Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Quick release as vraag / (bagage/honden) kar - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Quick release as vraag / (bagage/honden) kar

@ shrek: ga ik voor mijn oude fietsje even naar kijken, dank je wel. Kan dat op allerlei naven gedaan worden? Dan ga ik eerst de speling eruit laten halen en daarna dit eventueel doen als dat helpt.

Ik tuurde net op mijn andere fietsje maar ik zie FH T780? Of moet ik echt mijn leesbril gaan halen en kan dat niet? De fiets is een demo uit de showroom van de winkel. Hij hield ermee op.
Max, gewoon ff uit nieuwsgierigheid.
Ik neem aan dat de bevestiging van de kar aan de linkerzijde van je fiets zit.
Maar zit daar de hevel van de QR of de moer van de QR.
Ik heb al duizenden km's gefietst met een Radical Design Cyclone bagage kar, gekoppeld aan een Quick Release snelspanner. Ook met de Croozer for 2 Kids aan dezelfde snelspanner ( XT ) nog nooit problemen gehad.
Mijn fietsvriend heeft een Santos trekkingsfiets, ook met RDC kar en trekt ook dikwijls een hondenkar met veer koppeling. Ook hij heeft nog nooit problemen gehad met de zaken die jij opnoemt.
Ik denk dat de manier van monteren en of de kracht die gebruikt is ook een oorzaak kan zijn van breuk.
Of, we moeten misschien een terugactie verwachten van Shimano i.v.m. slechte snelspanners.

Philmar
Max2015 schreef:@ shrek: ga ik voor mijn oude fietsje even naar kijken, dank je wel. Kan dat op allerlei naven gedaan worden? Dan ga ik eerst de speling eruit laten halen en daarna dit eventueel doen als dat helpt.
Kan op alle naven met M10 as (alle Shimano tot en met LX/SLX sowieso dus)



Ik tuurde net op mijn andere fietsje maar ik zie FH T780? Of moet ik echt mijn leesbril gaan halen en kan dat niet?
Dat kan ook. De FH-T780 heeft helaas geen M10 as.
:shock:
Wat een discussie zeg. Volgens mij gaat het ergens anders fout:
Max2015 schreef:Hi groep

Tijdens het rijden ging het quick release asje vaak los en moesten we dat weer vastdraaien (bouten aan beide zijden vastdraaien)
Zo maak je een QR niet vast.

Ik heb duizenden kilometers gereden met allerlei kinder- en bagagekarren en dit probleem nog nooit meegemaakt. Al die kilometers met een slappe stalen Vittorio.
@ gios: ik denk dat je verkeerd gelezen hebt. Dat ging over mijn speelgoed fietsje waar we dus géén problemen hadden met de QR as. Daarom juist mijn verbazing. Alleen rammelde het daar los (te korte as, slechter materiaal etc). Dat verwachtten we al en was dus geen probleem. Het probleem zit in de nieuwe Santos fiets waar alles na 2 ritjes op vlak terrein op straat kletterde.

@ shrek; ik ga kijken voor de speelgoed fiets met jouw suggestie. Dank!!

@ philmar: op alle andere fietsen ook nooit een probleem gehad. Vandaar dus mijn vraag hoe zoiets nu opeens kan op mijn nieuwe fietsie ;-(

@ jacob: kar zit links, hevel zit ook aan die kant met de hendel netjes langs de vork naar voren. Zo moest het volgens de winkel op deze nieuwe fiets. Niet goed?

Ik geloof dat de vraag over het probleem een beetje verwatert :-) Schroefdraad stuk na 2 ritjes van een QR asje... is dat wel normaal was eigenlijk wat ik me dus afvroeg.
Ik kan prima lezen.
Als de QR niet goed wordt vastgemaakt dan rammelt het los ja. Dat heeft toch niks met Santos te maken.
De hendel zit links, het karretjesdingetje zit links, en het moertje rechts gaat stuk?

Dan moet er werkelijk iets zeer vreemds gebeurd zijn.

Hopelijk ten overvloede, maar hoe heb je die QR vastgemaakt dan?

Max2015 schreef: Tijdens het rijden ging het quick release asje vaak los en moesten we dat weer vastdraaien (bouten aan beide zijden vastdraaien)
Hier klopt iets niet. Wat heb je precies vastgedraaid? QR stel je af met het moertje maar doe je dicht met het hendeltje he.
gios schreef:Ik kan prima lezen.
Als de QR niet goed wordt vastgemaakt dan rammelt het los ja. Dat heeft toch niks met Santos te maken.
Dit ging dus ook NIET over de Santos :?:
Maar de vraag blijft: wat heb je precies aangedraaid en hoe?

Dit:
kar zit links, hevel zit ook aan die kant met de hendel netjes langs de vork naar voren. Zo moest het volgens de winkel op deze nieuwe fiets. Niet goed?

[...]
Schroefdraad stuk na 2 ritjes van een QR asje... is dat wel normaal was eigenlijk wat ik me dus afvroeg.
Is namelijk ZO'n bizar verhaal dat een verdenking van een bizarre user error zich toch opdringt.

Of er moet ergens een spraakverwarring zijn.

Dus: post eens wat fotootjes.
Shrek schreef:De hendel zit links, het karretjesdingetje zit links, en het moertje rechts gaat stuk?

Dan moet er werkelijk iets zeer vreemds gebeurd zijn.

Hopelijk ten overvloede, maar hoe heb je die QR vastgemaakt dan?
Dat klinkt stom en ik bedoel het ook 'normaal' maar gewoon zoals ik het altijd doe. Wiel netjes recht, moertje vast, hendeltje naar beneden voelen hoe vast het zit, moertje nog een beetje draaien totdat het allemaal mooi 'klemt' en het 'goed voelt' en dan de klem met kracht goed duwen. Gewoon zoals ik het op alle fietsen altijd doe en deed. Ik denk echt dat het schroefdraad niet goed was, want de hele as lag er dus uit en het moertje kon daarna niet meer op de as gedraaid worden. Maandagochtend modelletje asje denk ik. En erger nog: ik reed dus gewoon (gelukkig) nét weg dus van echte kracht ofzo kon geen sprake zijn. Maar stel je voor dat dit heuvel afwaarts in Schotland gebeurt. Brrrr :-(
Max2015 schreef:
@ jacob: kar zit links, hevel zit ook aan die kant met de hendel netjes langs de vork naar voren. Zo moest het volgens de winkel op deze nieuwe fiets. Niet goed?
Jawel, dat zou goed moeten zijn, de winkel waar ik mijn karretje kocht zeiden ze dat ook.
Max2015 schreef:Ik geloof dat de vraag over het probleem een beetje verwatert :-) Schroefdraad stuk na 2 ritjes van een QR asje... is dat wel normaal was eigenlijk wat ik me dus afvroeg.
Nee dat is niet normaal dat de schroefdraad stuk gaat na 2 ritjes.
Kun je niet (wat shrek ook al voorstelde) ff een paar foto's posten?
Ah, ik dacht al.
(was bang dat je hendel en moertje enkel tegen elkaar in gedraaid had)

Hoeveel windingen schroefdraad had je bij het monteren van het moertje?
@ jacob: van de kapotte as?

@ shrek: doe/deed ik toch goed? Heb dat altijd zo gedaan, je krijgt daar wel een gevoel voor hoe strak zoiets moet toch? Bedoel je hoeveel ruimte er nog was voor het moertje aan de rechterkant toen ik alles vastmaakte? Poeh, dat weet ik niet, het voelde op zich OK maar ik heb nu bewust gekozen voor een iets langer asje. Of bedoel je dat niet?
Ik heb een vergelijkbare setup en nog geen problemen hoewel de qr de zwakke schakel is, in geval van schade zou ik een stevigere qr zoeken, je belast hem toch anders als waar ie voor bedoeld is...
Misschien paste het moertje niet bij de snelspanner?

Al doe je een snelspanner lomp strak, dan gebeurt er normaalgesproken eerder dit:
Afbeelding
dan dat het schroefdraad/moertje lam gaat.
Max2015 schreef:@ jacob: van de kapotte as?
Indien mogelijk graag. :D

Het liefste met de beschadigde draad er duidelijk op.
+1
@ shrek: dit was gewoon de originele shimano set dus het is echt vreemd. Zal morgen eens een foto maken. Het blijft dus toch een beetje een raadsel. Ik denk echt dat het een maandagochtend asje is geweest. Volgens mij had dit niet mogen gebeuren. Enfin, voor mijn oude fietsje heb ik van jou een goede tip gekregen. Dat ga ik dus voor die fiets in orde maken :-)

@ jacob: zal morgen even doen, nu beetje donker in de schuur :-)
Bij de fietsbevestiging van mijn Thule Chinook zit speciaal een langere QR-as. Niet van Shimano. Hoe dik is het aanhangerelementje dat over de QR-as wordt geschoven? Kan het niet zo zijn dat er te weinig schroefdraad is overgebleven?