Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kwaliteit fietskader bepalen - Forum Wereldfietser

Kwaliteit fietskader bepalen

Hallo,

ik rijd al 2 jaar op een eenvoudige en goedkope alledaagse fiets. Niks speciaals aan en eigenlijk opgebouwd met echte budget onderdelen.
Nu, ik heb al met alle grote merken gereden (Santos, Koga, Idworkx) maar hoe vreemd het ook klinkt, deze eenvoudige fiets zit mij als gegoten, iets wat ik met de dure fietsen nooit echt ervaren heb.
Uiteraard spreek ik hier alleen over de geometrie en niet over de onderdelen.

In mijn zoektocht naar een nieuwe trekkingsfiets (de laatste was een Santos) heb ik alle grote namen weer uitgebreid getest (proefgereden), en telkens ik terug op mijn eenvoudige fiets huiswaarts keer denk ik bij mezelf waarom ik er niet in slaag om dezelfde mate van comfort (lees: geometrie) te evenaren die ik ervaar op mijn eenvoudige rakker :wink:

Nu speel ik met het plan om mijn huidige (stalen) frame te ontdoen van alle onderdelen en er een echte trekkingsfiets van maak (onderdelen). De geometrie zit al goed, nu enkel nog de onderdelen. Maar voor ik aan dit project begin stel ik de de vraag of het kader wel geschikt is als trekkingsfiets, en hoe ik zoiets kan achterhalen. Zal hij gaan 'zwabberen' in een afdaling, zal het kader niet breken, en nog van dergelijke vragen wil ik eerst proberen op te lossen vooraleer ik hier wil aan beginnen. Met bepakking een test gaan uitvoeren in de ardennen (om zomaar iets te zeggen) is niet mogelijk omdat de huidige onderdelen dit totaal niet toelaten (weinig versnellingen, goedkoper achterdrager,...)

Heeft er iemand zicht op hoe je dit kan achterhalen? De fietsmaker waar ik hem heb gekocht wil niet echt vertellen waar de kaders worden gemaakt worden, dus daar word ik niet wijzer van.

Willy
Als je hier eerst eens vertelt waar je op fietst, zou het wellicht al een wereld voor je doen opengaan.

En ik zeg het bijna nooit, maar als dit echt is wat je ervaart en je bent ervan overtuigd dat je dit gevoel niet met een fabrieksfiets kunt krijgen, kun je altijd nog een frame laten bouwen.
Of een fiets gaat zwabberen is uitsluitend en alleen te bepalen met een test waarbij je alle tassen op je fiets monteert die je uiteindelijk ook zult gebruiken en met de gewichten erin die er later ook in komen.

Het zwabberen treedt dan meestal op bij snelheden tussen 15 en 25 km/u of bij hoge snelheden. Dit laatste is uiteraard niet eenvoudig te testen.

Wel zal zwabberen eerder optreden:
* bij grote maten frames
* naarmate er meer en zwaardere tassen vervoerd worden
* bij slappere frames, die doorgaans maar niet altijd van dunnere buis gemaakt zijn
* bij gebruik van slappere bagagedragers.

Of een kader breekt is een vrij onmogelijk te beantwoorden vraag via een forum.

Het zou misschien al eens helpen als je vertelt wat voor eenvoudige en goedkope alledaagse fiets je hebt (en de maat, je eigen gewicht etc.). Misschien heb je er een mooie foto van?

Misschien kunnen we dan een bakkeleien over wat er zo goed aan is. Ik herken er wel iets van, want ik heb ooit een oude fiets gehad met een plastic zadel dat bijna uit elkaar viel, maar dat zadel paste kennelijk precies bij de delen waar het bij moest passen.

Even een slag in de lucht vooraf: je huidige fiets is heel soepel en rijdt daardoor lekker. De vakantiefietsen waar je op gefietst hebt zijn bedoeld om veel bagage te vervoeren en zijn daarom te stijf voor prettige tochtjes zonder bagage.

Tweede slag in de lucht: als het puur om de zitgeometrie gaat dan kun (en moet!) je elke fiets aanpassen. De zit wordt namelijk bepaald door 3 punten: de pedalen, het zadel en het stuur. Twee van die drie zijn verstelbaar binnen redelijke grenzen, de rest los je op met de framemaat. Daarnaast zijn een prettig zadel en een stuurvorm die je bevalt ook essentieel. Alles bij elkaar is de kans dat je bij de fietsenmaker een fiets uit de winkel pakt en er na aanpassen van alleen de zadelhoogte prettig op wegfietst volgens mij erg klein.
Oei herkenbaar! Ik fietste ook op een lichte fiets, heerlijk dingetje en eindelijk helemaal zoals ik het fietsje wilde hebben (dacht ik). Ook ik ging proefrijden op andere fietsen zoals Avaghon en Santos. Ik vond er niets aan en was weer blij met mijn eigen fietsje. Ik wist toen nog niet dat (waarschijnlijk) de banden van de proef Santos wat hard waren (stuiteren) en het frame (zeker) te klein.

Ik wilde toen - net als jij - de fiets maar gaan oppeppen met betere onderdelen.

Maar naderhand toch weer gaan kijken en proberen en uiteindelijk een Santos gekocht (juiste maat). Het heeft daarna even geduurd voordat ik er lekker op kon fietsen. Gerommel met zadelhoogte, stuurpen, hoogte, pedalen etc. Maar inééns was het prima. En toen merkte ik toch wel echt verschillen qua rijgedrag (met bepakking). Niet meer een steigerend fietsje als ik een bruggetje opreed bijvoorbeeld. Dat soort dingen valt dan pas op als je op een andere fiets rijdt. Beetje meer 'echte fiets'.

Dat neemt niet weg dat mijn oude fietsje nog prima rijdt en ook geschikt(er) is voor offroad ritjes.

Maar zoals de anderen ook vragen: waar rij je nu op dan?
Ik had beter bij aanvang al vermeld waar ik op rijd :wink:
In ieder geval, een eenvoudige fiets (geen merk --> fietshandelaar stelt deze zelf samen), maat 61 en 26" wielen.
Ik heb enkele foto's gemaakt om een indruk te geven: https://goo.gl/photos/w4FvqJqAMag9dMBQ6

@Max2015: goed om te lezen dat ik niet de enige ben :D
Hiervoor reed ik met een Santos 2.6 (21") en nooit heb ik hem goed afgesteld gekregen. Daarvoor met een Koga maat 57 en daar hetzelfde verhaal.

Ik ben 1.83m en heb me eens laten opmeten: daaruit bleek dat ik langere armen heb dan de gemiddelde die het meetsysteem aangaf. Voor de rest ben ik normaal gebouwd (beperkt overgewicht met mijn 86kg :roll: ).
Ondertussen ben ik al wat wijzer geworden ivm geometrie en ben ik tot de conclusie gekomen (wel, dat is mijn conclusie toch) dat de bovenbuis van mijn vorige fietsen misschien net iets te kort was (Santos: 58,5cm en Koga 58cm) waarbij mijn huidige fiets een bovenbuis heeft van 60.5cm.
Ik weet wel dat die afstand maar een verschil van 2cm is, maar toch, het voelt anders blijkbaar, hoe ik ook met de zadel/stuurafstand speel.

Willy
@ willy: als ik naar de foto's kijk, dan denk ik dat jij vrij rechtop zit als ik naar de stuurpen kijk en de hoek. Wat heb je precies gemeten voor die 60,5 cm? Mijn man heeft ook langere armen en rijdt nu op een Koga 29 worldtraveller. Ik kan daar dus niet op rijden omdat ik het stuur veel te ver weg vind. Misschien is dat wel een hele geschikte fiets voor jou om eens naar te kijken. Mijn Santos is een 57 cm frame. Je kunt eventueel een langere stuurpen op een fiets zetten, dat scheelt weer een centimeter?
Zo te zien heeft die De Geus ook een zeer luie geometrie (zitbuis schuin ver naar achteren stekend) en staat het stuur hoog en nabij.

Ik heb een van de foto's eens over een foto van mijn Avaghon gezet. Nu is mijn frame niet heilig, maar kotm redelijk in de buurt van wat standaard is en heeft ongeveer dezelfde maat. Bovendien zijn het niet dezelfde foto's, maar toch zie je dat de zitbuithoek flink lui is, waardoor het zadel ver naar achteren staat.
Afbeelding

Daar is op zich niets mis meer maar het is geen wonder dat je standaard vakantiefietsen niet hetzelfde vindt. Wel goed dat je je niet laat verleiden tot een standaard vakantiefiets en vervolgens het stuur absurd hoog en dichtbij zet, zoals je op straat toch vaak ziet.

Een nadeel van die De Geus is wel dat de achtervork erg kort lijkt, terwijl het zadel toch al ver naar achteren steekt. Als je daar dan een drager met tassen op monteert gaat het gewicht dat op de achteras rust aardig richting 100%, wat betekent dat je bij wegrijden of hellingrijden zult stijgeren. Ook is dit niet bevorderlijk voor de stabiliteit. Het frame ziet er verder wel degelijk en niet misbuirkt uit. Dus hang er eens twee tassen van elk 10 kilo aan en probeer het uit. De remmen zijn goed genoeg.
Max2015 schreef:@ willy: als ik naar de foto's kijk, dan denk ik dat jij vrij rechtop zit als ik naar de stuurpen kijk en de hoek. Wat heb je precies gemeten voor die 60,5 cm? Mijn man heeft ook langere armen en rijdt nu op een Koga 29 worldtraveller. Ik kan daar dus niet op rijden omdat ik het stuur veel te ver weg vind. Misschien is dat wel een hele geschikte fiets voor jou om eens naar te kijken. Mijn Santos is een 57 cm frame. Je kunt eventueel een langere stuurpen op een fiets zetten, dat scheelt weer een centimeter?
Ik fiets inderdaad eerder rechtop, maar nu ook weer niet kaarsrecht. Ergens tussenin, maar zeker niet vooruit 'liggend'. De Koga WT29 heb ik ook al geprobeerd maar voelde niet zo goed aan eerlijk gezegd.
Met welke Santos rijdt u?
Leon schreef:Zo te zien heeft die De Geus ook een zeer luie geometrie (zitbuis schuin ver naar achteren stekend) en staat het stuur hoog en nabij. Geen wonder dat je niet gemakkelijk in de standaard vakantiefietsen hetzelfde vindt. Wel goed dat je je niet laat verleiden tot een standaard vakantiefiets en vervolgens het stuur absurd hoog en dichtbij zet, zoals je op straat toch vaak ziet.

Een nadeel van die De Geus is wel dat de achtervork erg kort lijkt, terwijl het zadel toch al ver naar achteren steekt. Als je daar dan een drager met tassen op monteert gaat het gewicht dat op de achteras rust aardig richting 100%, wat betekent dat je bij wegrijden of hellingrijden zult stijgeren. Ook is dit niet bevorderlijk voor de stabiliteit. Het frame ziet er verder wel degelijk en niet misbuirkt uit. Dus hang er eens twee tassen van elk 10 kilo aan en probeer het uit. De remmen zijn goed genoeg.
Ha zo, nu begrijp ik ineens wat ze met 'een luie geometrie' bedoelen. Weer wat wijzer geworden! :D
Misschien is dat net de soort geometrie waar ik goed op zit en vandaar ik zo'n moeite heb om de juiste vakantiefiets te vinden...
Wat betreft dat stijgeren: ik ben eens licht beladen een snelwegbrug over gereden en toen merkte ik wel dat mijn voorwiel soms van de grond kwam als ik teveel kracht zette. Dus da's dan te wijten aan de korte achteras als ik het goed begrijp?

Misschien moet ik het idee maar terug in de kast stoppen en verder gaan testen op een vakantiefiets die toch ergens in de buurt van deze geometrie komt.

Bedankt voor alle tips en info tot dusver!
Ja dat steigeren beschreef ik ook al met mijn andere fietsje. Dat voelt heel gek als dat niet meer gebeurt :-)

@ william: wat voelde er vervelend op de andere fietsen? Want je kunt zóveel veranderen aan een fiets. Ik was eigenlijk wanhopig na de eerste ritten op mijn Santos maar wist zeker dat het qua geometrie toch een eind in de buurt moest komen. Dus geduldig dingen veranderd maar wel één voor één dus niet alles tegelijk. Uiteindelijk lukte het dus prima. Ik rijd op een Santos 2.8 in de maat 57. Onthou dat je alles kunt veranderen; zadelhoogte, hoe ver naar voren of naar achteren, schuiner of rechter. Stuur hoek, pen, hoogte. Pedalen, cranks etc. Natuurlijk moet de 'basis geometrie' wel ergens op slaan maar dan nog is het fine tunen en dat kost soms even tijd.

Zo had mijn Santos die idiote plateau pedalen. Ik kreeg last van mijn knieën en snapte niet waarom. Pedalen van mijn oude fietsje maar eens gewisseld en....over! Zulke piepkleine dingen maken soms uit.
williamjr008 schreef:Wat betreft dat stijgeren: ik ben eens licht beladen een snelwegbrug over gereden en toen merkte ik wel dat mijn voorwiel soms van de grond kwam als ik teveel kracht zette. Dus da's dan te wijten aan de korte achteras als ik het goed begrijp?
Het snel steigeren komt doordat het zadel ver naar achteren zit, want een combinatie is van de geometrie van de zitbuis, de lengte van de achteras en ook de horizontale afstelling van het zadel en bovendien doordat je beenlengte voor deze fiets wat groot is wat te zien is aan de wat grotere lengte van de zadelpen die uit de fiets steekt.Allemaal niet erg, maar de optelsom maakt er geen vakantiefiets van.
Max2015 schreef:Onthou dat je alles kunt veranderen; zadelhoogte, hoe ver naar voren of naar achteren, schuiner of rechter. Stuur hoek, pen, hoogte. Pedalen, cranks etc. Natuurlijk moet de 'basis geometrie' wel ergens op slaan maar dan nog is het fine tunen en dat kost soms even tijd.
Het is wel zo dat zadelpennen met weinig terugstand ('setback' in hedendaags Nederlands...) nu erg in zwang zijn zodat de de verstelbaarheid van het zadel naar achteren nu juist vaak tegenvalt.
williamjr008 schreef:De fietsmaker waar ik hem heb gekocht wil niet echt vertellen waar de kaders worden gemaakt worden, dus daar word ik niet wijzer van.
En wil/kan hij ook je vragen correct beantwoorden? Ik vermoed dat je fiets van fietsen De Geus komt? Ik heb de indruk dat de ervaring van de meeste klanten wel is dat ze correcte, eerlijke informatie geven. (Maar mijn eigen ervaringen zijn beperkt.)

Renaat
Hallo William,

als je goed zit op je huidige fiets, waarom zou je dan een nieuwe aankopen? Gebruik je huidige stalen frame, bouw er de onderdelen op die je wil en je bent er zeker van dat je plezier aan je fietsen gaat hebben, wat met een nieuwe fiets altijd afwachten is.

Frank en Diane
frank en diane schreef: als je goed zit op je huidige fiets, waarom zou je dan een nieuwe aankopen?
Dat lijkt me toch duidelijk?
williamjr008 schreef:Maar voor ik aan dit project begin stel ik de de vraag of het kader wel geschikt is als trekkingsfiets, en hoe ik zoiets kan achterhalen. Zal hij gaan 'zwabberen' in een afdaling, zal het kader niet breken, en nog van dergelijke vragen wil ik eerst proberen op te lossen vooraleer ik hier wil aan beginnen.
Stevigheid en zwabberen wordt nu eenmaal niet enkel bepaald door de onderdelen maar ook door het kader.
frank en diane schreef: Gebruik je huidige stalen frame, bouw er de onderdelen op die je wil en je bent er zeker van dat je plezier aan je fietsen gaat hebben, ...
Maar daar wil hij dus zekerheid over. En die zekerheid is moeilijk te bieden zonder meer zekerheid over o.a. de stijfheid van het kader.

Renaat
zoals de Engelsen zeggen: "the proof of the pudding is in the eating".
uit proberen dus. er zullen toch wel wat bruggen, viaducten of tunnels zijn in Antwerpen om dit te testen? :wink:
na een positieve 'stabiliteitstest zou ik ook gaan voor dit frame met nieuwere/hoogwaardiger onderdelen.
een optie is ook nog om (later) een (zo nodig stabieler) frame te laten bouwen met deze (of vergelijkbare) geometrie.
succes! hoogframe
Revanho schreef:
williamjr008 schreef:De fietsmaker waar ik hem heb gekocht wil niet echt vertellen waar de kaders worden gemaakt worden, dus daar word ik niet wijzer van.
En wil/kan hij ook je vragen correct beantwoorden? Ik vermoed dat je fiets van fietsen De Geus komt? Ik heb de indruk dat de ervaring van de meeste klanten wel is dat ze correcte, eerlijke informatie geven. (Maar mijn eigen ervaringen zijn beperkt.)

Renaat
Ik heb goede contacten met de zaakvoerder dus dat is het probleem niet. In eerste instantie was hij wel te vinden voor mijn plan, maar in tweede instantie vond hij het toch geen goed idee en raad hij me aan om eerder een echte trekkingsfiets te kopen (Koga/Idworx --> hij is een verdeler) ipv 'de Geus' om te bouwen.
Ik begrijp zijn standpunt wel en ook dat hij niet alle details wil prijsgeven over de oorsprong van het kader, maar na enige overweging kwam ik gewoon op het idee om het misschien toch zelf te proberen, en vandaar mijn initiële vragen hier op het forum betreffende het kader.

De essentie is dat ik gewoon goed zit op die fiets - niet meer, niet minder - en dat ik me afvroeg of dergelijke kader het geld waard zou zijn om om te bouwen met betere onderdelen.
Als de echte vakantiefietsers hier al op het zicht de nodige opmerkingen/bedenkingen kunnen geven (zoals reeds gebeurd is, waarvoor dank!) dan kan ik me al beter een beeld vormen en beter inschatten of de kosten voor betere onderdelen te verantwoorden zouden zijn voor mij.
Het is uiteraard meer dan alleen maar 'goed zitten'.
williamjr008 schreef: in tweede instantie vond hij het toch geen goed idee en raad hij me aan om eerder een echte trekkingsfiets te kopen (Koga/Idworx --> hij is een verdeler) ipv 'de Geus' om te bouwen.
Als jij in je eentje gaat sleutelen is het jouw verantwoordelijkheid, maar hoe meer je de fietsenmaker erbij betrekt hoe meer het ook in zijn naam gebeurt. Als hij zou zeggen dat het een goed idee is zou je ontevreden over hem zijn als het later anders blijkt.
Bedrijfstechnisch heeft hij niet veel aan je want de ombouw van de fiets is veel werk, kan op diverse punten mis gaan en hij verdient er weinig aan.
Een vraag is bijvoorbeeld of een voorderailleursysteem wel lekker wil werken op die schuine zitbuis. Het frame is er immers niet voor gemaakt.
En misschien blijkt de zit toch niet goed als je met die zithoek in een heel laag verzet tegen een steile heuvel opfietst.

Maar om terug te komen op wat ik eerder schreef: er is niet dat je belet er vandaag nog twee zware tassen aan te hangen. Misschien is je vraag dan al over en uit.
Ik heb toen ik begon te fietsen ook gevraagd aan de Geus of hun kaders geschikt zouden zijn en kreeg toen ook een negatief antwoord. Met ze later in detail te bekijken, denk ik dat dat meer een kwestie van verantwoordelijkheid is, dan van technische beperkingen. Over de stevigheid zou ik me geen zorgen maken: als stadsfiets worden die fietsen ook mishandelt en ik heb toch nog nooit gehoord dat er één het had begeven.
Het staal van het frame zal wel niets speciaals zijn, daarvoor is de kost te laag, maar dat wil niet zeggen dat je er niet goed kan op fietsen.
Als dat is wat je wil, zou ik hem inderdaad gewoon ombouwen. Vermits er van die fietsen rondrijden met grote tassen en bakken aan het stuur, verwacht ik dat zwabberen alleszins niet te snel zal optreden.
Leon's opmerking over de voorderaillieur is terecht, al dacht ik wel ooit één gezien te hebben met een triple op. (maar niemand zegt dat die origineel was natuurlijk)
EnriceV schreef:Ik heb toen ik begon te fietsen ook gevraagd aan de Geus of hun kaders geschikt zouden zijn en kreeg toen ook een negatief antwoord. Met ze later in detail te bekijken, denk ik dat dat meer een kwestie van verantwoordelijkheid is, dan van technische beperkingen. Over de stevigheid zou ik me geen zorgen maken: als stadsfiets worden die fietsen ook mishandelt en ik heb toch nog nooit gehoord dat er één het had begeven.
Het staal van het frame zal wel niets speciaals zijn, daarvoor is de kost te laag, maar dat wil niet zeggen dat je er niet goed kan op fietsen.
Als dat is wat je wil, zou ik hem inderdaad gewoon ombouwen. Vermits er van die fietsen rondrijden met grote tassen en bakken aan het stuur, verwacht ik dat zwabberen alleszins niet te snel zal optreden.
Leon's opmerking over de voorderaillieur is terecht, al dacht ik wel ooit één gezien te hebben met een triple op. (maar niemand zegt dat die origineel was natuurlijk)
Da's ook interessant om te horen!
Die opmerking van Leon vind ik ook terecht, en eerlijk gezegd had ik daar zelf nog niet bij stil gestaan.
Misschien moet ik het idee gewoon laten varen en op zoek gaan een "echte" vakantiefiets. (Onlangs is mijn oog gevallen op een Patria Ranger, en eigenlijk lijkt dat prijs/kwaliteit ook wel een interessante optie te zijn).

In ieder geval, ik heb toch weer wat opgestoken hier, waarvoor dank!