Racefiets of trekking fiets aanschaffen?

Elke fiets is een compromis. Maar zo'n tussenin fiets is nu net perfect voor een snelle vakantie met weinig bagage.
Wees dan ook zo eerlijk om erbij te vertellen dat het een waardeloos compromis betreft.
Twee x net niets :wink:
Wat een onzin. Het wordt inderdaad geen racefiets, en evenmin een expeditietractor. Maar juist daar tussenin zit voor vele gebruikers het optimum. Waarom zijn alleen de extremen van het spectrum de moeite waard? IK begrijp je uitbarstingen ook niet helemaal, gezien je eerdere posts waarin je met zoveel liefde spreekt over klassieke randonneurs met racestuur. Dat zijn toch de voorbeelden voor de fietsen waarover we het hier hebben?
Omdat je niet met één en dezelfde fiets zowel op fietsvakantie kunt én jezelf met wielrenners kunt meten.....absolute lariekoek.
Het blijft een "net niet"-compromis...

Randonneurs zijn juist toerfietsen om lange afstanden mee te kunnen overbruggen.
De ultieme toerfiets wat mij betreft....
Zeker géén racefiets dus...
Niemand zegt dat je er de TdF mee kunt winnen. Maar je kunt op zulke fietsen wel degelijk lekker hard fietsen, mits je snelle bandjes monteert zoals van Grandbois of Compass. Als dat hard fietsen erg belangrijk is kun je ook nog kiezen voor iets als de Thorn Audax of de Surly Pacer. Dan moet je de bagage wel beperken tot 10-12 kg, ook afhankelijk van je eigen gewicht.
Ik respecteer jouw mening...ben het er alleen niet mee eens.

Mooi die " janjansen", Shadow, alleen is een echte randonneur van staal wat mij betreft :wink:
Piedro,

Je bent voor mij een purist. Wat zwart/wit, dat is te waarderen. Ik kies ook voor staal uit technisch oogpunt.

Maar ik heb vier fietsen die geen van alle zijn in te delen in categorieen, die jij zou willen zien. Ik noem ze hybride. Er zit ook 1 alu frame bij. Gewoon fijne fietsen, die mij fietsgevoel en - plezier geven. De volgende fiets wordt een 2e ligfiets. Een fiets voor 300 km dagrit. Ook hybride ligfiets, zoals elke "randonneur" en elke "racefiets".

Mijn buurman heeft 4 "racefietsen". Een klimfiets, een strandrace, een veldrijfiets en een tijdritfiets. Allemaal compromisfietsen of afgeleide racefietsen. Geen staal maar carbon. Die veldrijfiets is volgens jou ongeschikt als "randonneur". :wink:

Een specifieke fiets heb ik weinig aan. Ik ben het met Wim eens. Kies een hybride fiets voor het doel. Net als mijn buurman, zonder allround racefiets. Laat je niet in een hokje duwen.

Piet.
Zelf heb ik al jaren een racefiets en is hieruit ook mijn liefde voor het fietsen ontstaan. Met hetzelfde idee als jij, af en toe een trip naar Parijs, Berlijn en ook een keer op kampeervakantie kwam ik uiteindelijk tot dezelfde conclusie dat een racefiets niet geschikt is om beide te doen. Ik heb nog even naar BOB Yak aanhanger gekeken maar kwam al snel tot de realisatie dat een racefiets ook hier niet geschikt voor is.

Wat ik uiteindelijk gedaan heb is een goedkoop 2e hands trekkingfiets (een Gazelle Medeo Trekking, in ogen van velen een bespotting van het begrip vakantiefiets :D ) opscharrelen en deze naar wens opknappen. Nieuwe rem en schakelkabels, remblokken, cassette, derailleurwieltjes, ketting, stuurfoam, zadelpen aangevuld met een ander zadel, klikpedalen en 2e hands tassenset, had ik voor de prijs van een nieuwe BOB Yak een complete trekkingfiets. De 3x8 versnellingen zijn ruim voldoende voor ieder landschap en daarnaast kost 8 speed nog maar een fractie van de huidige 10/11 speed generatie. Het opknappen was achteraf erg simpel, gaf de nodige voldoening en de nodige technische kennis om met vertrouwen op vakantie te gaan :).

Voor de koersjes op zondag met wat vrienden geloof ik niet dat je met een trekking fiets, gravel racer of crossframe 'competitief' kunt zijn (of ze überhaupt bij kunt houden). Tevens is een crossfiets voor vakantie ook weer niet ideaal, dus schiet je in beide gevallen net tekort. Racefietsen zijn zoals Wim eerder opmerkte echte 'one trick ponies' en ik zou deze dan ook echt gescheiden houden. Naar mijn mening ben je beter af met een racefiets en een trekking fiets van elk €500,- dan een combinatie van beide werelden met het dubbele budget.

Eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik 95% van de tijd nog de racefiets pak vanwege de snelheid en het sportieve aspect. Op mijn trekking fiets is het toch meer rustig toeren wat ik doorgaans minder leuk vind.

Overigens wil ik de vele goede tips in dit topic niet allemaal teniet doen, dit is alleen hoe ik het ervaar en (met een klein budget) aangepakt heb. Een wat oudere stalen racer met wat spatborden en een bagagedrager zou bijvoorbeeld een prima vakantiefiets kunnen zijn (maar weer minder geschikt om zondags met 33 km/u in een groepje te fietsen).

Afbeelding
Afbeelding
Hoi,

Ik laat alle discussie maar even voor wat het is en vertel je gewoon mijn ervaring.

Ik rijd een cyclocrosser / gravelbike. Sportieve geometrie (maar iets comfortabeler dan klassieke racefiets), wel racestuur, hydraulische schijfremmen voor meer remkracht in nat weer en/of modder, frame met nokken voor een bagagedrager.

Normaal gesproken liggen er 25mm racebanden op. Ga ik op fietsvakantie dan gaat de bagagedrager erop, stuurtas, en gebruik ik 32mm of 40mm touringbanden. Past niet op een racefiets, wel op deze. Evt zet ik het stuur iets hoger en ik ben klaar voor licht bepakte vakanties.

Ik reis met een tent van 2 kg, comfortabel luchtbedje en een beperkte hoeveelheid kleren etc. Ik kook niet onderweg.

Voordelen zijn dat ik 1 goede fiets heb waar ik veel op zit en dus aan gewend ben. Nadeel is de beperkte bagagecapaciteit, iets minder prettige stuurgedrag met bepakking, en ontbreken van een verende voorvork.

Ik rijd overigens de Bulls Grinder op dit moment.
Kan dit geen oplossing zijn als je een racefiets wilt én lange tochten wilt maken?

http://www.extrawheel.com/en/3/bicycle_trailer/

Ik ken het product niet, ik neem aan dat er ook andere producenten bestaan die iets gelijkaardigs maken.
Ik heb al racefietsers gezien in Frankrijk die met zulk ding op stap waren.
Heeft niets met "in hokjes plaatsen" te maken, voor elk doel heb je een gespecialiseerde fiets, zo simpel is het.
Wil je hard gaan neem je een racefiets, wil je ver en bepakt dan kies je een toerfiets (binnen die 2 groepen is variatie genoeg!).
Wil je één fiets voor allebei dan wordt dat een compromis waarmee je op beide terreinen tekort gaat komen en dat is niet meer dan logisch, zowel de racefiets als de toerfiets worden met een specifiek doel voor ogen gebouwd...
Ypuh's ervaring is typerend... :wink:
In de jaren 80 heb ik mijn eerste fietsvakanties ook op de racefiets gedaan, lange tochten dwars door Frankrijk, Spanje, Italie, Zwitserland en Indonesie. Ging prima, al geef ik nu de voorkeur aan iets meer comfort. Hier een foto van een onverharde pas ergens in de Italiaanse Alpen:

Afbeelding
derdekeer schreef:Kan dit geen oplossing zijn als je een racefiets wilt én lange tochten wilt maken?

http://www.extrawheel.com/en/3/bicycle_trailer/

Ik ken het product niet, ik neem aan dat er ook andere producenten bestaan die iets gelijkaardigs maken.
Ik heb al racefietsers gezien in Frankrijk die met zulk ding op stap waren.
Hangt er een beetje vanaf wat voor een racefiets je hebt en hoeveel gewicht je in het karretje hangt. Ik heb zelf een Topeak trailer. Ik heb er voor de gein eens mee geprobeerd te fietsen met kampeerspullen mee. Niet te doen. De zijwaartse kracht die je op je frame voelt vrijkomen is gewoon wachten op problemen.

Mogelijk dat een karretje met twee wielen het er beter vanaf brengt, die maakt lijkt mij namelijk meer zijn eigen stabiliteit.
Tegelijkertijd denk ik niet dat je de fietsen uit de jaren 80 moet gaan vergelijken met de racefietsen van nu. Mogelijk zijn die "ouwetjes" veel beter geschikt voor fietsvakanties dan de huidige raspaardjes. Waarom denk ik dat? Materiaal, toleranties, geometrie, details zoals nokjes op frame etc. etc.
Travelmaster schreef:Tegelijkertijd denk ik niet dat je de fietsen uit de jaren 80 moet gaan vergelijken met de racefietsen van nu. Mogelijk zijn die "ouwetjes" veel beter geschikt voor fietsvakanties dan de huidige raspaardjes. Waarom denk ik dat? Materiaal, toleranties, geometrie, details zoals nokjes op frame etc. etc.
Eens. Mijn racefiets, moderner dan 1980, heeft geen nokjes en hiermee geen bevestiging voor pannier bags of zelfs spatborden. Bikepacking is wel een optie, maar daarmee lever je toch altijd een sloot aan volume in. En bovendien is bikepacking niet goedkoop gezien de toch al snel hoge aanschafprijs van dat soort framebags.
De hedendaagse racefietsen zijn sterker en stijver gebouw, dan de vroegere stalen racers. De stijfheid van het frame is bepalend hoeveel lading ("dood gewicht") je veilig kunt meenemen.
Afhankelijk van het gewicht van de rijder kun je nu fietsen kopen tot 120 kg netto. In mijn tijd, zestiger jaren, zag je zelden een rijder boven de 80 kg op een racefiets. Bij een carbonframe staat vaak een maximum gewicht voor de rijder.

Piet.
Tuurlijk, er is veel veranderd, en ik zal de laatste zijn die beweerd dat een racefiets voor het gros van de mensen geschikt is als vakantiefiets, maar het kan dus wel. Voorwaarden zijn dat je minimale bepakking meeneemt, houdt van stevig doorrijden en lichamelijk en geestelijk tegen een stootje kunt, want comfortabel is het niet.

In de winkel (Bike4travel) verkopen we de laatste tijd steeds meer bikepackingtassen, en dan vooral aan racefietsers die in korte tijd vaak grote afstanden willen afleggen (in een paar dagen naar Parijs, Berlijn of Bern, met dagafstanden van tot 300km). Er zijn dus best veel mensen die een racefiets gebruiken voor dat soort werk.
Piedro schreef:Heeft niets met "in hokjes plaatsen" te maken, voor elk doel heb je een gespecialiseerde fiets, zo simpel is het.
Het doel van Marjolein (OP, weet je nog?) is om de beste fiets te vinden die geschikt is voor beide doelen. Jammer dat jij dat niet kunt accepteren.

Zo is het doel van mijn tochtjesfiets om de snelste fiets te hebben waarmee ik in aardig comfort van A naar B kom. Dat is in mijn omgeving echter beslist geen racefiets omdat de kortste routes bijna altijd een stuk onverhard er in hebben en ik bovendien mijn zit op een racefiets nooit heb kunnen vinden. Daarom heb ik daar een gespecialiseerde fiets voor, die ik zelf gespecialiseerd heb. Voor jou is dat een belachelijke fiets. Voor mij is hij subliem

Overigens is elk onderdeel aan elke fiets een compromis tussen gewicht en stevigheid en bovendien tussen gewicht, stevigheid en prijs. Wielrenfietsen voorop.

Hoe is het trouwens met Marjolein? Zit ze inmiddels te duizelen terwijl ze deze bijdragen leest? Of heeft ze al lang een fiets gekocht en is ze hard weggefietst?
Ik kan dat prima accepteren, Leon.
Ik vind alleen wel dat we eerlijk moeten zijn over het feit dat elk compromis invloed heeft op handling/performance en dat één fiets die op beide terreinen optimaal presteert echt een illusie is.

Wat voor een fiets heb jij als ik vragen mag?