Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe fiets kopen: Koga Worldtraveller29 - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Nieuwe fiets kopen: Koga Worldtraveller29

124 berichten
Ondanks dat ik een beperking heb - had ik vast een confectieframe gevonden waar ik op pas (op- en afstappen zou een stukje lastiger zijn) doch buiten dit ben ik erg blij met mijn maatframe (ik val in de door jouw genoemde groep). De leek ziet niet dat mijn frame aangepast is. En als ik voor ca. hetzelfde geld een maatframe heb boven "confectie" of zelf opgebouwd dan weet ik het wel. Enige is je moet even geduld hebben. Maar dan heb je ook een fiets waar er geen 2e van rond rijd.

Leon - het is misschien niet nodig maar kwestie van voorkeur.
Niemand hoeft zich te verdedigen voor zijn of haar fietskeuze, alhoewel dit forum je wel eens anders zou kunnen doen geloven.

Je zou je bijna gaan schamen dat je Santos rijdt, als je daar gevoelig voor bent. Of -o hemel!- een maatframe terwijl je een doorsnee postuur en lichaamsbouw hebt!
Doen we ook niet - wilde gewoon even een tegengeluid laten horen :D
Inge1 schreef:Doen we ook niet - wilde gewoon even een tegengeluid laten horen :D
Dat snapte ik hoor;)!
Leon schreef:
Wim schreef:Wat mij betreft zijn echte maatfietsen zoals van m-gineering de top.
Een maatframe lijkt me voor iemand van 170 cm, 78 kilo en die zo'n 15 kilo aan spul wil meenemen kompleet flauwekul, tenzij het iemand betreft met afwijkende lichaamsmaaten of beperkingen.
De afmetingen van mijn nieuwe maatframe (M-gineering) wijken inderdaad weinig af van mijn confectieframe (een stalen Santos) uit 2008. Alleen de zitbuis is wat 'luier' (d.w.z. de bovenbuis is 1 cm langer). Verder zijn de 3 hoofdbuizen iets dunner, terwijl de buizen van de staande achtervork juist iets dikker zijn. Mijn nieuwe fiets is bijna een kilo lichter dan mijn oude en de stijfheid van het frame is overal precies goed voor mijn manier van fietsen, lichaamsbouw en bagage. Verder is dit frame deelbaar m.b.v. S&S-koppelingen, zit er een speciaal nokje voor mijn Zzing op en heeft de fiets een kleur waar ik blij van word. Zulke verschillen vind ik niet 'compleet flauwekul', maar er zit natuurlijk wel een prijskaartje aan.
Een vergelijkbare fiets van bv. Avaghon (Santos levert geen stalen frames meer), maar dan met een confectieframe, kost circa 3300 euro. Tel daarbij nog 600 euro op voor de S&S-koppelingen (die voorzover ik weet alleen bij Surley op confectieframes gezet kunnen worden), dan kom je op 3900 euro. Mijn maatframe kostte 350 euro meer.
Vroeger was zo'n fiets voor mij simpelweg veel te duur geweest. Nu ik door een samenloop van omstandigheden wat meer geld op mijn spaarrekening had staan dan enkele jaren terug, vond ik het tijd worden om een fiets te laten maken waar ik hopelijk nog tientallen jaren plezier van zal hebben.
Mooi! :wink:
PB gestuurd
Travelmaster schreef:Je zou je bijna gaan schamen dat je Santos rijdt, als je daar gevoelig voor bent. Of -o hemel!- een maatframe terwijl je een doorsnee postuur en lichaamsbouw hebt!
Het ging me er niet om dat iemand het doet, maar om het als standaard werkwijze te adviseren. Wim heeft daar volgens mij de neiging toe. Dat lijkt fijn voor Marten Gerritsen, maar hij heeft het druk genoeg en hij heeft me wel eens verteld dat hij liever een maatframe bouwt voor mensen die er echt wat aan hebben dan voor iemand die het alleen maar wil hebben omdat ... (zelf invullen). Bovendien wordt de levertijd voor degenen die er op aangewezen zijn er alleen maar langer door.
Leon schreef:heeft me wel eens verteld dat hij liever een maatframe bouwt voor mensen die er echt wat aan hebben dan voor iemand die het alleen maar wil hebben omdat ... (zelf invullen)..
Tja wanneer heb je iets echt nodig. Ik moet me meestal inhouden (lichaamsgewicht boven 100kg/ ++ kracht/ souplesse) op de standaard fiets. Vaak genoeg gehad dat er dingen afbraken en daar kreeg ik genoeg van. Of ervoor kiezen om een standaard stalen frame zelf op te bouwen met degelijker spul dan in de regel wordt geleverd. Maar daar kleeft ook een prijskaartje aan. Door de sporten die ik doe heb ik aanwijzingen dat mijn rug langer en armen korter zijn dan mensen die in dezelfde catagorie vallen (gewicht/ lengte) maar onoverkomelijke biomechanische verschillen ten opzichte van het gemiddelde waag ik te betwijfelen. Daarnaast is het inderdaad ieder voor zich, en wellicht een kwestie van smaak. Ik vind het ook legitiem om van een framebouwer iets te willen rijden omdat je waardering hebt voor zijn of haar vakmanschap. Al mijn fietsen rijd ik wel, en worden ook echt gebruikt.
Binnenkort kunnen alleen nog mensen met een indicatie en dekking door de zorgverzekeraar terecht bij Marten, heb ik me laten vertellen.

Schei nou uit. Hij mag gewoon klanten weigeren, dat is zijn goed recht. Als ik het mag geloven heeft hij praktisch monopolie op framebouw, dus wie doet 'm wat.
Leuk dat iedereen advies geeft, met argumenten, vanuit zijn gezichtspunt en ervaring! Ik waardeer het zeer! Daarna doe ik er ook natuurlijk lekker mee wat ik wil ;) .
Een paar dingen zijn ook echt blijven hangen bij mij. Bv. bij de Koga Worldtraveller29 het gebruik van geïntegreerd balhoofd, carbon voorvork en het misschien niet kunnen opzetten van echte 50 mm banden. Ga ik morgen trachten uit te vissen, maar zoals gezegd is het voor het moment niet makkelijk om hem ergens te vinden.
Voor mezelf wil ik ook nog uitvinden of er later eventueel over te schakelen valt op Rohllof en riem. Bij wintergebruik zie ik daar wel de voordelen van, en het zou zo maar kunnen dat ik daar zin in krijg binnen een jaar of twee. Dan heb ik er ook weer het bijkomend budget voor dat ik nu niet heb.
Maatfietsen en signature wordt het niet. Niet met mijn gemiddelde bouw en gemiddelde eisen.
Omdat ik ook de fietsenmaker belangrijk vind, is een Santos van bij Cadans ook meer en meer een mogelijkheid geworden. Ik woon alleen, en zelfstandigheid is bij mij echt wel iets waar ik naar streef. Het is fijn als je weet dat een fiets voor een reis 100% en niet 99% in orde is, dat je dingen kan tot in details bespreken en dat een fietsenmaker wat foto's, uitleg of onderdelen naar een adres onderweg wil sturen. Ik kan daar ook zonder probleem de fiets een weekendje testen, gratis, ook twee om te vergelijken, ook drie keer achter elkaar. Ja, das wel iets meer dan gemiddelde service... Het feit dat ze 1,5 km bij me vandaan zitten is natuurlijk ook een pluspunt.
Dan zou het wel een 28" met dikke banden worden, want de 29" is sowieso al direct minstens Rohllof.
Als ik een 28" Santos kan vinden met vergelijkbare specs als de Koga, onder de 2500 euro én waar later Rohloff met belt inkan, dan wordt dat dus een hele goede kanshebber. Want de standaard kleur met zilver logo vind ik mooi.
Ik ga wat knutselen op de website van Santos, ik hou jullie op de hoogte. Weten jullie misschien of later een Rohllof kan in hetzelfde frame? Anders vraag ik het morgen wel.
Gelukkig koop ik de fiets pas over een paar maanden als ik genoeg geld heb. Kan ik lekker lang neuzen en kiezen :)
quote="Meneer Zwijn"

> dat je dingen kan tot in details bespreken en dat een fietsenmaker
> wat foto's, uitleg of onderdelen naar een adres onderweg wil sturen.
> Ik kan daar ook zonder probleem de fiets een weekendje testen,
> gratis, ook twee om te vergelijken, ook drie keer achter elkaar.
> Ja, das wel iets meer dan gemiddelde service...
> Het feit dat ze 1,5 km bij me vandaan zitten is natuurlijk ook een pluspunt.
Dat alles bij elkaar is een flink bedrag waard in vergelijking met de gemidelde
fietsenmaker en/of een fietsnmaker op flinke afstand.

> Als ik een 28" Santos kan vinden met vergelijkbare specs als de Koga,
> onder de 2500 euro én waar later Rohloff met belt inkan, dan wordt dat
> dus een hele goede kanshebber. Want de standaard kleur met zilver
> logo vind ik mooi.
Als de kleur een van de belangrijkste keuzeargumenten wordt is het nut
van dit forum natuurlijk beperkt.

> Het is fijn als je weet dat een fiets voor een reis 100% en niet 99%
> in orde is,
Bedenk wel dat een fiets een fiets blijft. Zeker de eerste 1000 km zullen er moertjes wat losser gaan zitten, dingen ontzet raken of zelfs kapot gaan. Daarvoor dient de eerste meestal gratis ervicebeurt en de garantie.
Je kunt eigenlijk zowat iedere reisfiets ombouwen, maar dan wel met een aparte kettingspanner (en reactiearm). Erg mooi vind ik dat niet. Financieel is het ook geen erg aantrekkelijke optie. Doorsparen voor een Rohloff fiets met een betere prijs/kwaliteit verhouding dan bij Santos of Koga lijkt me verstandiger.
Een nieuwe Avaghon in derailleur uitvoering is dan wel weer altijd te voorzien van Rohloff met riem.

Bij Santos moet het vast ook wel lukken om een riem geschikt frame met derailleur oog te krijgen, zitten er alleen niet altijd standaard op meen ik.

En bij Santos zit er ook weer een prijsverschil tussen een frame geschikt voor riem en een frame waarbij dat niet kan.
@Wim:Lijkt. Maar in mijn geval, als je nog niet weet of je een Rohllof wil, maar wel dat je nu een fiets wil en dan later de keuze wil hebben, is het niet zo.
@Leon: Kleur. Niet het belangrijkste. Ook niet onbelangrijk. Ik haalde dit alleen maar aan omdat ik wou reageren op het wel of niet customizen.
@Jurr: Bij Manufactur weet ik het ook zeker. Maar beide merken ga ik niet kiezen.
Ondertussen uitgevonden dat een vergelijkbare Santos een vergelijkbare prijs heeft. Met gewone Deore groep ook al vanaf 2000 zelfs. Al is vergelijken op papier altijd moeilijk natuurlijk, morgen in het echt dus.
Jurr schreef:Een nieuwe Avaghon in derailleur uitvoering is dan wel weer altijd te voorzien van Rohloff met riem.
Zijn alle Avaghonframes tegenwoordig deelbaar?

Om een riem te kunnen gebruiken moet het achterframe open kunnen. Een riem kan niet als een ketting met een kettingpons opengemaakt worden.
Ja, de nieuwe zijn allemaal deelbaar in de rechter achtervork. Helemaal in de hoek, waar de schuifpatten en de bagagedrager en spatborden gemonteerd worden.

Erg fraai weggewerkt, bijna niet te zien.
Een fietsenmaker in de buurt is prettig, maar geen must. Ik woon in Sneek en rijd een Avaghon na 8500 km in juni terug ging voor een beurt in Rotterdam. De 200 km enkele reis wordt dan gecombineerd met familiebezoek. Die beurt had natuurlijk ook dichter bij huis gekund, maar als ik het hen laat doen ben ik 100% zeker dat het goed zit.
Misschien is dit wat?

http://link.marktplaats.nl/m1078973089

Rohloff, frame geschikt voor riemaandrijving. Weet alleen niet of ie jouw maat is?