Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Quick release as vraag / (bagage/honden) kar - Forum Wereldfietser

Quick release as vraag / (bagage/honden) kar

Hi groep

Ik heb (weer) een vraag. Ik heb vanmiddag eens gekeken hoe de meeste karren aan de fiets gemonteerd worden. Ik zie allerlei systemen maar het systeem met een koppelstuk op de quick release as, lijkt niet vreemd.

Daar gaat nu mijn vraag over. Ik heb het idee dat de hondenkar achter mijn oude fiets teveel was voor de achternaaf/achteras. Tijdens het rijden ging het quick release asje vaak los en moesten we dat weer vastdraaien (bouten aan beide zijden vastdraaien). Dat gaf verder geen problemen, alleen zit er nu enorm veel speling in het achterwiel. Waarschijnlijk door het gedoe rond de as (denk ik).

Het frame is ook niet erg stijf van dat fietsje, hij heeft ook nogal de neiging om te steigeren als de kar erachter hangt.

Tot zover de ervaring met mijn Fuji fietsje.

Santos zou een stevig trekpaard (moeten) zijn volgens de website en de winkel. Alles goed en wel maar na 2 ritten pletterde de hele fietskar compleet met de quick release as eruit/eraf. As eruit, trailer los en... schroefdraad van de quick release as kapot dus verder fietsen niet meer mogelijk want zonder as kan je niet fietsen.

Nu heb ik dus een heleboel vragen natuurlijk

1) hoe strak klemmen jullie de quick release klem vast op het achterwiel?
2) zou de speling in het achterwiel bij de oude lichte fiets inderdaad veroorzaakt zijn door de as die steeds los is gegaan onderweg waardoor er teveel krachten op de naaf zijn gekomen?
3) is het niet volstrekt onverwacht/ongewenst/verrassend (whatever) dat een nieuwe quick release as het meteen begeeft na 2 ritten????

Het zal me even tijd kosten nu voordat ik uberhaupt het gevoel krijg dat ik a) een goede koop heb gedaan en b) ik kan vertrouwen op de santos/shimano onderdelen.

Meedenken wordt er op prijs gesteld want ik weet nog niet veel van fiets techniek maar heb wel enorm zitten dubben en zitten lezen hierover.
Ik heb een croozer kid for 2 achter de gewone fiets en mtb, de laatste met stock LX snelspanners en dat gaat prima, bij mij staat het zo vast dat in noodgevallen de koppeling verdraait, niet de snelspanner het begeeft.
@ shadow: ik ben ook verbijsterd door de slechte kwaliteit van de quick release as op de Santos. Te gek voor woorden natuurlijk dit. Nooit gedoe gehad op de oudere fiets qua losschieten, alleen trilde het door het terrein dus regelmatig los maar dat was het. Nu lag gewoon alles op straat, as eruit etc. Ik wacht nog op antwoord van Santos. Tweede rit en dan dit. Hoezo trekpaard :-(
Was die van aluminium?
@ shadow: wat was van aluminium? De oude fiets? Ja. De Santos ook. Maar op de oude Fuji fiets zat een onbekend merk asje zonder problemen en op de Santos zat een Shimano quick release as.
Ik denk dat het probleem de bevestiging van je aanhangertje is en niet de QR as.
Ik heb vorig jaar veel met een radical cyclone bagage karretje gefietst.
Deze zit ook op de QR as bevestigd.
Hierbij staat in de handleiding dat je de koppeling niet helemaal in de trekstang mag draaien.
Als je dan door kuilen of andere opstakels fietst, vangt de koppeling de krachten op en niet de QR as.
@ jacob: wat bedoel je met "koppeling in de trekstang draaien"? Aan de trekstang zit bij de doggyride een geheel flexibel koppelstuk dus bobbels en kuilen worden helemaal opgevangen door het flexibele stuk. Ik zie dat niet op jouw bagage karretje, dat lijkt een stang zonder dat flexibele stuk. Kijk http://bit.ly/29lihUH hier voor het stukje. Erg mooi systeem, nog nooit problemen gehad... totdat.... ik een santos kocht en na 2 ritjes op vlakke nederlandse bodem problemen kreeg :-(
Max, ik begrijp nu hoe jouw aanhangertje bevestigd zit.
Is die veer misschien heel stug? Waardoor er stiekem toch behoorlijk wat krachten op komen.
Ik kan mij bijna niet voorstellen dat het aan de QR as ligt.


Hier kun je zien hoe een radical cyclone bevestigd zit.

http://shop.flevobike.nl/nl/radical-des ... pelin.html
@ jacob: nee heel soepel en dat merken we ook goed tijdens het rijden. In Schotland ging alles goed. Maar het schroefdraad is gewoon kapot gegaan van de QR as en daardoor kletterde de hele boel op de straat. Idioot he :-( Lekker stevig allemaal :-( Met de oude fiets hebben we zóveel gefietst met de kar erachteraan en ook op andere fietsen trouwens. Blergh. Ik wacht nog op antwoord van Santos. Maar behalve kwaliteits problemen hebben ze blijkbaar ook een service probleem. Ik ben echt verbijsterd en onaangenaam verrast want dit had ik niet verwacht met mijn nieuwe fietsje :-(
Ook weer niet niet dramatiseren...
Shimano snelspanners genieten een zeer goede reputatie maar eerlijk is eerlijk: ze zijn niet ontworpen om dingetjes voor aanhangkarretjes onder te klemmen.

Mogelijke oorzaken:
-De as van de snelspanner was (met dingetje van karretje én mogelijk dikke alu padden) te kort, waardoor er te weinig schroefdraad van de snelspanner 'pakte' in het moertje van de snelspanner

-De padden van het frame waren niet vlak aan de buitenkant (of iig niet over een voldoende groot oppervlak), waardoor het dingetje van het karretje er niet mooi vlak tegenaan lag.

Hoe dan ook, het lijkt mij niet realistisch om dit Santos of Shimano aan te rekenen.
Een nieuwe snelspanner kost een tientje trouwens.
@ shrek: Oh? Dat is me anders wel verteld in de winkel waar ik de fiets kocht. Prima fiets om te trekken. En wat moet ik denken van het logootje van de aanhanger op de Santos site? 'geschikt voor fietskarren'? Ik had niets maar dan ook niets tegen mijn oude fietsje maar dacht dat ik dus een sterkere fiets moest hebben en dat de Santos (met betere onderdelen) daar dus geschikt voor zou zijn. Dus 'niet dramatiseren' doe ik wel want ik vertrouw die fiets voor geen meter op dit moment.
Adem in, adem uit.
Er is een snelspannertje (van een tientje) gesneuveld, maar het is niet alsof je fiets in poeder uiteenvalt zodra je ertegen blaast.

Wel of niet passen van één bepaald karretje is niet een kwestie van een in het algemeen 'stevige fiets' met 'goede onderdelen' maar gewoon één specifiek dingetje waar - nogmaals - geen enkele fiets specifiek op ontworpen is.

Als deze constructie met snelspanner problemen blijft geven zou je ook (alleen niet bij Shimano XT naven, maar wel bij o.a. Deore, LX of SLX) de holle as (voor snelspanners) van je naaf kunnen vervangen door een langere as met M10 schoefdraad (Klik en onderaan de pagina) en het karretjesdingetje met dikke M10 asmoeren kunnen fixeren.

Kun je anders eens wat fotootjes van de probleemregio posten?
@ shrek: ik heb er al een langere as in gezet. Overigens zijn die asjes geen tientje hoor.

Grappig dat ik de enige ben die verrast is dat een asje na 2 ritjes al uit elkaar gerukt wordt. Uberhaupt dat een quick release open zou springen. Dat zijn de enige 2 opties: opengesprongen klem met schroefdraad kapot als gevolg of schroefdraad kapot met uitgevallen as als gevolg. Ben benieuwd hoe jullie gereageerd zouden hebben met een nieuwe fiets plus kar met een kind erin dat zo op straat ligt. Ik denk niet dat jullie echt happy zouden zijn eerlijk gezegd.

Maar bij een ander valt alles altijd mee en mag er niet gezeurd worden kennelijk. :twisted:

ik denk er het mijne van. Tot nu toe ben ik niet echt impressed nog en vraag ik me af waarom dit nou zo'n geweldige fiets is. Maar wat niet is kan nog komen natuurlijk.
Ik snap dat je niet blij bent, maar - nogmaals - dit lijkt me eerder een specifiek probleem van een combinatie van een bepaald karretje met een bepaalde fiets, of gewoon botte pech, dan een kwestie van een 'slechte fiets' in het algemeen.

Wat voor achternaaf heb je?
@ shrek: XT achternaaf. Wel opvallend dat dit karretje op drie andere fietsen zonder problemen zit. Zelfs op mijn speelgoedfietsje op ruig en lastig terrein. Deze 'bepaalde' fiets kocht ik namelijk speciaal voor de trailer
Jammer, dan gaat de truc met de M10 as niet werken :(
Shrek schreef:Jammer, dan gaat de truc met de M10 as niet werken :(
*baal modus aan*

Nee, ik had gewoon mijn oude fietsje lekker moeten pimpen met spulletjes die wel wat kunnen hebben in plaats van die moderne troep :-(

* baal modus uit*

Hé jammer. Ja een XT naaf is uberhaupt al niet super

*oeps nog steeds baal modus*

Zonder gekheid ik ga er eens naar kijken voor de andere fietsen. Santos kan immers altijd weer weg he :-)
Om voor zo'n dingetje nou de hele fiets af te schrijven.... een achterwieltje met Deore of SLX naaf heb je al voor 5 a 7 tientjes (als je je huidige achterwiel verkoopt hoeft je er dus niet/nauwelijks iets bij te leggen)

Daarbij is een compleet nieuwe fiets geen enkele garantie dat het daarmee wel direct goed gaat.
@ shrek: ik zit nu even op de site van Marten te kijken naar die ombouw set. Grappig, met moeren dus in plaats van uitval klem. Maar op mijn speelgoed fietsje heb ik ook moeren. Maar dat trilde wel een beetje los op echt ruig terrein in Schotland. Dat hebben we gewoon steeds vastgezet overigens. Maar dat heeft denk ik de speling nu veroorzaakt in het achterwiel, iets dat ik bij het speelgoed fietsje dus zou verwachten omdat het allemaal veel mindere kwaliteit is. Heeft het toch zin denk je om een wat sterkere zoals die jij liet zien te monteren en dan ietsje langer dan de huidige? Ik heb het dus nu over mijn oude speelgoed fietsje?

Jij was me net voor zie ik :-) Was maar een grapje natuurlijk maar dit is allemaal onverwacht en niet gewenst :-(
Max2015 schreef:Heeft het toch zin denk je om een wat sterkere zoals die jij liet zien te monteren en dan ietsje langer dan de huidige? Ik heb het dus nu over mijn oude speelgoed fietsje?
M10 as met asmoeren lijkt me een serieuze optie. Het aanhangetjesdingetje wordt dan niet alleen geklemd tussen frame en snelspannermoertje (met... M4 draad ofzo?) maar zit stevig om een M10 as heen en zit vast met een M10 moer die je ramvast kan aandraaien (want geen invloed op de lagers)

Maar begreep ik uit je andere topics nou dat je een 2e hands fiets hebt? Dan zou het kunnen dat daar een wat oudere XT naaf in zit waar nog wel een M10 as in kan.

Wat is het exacte typenummer van je achternaaf? (Shimano FH-M7huppeldepup)