Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ratel in Rohloff (freewheels) - Forum Wereldfietser

Ratel in Rohloff (freewheels)

Sinds een tijdje zit er een ratel in mijn Rolhoff. Ik heb contact gehad met Rohloff, maar zij kwamen niet verder dan mij te vertellen dat er 3 freewheels in de naaf zitten en dat er daar dus van zijn gaan meedraaien. Einde verhaal.... Ze konden/wilden er verder niet echt iets aan doen. Dat is toch raar?? De naaf is nu 7 jaar oud..
Blijkbaar 'kan dit nou eenmaal gebeuren'. Ja DAAHAAG. Ik wordt knettergek van dat geratel! :shock: :?
Herkent iemand dit??? En is iemand er wel vanaf gekomen? Dan hoor ik heel graag hoe...

Het wiel ziet er niet te strak in (al vaak verzet) en de olie is ook vaak genoeg en recent verwisseld..

Alvast bedankt!
Misschien kun je wat meer vertellen over het geratel? In elke versnelling, altijd hetzelfde, bij kracht zetten of juist niet? Anders een contact met Santos? Dacht me te herinneren dat je fiets daar vandaan komt?
De Rohloff heb ik al langer. Is meegegaan in de nieuwe fiets.
Het is duidelijk wat het is, de freewheels die meedraaien bij het trappen.
In een aantal versnellingen. Sterkst in 5, 7 en 12. En lichter in een aantal andere, en helemaal niet in nog een paar andere versnellingen. Gewoon bij trappen is het constant. Dus het is heel duidelijk. Alleen ik begrijp niet dat Rohloff hier zo laconiek over doet...
Ik mag de naaf opsturen voor een 'geluidsbeurt' van 65,- plus verzendkosten die MISSCHIEN (zo schrijven ze het zelf) het geluid kan verminderen....
Dat is dan zwaar balen.

Kan me levendig indenken dat je dat geratel meer dan beu bent.
Had Rohloff geen levenslange garantie
Of ben je niet eerste eigenaar van de naaf
Misschien eens een olieverversing geven met een iets langere spoelbeurt dan normaal. Baat het niet dan schaadt het niet lijkt me.

Greetz,
Bram
Kijk eens of je het inbusje (nippel) dat je terugschroeft na het olieverversen niet te ver hebt ingedraaid.
Allemaal al geprobeerd... wat er genoemd wordt.

Spoelen, schroefje...

Volgens de Rohloffen in Duitsland is dit 'definitely nothing to worry about. Your hub is behaving perfectly normally.' Valt dus zeker niet onder garantie.. want 'iedere Rohloff klinkt anders'..

Thanks voor de reacties.
Ik ga er weer verder achteraan met hulp van Santos.
Succes!! Hoop dat de Santos hulp uitkomst voor je bied. Blijf benieuwd naar de oplossing van het geratel.

PS veel plezier nog op Ijsland.