Additionally, paste this code immediately after the opening tag: '1 by x' versnellingen - Forum Wereldfietser

'1 by x' versnellingen

Hallo Allemaal,

Graag jullie advies...

Ik wil graag een '1 by x' versnellings-systeem op een (oude) koga roadrunner gaan gebruiken (woon-werk-fiets).
Dat wil zeggen 1 kettingblad voor en x kransjes achter.

Het beeld wat ik voor voor ogen heb is om zelf een cassette samen te stellen met de tandwielen die ik het meest denk te gaan gebruiken.
Die cassette bevat in dat geval maximaal 5 tandwielen/kransjes
Met opvulringen wordt deze zelf samengestelde cassette op het freewheel gemonteerd.

Hoe kan ik dit het best aanpakken?

Welk cassette/versnellingen systeem kan ik het best gebruiken?
8 versnellingen,
9 versnellingen of
10 versnellingen

Ik ben niet helemaal op de hoogte welke cassette/versnellingen systemen nog gangbaar cq gemakkelijk te verkrijgen zijn.

8 speed lijkt mij 'beter' dan 10 speed

Ik ben ervan uitgegaan dat ik zelf een cassette samen kan stellen.
Maar is dat wel mogelijk?
Of moet ik een keuze maken uit de cassettes die fabrikanten aanbieden?

Voor wat betreft de materiaal keuze:
Het hoeft geen high tech materiaal te zijn.
'Gewoon' staal is wat mij betreft goed genoeg.


Groeten,

Teun
Hallo Teun,
zelf heb ik ook zoiets voor mijn woon-werk fiets, een 1x8.
Zo gekozen omdat ik merkte dat ik maar een paar combinaties gebruikte. Ik heb achter 8sp gekozen omdat volgens mij voor de ketting geen verschil is tussen 5, 6, 7 of 8 speed, maar wel voor de inbouwbreedte van de achteras die is bij mij 135mm (koga signature) en dan moet je voor alles minder dan 8sp gaan klooien met spacers, daar had ik geen zin in. Juist omdat deze fiets veel gebruikt wordt (en op vroege tijden in ht donker in de kou etc) moet hij zo simpel mogelijk. Uiteindelijk is het daarom voor 40t en achter 8sp (12-21) geworden, gewoon standaard spul. Werkt prima. Als jouw fiets een andere inbouwbreedte heeft, moet je misschien voor iets anders kiezen.
succes Jeroen
Waarom rommelen met spacers en niet gewoon Afbeelding ?
detrage schreef:Waarom rommelen met spacers en niet gewoon Afbeelding ?

Nou +1, De meeste naven zijn geschikt voor 7-10 versnellingen, gewoon de meest gangbare 8 of 9 speed cassette pakken (Shimano dus) en je bent klaar :D
+1 ,
is toch veel makkelijker en volgens mij schakelt een cassette vloeiender als div. losse kransjes.
Als je nu een schroefpignon hebt met 5 tandwielen (dat lees ik toch, dus geen cassette), zul je misschien nog een schroefpignon met 6 tandwielen kwijt kunnen. Dat is het dan. Wat wil je eigenlijk bewijzen?
Hallo,

Dank voor jullie reacties!
Ik krijg een goed beeld welke kant ik op moet.

Een kant en klare cassette, 8-speed of 9-speed (of 10 speed :) ).

Geen 'gedoe' met zelf iets proberen samen te stellen.

Helder!!!

@jeroenh
Jouw motivatie komt heel goed overeen met mijn keuze voor een '1 by x'-speed.

Voor de beeldvorming...

Zou je nog iets meer willen vertellen over jouw 1 X 8 koga signature.
Welke Derailleur, lange kooi of korte kooi ?
Over welk kransje loopt de ideale kettinglijn ?
Wat voor soort trapas zit er in de koga geschroefd ?
kennelijk dringt het nog niet door: op een naaf voor een schroefpignon past geen cassette, geen enkele.
Zo lees ik het dan weer niet: hij denkt maximaal 5 versnellingen te gaan gebruiken, dus 5 kransjes van de cassette. Toch?
Heb ik iets gemist? Ik was ook van mening dat het over een cassette ging.
Misschien dat de TS dit zelf nog niet weet?
Als je een nieuw achterwiel koopt zit er meestal toch een freewheelbody voor shimano 8-9-10 speed op lijkt me...
Hallo,

Nog even een reactie.

Mijn vraag ging inderdaad over een cassettenaaf, en over een 'bijpassende' cassette (zelf samen te stellen of af-fabriek), niet over een schroefpignon oid.

De meeste lezers zaten meteen op het goede spoor.

Waarvoor dank!!
Hallo Teun,
nog wat meer gegevens:
- trapas BB UN55 vierkant, 106 of 107 mm
- crank een oudere Stronglight single, bcd 130
- kettingblad biopace 40t, wordt misschien 42t
- derrailleur nu shimano 105 kort kooi, wordt straks oude xt 8sp met korte kooi
- cassette shimano hg50 ofzoiets 8 sp 12-21
- shifter shimano sl mt62

Kettinglijn heb ik niet al te veel over nagedacht, min of meer op het oog. Heb geprobeerd om ongeveer op de middelste kransjes uit te komen bij mijn normale cadans en snelheid, daarom binnenkort misschien eens aanpassen naar 42blad.
Shifter speciaal uitgezocht want goed te bedienen met handscoenen, lekkere knol, en zowel frictie als index, dus werkt altijd, goed zoeken want er worden belachelijke prijzen voor gevraagd. Derr wordt binnenkort vervangen door een oude xt, ik verwacht dat die toch beter werkt met de shifter dan de nieuwe 105. Korte kooi omdat het om niet zoveel tandjes verschil gaat, daarom ook deze cassette die in het grootste gedeelte steeds 1 tandje verschil heeft.
Volgens mij is een roadrunner een racer? Dan wel meten welke inbouwbreedte je hebt, als dit 126mm is past volgens mij max 7sp, en als je een 7sp freehub hebt past daar geen 8sp cassette op! Dus wel goed uitzoeken wat je hebt en wat past! Maar met 7sp blijft het verhaal hetzelfde natuurlijk, als je er toch maar 4 of 5 gebruikt.
succes Jeroen
TSM schreef: Welk cassette/versnellingen systeem kan ik het best gebruiken?
8 versnellingen,
9 versnellingen of
10 versnellingen

Ik ben niet helemaal op de hoogte welke cassette/versnellingen systemen nog gangbaar cq gemakkelijk te verkrijgen zijn.
Ik zou iets pakken dat past bij de shifter die je al hebt. 8- en 9-speed cassettes zijn te krijgen voor weinig, en de kransjes zijn ook redelijk los te verkrijgen (Rose.de!)
Ik ben ervan uitgegaan dat ik zelf een cassette samen kan stellen.
Maar is dat wel mogelijk?
Of moet ik een keuze maken uit de cassettes die fabrikanten aanbieden?
Ik zou beginnen met een cassette die al ongeveer past bij wat je zoekt, en evt iets aanpassen.

Kettinglijn is een kwestie van meten. Blad kun je op de binnen- of buitenbladpositie monteren, rekening houdend met welke verzetten je het meest gebruikt.