daarmee ontlading van mobiel te compenseren.
Daarnaast kwam ik tegen Kemo Fahrrad Dynamo Laderegler M172N tegen; deze gecombineerd met een Xtorm powerpack, zou dat een goede combinatie opleveren? :?:
Benieuwd naar reakties,ervaringen en meningen, mijn budget is beperkt :( , daarom geen Son in combinatie met The Plug, bijvoorbeeld.

Rickie
Haak graag in op dit onderwerp! :)
Wil mijn smartphone gebruiken voor navigatie; dat kost stroom en ik heb (nog) geen naafdynamo. Overweeg daarvoor trekkingwiel met naafdynamo van Shimano aan te schaffen bij Rose, om ontlading van mobiel te compenseren en mijn verlichting van stroom te voorzien, indien nodig.
Daarnaast kwam ik de Kemo Fahrrad Dynamo Laderegler M172N tegen; deze gecombineerd met een Xtorm powerpack die ik al heb ( kan geladen worden en tegelijkertijd laden). Mijn vraag: zou dat een goede combinatie opleveren? :?:
Benieuwd naar reakties, alternatieven, ervaringen en meningen, mijn budget is beperkt :( , daarom geen Son in combinatie met The Plug, bijvoorbeeld.

Rickie

ps. met excuus voor dubbele 'post' van bericht, nr. 2 mag verwijderd..
eindgebruiker schreef:
stef.l schreef:Voor de ruim 200 euro kun je in theorie bijv bijna 3x een Anker 26800 aanschaffen mocht je dat willen.
Die wegen per stuk al meer dan een Son.
Vandaar dan ook, in theorie ;). Praktisch gezien zou ik het niemand aanraden om daadwerkelijk met 80k mAh op stap te gaan. Maar af te stemmen op het gewenste doel. Gaat het enkel om verlichting of het laden van een garmin voor 1 à 2 dagen bijvoorbeeld, dan is een enkele of twee lipstick chargers al ruim voldoende. Daarmee ben je snel met circa 75 gr per stuk klaar.

Ga je voor een week, onduidelijke toegang tot stroom maar wel verbruik, dan zou ik toch wel gaan voor bijvoorbeeld de eerder genoemde power bank, of bijv. een Anker 20100 voor lichter gewicht bij minder verbruik. Het werkt altijd, ook tijdens fietsen met lage snelheid. Qua gewicht scheelt het niet veel of is het zelfs minder dan een Son naafdynamo, en het scheelt ook nog eens in de kosten die je kwijt bent aan bijv. een USB-Werk, want met de Son alleen ben je er tenslotte nog niet. De momenten dat je stroom ter beschikking hebt, hang je het gewoon gedurende de nacht aan het stopcontact en je bent weer voor ongeveer een week gedekt.

Zowel capaciteit als gewicht van power banks verbeteren met de jaren. De Son daarentegen staat echter relatief stil qua ontwikkeling.

Geef het 5 jaar en je koopt waarschijnlijk een lipstick formaat powerbank van circa 10000 mAh voor grofweg 10 ~ 20 euro. Welke eer is er dan nog voor Son te behalen?
Mijn advies: navigatie op basis van gesproken navigatie (Osmand) zodat je scherm minder vaak aan hoeft en je dus relatief weinig energie nodig hebt (werkt prima heb ik ervaren) en twee powerbanks van ieder 8000mah of zo en een snellader. (Bijv. QC2.0 of 3.0 compatibel ). Ben je voor minder dan €50,-- klaar. Werkt alleen niet als je onderweg geen laadpunten tegen het lijf loopt.

De qualcomm quickcharge 1.0 tot 3.0 is een standaard die in ieder geval door moderne Android telefoons (oa Samsung) ondersteund wordt.

Ik heb met dit merk inmiddels goede ervaringen:
http://www.blitzwolf.com
Nb. Let erop dat niet alleen de lader maar ook de powerbanks QC compatibel zijn. Powerbanks dus qc compatibel voor zowel het ontvangen van stroom als het afgeven van stroom.
stef.l schreef:
eindgebruiker schreef:
stef.l schreef:Voor de ruim 200 euro kun je in theorie bijv bijna 3x een Anker 26800 aanschaffen mocht je dat willen.
Die wegen per stuk al meer dan een Son.
[...]

Geef het 5 jaar en je koopt waarschijnlijk een lipstick formaat powerbank van circa 10000 mAh voor grofweg 10 ~ 20 euro. Welke eer is er dan nog voor Son te behalen?
[...]
Even bij de les blijven. Mijn primaire doel van de Son is goede verlichting, gewoon altijd. Onafhankelijk van wat dan ook.

Bijkomend is het opladen van devices.

Dat dit gewoon kan is handig. Niet iedereen heeft elke dag op z'n rustplaats (wildkamperen o.i.d.) een stopkontakt ter beschikking om z'n powerbank op te laden.
ericplan schreef:
stef.l schreef:
eindgebruiker schreef: Die wegen per stuk al meer dan een Son.
[...]

Geef het 5 jaar en je koopt waarschijnlijk een lipstick formaat powerbank van circa 10000 mAh voor grofweg 10 ~ 20 euro. Welke eer is er dan nog voor Son te behalen?
[...]
Even bij de les blijven. Mijn primaire doel van de Son is goede verlichting, gewoon altijd. Onafhankelijk van wat dan ook.

Bijkomend is het opladen van devices.

Dat dit gewoon kan is handig. Niet iedereen heeft elke dag op z'n rustplaats (wildkamperen o.i.d.) een stopkontakt ter beschikking om z'n powerbank op te laden.
Zoals ik dan ook aangaf, afgestemd op het gewenste doel. Nergens eerder heb je het over wildkamperen. Bovendien, voor enkel verlichting en zo nu en dan geringe devices houd ik het tot krap een week uit zonder tussentijds bijladen. Zeer zeker niet elke dag een stopcontact nodig.

Maar het was slechts een advies ;).