Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De Rinko oplossing voor fietstransport op ICE en TGV - Forum Wereldfietser

De Rinko oplossing voor fietstransport op ICE en TGV

Je fiets meenemen op internationale treinen wordt steeds lastiger, zeker nu de Intercity Nightline er ook mee ophoudt. Op de TGV of de ICE moet je fiets in een tas van maximaal 120 cm, en dat is niet zonder meer makkelijk. Met S&S koppelingen gaat dat prima, maar die zijn duur.
Gelukkig is er het alternatief van het in Japan gebruikelijke Rinko systeem. Hiervoor zijn geen speciale koppelingen nodig, en toch blijft vrijwel iedere fiets prima binnen de maximale maat van 120 cm. Een nieuwe fiets heeft maar een paar speciale voorzieningen nodig, en zelfs een bestaande fiets is zonder grote kosten om te bouwen voor Rinko gebruik. Zie hier een eerste inleiding: http://www.bikequarterly.com/images/BQ_rinko.pdf Wie goed op het web zoekt vindt vast nog veel varianten.
Ik zie op die fiets geen achterdrager en geen lowrider.
bert sitters schreef:Ik zie op die fiets geen achterdrager en geen lowrider.
If you use a constructeur rack that attaches only to the rear fender and dropout eyelets, then it would just come off with the fender. The rack is wider than the fender, so it would require a little extra space in packing, but that shouldn’t be insurmountable.
- Jan Heine

https://janheine.wordpress.com/2015/12/ ... in-travel/
Hier een video van een - zo te zien - ervaren 'Rinkojapanner'. Maar wel een compacte fiets zonder drager.



Voor grotere frames en fietsen met dragers blijven S&S-koppelingen een handige optie. In dit draadje heb ik al eens laten zien hoe het werkt (even scrollen naar 12 april 2016). Dankzij deze koppelingen heb ik mijn fiets wel eens mee kunnen nemen in een bus, waar de beste plekken in de kofferruimte al door twee andere fietsen ingenomen werden. In treinen lukt het me meestal wel om een reguliere fietsplek te regelen. Ik vind het wel fijn om niet volledig daarvan afhankelijk te zijn, gezien de toenemende frictie tussen vraag en aanbod bij deze fietsplekken.

Een ander systeem is het deelbare Breakaway frame van Ritchey, dat in Fahrradzukunft beschreven wordt. Ook leuk voor tandemliefhebbers die met de thalys mee willen ;-).

Afbeelding
Ik zie er toch wel meer een Surly LHT gewoon in een 'Rinko bag' doen zonder voorwiel erin met dragers etc.