Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nieuwe fiets kopen:Rohloff riem of klassieke derailleur 10 - Forum Wereldfietser

nieuwe fiets kopen:Rohloff riem of klassieke derailleur 10

graag info over Rohloff :mensen die al jaren hiermee rijden.
Ik fiets nogal veel: 12-15.000km per jaar met klassieke versnellingen 3x9
Jaarlijks zeker dus alles vernieuwen
wil nieuwe Santos (of andere VSF) kopen :twijfel sterk Rohloff te nemen(wel duur fiets 3900euro) of Santos klassiek versnelling 3x10: 2600euro
sommige zijn tegen riem(of ketting) Rohloff ,andere lovend
wat is verschil riem en ketting bij Rohloff enz?
Ik ben wel 66jaar nu,denk misschien nog aantal jaren nog veel reizen te doen met bagage overal ter wereld maar is deze kost nog waard daar ik misschien later Elektrisch zal moeten nemen(alhoewel hou daar niet van)
wie info weet:graag
groeten
elie
Dag Elie,

Dit zal een lang draadje worden, gezien je vraagstelling (derailleur of naafversnelling, Santos of anders).

Zelf rijd ik nu een jaar of 8 met een Avaghon Roholff met ketting (destijds 2250 euro, nu 2800 euro). (Ik heb dus geen ervaring met riem.)

Naar mijn mening en volgens mijn eigen ervaring: onverhard + regen = Rohloff = minder schoonmaken.

Maar Rohloff is wel zwaarder, lastig/niet zelf te repareren, maakt geluid in V1-7, en is duur (zeker i.c.m. Santos en riem).
Staar je niet blind op Santos. Er zijn goedkopere alternatieven met dezelfde kwaliteit. Als je zoveel kilometers per jaar fiets zou ik in ieder geval kiezen voor een onderhoudsvrij aandrijfgedeelte, dus Rohloff met riem. Ik zou zeker naar de Avaghon met belt gaan kijken. Je hebt al een Avaghon met Rohloff en riem voor €3100 en dat is heel wat voordeliger als een Santoss
Inderdaad verder kijken dan alleen Santos. Santos verhoogd de laatste jaren de verkoopprijs jaarlijks met ongeveer 5 %.
Santos zegt dit te doen ivm de dure dollar. :?:
Wel vreemd, aangezien veel van de gebruikte onderdelen gewoon uit de EU komen ( Rohloff-Magura-Schwalbe-Tubus-SKS-Ryde-Son-Pletcher-AXA ).

Nog een tip voor een fiets met Rohloff - riem
http://www.janjanssen.nl/fietsen/rohnin/
Gewoon maar even om over na te denken(iemand anders zijn geld uitgeven is altijd makkelijk :lol:) Een fiets met Pinion is later perfect om te bouwen naar elektrisch.
Ik heb 12 1/2 jaar gefietst op een Utopia Silbermöwe met Magura HS33, SON naafdynamo en Rohloff met ketting en gesloten kettingkast. Gekocht als onderhoudsarme fiets voor alledag én vakantie. Weinig kosten aan gehad en inderdaad onderhoudsarm.
Sinds 1 1/2 jaar een Santos met dezelfde kenmerken maar met riem, bevalt ook goed, al heb ik de pech dat de Rohloff lekt. Dat gaat na de vakantieperiode opgelost worden (garantie).
Nog geen idee hoelang een riem meegaat, ik had afgelopen vakantie wel een reserveriem mee (75 gram) voor de zekerheid.
Er is niks mis met een derailleur fiets, maar ik ben voor mijn vakantiefiets blij met mijn Rohloff naaf. De riem vind ik een oplossing voor een probleem dat eigenlijk niet bestaat, en heeft als nadeel dat het frame extra stijf moet zijn, en daar houd ik niet van. Santos maakt goede fietsen, maar voor mij kleven er twee bezwaren aan. Het zijn alu frames en die vind ik te stijf en lomp - maar dat is een kwestie van smaak. In de tweede plaats is Santos duur. Voor ongeveer hetzelfde geld heb je een m-gineering maatframe, en dat fietst naar mijn smaak echt lekkerder, en vind ik ook nog eens mooier.
Een frame is voor mij het belangrijkste deel van een fiets. Vooral daar zit het gevoel van de fiets in. Wat je daar dan verder voor onderdelen aanhangt is dan vooral een kwestie van het bedoelde gebruik, en budget. Wil je een zo licht mogelijke fiets voor snel reizen zonder al te veel bagage, dan zou ik gaan voor een derailleur fiets met een mooi frame.
Ik weet niet of je bezwaar hebt naar Duitsland om een fiets te gaan; http://14gang.de/ soort outletstore voor VSF fietsen met Rohloff...
Geen jaren ervaring maar sinds een paar maanden heb ik nu een Koga met riem en Rohloff.

Wat de rohloff betreft: Ik wil niet meer anders, het altijd op elk moment kunnen schakelen is echt ideaal.

Nadeel is zoals anderen al zeiden: niet echt stil in de 1e tot 7e versnelling (met name de 7 maakt herrie en op mijn fiets is de 7 ook wat onrustig)

En voor een deel twijfel ik aan hoe lang de naaf betrouwbaar is. Mischien mag ik het niet vergelijken met een nieuwe naaf (mijne is 2e hands) maar mijne lekt behoorlijk olie, (ligt regelmatig een plasje olie onder de fiets in de stalling) en er zijn meer mensen met dit probleem. (Ik ga ook nog even kijken of dat garantie heeft)

De riem is stiller dan mijn stadsfiets met ketting alleen piept de riem als ik heel hard afzet. Ook met warm droog weer wil de riem nog al eens piepen.

Grote nadeel voor mij is toch dat er geen kettingkast voor de riem is. Als ik met gewone kleding fiets dan loopt mijn spijkerbroek steeds langs de riem of komt vast te zitten tussen riem en blad. Nu is dat prima op de lossen door je broekspijp in je sok te proppen maar dat ziet er wat dom uit.

Ook ik heb Magura hs33 remmen en een Son naaf. Remmen valt helemaal niks op aan te merken, behalve dat na een week op mijn stadsfiets ik met de Koga altijd eerst 3 keer veel te hard rem, en andersom na een week vakantie schiet ik wel eens door op mijn stadsfiets :P

De Son heb ik ook niks op aan te merken, doet zijn werk goed. De Edulux (versie 1) doet zijn werk ook goed alleen vind ik hem niet zoveel licht geven als sommigen beweren.
headlight schreef:Als ik met gewone kleding fiets dan loopt mijn spijkerbroek steeds langs de riem of komt vast te zitten tussen riem en blad. Nu is dat prima op de lossen door je broekspijp in je sok te proppen maar dat ziet er wat dom uit.
Klittebandje knippen. 50 cent.
headlight schreef:
Grote nadeel voor mij is toch dat er geen kettingkast voor de riem is. Als ik met gewone kleding fiets dan loopt mijn spijkerbroek steeds langs de riem of komt vast te zitten tussen riem en blad. Nu is dat prima op de lossen door je broekspijp in je sok te proppen maar dat ziet er wat dom uit.
Voor een Koga Signature is bij de configuratie een afscherming van Curana Clite te kiezen. Foto hier is met ketting. Bij Koga wordt de chainguard gebruikt voor afscherming van de riem.
Afbeelding
jumbo schreef:
headlight schreef:
Grote nadeel voor mij is toch dat er geen kettingkast voor de riem is. Als ik met gewone kleding fiets dan loopt mijn spijkerbroek steeds langs de riem of komt vast te zitten tussen riem en blad. Nu is dat prima op de lossen door je broekspijp in je sok te proppen maar dat ziet er wat dom uit.
Voor een Koga Signature is bij de configuratie een afscherming van Curana Clite te kiezen. Foto hier is met ketting. Bij Koga wordt de chainguard gebruikt voor afscherming van de riem.
Afbeelding
Oh, dat wist ik niet. Eens kijken of ik die los kan vinden
Er gaat niet boven klassiek wat mij betreft, al is het alleen maar omdat het er véél mooier uitziet.
Gewoon lekker retro; derailleur, stalen frame en het liefst een klassiek racestuur :D
Het is maar net wat je belangrijker vindt. Een fiets die er gelikt uitziet of een fiets die lekker zit en waar je met weinig onderhoud veel kilometers mee kan maken. Gelukkig heeft ieder daar een andere mening over, anders zou de wereld er wel erg saai uitzien.
Nou, ik geloof dat zowel de derailleur als het stalen frame zichzelf de afgelopen 60 jaar (of zoiets) wel bewezen hebben :wink:
Piedro schreef:Nou, ik geloof dat zowel de derailleur als het stalen frame zichzelf de afgelopen 60 jaar (of zoiets) wel bewezen hebben :wink:
Met dank aan Lucien Juy https://en.wikipedia.org/wiki/Lucien_Juy
Eric op de Fiets schreef:
Piedro schreef:Nou, ik geloof dat zowel de derailleur als het stalen frame zichzelf de afgelopen 60 jaar (of zoiets) wel bewezen hebben :wink:
Met dank aan Lucien Juy https://en.wikipedia.org/wiki/Lucien_Juy
En o.a. John Kemp Starley omstreeks 1885.
Lees: https://en.wikipedia.org/wiki/Safety_bicycle (en de links hierin)

Maar tijd is natuurlijk geen logisch argument dat een navolgend iets inferieur zou zijn. Daarvoor zou je hier moeten beginnen te lezen :D : https://en.wikipedia.org/wiki/Logic
Eric op de Fiets schreef:
Piedro schreef:Nou, ik geloof dat zowel de derailleur als het stalen frame zichzelf de afgelopen 60 jaar (of zoiets) wel bewezen hebben :wink:
Met dank aan Lucien Juy https://en.wikipedia.org/wiki/Lucien_Juy
Gaaf, zo'n versnelling had ik ook op m'n eerste Peugeot 'racefiets'. Maarre ik zie dat ze in de jaren zeventig ook al schijfremmen monteerden. Of ehmm... :?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Lucien_ ... lleur1.jpg
Hoi Elie

In 2013 hebben wij allebei een Avaghon 26s fiets met rohloff naaf (met ketting)
aangeschaft en we zijn er ontzettend blij mee! Vorig jaar zijn we ermee naar Venetië gefietst tijdens die rit merkten we wel dat we een lichtere versnelling te kort kwamen. Aangezien de ketting vervangen moest worden hebben we dit jaar
er voor gekozen om over te gaan op een riem (die heel lang mee gaat) en toen kon B4T een lichter verzetje voor ons monteren! Het fietste ook meteen soepeler en het klimmen in de Ardennen ging toen een stuk beter.
Als je de mogelijkheid hebt om een fiets met Rohloff naaf en riem te kopen kan ik je wel zeggen dat je daar geen spijt van zal krijgen eerder heel veel plezier!!!

Groet Brigit
Brigitta schreef:Hoi Elie

In 2013 hebben wij allebei een Avaghon 26s fiets met rohloff naaf (met ketting)
aangeschaft en we zijn er ontzettend blij mee! Vorig jaar zijn we ermee naar Venetië gefietst tijdens die rit merkten we wel dat we een lichtere versnelling te kort kwamen. Aangezien de ketting vervangen moest worden hebben we dit jaar
er voor gekozen om over te gaan op een riem (die heel lang mee gaat) en toen kon B4T een lichter verzetje voor ons monteren! Het fietste ook meteen soepeler en het klimmen in de Ardennen ging toen een stuk beter.
Als je de mogelijkheid hebt om een fiets met Rohloff naaf en riem te kopen kan ik je wel zeggen dat je daar geen spijt van zal krijgen eerder heel veel plezier!!!

Groet Brigit
Ik sluit me hierbij aan nu 15000 km gereden met de Santos travelmaster 2.8 met Rohloff en riem en alles draait nog net zo soepel als dag 1.