Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Beginnende fietser vraagt om tips en hulp. - Forum Wereldfietser

Beginnende fietser vraagt om tips en hulp.

Hallo allemaal,

Ik heb mij net aangemeld op deze website/forum.
Het lijkt mij ontzettend leuk om voor het eerst een fietsvakantie te gaan plannen in m'n eentje. Om het rustig aan te beginnen en aangezien Nederland ook prachtige plekken heeft wil ik dus mijn fietsvakantie in Nederland gaan doen.
Ik heb wel een klein beetje fietservaring maar meer op het gebied van mountainbiken wat ik nu inmiddels 2 jaar doe en afstanden van 30 tot 50 km offroad maak 2 keer in de week. En verder doe ik alles op de fiets als ik boodschappen doe en naar het werk ga, maar dit zijn maar kleine afstanden.

Nu wil ik graag een trekkingsfiets gaan aanschaffen maar er zijn zoveel soorten dat ik er een beetje in verzuip en niet meer weet wat nou goed is en geschikt voor mij is. Mijn budget is €500,- en tweedehands is prima aangezien ik het eerst wil uit proberen of dit wat voor mij is. Ik ga hier wel vanuit maar je weet het maar nooit.

Mijn vraag hierbij is, wie zou mij advies willen en kunnen geven?

Met vriendelijke groet,
Linda Bos
Linda, maak een lijstje van je eisen/ wensen en doorzoek dit forum. Je kan veel informatie vinden waarmee je obv je eisen en wensen je een beeld kan vormen. Let op je budget want voor je het weet ben je het dubbele kwijt. Als je tweedehands koopt zorg dan wel dat de techniek zoals tandwielen, remmen en ketting redelijk goed zijn anders moet je gelijk gaan vervangen.

Succes met de puzzel
LindaBos schreef:Nu wil ik graag een trekkingsfiets gaan aanschaffen maar er zijn zoveel soorten ...
Willem Jongman, 'Wim' op dit forum, heeft denk ik wel een handig artikel voor je:
http://www.wereldfietser.nl/docs/de-eer ... 2016-2.pdf

Nog meer informatie voor en door (NL) Wereld- en (B) Vakantiefietsers vindt je hier:
http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... iets_kopen
Je zou kunnen overwegen om de eerste fietsvakantie in Nederland op je gewone stadsfiets te doen, of om een bagagedrager op je mountainbike te monteren. In Nederland is dat meer dan voldoende. Je merkt dan vanzelf of je fietsvakanties leuk vindt en een echte vakantiefiets wilt kopen. Heb je al fietstassen en een geschikte kampeeruitrusting? Als je dat nog niet hebt, dan moet je daar ook wel wat geld voor reserveren.
Een jaar of 10 geleden ben ik ook zo begonnen ik kocht een fiets via Marktplaats een Giant expedition van 5 jaar oud van een ervaren toerfietser hij had de tandwielen en ketting vernieuwd koste 500 euro heb daar drie jaar probleemloos mee rond getoerd.
Ook mijn kampeer spullen en fietstassen kocht ik via marktplaats .
Ik ging gelijk naar Santiago de Compostela na dat ik twee jaar daarvoor een nieuwe knie had gehad, nu was ik wel altijd een toerfietser lid van een club en schaatser.
Ik weet niet waar je woont maar ik zou voorstellen ga eerst eens de fietsronde van Nederland fietsen is goed beschreven en je bent nooit ver van huis, je kan bijna overal met de trein terug naar huis als het niet meer gaat.
Als je niet wil kamperen zou ik lid worden van vrienden op de fiets , hier kan je voor 20 euro bij particulieren slapen en ontbijten.
Maar ga het in ieder geval doen.
MAAR KIJK UIT HET WORD GAUW EEN VERSLAVING.
Klaas de Pelgrim
Misschien is je mountainbike wel een leuke basis.

Bikepacking tassen erop en gaan :-)

Of bagagedrager achter, set andere banden.

Wat heb je voor mountainbike? Of wil je er een tweede fiets naast?
En een LF rondje Nederland is dan ook een leuk begin!
Veel mountainbikes zijn vrij eenvoudig om te bouwen (achterdrager, banden, andere stuurpen voor een iets kortere zit). Als je al zo'n mtb hebt is dat de goedkoopste manier om een bruikbare vakantiefiets te krijgen. Investeer dan de rest van je budget in je kampeeruitrusting (of het lichter/compacter maken daarvan). Maar het hangt wel af van de vraag wat voor mtb je hebt.
Hallo,

Wat super al die reacties!
Ja ik heb gedacht om de mountainbike mee te nemen, maar ik heb denk ik toch liever een aparte fiets hiervoor. Ik heb een KTM Team LC carbon, wel een wat oudere versie. Maar mijn stadsfiets is echt niet geschikt, dit is een SPARTA radar maar is echt alleen geschikt voor kleine afstanden moet er namelijk niet aandenken om hier veel km op te fietsen haha.

Ik zou zelf nog wel fietstassen etc. moeten aanschaffen maar kampeerspullen heb ik wel, ik ben namelijk een tijdje te backpacken geweest. Dus het meeste materiaal is ook lichtgewicht en compact.

Bij wat voor merken zou ik het beste kunnen kijken als ik dus wel een fiets wil aanschaffen?
Oude Giant mtb, stalen frame, onderdelen kosten niet gek veel en meestal zitten alle oogjes eraan...
Voor een paar euro heb je nieuw balhoofd, stuurpen en stuur, evt nieuwe cassette, ketting en remblokken, paar dragers erop en klaar :D
LindaBos schreef:Bij wat voor merken zou ik het beste kunnen kijken als ik dus wel een fiets wil aanschaffen?
Zie de tweede link in mijn vorige antwoord, onder aan de pagina, voor de merken die vakantiefietsen maken.
Als je niet te veel geld wilt uitgeven aan een eerste fiets dan is het merk niet echt het eerste criterium. Wel zijn er van bepaalde merken die meer geschikte fietsen verkopen dan andere en merken die meer tweedehands worden aangeboden dan andere. Het hangt ook nogal af van wat je aan een pas aangeschafte tweedehands nog wilt opknappen wat toelaatbaar is. Even een nieuw balhoofdstel monteren is immers heel gemakkelijk als je weet hoe het moet én als je de benodigde gereedschappen hebt, maar dat geldt ook voor het kappersvak, lassen, het besturen van een zeevaartschip en het koken voor een groep van 250 personen.
Giant Expedition is een gekende klassieker onder fietsvakantiegangers.
Koga Miyata is een ander goed merk waar je je geen bult aan kunt vallen. Zoek maar op 'Koga Miyata Randonneur dames'. Zoiets b.v. http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... =lr&pos=15

Zorg wel dat je de juist maat hebt. Laat je niet verleiden tot een aanschaf als de maat niet klop maar de fiets wel heel mooi is.
Peter Rodenburg schreef:Zoek maar op 'Koga Miyata Randonneur dames'.
Ook als ik een dame zou zijn zou ik eerder opteren voor een herenmodel. Heb je toch wat minder zwabberkansen bij volle bepakking.