Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Racefiets of trekking fiets aanschaffen? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Racefiets of trekking fiets aanschaffen?

Piedro schreef:Wat voor een fiets heb jij als ik vragen mag?
Om on-topic te blijven heb ik je daarvoor een pb gestuurd.
derdekeer schreef:Kan dit geen oplossing zijn als je een racefiets wilt én lange tochten wilt maken?

http://www.extrawheel.com/en/3/bicycle_trailer/
Na een uitgebreid bureauonderzoek (een praktijktest viel buiten budget) ben ik in ieder geval tot de conclusie gekomen dat ik mijn racefiets niet durf te belasten met een BOB Yak, Extrawheel of Radical Design.

Het rijgedrag nog buiten beschouwing gelaten was mijn conclusie dat de huidige aluminium en carbon racefiets frames en wielen niet gemaakt zijn voor de (zijwaartse) krachten die een karretje uitoefent op de fiets. Nu maak ik me over het frame nog niet zoveel zorgen na een vakantie van een paar weken, maar een spaakbreuk in mijn (dure) fabriekswielen zou wel een domper zijn voor de vakantie en portemonnee. Dit is deels op te lossen door een stevig 32/36 spaaks handgebouwd wiel, maar die zijn ook niet gratis en heb ik verder weinig nut voor (net als de aanhanger buiten vakantietijd overigens), waar ik mijn trekkingfiets ook prima gebruiken kan om wat boodschappen te doen of op verjaardagsvisite te gaan.

Al met al is een BOB Yak prijstechnisch waarschijnlijk evenmin interessant voor de TS (€350,- voor het karretje en €100,- voor een achterwiel, bovenop de aanschaf van een racefiets). 2e hands kan het uiteraard een stuk goedkoper (BOB voor €150,- en een handgespaakt wiel voor €50), maar dat geldt ook voor de aanschaf van een aparte vakantiefiets. Voor het bedrag van een nieuwe aanhanger heb ik mijn Gazelle naar wens op kunnen bouwen en had ik de tent er ook nog bij (Zephyros 2).

Al met al wou ik niet teveel investeren in mijn eerste vakantiefiets, mede omdat ik (nog) niet weet of ik het leuk blijf vinden. Mocht ik nooit meer op vakantie gaan, dan heb ik in ieder geval nog een prima stadsfiets en wordt mijn racer niet onnodig belast.

Ps. Een groot voordeel van de BOB Yak zou zijn wanneer je van/naar een vast standpunt rijdt. Met je racefiets + kar naar Frankrijk rijden en daar 2 weken je tent opzetten. Vervolgens kun je de aanhanger en alle spullen loskoppelen en elke dag een nieuwe route langs verschillende cols rijden met je vertrouwde lichtgewicht fiets.
alma schreef:In de jaren 80 heb ik mijn eerste fietsvakanties ook op de racefiets gedaan, lange tochten dwars door Frankrijk, Spanje, Italie, Zwitserland en Indonesie. Ging prima, al geef ik nu de voorkeur aan iets meer comfort. Hier een foto van een onverharde pas ergens in de Italiaanse Alpen:
Dat lijkt mij ook geweldig! Jammer genoeg zijn de fietsen niet meer van dezelfde, of laten we zeggen 'andere', kwaliteit dan in de jaren 80. Zeker in combinatie met ultra light en backpacking kun je met een oude stalen racer nog prima op vakantie (dit lijkt me ook geweldig om te doen namelijk). Echter zijn de ultra light spullen en frametassen behoorlijk aan de prijs en schiet een oude stalen racer weer net iets tekort om zondags je vrienden op een moderne racefiets bij te houden.
PietV schreef:De hedendaagse racefietsen zijn sterker en stijver gebouw, dan de vroegere stalen racers. De stijfheid van het frame is bepalend hoeveel lading ("dood gewicht") je veilig kunt meenemen.
Ook zijn de hedendaagse racers een stuk comfortabeler, door juist meer materiaal te plaatsen waar stijfheid nodig is (onderbuis, bracket) en minder materiaal waar flexibiliteit/comfort nodig is (voorvork, achtervork, bovenbuis, zadelbuis). 15kg rijdersgewicht staat niet altijd gelijk aan 15kg bagagegewicht. Zeker bij carbon frames zijn bijvoorbeeld de achtervorken gevaarlijk dun als het op bagagedragers en/of een aanhanger aankomt. Een frame van pakweg 1kg kun je niet vergelijken met de stalen racefietsen uit de jaren 80.

Om nog even terug te komen bij de afwezige TS, een combinatie is mogelijk in de vorm van een cyclocrosser of ultra light bikepacking, maar naar mijn mening schiet je in beide net iets tekort. Tevens denk ik dat het goedkoper is om twee 2e hands fietsen aan te schaffen met ieder een specifiek doel en deze gaandeweg aan te passen aan je eigen behoeften.
Ik vind dit een interessant discussie omdat ik tegen hetzelfde probleem aanliep als OP.

Ik begon met een Fuji Nevada cross hybride. Daarmee kon ik zowel snel als bepakt rijden. Prima fiets alleen bleken de krachten van de doggyride wellicht toch een beetje teveel. De fiets steigerde ook wel eens op een bruggetje met de kar erachter.

Inmiddels heb ik voor de langere tochten, de comfortabele ritjes hier met de doggyride en voor bepakking een Santos. Die wil vooral gewoon lekker rechtdoor en ligt als een huis op de weg verder. Snel kan wel maar dan moet je toch wel door trappen. Ik fietste laatst naar Laren (76 km) en toen moest ik echt wel doortrappen en haalde ik nog maar een gemiddelde van niks eigenlijk.

Toen kwam dus de wens om toch weer een racefiets te hebben. Voor de ritjes zonder hond en zonder bepakking. Met dezelfde inspanning ergens iets sneller zijn. Wel genieten van de omgeving, ik hoef niet te racen.

En zo kwam er gisteren een nieuwe racefiets. Ik zie daar allerlei nadelen aan maar ik ben erg benieuwd.

Ik ben dus in de gelukkige positie dat ik twee (nou ja eh eigenlijk drie) fietsen kan gebruiken.

Maar wat is nou wijsheid?

Toevallig vroeg ik gisteren aan de verkoper of de fiets geschikt zou zijn (dat ga ik dus niet doen) voor een doggyride. Hij keek naar het koppelstuk en legde uit dat het frame stijver is dan menige toerfiets. Hij gaf ook de uitleg waarom dat zo was. Maar een frame is maar een deel van de fiets. De wielen zijn minder gespaakt dan van de Santos en daar komen ook krachten op. Een kar heeft een rare zijwaartse kracht die ik niet graag met een racefietsje zou willen.

Hoewel de racefiets die ik kocht heerlijk rijdt (althans bij het proefrijden) en helemaal niet enorm sportief en voorovergebogen zit, stuurt het onrustig en remt het anders dan de toerfiets.

Zou je niet kijken naar een cross hybride? Een fiets met dikkere bandjes dan van een racefiets, andere onderdelen, iets beter gespaakt, comfortabele zit etc. ?

Met mijn cross hybride fietste ik rustig 25 km/uur op een 105 km route een paar jaar geleden zag ik. Daarvoor moet ik met de Santos toch écht teveel moeite doen vrees ik (maar dat kan aan mij liggen).

Kijk eens naar de Fuji fietsen. Die zijn goed en betaalbaar en misschien een beetje wat jij zoekt.
Je zou nog kunnen denken aan een gravel bike met voldoende nokjes om accessoires te bevestigen. Bijvoorbeeld een Trek Crossrip. Alleen zijn dergelijke fietsen niet goedkoop. Of een fitness fiets zoals de Trek FX serie. Deze zijn goedkoper maar hebben een recht stuur. De hoeveelheid mee te nemen bagage is uiteraard beperkt.
Om maar even concreet te worden. Twee filmpjes van hetzelfde fietsmodel waar je zowel stevig op kunt wielrennen en met fietsvakantie kunt gaan.

Wielrennen. let op de fietsen van Dennis en Marijcke. De fietsen met het opzet triatlon stuur. Rode fiets en zwarte fiets.
http://www.marcolisettesport.com/single ... e-van-ELMO

Fietsvakantie. tasjes op de fiets en lekker trappen. Nu zijn het kleine tasjes maar je mag er ook een groter exemplaar aan hangen. Gaat prima.
http://www.marcolisettesport.com/single ... p-Tenerife
Precies. Als je niet de tour hoeft te winnen en evenmin met 40 kg door de Gobi wilt is er tussenin veel plezier te beleven.
Maar die wielen kosten alleen al €1,000, het volledige budget van de TS :D

Wel prachtige beelden en fiets(en) overigens! Zonder het af te kraken of negatief te zijn zou mijn voorkeur met zo'n budget (met een Santos frame, Rohloff naaf/FFWD wielset praat je al snel over 3-4k) wel weer de voorkeur geven aan 2 fietsen. Voor pakweg €2.000 heb je een carbon Giant Propel of Defy met 105 en een hoge wielset met een totaalgewicht van < 8kg. Voor de overige €1.500,- kun je dan een degelijke Santos of VSF erbij nemen (hier ben ik iets minder in thuis) en halveer je de slijtage terwijl je de prestaties in beide disciplines optimaliseert.

Desondanks zou ik het zelf wel echt super vinden om met zo'n fiets op vakantie te gaan! De bekende sportieve houding en op tempo vakantiekilometers maken. Een sportieve vakantiefiets voor naast de alledaagse racer :).
Ben het volledig met Ypuh eens; geen halfbakken compromis maar 2 goed geschikte fietsen :wink:

En bovendien; waarom tijdens een mooie toertocht of fietsvakantie met je neus op je stuur hangen?
Neem de tijd en geniet van de reis......
Piedro schreef:Ben het volledig met Ypuh eens; geen halfbakken compromis maar 2 goed geschikte fietsen :wink:
Je wordt vervelend met je gezaag, nu weten we het wel hoor.
En bovendien; waarom tijdens een mooie toertocht of fietsvakantie met je neus op je stuur hangen?
Neem de tijd en geniet van de reis......
Misschien omdat we niet allemaal Piedro heten en daarom een heel andere voorstelling van 'genieten' kunnen hebben dan jij?
Weer wat geleerd; 'FFWD'-wielset. Kende ik niet.

Maar een kijkje op de Santos-site leert me dat een Race Lite (aluminium 'confectie'-fiets) minstens 4100 euro kost...
Met Santos-wielen. Dat is minstens zoveel of zelfs meer dan een geheel op maat gebouwde (race)fiets met eerste klas onderdelen. En inderdaad ver boven de gewenste uitgave van TS.
Georg schreef:Maar een kijkje op de Santos-site leert me dat een Race Lite (aluminium 'confectie'-fiets) minstens 4100 euro kost...
Dat is voor een dame van vermoedelijk 25 lentes waarschijnlijk wel een heel bedrag. :
ze schreef:Marjoo91
Marjoo91 schreef:Qua snelheid zou ik een racefiets willen, en vooral ook omdat het in eerste instantie voor snelle rondjes is op zondagen.
Fiets je alleen? Iemand op een racefiets die ongeveer hetzelfde presteert als jou bijhouden op een trekkingfiets kun je vergeten, zeker als het bergop gaat. En de echte lichtgewicht racekarretjes kun je niet belasten anders belasten dan waar ze voor gemaakt zijn.
Marjoo91 schreef:Is een racefiets met bv een schroef voor bagage qua houding/pijntjes wel een goede optie?
Als er zo'n schroefverbinding op zit, is het feitelijk al geen pure racefiets, maar een wat zwaarder uitgevoerd exemplaar. Ik zou zeggen dat "racefietsen" van 10 kg en zwaarder geschikt zijn om enige bagage of een aanhangertje aan te hangen. Hoe zwaarder het frame (en de wielen) zijn uitgevoerd, hoe zwaarder hij belast kan worden
Marjoo91 schreef:Mocht iemand specifieke suggesties hebben: mijn budget zit tot max 1000 euro.
Marco Meijerink schreef:Om maar even concreet te worden. Twee filmpjes van hetzelfde fietsmodel waar je zowel stevig op kunt wielrennen en met fietsvakantie kunt gaan.

Wielrennen. let op de fietsen van Dennis en Marijcke. De fietsen met het opzet triatlon stuur. Rode fiets en zwarte fiets.
http://www.marcolisettesport.com/single ... e-van-ELMO

Fietsvakantie. tasjes op de fiets en lekker trappen. Nu zijn het kleine tasjes maar je mag er ook een groter exemplaar aan hangen. Gaat prima.
http://www.marcolisettesport.com/single ... p-Tenerife
Alleen de Rohloff naaf van die fietsen kost al zo'n 1000 euro.

Het valt mij op dat bepaalde mensen bepaalde merken zitten te pushen hier op het forum.
Tjonge Yopie, wat een lange tenen....

Kan uiteraard alleen voor mezelf spreken maar fietsen is voor mij wel meer dan alleen maar zo snel mogelijk, met de neus op het stuur, van A naar B trappen.
Kan me tegelijkertijd wel voorstellen dat er mensen zijn die het leuk vinden om zo hard mogelijk te gaan.
Echter zijn het voor mij wel twee verschillende werelden die je niet zou moeten willen verenigen door één net-niet-fiets aan te schaffen.
Je kunt ook niet tegelijkertijd wandelen én hardlopen tenslotte; andere discipline, andere state of mind.....
Piedro lijkt mij een fervent aanhanger van het adagium "de kracht van de boodschap zit in de herhaling".
Offtopic
Piedro schreef: Je kunt ook niet tegelijkertijd wandelen én hardlopen tenslotte; andere discipline, andere state of mind.....
Moet je maar eens gaan trailrunnen dan: genieten van het uitzicht terwijl je loopt.

Ontopic: TS is al even weg, en in bovenstaande berichten zijn er bijzonder weinig bruikbare opties onder de 1000 euro. De kennis hier op het forum leidt schijnbaar niet altijd tot bondig advies ;-).
Dit lijkt me wel een geschikte fiets, on de volgende redenen
1. Ruim binnen budget
2. Schroefoogjes voor een drager
3. Krachtige remmen, waarmee je ook in de regen en op afdalingen goede controle over de fiets hebt.
4. Recht stuur. Als je op een zondagmorgen eens om je heen kijkt, zie je dat weinig racefietsers echt in de beugels rijden. Dat is nog minder het geval bij lange afstanden.

Ik zou er alleen die belachelijk brede en lompe 60 mm Big Apple banden afhalen en vervangen door 37 mm banden, zoals de Vittoria Randonneur Hyper, de best lopende band uit de test van de Fietsersbond. Nog steeds ruim binnen budget!
Tja, Enrice....als je ook een schilders-ezel en strijkijzer meeneemt kun tegelijkertijd ook nog een portret schilderen en de was strijken :?
Piedro schreef:Tjonge Yopie, wat een lange tenen.....
Huh, lange tenen omdat ik vind dat je doorzaagt?? Probeer gewoon niet zo je mening door te duwen Piedro, dat is wat ik bedoelde. Verder even goede forumvrienden hoor. :wink:
Wat een reacties! Bedankt voor jullie ideeen erover. Ik kom een beetje tot deze opties:
- Gravelracer
- Randonneur
- Kiezen voor het een of het ander
Een gravelracer klinkt interessant. Ik ga me hier nog even meer in verdiepen. Aangezien het mijn eerste fiets wordt, zou ik hem graag in een winkel willen testen etc, dus dat wordt misschien wat lastiger als het voor VS fietsen zijn.
Mocht ik hier nou niet echt iets in vinden, dan denk ik dat ik gewoon voor een racefiets ga. Dan leg ik daarmee de eerste 1 - 2 jaar gewoon veel kilometers af in de weekenden, en als ik dan echt grote afstanden wil gaan maken kijk ik dan weer verder. Ik kan eventueel proberen wat grotere afstanden af te leggen in een paar dagen en dan besluiten ergens te slapen ipv te kamperen ivm gewicht bagage. Daarnaast kan ik altijd een oude hybride fiets van mijn moeder lenen, niet een ideale fiets, maar zou eventueel kunnen.
Ik had als racefiets inmiddels al iets op het oog. Het is een endurance model, dus wel iets comfortabelere houding. Hij heeft wel ogen voor evt drager, maar ik ga er dus maar niet meer vanuit dat ik daar veel aan heb als het over de bagage gaat. Daarnaast is het een speciaal dames model, en heeft het een tiagra groep. Lijkt me geen slechte optie!
Trouwens nog even een andere vraag! Hoe kan je weten hoe brede banden er op een fiets kunnen? Hoe staat dat aangeduid bij specificaties oid?