Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nieuwe fiets kopen:Rohloff riem of klassieke derailleur 10 - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

nieuwe fiets kopen:Rohloff riem of klassieke derailleur 10

Ronald van der Perk schreef: Mijn Avaghon frame met belt is net zo zwaar als hetzelfde frame zonder belt.
Toen de Rohloff op de markt kwam zijn er talloze metingen gedaan over efficiëntie en het bleek dat een Rohloff naaf even veel transmissie verliezen geeft als een enigszins vervuild derailleur aandrijfsysteem. Verschil is te verwaarlozen
Gewicht verschil is er ook nauwelijks. Nadeel is dat het gewicht geconcentreerd is in het achterwiel (zie hierover artikel van Marten Gerritsen http://www.m-gineering.nl/rohloff.htm )
Ik vind mijn Avaghon met Rohloff S28 aan de zware kant. Met een Q factor van circa 156 mm fiets je redelijk breed. Prima voor een volgepakte fiets, maar voor de meeste tochten aan de zware kant.
Een Rohloff met riem is circa 350 gram zwaarder een geeft circa 2% rendementsverlies t.o.v. een derailleur systeem.
De Pinion P 1.18 met riem scoort nog beroerder. Circa 1.600 gram zwaarder en afhankelijk van de trapfrequentie tot 3% rendementsverlies t.o.v. de derailleur. Kan ook niet anders als je 18 forse tandwielen voortdurend moet laten draaien in een oliebad. 6 tandwielen op de ingaande as, 9 op de schakel-as en 3 op de uitgaande as. Daarvan zijn slecht 2 tandwielparen voortdurend gekoppeld aan de 3 assen. Bovendien een Q factor van 174 mm.

http://www.bicycle-junkies.com/gear-rev ... s-cdx-belt

Met klimmen ga je dat verschil goed merken. Extra gewicht x extra rendementsverlies in de transmissie. Ik kijk graag naar technische vooruitgang. Zeker als mijn netto energie meer rendement kan opleveren aan het wiel. Met bouwjaar 1947 daalt die energie en zoek je naar lichter en wil je niet meer gebukt gaan voor de wind. Dan ga je liggen met de wind mee. Met een Tail Bag van 66 l. (2 kg) als stroomlijn kan je genoeg bagage droog meenemen.

http://www.m5-ligfietsen.nl/site/NL/Mod ... _559_CrMo/

Ik kom weinig of geen bevret rijders tegen met Rohloff of Pinion. Heb zeker geen spijt van mijn Rohloff. Een ervaring rijker. En een enigszins vervuilde transmissie komt bij Rohloff en Pinion niet voor. :wink:

Piet.
peter1980 schreef:hoeveel mensen zijn er die met een riemaandrijving hebben gefietst en weer terug zijn gegaan naar kettingaandrijving?

Het valt me op dat de mensen met een riemaandrijving bijna altijd eerst een kettingaandrijving hadden en nooit meer terug willen naar een ketting. En dat de mensen die zeggen dat riemaandrijving onzin is, alleen een fiets met kettingaandrijving hebben gehad. Ik vraag me dus af hoeveel waarde je moet hechten aan de mening (over een fiets met riemaandrijving) van fietsers die alleen met ketting hebben gefietst.
Overigens behoor ik tot de eerste categorie (ketting naar riem). Wat een verademing, nooit meer een vies frame, ketting smeren, etc. En ja, je weet pas wat het verschil is als je een tijdje fietst met een riemaandrijving
Nooit meer een vies frame? Ik zie de link met aandrijving en schoonheid van het frame niet. Dat terzijde, het reinigen met ketting reiniger en waxen of olie aanbrengen op de ketting kost mij nog geen 5 minuten werk per keer. Zeker voor de drogere zomermaanden met wax zeker geen vies werk.

Ik heb wel eens een eindje op een fiets met Rohloff plus riem gereden, maar was er bij lange na niet dusdanig van geenthousiasmeerd om de hoge aanschafprijs voor te accepteren.
-Domme opmerking, nevermind-
PietV schreef:Met een Q factor van circa 156 mm fiets je redelijk breed
Zoals je zelf al schrijft, is het een afstand, geen factor...
stef.l schreef:
peter1980 schreef:hoeveel mensen zijn er die met een riemaandrijving hebben gefietst en weer terug zijn gegaan naar kettingaandrijving?

Het valt me op dat de mensen met een riemaandrijving bijna altijd eerst een kettingaandrijving hadden en nooit meer terug willen naar een ketting. En dat de mensen die zeggen dat riemaandrijving onzin is, alleen een fiets met kettingaandrijving hebben gehad. Ik vraag me dus af hoeveel waarde je moet hechten aan de mening (over een fiets met riemaandrijving) van fietsers die alleen met ketting hebben gefietst.
Overigens behoor ik tot de eerste categorie (ketting naar riem). Wat een verademing, nooit meer een vies frame, ketting smeren, etc. En ja, je weet pas wat het verschil is als je een tijdje fietst met een riemaandrijving
Nooit meer een vies frame? Ik zie de link met aandrijving en schoonheid van het frame niet. Dat terzijde, het reinigen met ketting reiniger en waxen of olie aanbrengen op de ketting kost mij nog geen 5 minuten werk per keer. Zeker voor de drogere zomermaanden met wax zeker geen vies werk.

Ik heb wel eens een eindje op een fiets met Rohloff plus riem gereden, maar was er bij lange na niet dusdanig van geenthousiasmeerd om de hoge aanschafprijs voor te accepteren.
Als je de relatie tussen een ketting en vies frame niet ziet of niet kan voorstellen, zou ik lekker bij een ketting houden
Shadow schreef:
PietV schreef:Met een Q factor van circa 156 mm fiets je redelijk breed
Zoals je zelf al schrijft, is het een afstand, geen factor...
Ik ben te vaag geweest. De meesten begrijpen de term Q factor wel. De term is afkomstig van Grant Peterson. De Q staat voor Quack. Het Engelese woord voor kwakzalver. Een verwijzing naar de brede houding en waggelende gang van eenden. :lol: Een minder efficiente traptechniek.

Piet.
peter1980 schreef:
stef.l schreef:
peter1980 schreef:hoeveel mensen zijn er die met een riemaandrijving hebben gefietst en weer terug zijn gegaan naar kettingaandrijving?

Het valt me op dat de mensen met een riemaandrijving bijna altijd eerst een kettingaandrijving hadden en nooit meer terug willen naar een ketting. En dat de mensen die zeggen dat riemaandrijving onzin is, alleen een fiets met kettingaandrijving hebben gehad. Ik vraag me dus af hoeveel waarde je moet hechten aan de mening (over een fiets met riemaandrijving) van fietsers die alleen met ketting hebben gefietst.
Overigens behoor ik tot de eerste categorie (ketting naar riem). Wat een verademing, nooit meer een vies frame, ketting smeren, etc. En ja, je weet pas wat het verschil is als je een tijdje fietst met een riemaandrijving
Nooit meer een vies frame? Ik zie de link met aandrijving en schoonheid van het frame niet. Dat terzijde, het reinigen met ketting reiniger en waxen of olie aanbrengen op de ketting kost mij nog geen 5 minuten werk per keer. Zeker voor de drogere zomermaanden met wax zeker geen vies werk.

Ik heb wel eens een eindje op een fiets met Rohloff plus riem gereden, maar was er bij lange na niet dusdanig van geenthousiasmeerd om de hoge aanschafprijs voor te accepteren.
Als je de relatie tussen een ketting en vies frame niet ziet of niet kan voorstellen, zou ik lekker bij een ketting houden
Met andere woorden. Je weet geen normaal antwoord te geven.
Wat natuurlijk ook een belangrijke afweging is bij de keuze ketting of riem is wat ga je met de fiets doen. Als je de fiets iedere dag in weer en wind gaat gebruiken, dus ook voor woon/werkverkeer zou ik op dit moment altijd voor een riem kiezen. Ik lees dat veel posters het schoonmaken van de ketting af doen als "ach even een lapje erover en je kan er wel een tijd tegen". Mijn ervaring met dagelijks 40km in zomer en winter zijn heel wat anders, m.n. bij rijden in de regen en met pekel op de weg.
Bij mij ook. Hoe schoon en droog ik de ketting ook maak, er komt altijd een lading vuil op, met name bij woonwerkverkeer. En zeker als het heeft geregend heb je niet vaak zin om meteen dezelfde avond je fiets weer te gaan kuisen.

Maar ja, een Rohloff vind ik simpelweg te duur om voor mezelf te kunnen verantwoorden.
Travelmaster schreef:Bij mij ook. Hoe schoon en droog ik de ketting ook maak, er komt altijd een lading vuil op, met name bij woonwerkverkeer. En zeker als het heeft geregend heb je niet vaak zin om meteen dezelfde avond je fiets weer te gaan kuisen.

Maar ja, een Rohloff vind ik simpelweg te duur om voor mezelf te kunnen verantwoorden.
Goedkoper en bijna hetzelfde effect: SKS longboards :-) (of eender welk spatbord/spatlap combinatie die ervoor zorgt dat vuil van je voorwiel niet omhoog kan richting ketting)
Vermoedelijk niet compatible met mijn carbonnen MTB-voorvork, maar dank voor de tip! Maar toen ik dezelfde ritjes met de Travelmaster deed, werd de boel ook gewoon hartstikke smerig. Duurde misschien wat langer, maar niet veel.
Travelmaster schreef:Vermoedelijk niet compatible met mijn carbonnen MTB-voorvork, maar dank voor de tip! Maar toen ik dezelfde ritjes met de Travelmaster deed, werd de boel ook gewoon hartstikke smerig. Duurde misschien wat langer, maar niet veel.

Een travelmaster heeft dan ook geen longboards :-) , tenzij je ze zelf hebt gemonteerd. Mijn spatlap op voorspatbord hangt echt maar 6-7 cm van de grond. Als je in budapest in de winter de fietskoeriers ziet, die hebben allemaal een soort epdm flap die net niet tegen de grondschuurt onderaan hun spatbord om de rommel tegen te houden.
Ik had altijd al spatborden op mijn Vittorio maar de laatste jaren had ik van rubber vijverdoek onderstaande spatlap gemaakt. Het ziet er wel een beetje maf uit maar het hield wel heel veel vuil tegen.

Afbeelding
Ronald van der Perk schreef:Afbeelding
Je snapt toch wel dat je zo de regenachtige vakanties over je afroept hé? Geen wonder dat we twee weken regen hadden gehad toen we jullie ontmoetten die tegelijk op vakantie waren. Ik heb helemaal geen spatborden op mijn vakantiefiets en heb daar normaalgesporken geen probleem mee; alleen "toevallig" op de dag dat we jullie ontmoetten bleek het zuidelijk deel van de Vennbahn een modderpoel en werd alles vies :wink:
peter1980 schreef:
stef.l schreef:Nooit meer een vies frame? Ik zie de link met aandrijving en schoonheid van het frame niet.
Als je de relatie tussen een ketting en vies frame niet ziet of niet kan voorstellen, zou ik lekker bij een ketting houden
Afbeelding
Bedoel je dit soms? :wink:

Ik heb zelf begrepen dat een riem niet echt de juiste keuze is voor modder, ijs en sneeuw omdat de riem geen gaatjes heeft waardoor die troep weg kan zodat alles in het tandwiel ophoopt, door de riem wordt samengeperst en de boel kan slippen. De riem kan er zelfs vanaf glijden, ook veroorzaakt door lage spanning door lage temperaturen. In hoeverre dit waar is weet ik niet maar tis iig voor mij als offroad/winterfietser een reden dat ik nogal huiverig voor een riem ben.
Heeeej, Yopie is terug :lol: .
EnriceV schreef:
Travelmaster schreef:Bij mij ook. Hoe schoon en droog ik de ketting ook maak, er komt altijd een lading vuil op, met name bij woonwerkverkeer. En zeker als het heeft geregend heb je niet vaak zin om meteen dezelfde avond je fiets weer te gaan kuisen.

Maar ja, een Rohloff vind ik simpelweg te duur om voor mezelf te kunnen verantwoorden.
Goedkoper en bijna hetzelfde effect: SKS longboards :-) (of eender welk spatbord/spatlap combinatie die ervoor zorgt dat vuil van je voorwiel niet omhoog kan richting ketting)
Of gewoon een kettingkast. De ketting van mijn stadsfiets met kettingkast heb ik al 15 jaar niet gesmeerd (ook omdat ik daar hooguit enkele honderden kms per jaar mee fiets :wink: ).
Yopie schreef:Ik heb zelf begrepen dat een riem niet echt de juiste keuze is voor modder, ijs en sneeuw omdat de riem geen gaatjes heeft waardoor die troep weg kan zodat alles in het tandwiel ophoopt, door de riem wordt samengeperst en de boel kan slippen.
Dat werd mij laatst ook verteld door een monteur die in een zeer gerenommeerde fietsenwinkel werkt (waar ook fietsen met riemen worden verkocht). Hij had in IJsland gefietst en zou daar nooit off road gaan fietsen met een riem.
Dat laatste zou - met de nadruk op zou- niet op moeten gaan voor de CDX CentreTrack riemen. De tandwielen zijn daar zou ontworpen dat modder -
en ijs?- makkelijk en goed gelost worden. Let wel, van horen zeggen.
Als het goed is voorkomt de snubber toch dat vervuiling met de riem meegaat en het voorblad sloopt?
Ronald van der Perk schreef:Ik lees dat veel posters het schoonmaken van de ketting af doen als "ach even een lapje erover en je kan er wel een tijd tegen". Mijn ervaring met dagelijks 40km in zomer en winter zijn heel wat anders, m.n. bij rijden in de regen en met pekel op de weg.
Een lapje zal vaak niet veel uithalen. Maar ik moet zeggen dat een paar keer even draaien door mijn park tools kettinigreiniger de ketting er al snel weer als nieuw uitziet.

Hetzelfde geldt voor mijn cassette en voorbladen met behulp van een nagelborstel. Uiteraard is het meer werk dan niets, maar met hoe vlot en gemakkelijk het verloopt vind ik het argument onderhoud toch maar moeilijk opwegen tegen de kosten van Rohloff + riem. De riem is daarin niet het element van bezwaar, maar de Rohloff naaf.

Voor wat betreft een woon-werk verkeer fiets in Nederland is een singlespeed met belt uiteraard wel een leuk alternatief.
Travelmaster schreef:Dat laatste zou - met de nadruk op zou- niet op moeten gaan voor de CDX CentreTrack riemen. De tandwielen zijn daar zou ontworpen dat modder -
en ijs?- makkelijk en goed gelost worden. Let wel, van horen zeggen.
Voor zover ik gelezen heb geldt dat tot op zekere hoogte. Met de mate van ranzigheid waarin fatbikes nog wel eens onderworpen worden kan zelfs een centertrack kennelijk niet altijd even goed tegen op :lol:.