Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe fiets kopen: Koga Worldtraveller29 - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Nieuwe fiets kopen: Koga Worldtraveller29

124 berichten
Friso* schreef:Wat Wim schrijft sluit ik mij bij aan.
Die geintergreerde balhoofdstellen hebben vaker onderhoud nodig zou ik zeker niet doen.
Daarentegen is een geïntegreerd balhoofd wel supermakkelijk te servicen: je vervangt gewoon de (industrie)lagers. Fluitje van een cent en je kunt er weer lang tegenaan. En als je een beetje goede koopt, die extra geseald zijn, zou ik me er niet zo druk om maken.
Geïntegreerde balhoofden hebben twee nadelen. Allereerst zijn ze niet gestandaardiseerd, dus of je je balhoofd over twintig jaar nog kunt vervangen moet je maar afwachten. Verder worden ze veelal direct in het (aluminium) frame geperst (het frame is een onderdeel geworden van de constructie). Als daar slijtage optreedt ben je zuur. Gewoon even een losse cup vervangen is er dan niet meer bij.
Zie ook http://www.m-gineering.nl/techdex.htm onder het kopje balhoofdstellen
In theorie klopt dat. In de praktijk valt dat allemaal wel mee.
Het is in ieder geval bij ons niet zo dat we jaarlijks balhoofden aan het vervangen zijn......sterker nog, dat is nog geen een keer gebeurd. Nu gebruiken we wel altijd hele gode balhoofden.
Ik heb weinig verstand van fietstechniek, maar kan wel mijn ervaringen met de Koga World Traveller (model 2013) delen.

Ik heb mijn Koga WT in juni 2013 gekocht en heb intussen 13.400 km op de teller staan. Ik ben 1,81m en weeg 76 kg. Het kader 56 past mij prima.

Naast dagtochten en korte fietsvakanties heb ik o.a. de Groene Weg naar de Middellandse Zee en de Frontlijnroute gedaan en 2 maanden in Azië (Thaïland, Cambodja en Indonesië) gefietst.

Mijn ervaringen:

- De wielen zijn stevig (slechts 1 keer een kleine slag in het voorwiel);

- De derailleur schakelt uitstekend, ook op steile stukken;

- Er zijn naar mijn gevoel voldoende versnellingen;

- Ketting, cassette en crankset zijn vervangen na 10.300 km;

- Het ontbreken van een kettingkast zorgt ervoor dat je met een gewone lange broek wel een broeksklem moet gebruiken;

- Aangezien ik niet met voorbagage fiets heb ik de voorbagagedragers gedemonteerd. Met enkel de standaard achteraan is de fiets stabiel genoeg, zelfs stabieler dan een fiets met een standaard aan de trapas;

- Ik heb de standaard voorziene Vredestein Perfect Trek banden vervangen na 11.500 km door Schwalbe Marathon Almotion (50 mm), die merkbaar sneller rijden. Met de Vredestein Perfect Trek ben ik 1 keer lekgereden na 6500 km (achterband). Tip: vraag aan de fietsenmaker of hij de banden naar jouw keuze monteert tegen de meerkost van die specifieke band;

- De kabels laten inderdaad sporen na op het balhoofd;

- Na 11.500 km heb ik vanwege zadelpijn met het standaard zadel geopteerd voor een Brooks B17 zadel. Dit zadel was na een kleine 1000 km ingereden en zit als gegoten, maar kraakt de laatste 500 km dat het geen naam heeft;

- Nog geen enkel probleem gehad met de verlichting (naafdynamo), die sporadisch gebruikt wordt. Bij stilstand geeft hij nog enkele minuten licht;

- Met de hydraulische Magura remmen kan ik mijn remkracht secuur doseren. Ze remmen ook heel zacht. Remblokjes zijn vervangen na 8800 km;

- De handvaten met de bar-ends liggen uitstekend in de hand.

Na 3 jaar ben ik nog steeds zeer tevreden van mijn aankoop. De fiets rijdt comfortabel, is wendbaar en voldoende snel. Wellicht zijn er goedkopere modellen op de markt met vergelijkbare prestaties, maar ik zou hem zo opnieuw kopen.
Marco Meijerink schreef:In theorie klopt dat. In de praktijk valt dat allemaal wel mee.
Het is in ieder geval bij ons niet zo dat we jaarlijks balhoofden aan het vervangen zijn......sterker nog, dat is nog geen een keer gebeurd. Nu gebruiken we wel altijd hele gode balhoofden.
Dank je. Als we alles op 20 jaar gebruik gaan afmeten, dan is er iets voor te zeggen. Maar zo zitten mensen simpelweg niet meer in elkaar. En bij een geïntegreerd balhoofd (IS) wordt er niet geperst. Het frame ís de cup. De lagers leg je er zo in, ik heb het vorige week nog gedaan. En de keuze is reuze tegenwoordig.

Wim heeft het waarschijnlijk over semi-geïntegreerd.
Nee juist het gebruik van het frame als cup is het probleem. Je maakt van je frame een slijt onderdeel.
Al met al heeft deze Koga een flink aantal technisch problematische onderdelen, en dat voor de hoofdprijs. Je kunt niet meer zo in elkaar willen zitten en liever elke paar jaar een nieuwe fiets willen kopen, maar een duurzame fiets of een duurzame samenleving levert dat niet op.
Van een dure vakantiefiets verwacht ik nog steeds dat die fiets een flinke tijd mee gaat, maar bovendien dat de ontwerper alles heeft gedaan om vervelende verrassingen onderweg te voorkomen. Dat is hier zeker niet het geval.
Wim schreef:Nee juist het gebruik van het frame als cup is het probleem. Je maakt van je frame een slijt onderdeel.
Al met al heeft deze Koga een flink aantal technisch problematische onderdelen, en dat voor de hoofdprijs. Je kunt niet meer zo in elkaar willen zitten en liever elke paar jaar een nieuwe fiets willen kopen, maar een duurzame fiets of een duurzame samenleving levert dat niet op.
Van een dure vakantiefiets verwacht ik nog steeds dat die fiets een flinke tijd mee gaat, maar bovendien dat de ontwerper alles heeft gedaan om vervelende verrassingen onderweg te voorkomen. Dat is hier zeker niet het geval.
Ik zie dat geïntegreerde balhoofd niet als een probleem. Wat slijt er dan? Er hoeft niet geperst, en de lagers draaien niet in het frame nadat de voorspanning is ingesteld. Anders is dat met pressfit trapaslagers - daar kan bij veelvuldig vervangen theoretisch je bracket uitlubberen. Ik verwacht hetzelfde als jij van een vakantiefiets, maar twintig jaar? Het kán zeker, maar een frame is door een geïntegreerd balhoofd alléén echt niet in een paar jaar afgeschreven.

Het stukje op m-gineering is uit 2002. Er is inmiddels wel het een en ander gestandaardiseerd, maar het is inderdaad wel opletten geblazen.
Dit schrijft Chris KIng:

What is an “Integrated” headset?

It is a bicycle frame, fork and bearing system designed to eliminate the humble headset cup. To integrate means to combine and hopefully to simplify. What has been “integrated” by the integrated headset? The bearings now rest inside the frame instead of inside pressed-in cups. All of this trouble and confusion is to remove two 12 gram headset cups from the front of your bicycle. True, an integrated headset can give the bike a nice, smooth looking front end, but the consequences of this change to your bicycle are significant.

Simply put, the performance and lifetime that you expect from your new bicycle will be reduced, most severely in aluminum mountain bikes. All bicycle frames that use integrated headsets will ultimately have substantial performance and reliability problems due to the inherent flaws in this design. The largest flaw is a bearing system that does not positively attach the bearing to the frame, leaving the bearing to “float” resulting in wear and impact damage to the frame.

As an additional complication, each manufacturer seems to be doing their own thing, with no real standardization to date. As a result, there are multiple bearing types and sizes (some of which have been discontinued with no replacement options) and the frame builders and bearing makers are not all working from the same drawings. Lack of standardization is a bad thing for everyone. It means that you may not be able to get replacement headset bearings for your bike, and you will need them.
Wij van WC-eend adviseren WC-eend :lol: .

Tuurlijk, Chris King is niet de minste en ik ben al helemaal niet degene die hun standpunt en ervaring in twijfel wil trekken, maar ik vraag me echt af of die soep zo heet gegeten wordt. Laat ik het zo zeggen: ik heb nog niet van uitgelubberde of afgeschreven frames gehoord, en zo te lezen heeft Marco ze ook nog niet meegemaakt.

Ik zou een voor de rest goede fiets er in ieder geval niet om laten staan, maar als ik de keuze had zou ik, net als bij mijn Santos, een extern balhoofdlagersysteem kiezen. En dat hoeft echt niet per se een Chris King te zijn.
Travelmaster schreef:zo te lezen heeft Marco ze ook nog niet meegemaakt.
Marco's Santosfoto's van de Santosfietsen de afgelopen 10 jaar gezien heeft hij wel vaker dan een keer per jaar een nieuwe Santosfiets :D
Da's raar dan, want die hebben juist geen IS-balhoofd.... hmmmm... :wink:
Kijk anders ook eens naar een Surly Long Haul trucker (evt Disc Trucker).
Ga er zelf ook eentje van opbouwen, lekker alles naar wens.

Met headsets zit er wel verschil tussen integrated of internal, met of zonder losse lagerschaal idd. Zelf zou ik dan liever met schaal doen, zodat je inderdaad je frame niet 'opeet'.
Heb zelf nu wel gekozen voor external, toch iets grotere lagers. En staat ook wel lekker old school.
Meneer Zwijn schreef:Avaghon is voor mij geheel onbekend. Ook op de weg nog niet vaak gezien. Ik zoek eens op het web wat ik er kan over vinden.
Ik heb Avaghon 28 series, Rohloff, ketting, gewone side pull remmen:nu 10 jaar, 58000 km, nooit iets gehad. Degelijk, en minder duur dan Santos. Idworks e.d. waarschijnlijk omdat er geen tussenhandel en leveranciers bij betrokken zijn maar geen mindere kwaliteit.
Ze proberen de fietsen zo op te bouwen dat je onderweg bij eventuele problemen zelf of bij eenvoudige fietsenmakers alles kan laten repareren. Dus geen toeters maar wel een bel. Ook in derailleur uitvoering verkrijgbaar. Je kunt hem samenstellen zoals je wilt. Ze weten daar waar ze over praten. Robw
Jammer dat de Avaghon fietsen alleen in Rotterdam te koop zijn.
jumbo schreef:Jammer dat de Avaghon fietsen alleen in Rotterdam te koop zijn.
Voor zo'n uitgave wil ik best een flinke afstand afleggen, eens per zoveel jaar... Maar je moet wel voor het onderhoud een adres in de buurt vinden, als je het zelf niet kunt.
jumbo schreef:Jammer dat de Avaghon fietsen alleen in Rotterdam te koop zijn.
Maar je kunt thuis je fiets helemaal samenstellen en voor advies naar Rotterdam gaan. http://www.bike4travel.nl/configurator/index.php/
Morgen ga ik weer verder met mijn fiets-zoektocht. Vandaag wat andere dingetjes te doen, namelijk een fietstochtje :) .
Ik zoek niet alleen een fiets merk ik, maar vooral de gouden combinatie van goed uitziende, betrouwbare en heerlijk passende fiets - geïnteresseerde, betrouwbare en wel-geïnformeerde fietsenmaker. En liefst in de buurt, zodat regelmatig onderhoud en wat veranderen/bijkopen leuk en vlot gaat.
Ik kijk zeker wat ik krijg voor mijn geld, maar het is mijn derde prioriteit. Zo ga ik bv. mijn budget van 2500 euro niet oprekken voor een Rohllof of zo, maar als hij er later alsnog zou in kunnen dan is dat wel een pre. Bij de VSF kan dat bv. . Het is mij wel onverklaarbaar hoe de TX-800(Deore XT) van 1800 euro naar 3000 gaat enkel voor de Rohllof en een ander voorlampje.
Dat is niet zo moeilijk voor de naaf moet je op 1000,00 euro rekenen
Wat mij betreft zijn echte maatfietsen zoals van m-gineering de top. Onder dat topsegment vind ik zelf de Avaghon Series de mooiste vakantiefietsen op de markt, met veel waar voor je geld, en keuze in goede afmontage. Maar smaken verschillen. Daar weer onder heb je de betere Fahrradmanufaktur modellen, en die van Surly.
Wim schreef:Wat mij betreft zijn echte maatfietsen zoals van m-gineering de top.
Een maatframe lijkt me voor iemand van 170 cm, 78 kilo en die zo'n 15 kilo aan spul wil meenemen kompleet flauwekul, tenzij het iemand betreft met afwijkende lichaamsmaaten of beperkingen.