Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nieuwe fiets kopen:Rohloff riem of klassieke derailleur 10 - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

nieuwe fiets kopen:Rohloff riem of klassieke derailleur 10

alime schreef:wat zijn nu eigenlijk de voordelen van een riem, nou liever eigenlijk de nadelen?Robw
Nadelen sofar kunnen ontdekken: riem mag graag wat piepen onder zware belasting of na een regenbui gehad te hebben weer in volle zon te rijden.

Grote voordeel: geen gesmeer meer (naast de Rohloff dan) en ondanks het af en toe piepen vind ik de riem stiller dan een ketting en het rijd ook soepeler.

Maar met fatsoenlijke kettingkast zou ik ook geen nee zeggen tegen een ketting met spanner.
over het algemeen wordt er veel te veel smeer op een ketting gedaan en moet de smeer 'in de ketting' terecht komen. Enfin over ketting smeren elders op dit forum.
Negen jaar op een Vittorio met derailleur gereden. Vier jaar op een Santos met ketting en Rholoff en de laatste twee jaar op een Avaghon met riem en Rohloff. Ons "fietspark" heeft ook nog een Idworx met kettingkast en Rohloff. Hieronder mijn mening t.a.v. riem versus ketting zoals ik die in de praktijk ervaar.

Riem nadelen;
Op spanning brengen is iets lastiger omdat je de juiste riemspanning moet bepalen.
Je moet eigenlijk altijd een reserve riem bij je hebben, echter, die weegt maar 80 gram en dat extra gewicht valt weg tegen een kettingpons, reserve schakels, kettingolie etc. die je niet meer mee hoeft te nemen. Je moet de riem tijdens transport wel beschermen tegen knikken
Soms gaat de riem piepen, is te verhelpen met een beetje water uit je bidon.
Riem voordelen.
Nooit meer je ketting smeren of schoonmaken
Geen smeerdruppels meer op je achtervelg
Als je je fiets vervoerd in auto of ander transportmiddel hoef je niet bang te zijn dat de ketting andere zaken vies maakt.
Als je je achterwiel uit je frame moet halen blijven je handen schoon.

Ketting nadelen;
Onderweg regelmatig smeren en schoonmaken.
Smeervlekken op kleding, velg en artikelen die tijdens vervoer de ketting raken
Bovenstaand geldt niet bij gebruik van een kettingkast.
Bij gebruik van een kettingkast heb je vaak last van aanlopen of klapperen van de ketting in de kettingkast.
Als je je achterwiel eruit moet halen heb je gelijk een paar smerige handen.
Je moet altijd een kettingpons, reserve schakels, kettingolie etc. meenemen
Ketting voordelen;
Nieuwe ketting is overal te koop
Op spanning brengen is gemakkelijker (behalve bij een kettingkast van Idworx, die je (gedeeltelijk) moet open maken om de ketting te kunnen zien.
Ketting is geruisloos

Overigens rij ik voor mijn trainingsrondjes hier in de buurt nog steeds met erg veel plezier op mijn Vittorio met derailleur. Het rijden met een derailleur vindt ik nog steeds het prettigst en het meest geruisloos. Voor een vakantiefiets zou ik echter nooit meer terug willen naar een ketting.
Ik ben me ook aan 't oriënteren voor een nieuwe fiets, en heb ook best wel mijn twijfels nu over de Rohloff.
Ben net terug van Leuven-Rome, hele leuke tocht. Mijn fietsmaat heeft een Idworx met Rohloff en ketting, ik een Batavus Alabama met achterop 8 tandwieltjes. Geen voor-derailleur, maar toch drie keuzes doordat er in de naaf ook drie keer kon geschakeld worden. Had dit systeem nog nooit eerder gezien (fiets was ook van die vriend).
Zeer fijne reis. Alles heel goed gegaan.
Alle problemen die er geweest zijn, kwamen door de "vreemde" schakelsystemen. Bv. moest ik steeds zelf mijn wiel eruit nemen voor klein onderhoud op een rustdag, geen enkele fietsmaker kende mijn systeem. Gelukkig ging er niks kapot en ben ik redelijk technisch.
De Rohloff maakt veel te veel lawaai vind ik. Echt storend. Mijn vriend had last van de de gripshifter die een cm speling had, in grote moderne fietswinkels in Italië konden ze hem niet helpen. Ook had hij opeens verschillende tikken als hij kracht zette op de pedalen. Hij moest twee keer zijn ketting onderweg spannen, eigenlijk hing ze nog steeds niet goed, maar niemand kon hem helpen.
Ik neig nu heel hard naar een Koga Worldtraveller29, met gewoon 3 X 10. Geen topfiets, maar Europa, VS, ...zou hij toch moeten aankunnen.
Shimano is deze maand met een nieuwe groep uitgekomen, volgens hen speciaal voor trekking fietsen (zie bijvoorbeeld op de website Bike and Trekking). Ik zou weleens een test willen doen op identieke fietsen met Rohloff en deze nieuwe groep.
Koffiekop schreef:Shimano is deze maand met een nieuwe groep uitgekomen, volgens hen speciaal voor trekking fietsen (zie bijvoorbeeld op de website Bike and Trekking). Ik zou weleens een test willen doen op identieke fietsen met Rohloff en deze nieuwe groep.
Dat is dus lekker gratis reclame voor de fabrikant. Hydraulische remmen zijn prima totdat er onderhoud aan gepleegd moet worden, niet iedereen kan of wil dat. Op reis zul je net zien dat er onderhoud gepleegd moet worden op het moment dat niemand je kan helpen, en zonder remmen wil je niet zitten. De pedalen met 6 pinnetje zorgen voor nog mooiere wonden in je onderbeen. De oudere versie hiervan voldoet wat mij betreft ook prima. (de afdrukken hiervan hebben ook al in mijn kuit gestaan :( )
Van de 48/36/26 vertanding van het voorblad is het grootste blad voor veel fietsers al te groot waardoor er van de 10-speed cassette naar alle waarschijnlijkheid al 4 mogelijke kransjes afvallen, dan houdt je dus in het beste geval 20 schakelmogelijkheden over wil je de ketting niet te schuin hebben liggen. Dat is in wezen nog slechter dan een 3*9 groep met een 44-32-22 waarbij je er zeker 22 overhoudt.
Als je dan op bijv http://www.ritzelrechner.de/ gaat kijken zul je zien dat je er nog wel een paar verliest vanwege overlap. (Zowel bij 3*9 als 10)

Je kan daar ok lekker schuiven om te zien wat voor jou de beste samenstelling van een rohloff combo zou zijn. (Niet iedereen trapt altijd met een cadans van 90) of moet over de 40 km/u kunnen fietsen.
Hoezo reclame? Mag je hier soms alleen Rohloff noemen op het forum? Ik heb expres een bron genoemd die niet van de fabrikant zelf is. Ik vind het een mooie ontwikkeling dat een fabrikant een speciale trekking groep produceert in het hogere segment. Dat wij als wereldfietsers die kritisch aan de tand voelen is een tweede. Dat juich ik alleen maar toe.
Ik heb even zitten spelen, met die Ritzelrechner. Bij een kettingspeling van 2 graden zie ik bij deze groep een groter bereik dan bij Rohloff. Of ben ik nu gek?

http://www.ritzelrechner.de/?GR=DERS&KB ... 6&UF2=2200
Koffiekop schreef:Ik heb even zitten spelen, met die Ritzelrechner. Bij een kettingspeling van 2 graden zie ik bij deze groep een groter bereik dan bij Rohloff. Of ben ik nu gek?

http://www.ritzelrechner.de/?GR=DERS&KB ... 6&UF2=2200
Omdat ik je niet ken kan ik dat niet bevestigen (of ontkennen) :wink:
Maar wat jij ziet (ook als je ze bijvoorbeeld onder elkaar zet met compare) zie ik ook. Als je naar een 11-32 cassette omschakelt zul je zien dat het elkaar niet veel ontloopt.
Als je naar een 40-18 Rohloff zou gaan heb je ongeveer het zelfde (bruikbare) bereik als met de 10-speed uitgaande van een grootste kransje achter van 36.
VanAnaarB-tje schreef:Nou, ik geloof dat zowel de derailleur als het stalen frame zichzelf de afgelopen 60 jaar (of zoiets) wel bewezen hebben :wink:
Dat is/was ook van toepassing op:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wasbord_(schoonmaak)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Schrijfmachine
... :)