Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Terugtraprem vs rollerbrakes - Forum Wereldfietser

Terugtraprem vs rollerbrakes

Ik twijfel tussen een terugtraprem of rollerbrakes. Ik ben een terugtraprem achter gewoon, nooit problemen mee en geen onderhoud. Enige nadeel dat ik zie is dat je je pedaal niet klaar kan zetten.
Is er veel onderhoud nodig aan rollerbrakes? Hoe vaak en hoe duur?
StormrotS schreef:Ik twijfel tussen een terugtraprem of rollerbrakes. Ik ben een terugtraprem achter gewoon, nooit problemen mee en geen onderhoud. Enige nadeel dat ik zie is dat je je pedaal niet klaar kan zetten.
Is er veel onderhoud nodig aan rollerbrakes? Hoe vaak en hoe duur?
Wat er (het meest) geschikt is hangt natuurlijk af van hoe en waar je de fiets wilt gebruiken. In de bergen zijn zowel een terugtraprem als rollerbrake niet echt een goede keuze.

Een van de verschillen tussen Nederland en België is de remkeuze bij stadsfietsen. In België is het gebruik van een terugtraprem zeer uitzonderlijk en zijn er bijna geen fietsen te koop (of te huur) met terugtrapremmen.
In Nederland is een terugtraprem een heel normale zaak.

Een van de belangrijke nadelen aan een terugtraprem is dat het een fractie meer tijd vraagt voor het remmen start. Ik hecht groot belang aan het onmiddellijk reageren van remmen en zou daarom zelf nooit voor een terugtraprem kiezen.

Renaat
Op een gewone, dus geen vakantiefiets, is er met rollerbrakes niks mis, nauwelijks onderhoud. Zo nu en dan een beetje vet (1 keer per jaar misschien) in een daarvoor gemaakt gaatje spuiten, en als het nodig is de remkabels vervangen. Rollerbrakes vindt je dan ook vooral op fietsen met een naafversnelling (Shimano Nexus). Op fietsen met maar één versnelling is een terugtraprem de norm.
Rollerbrakes is een kwestie van jaarlijks schoonmaken, seals nazien en invetten met het voorgeschreven vet (hoewel ik dat ook met ander vet doe) en klaar. Geen rocket science als je zelf wat kan of kan leren.
Kan de TS aangeven waarvoor de fiets zal worden gebruikt? Anders is het schieten met hagel.
't Is gewoon voor een stadsfiets, niet voor een vakantiefiets.
Een mogelijke reden om niet voor rollerbrakes achteraan te kiezen voor mij is onderhoudskosten en eventueel vastvriezen in de winter (fiets staat altijd buiten, wel onder carport). De fiets kost ook € 50 meer met rollerbrakes ipv terugtraprem.
De vraag blijft aan jezelf. Als je de fiets alleen voor rustige stukjes van 15 km/u gebruikt voldoet de terugtraprem. Ben je iemand die doorfietst maar daarbij vaak gecontronteerd wordt met een stopmoment (Bv in zo'n stad waar je nergens verder dan 100 meter in rechte lijn kunt fietsen zonder bocht, stoplicht of ander conflict of een hellingkje van een brug af) dan ben je beter af met remmen die net iets meer kunnen. Niet dat rollerbrakes veel kunnen, maar wel net iets meer dan een terugtraprem.
Maak je over het onderhoud geen zorgen, maar als de remmen droog gaan staan en abrubt gaan remmen moet je er wel vet in spuiten anders duurt het niet lang voordat er schade ontstaat.
Revanho schreef:Een van de belangrijke nadelen aan een terugtraprem is dat het een fractie meer tijd vraagt voor het remmen start. Ik hecht groot belang aan het onmiddellijk reageren van remmen en zou daarom zelf nooit voor een terugtraprem kiezen.
Ik heb weleens dat ik net in een punt in de omwenteling zit waarop ik niet goed kan remmen, ik moet dan eerst een klein stukje doortrappen voor ik kan remmen. In de praktijk zijn de snelheden op mijn stadsfiets zo laag en mijn anticiperend vermogen hoog genoeg dat het nog nooit het verschil heeft betekend tussen wel of geen schade of letsel. Hoewel ik het dus met de feitelijke informatie eens ben, pakt voor mij persoonlijk de keuze anders uit. In de stad fiets ik vaak met boodschappentassen aan het stuur, ik parkeer in onhandige stallingen enz. en wil geen kabels aan m'n stuur, en ik wil m'n handen niet gebruiken om te remmen.
Shadow schreef:Rollerbrakes is een kwestie van jaarlijks schoonmaken, seals nazien en invetten met het voorgeschreven vet (hoewel ik dat ook met ander vet doe) en klaar.
Remnaaf is een kwestie van eens in de 135 jaar een nieuwe fiets kopen.*

;)

Carl
* Dat wil zeggen, als je een goede hebt. Met mijn eerste remnaaf heb ik een jaar of 15 gedaan. Vervolgens had ik een tijdje dat ik elke keer de nokjes uit de remmantel van mijn Favoritnaaf brak na een jaar of 2. Inmiddels - vorige fiets gestolen - rijd ik zo'n vijf jaar met remnaaf zonder er iets aan gedaan te hebben. Wel zielig, mijn stadsfiets krijgt veel minder aandacht dan de andere twee...
Dus, als jullie de keuze hadden tussen terugtraprem achter, shimano rollerbrakes voor, of shimano rollerbrakes voor en achter (+ € 50), zouden jullie voor de rollerbrakes gaan?
Het hangt samen met je keuze voor de naaf, ik zou te aller tijde rollerbrakes boven een terugtraprem verkiezen, alleen al vanwege de bediening. Nog liever zou ik trommelremmen op m'n stadsfiets/woon-werkfiets hebben :wink:
StormrotS schreef:Dus, als jullie de keuze hadden tussen terugtraprem achter, shimano rollerbrakes voor, of shimano rollerbrakes voor en achter (+ € 50), zouden jullie voor de rollerbrakes gaan?
Buiten voor een FlevoBike met kantelknipbesturing zou ik opteren voor rollerbrakes (als ik slechts de keuze had tussen rollerbrake en terugtraprem).

Renaat
Het is voor een 8 V premium naaf
Die zou ik niet met terugtraprem nemen....ik heb zelf er een BR-C6000 tegen aan zitten, doet z'n taak prima in woon-werk verkeer :wink:
't Is voor een workcycles FR8.
Standaard worden rollerbrakes aangeboden, maar ik veronderstel dat je ook andere remmen kan vragen. Wat zijn de beste remmen, of is dat subjectief? Ik ken er absoluut niets van, aangezien ik altijd terugtrapremmen gehad heb.
StormrotS schreef:Het is voor een 8 V premium naaf
Zo'n naaf impliceert dat je ook wel eens hard fietst (in de 8e) en omhoog (in de 1e). Dan neem je op zijn minst rollerbrakes.
Ok, bedankt!
Of: als dat mogelijk is, en dat lijkt me wel gezien het een workcycles betreft, kan je ook een rollerbrake voor en een terugtraprem achter nemen.

Waarschijnlijk zal dat kunnen, en heb je het beste van twee werelden. Het voordeel is: redelijk sterke remkracht vanwege de rollerbrake op het voorwiel, maar ook makkelijk kunnen afremmen tijdens het fietsen met losse handen, wat voor mij het grote voordeel is van een terugtraprem :)
Ja, dat was ook mijn vraag, terugtraprem + rollerbrakes voor, of beiden rollerbrakes.
Je kan bij workcycles ook alfine 11 speed naaf krijgen ipv de 8v premium. Zou dat een grote meerwaarde zijn? Ik heb nog nooit met meer dan 7 versnellingen gereden :)
StormrotS schreef:Ja, dat was ook mijn vraag, terugtraprem + rollerbrakes voor, of beiden rollerbrakes.
Je kan bij workcycles ook alfine 11 speed naaf krijgen ipv de 8v premium. Zou dat een grote meerwaarde zijn? Ik heb nog nooit met meer dan 7 versnellingen gereden :)
Ik zou zeggen: 8v premium volstaat. Behalve als je in een zéér heuvelachtig gebied woont. Ik woon in een grote stad en gebruik over het algemeen drie versnelling: één standaard, één voor wind mee en één voor wind tegen of start vanuit stoplicht.
Ok, merci, 8v is ook een pak goedkoper dus dat komt goed uit :lol: