Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nieuwe fiets kopen:Rohloff riem of klassieke derailleur 10 - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

nieuwe fiets kopen:Rohloff riem of klassieke derailleur 10

keesswart schreef:Of gewoon een kettingkast. De ketting van mijn stadsfiets met kettingkast heb ik al 15 jaar niet gesmeerd (ook omdat ik daar hooguit enkele honderden kms per jaar mee fiets :wink: ).
+1
Voor Hollandse weer en Hollandse wegen een Hollandse fiets met een Hollandse kettingkast. Klinkt logisch en werkt goed bij mij en nog 15 milion fitsen over de trainstations, schuren etc.
Voor een berg een bergfiets. Voor een reis een reis fiets en voor een race een racefiets.
Een Rohlhoff naaf met riem is even leuk als een SUV auto op Hollandse wegen. Porsche Cayenne, Audi Q8 worden waker genoemd Yuppie tractors. De vraag is hoe zou je noemen een R14 naaf met een riem in Nederland – bejaarden tractor of zoiets.
Aangezien ik mij voorzichtig aan het oriënteren ben op een nieuwe fiets vind ik dit een handig topic. Ik rijd nu een jaar of acht op mijn Santos Travelmaster met 3X9 derailleursysteem. Aangezien ik de fiets ook voor ww-verkeer gebruik, en aangezien ik geen binnenruimte heb om onderhoud uit te voeren, is onderhoudsarm zijn wel een punt voor mij. Ik was er dus vanuit gegaan dat mijn volgende fiets toch maar met Rohloff-naaf uitgevoerd moest worden.
Bij de huidige fiets duurde mijn twijfel daarover maar heel kort, ook 1800 euro vond ik al heul veul geld voor een fiets, ik was daarvoor nog nooit boven de 750 euro uitgegaan. Maar goed alles went :-)

Ik moet zeggen dat de veelvuldig genoemde klacht over de herrie van de Rohloff me toch wel weer aan het twijfelen brengt. Ik heb een ongelooflijke hekel aan onnodige mechanische herrie. Bovendien kost herrie energie lijkt me, dat zet ik liever om in snelheid of afstand.

Naar verluid treedt het vooral op bij de eerste zeven versnellingen. Kan iemand van de R-gebruikers ook aangeven hoe het gebruik van juist die versnellingen is? Als je normaal in het gebied 8-14 fietst wordt het al weer wat minder bezwaarlijk. En is de naaf in dit gebied wel geruisloos? Of is het alleen maar minder, maar nog steeds niet (soort van) geluidloos?

Peter
PeterVanRijn schreef:Kan iemand van de R-gebruikers ook aangeven hoe het gebruik van juist die versnellingen is? Als je normaal in het gebied 8-14 fietst wordt het al weer wat minder bezwaarlijk.
Ik zou zeggen dat dat vrij persoonlijk is. De één kan meer kracht leveren dan de ander. Bovendien, hangt het ook een beetje af van waar in Nederland je woont. In de heuvels van Limburg zul je sneller in lagere versnelling rijden dan op het vlakke. De beste indicatie kun je waarschijnlijk krijgen door gewoon een keertje een proefrit te maken op een fiets met Rohloff naaf.
Versnelling 1 tot 7 gebruik ik in Nederland alleen de eerste meters na het weg fietsen. Waarschijnlijk heb ik geluk gehad, mijn naaf maakt bij versnelling 1 tot 7 nauwelijks meer lawaai als in de overige versnellingen.
PeterVanRijn schreef:Naar verluid treedt het vooral op bij de eerste zeven versnellingen. Kan iemand van de R-gebruikers ook aangeven hoe het gebruik van juist die versnellingen is? Als je normaal in het gebied 8-14 fietst wordt het al weer wat minder bezwaarlijk. En is de naaf in dit gebied wel geruisloos? Of is het alleen maar minder, maar nog steeds niet (soort van) geluidloos?
Bij mijn Rohloffnaaf, waar ik nog maar 2500 km mee gereden heb, is een zacht geluid te horen in de 7e en 6e versnelling. Daaronder is het amper hoorbaar en daarboven is het muisstil. Ik vind het geen hinderlijk geluid. Het is zachter dan allerlei geluiden van andere fietsen, zoals een draaiende ketting in een Hebie Chain Glider of het gezoem van dikke profielbanden. Ook luider is het ratelen van mijn freewheel wanneer ik rij zonder te trappen.
Op vlakke trajecten gebruik ik de laagste 7 versnellingen alleen als ik een brug of dijk moet beklimmen en in heuvelachtig terrein gebruik ik vooral de laagste 3 als er echt geklommen moet worden; versnelling 4 tot en met 7 alleen bij licht klimmen of langdurig vals plat. Het hangt wel af van je tandwielen. Bij de combinatie 36 tanden voor en 16 achter gebruik je de laagste 7 alleen maar bij klimmetjes en kom je in de zwaarste versnelling op een vlakke weg niet boven de 35 à 40 km/uur. Kies je voor een groter voorblad of kleiner achtertandwiel, dan zul je de 6e en 7e versnelling op vlak terrein wat vaker nodig hebben, bijvoorbeeld bij tegenwind.
peter1980 schreef:hoeveel mensen zijn er die met een riemaandrijving hebben gefietst en weer terug zijn gegaan naar kettingaandrijving
Hier is iemand die is terug gegaan naar kettingaandrijving.
Mijn Koga Signature met Rohloff/CDC riem klonk destijds als een studentenfiets. Al het mogelijke is toen geprobeerd om het geluid van de krakende riem te verhelpen.Dit was in de beginfase , dat Koga riemaandrijving leverde. Na een jaar van vele bezoeken aan de FM, was ik er helemaal klaar mee.
Fiets verkocht via Marktplaats. ( tweede eigenaar, de reden van verkoop gemeld )

Latere jaren werd pas bekend dat er bij de riem ook onderhoud nodig is. Af en toe inspuiten met siliconenspray is blijkbaar noodzakelijk.

Advies aan de TS :
Als ik nu weer voor de keus zou staan, zou ik kiezen voor een Rohloff met kettingaandrijving, maar dan wel met een deelbaar frame. Riemaandrijving kent natuurlijk ook zijn voordelen. Komt er in de toekomst ooit nog een probleemloze riemaandrijving, dan kun je altijd nog een ombouw overwegen.

Overigens het bijgeluid van de Rohloff in 1-7 vond ik geen probleem.
PeterVanRijn schreef: Naar verluid treedt het vooral op bij de eerste zeven versnellingen. Kan iemand van de R-gebruikers ook aangeven hoe het gebruik van juist die versnellingen is? Als je normaal in het gebied 8-14 fietst wordt het al weer wat minder bezwaarlijk. En is de naaf in dit gebied wel geruisloos? Of is het alleen maar minder, maar nog steeds niet (soort van) geluidloos?

Peter
Vooral de 5,6,7 zijn bij mij de lawaai makers. (Ik heb nog alleen in Nederland ermee gefietst) Als ik stil sta dan zet ik hem in de 4e versnelling en dan even goed aanzetten en dan ga ik meteen naar de 8.

De 1,2,3 heb je hier niet nodig, tenzij je door hoog gras naar een picknicktafel wil ploeteren :P

En alles van de 8 tot 14 is maakt niet meer geluid dan een derailleur (eigen ervaring, geen feit). Overgens kom ik ook zelden boven de 11e versnelling, of het moet echt heuvelafwaarts met wind mee zijn (lekker in de 13 met 46km per uur een steile brug af 8) )

De 6 of 7 gebruik ik wel met tegenwind en met name de wat onrustige loop in zijn 7 (Weet niet of anderen dit hebben, ook wat lastig uit te leggen maar: mijn naaf loopt minder soepel in de 7, en in mindere mate ook de 6) stoort dan wat maar het geluid totaal niet.

Nu is mijn naaf een uit 2013 en ik ben de 2e eigenaar dus ik weet niet hoe een nieuwe nieuwe naaf is.

Ik ben het overgens met andere sprekers eens dat je een Rohloff meer moet nemen vanwege het schakelgemak.

En een fiets met Rohloff kan niet roesten met alle olie die eruit loopt :lol:
miro schreef: Voor Hollandse weer en Hollandse wegen een Hollandse fiets met een Hollandse kettingkast. Klinkt logisch en werkt goed bij mij en nog 15 milion fitsen over de trainstations, schuren etc.
Voor een berg een bergfiets. Voor een reis een reis fiets en voor een race een racefiets.
Een Rohlhoff naaf met riem is even leuk als een SUV auto op Hollandse wegen. De vraag is hoe zou je noemen een R14 naaf met een riem in Nederland – bejaarden tractor of zoiets.
Wat laat je weer overduidelijk merken, Miro, en deze keer nog wel in (bijna) vlekkeloos Nederlands (je kunt het wel, maar meestal geen zin...), dat je wel erg weinig van Nederland weet. Limburg! toch hier eens met je fiets met kettingkast komen fietsen, dan piep je anders! Anders ga maar eens naar de Veluwe of Twente.
Sjefke,

Miro heeft het over Hollandse wegen. Hij weet blijkbaar meer van NL dan jij, Limburgse wegen zijn geen Hollandse wegen... ;-)
Ik heb op de Gaastra nu een tandwiel laten vervangen, waardoor de versnellingen allemaal een lichter trappen dan standaard. Daarmee werk ik grotendeels met 10-11 en 12 bij het woon-werk-verkeer, afhankelijk van de wind, en in 8-11 bij langere bepakte tochten door NL en Duitsland. In heuvelachtiger gebied gaan we al snel een stuk lichter, in Limburg en Vlaanderen 3-6 bergop en 12-14 bergaf, en in de Ardennen en steilere hellingen elders, en in de Eifel ook bij onverhard en nat, (12-20%) komt ook de 1 en benenwagen in beeld.
Het hooggebergte hebben we nog niet bezocht met de fiets.
sjefke schreef:
miro schreef: Voor Hollandse weer en Hollandse wegen een Hollandse fiets met een Hollandse kettingkast. Klinkt logisch en werkt goed bij mij en nog 15 milion fitsen over de trainstations, schuren etc.
Voor een berg een bergfiets. Voor een reis een reis fiets en voor een race een racefiets.
Een Rohlhoff naaf met riem is even leuk als een SUV auto op Hollandse wegen. De vraag is hoe zou je noemen een R14 naaf met een riem in Nederland – bejaarden tractor of zoiets.
Wat laat je weer overduidelijk merken, Miro, en deze keer nog wel in (bijna) vlekkeloos Nederlands (je kunt het wel, maar meestal geen zin...), dat je wel erg weinig van Nederland weet. Limburg! toch hier eens met je fiets met kettingkast komen fietsen, dan piep je anders! Anders ga maar eens naar de Veluwe of Twente.

Special voor Limburges - Ikonische berg Couberg slotfase van Amstel Gold en WK2012. Hoogteverschil 51m /8*viadukten of 100keer drempels
http://www.klimtijd.nl/beklimming/cauberg

Michael Boogerd vs Postbode op de Cauberg

https://www.youtube.com/watch?v=SVmNTERIQC8

@ shefke Ik fiets waak in zuid limburg en ik zou leuk vinden een keer met je samen over de Limburgse heuvels fietsen. Ik zou de Hollandse fiets met Hollandse kettinglast nemen. Ik zou toch in Engels met de worden van de meester afsluiten - “Don’t buy upgrades, ride up grades” – Eddy Merckx
“Don’t buy upgrades, ride up grades”

Fantastisch Miro :D
Miro, je moet maar postbode worden. Misschien breng je dan nog wat nuttigs bij de mensen.

Wat een geleuter allemaal, maar wat weet je het toch goed :roll: .
even over riem of ketting

nog afgezien van het feit dat ik nog steeds geen echte voordeden van een riem boven een ketting zie:
dit jaar kwam ik in midden Spanje een kettingrijder tegen die een jaar eerder zijn riem gebroken had door een klein scherp steentje dat zich in een plooitje van de riem had gevestigd. (ik rij zelf Avaghon 28 inch Rohloff met ketting) Robw
In de praktijk breken er natuurlijk veel meer kettingen dan riemen.
Dat er meer kettingen breken dan een riem kan.
Maar een ketting is makkelijker te vervangen
De vraag is eigenlijk of iedereen die nu met een ketting rijdt, en met een riem zou gaan rijden, de riem vaker of sneller breekt dan de ketting.

Want mij zou het niet verbazen als mensen met een riem weer voorzichtiger zijn - als dan niet onbewust - omdát-ie niet "mag" breken.

Jaja mensen.
Als je je een riemfiets kunt veroorloven heb je waarschijnlijk voldoende kennis van en/of ervaring met kettingfietsen dat een brekende ketting alweer jaren geleden is.
goldenlion schreef:In de praktijk breken er natuurlijk veel meer kettingen dan riemen.
Er rijden immers meer kettingfietsen dan riemfietsen
wat zijn nu eigenlijk de voordelen van een riem, nou liever eigenlijk de nadelen?
Een groot voordeel van de ketting in ieder geval: als je (ik rij met rohloff) ketting steeds binnen 10.000 km vervangt breekt hij bij normaal gebruik eigenlijk nooit, zo ja, altijd paar schakeltjes als reserve bij je hebben en met visje binnen geen tijd alles opgelost. Robw