Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Project: Surly Ogre - Forum Wereldfietser

Project: Surly Ogre

Wegens plaatsgebrek voor meerdere fietsen is mijn plan om een Surly Orge op te bouwen die zal dienen als toerfiets, MTB en commuter.

Ik rijd het liefste met een racestuur, maar dat lijkt de boel complex te maken in combo met mtbonderdelen. Verder wil ik nadien zo veel mogelijk opties open houden. Als het MTB/bikepacking me het meeste aanspreekt zou ik nadien eenvoudig kunnen switchen naar bv een Jones H bar achtig stuur.

Daarom, wat betreft remmen en groep wil ik zo veel mogelijk MTB onderdelen selecteren:

Stuur: Salsa Cowchipper (off road dropbar stuur)
Remmen: avid bb7 mtb
Remgrepen; tektro voor v brake/mtb schijfrem
Groep: 10 speed double of triple deore MTB onderden
Shifters: drop bar shifters, surly gebruikt de microshift 10sp MTB versie, maar NERGENS te verkrijgen in europa lijkt het? De shimano Dura Ace blijken een optie te zijn, maar dit zijn road shifters. Volgens http://www.cyclingabout.com/wider-gear- ... -climbing/ zouden 2/3 10 speed road shifters werken met 10 speed front road derailleur (bv shimano 105), 9speed mtb achter derailleur (bv XT),een 10 speed mtb cassette en 10sp ketting.

Heeft iemand ervaring met zulke mix? Voor de eenvoud zou ik liefst MTB drop bar shifters vinden, maar is dit een waardig alternatief met de dura ace road variant ?

Deze vraag geldt ook indien ik STI shifters zou kiezen, right? Daarbij komt dan ook dat ik in dat geval de avid bb7 in road variant moet kiezen...

Wie kan er helpen deze knoop te ontwarren?

Groeten

Frederick
Voor MicroShift zou je eens contact op kunnen nemen met Elan in Nijmegen. Challenge monteerde 5 jaar geleden nog MicroShift onderdelen, misschien doen ze dat nog steeds.
Ik heb op mijn fiets een shimano tiagra 10s weg-groep met omwille van het verzet tegenwoordig een mtb crank (24-34) en mtb voorderailleur (fd-m615). Zie ook dit topic:

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =8&t=27060

De combi sti road shifter met mtb voorderailleur gaat goed. Derailleur kabel staat wel redelijk strak gespannen om rateltjes op het grootste tandwiel tegen te gaan, maar het werkt en loopt als een zonnetje. 8) Achter heb ik geen aanpassingen gedaan.
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =14985&f=8

Volgens bovenstaande link kan je inderdaad prima een weggroep met mtb groep combineren. Ik heb gisteren een drop bar en bar end shifters(dura ace) gekocht voor op mijn 3x 9speed mountainbike. Ik zal laten weten of het werkt.
Ik zou Avid BB7 remmen altijd combineren met Avid Speed Dial remgrepen. De extra afstelmogelijkheden daarvan zorgen er voor dat de remmen optimaal kan gebruiken met de juiste balans in reach, remkracht en modulatie. Met andere remgrepen zal je wel kunnen stoppen maar haal je niet alles uit de remmen.
Johnh schreef:Ik zou Avid BB7 remmen altijd combineren met Avid Speed Dial remgrepen.
falcong schreef: Stuur: Salsa Cowchipper (off road dropbar stuur)
Remmen: avid bb7 mtb
falcong schreef: Ik rijd het liefste met een racestuur
Ik ben op de racefiets ook groot fan van een racestuur, maar een drop bar op een 29'er (Monocog) vond ik toch echt nét niet kloppen qua gevoel.
Over de salsa fargo lees je toch geen slecht woord over de combo mtb/drop bar. Dus ga het eerst eens testen. Daarom wil ik zo veel mogelijk mtb componenten als het me niet zou aanstaan.

Als ik vorige theads lees op het forum begrijp ik dat er geen probleem is om 9 speed mtb en road te mixen maar vanaf 10 speed is dit niet meer vanzelfsprekend?

Met de dura Ace front lever in friction lijkt me een double het eenvoudigste. Gewoon 2 standen moet je totaal niet 'trimmen'. Maar als ik vooraan een double zou nemen zou ik achteraan liefst een 10speed cassette hebben.

Concreet; kan ik de dura ace 10sp lever indexed gebruiken met een 10sp XT mtb achterderailleur?

Verder, als ik naar de nieuwe achterderries kijk op bike-components.de, zie ik dat de meeste modellen geen kabelregelschroef meer hebben, gebeurt dit tegenwoordig uitsluitend bij de shifters? Hoe moet dit dat met de dura ace lever?

Dan; to shadow or not to shadow, met een Plus of zonder plus? Op zich lijken dat prima ontwikkelingen, maar de vraag is steeds of dit ok is met de dura ace levers? Misschien voor touring overbodig maar in mtb modus wel goed en niet duurder?


Zo veel opties maakt het kiezen niet gemakkelijker... Het frame is alvast besteld, maar zal nog een maandje onderweg zijn.

Iemand ervaringen met brooks cambium c17? Ik zit niet zo goed op mijn B17, dus wil iets sportiever en ook de carved kwestie van....
hallo Frederick,

heb in het verleden ook mijn hoofd gebroken over dit soort dingen. Ik weet niet precies wat je met mtb drop bar shifters bedoelt, ik neem aan bar end shifters (of ook wel tt shifters). Ik dacht dat die er maar in 1 soort zijn, en dat is 'road'. Shimano en microshift zijn onderling uitwisselbaar.

Bij mijn weten zit het als volgt wat betreft de versnellingen: het gaat om wat ze 'cable pull' noemen. shimano MTB-shifters 10 speed en road shifters 'trekken' een verschillende lengte kabel per keer schakelen (voor SRAM is het een ander verhaal, die kunnen wel gecombineerd worden, vandaar dat je die combi ook vaker ziet bij bijv Salsa). Geldt zowel voor bar end shifters en STI. Voorderrailleur schakelt daardoor wellicht wat minder maar werkt volgens mij wel, waar het mis gaat is bij het achterderailleur. Je kunt MTB-10 speed en road 10 of 11 speed dus niet mixen. Wat wel kan is 10 speed road shifters en 9 speed MTB achterderailleur gebruiken van shimano. Ik weet vrij zeker dat dit goed gaat.

Wat betreft de remmen: daar geldt ook voor dat MTB remmen meer kabel 'trekken' dan raceremmen. Daarom heb je bij STI volgens mij inderdaad de BB7 road nodig; het is niet zo dat het niet werkt, maar volgens mij verre van ideaal (remmen wordt zompig of juist moeilijk te doseren). Als je voor de bar end shifters kiest kun je op zich ook drop bar remmen kopen met MTB-cable pull. Volgens mij voert o.a. tektro die en ik dacht ook dia compe.

als je voor bar end shifters gaat: dubbel of triple schakelt allebei prima. De shifter voor het voorderailleur is (bij mij, dura ace) frictieloos, dus stel je gewoon zo in. Gaat heel makkelijk, in de praktijk zit je vaak op het middenblad en je kunt dus blind een tikje omhoog of omlaag geven. Microshift is hier wel te krijgen, heb onlangs nog een setje van marktplaats geplukt als reserve voor mijn fiets. Als je er echt niet aan kunt komen, geef maar een seintje. Hoef ze niet kwijt maar ze liggen hier gewoon in de kast.

ik zou zelf nog wel even kijken naar de frame geometrie. Een ogre heeft denk ik een langere bovenbuis dan ideaal is voor een race stuur, dus kan zijn dat je daardoor te lang gerekt komt te zitten. Fargo is bij mijn weten een ander verhaal, de geometrie van het frame is aangepast aan drop bar.

succes, charles
falcong schreef:Over de salsa fargo
De Salsa Fargo is dan ook ontworpen voor drop bars, de Surly Ogre niet.
Check de geometriekaartjes.
Shrek schreef:
falcong schreef:Over de salsa fargo
De Salsa Fargo is dan ook ontworpen voor drop bars, de Surly Ogre niet.
Check de geometriekaartjes.
Google vindt dat het prima gaat dus laat Frederick het ook proberen;)
https://www.google.nl/search?q=surly+ogre+dropbar
Interessant! Er is inderdaad 5cm verschil tussen effective toptube length (en ze gebruiken bij de Large allebei 110mm stuurpen (incl seatpost offset bij fargo).

Dat wil zeggen dat ik gewoon een kortere stuurpen kies en opgelost? Of is dit niet het enige wat belangrijk is qua geometrie mbt dropbar?

Weet iemand ook een antwoord op die nieuwe XT achterderries? Zijn die niet meer regelbaar achteraan via een schroef? Wat denken jullie van shadow of shadow plus?
Ripleather schreef: Google vindt dat het prima gaat dus laat Frederick het ook proberen;)
https://www.google.nl/search?q=surly+ogre+dropbar
Dat het gedaan wordt, wil niet zeggen dat het een goed idee is. :wink:
Natuurlijk valt ermee te rijden (met een beetje gewenning kun je bijna overal op rijden) maar ik vond het (Monocog 29'er met 80mm stem en drop bar) gewoon niet niet lekker de bocht om gaan.

Het gaat niet alleen de effectieve cockpitlengte (van zadel naar handpositie) maar bv ook de positie van je polsen en ellebogen speelt mee.

Als je wilt mtb'en kun je met je ellebogen meer naar buiten (dus een stuur met weinig backsweep) je fiets veel agressiever de bocht om 'werken'.
Met veel backsweep (of een drop bar, en dan je handen op de remgrepen of in de beugel) komen je ellebogen meer naar achteren, en dat zit heel lekker, maar stuurt imo minder (in combinatie met de rest van de geometrie van een mtb).

De 45 graden backsweep van een Jones stuur zit daar ergens tussenin. Het 'zit' heel lekker, mijn polsen vinden het heerlijk, maar als ik agressiever offroad wil, gaat dat alweer beter met max 15 graden backsweep.

Maar voor een combi van forensen, reizen en mtb'en is een Jones bijna een perfect compronis denk ik. De 'hoorntjes' of 'loop' maken ook nog een aero positie mogelijk.
falcong schreef:Interessant! Er is inderdaad 5cm verschil tussen effective toptube length (en ze gebruiken bij de Large allebei 110mm stuurpen (incl seatpost offset bij fargo).

Dat wil zeggen dat ik gewoon een kortere stuurpen kies en opgelost? Of is dit niet het enige wat belangrijk is qua geometrie mbt dropbar?
Als je een Ogre met drop bar wilt gaan rijden zou je m een maat kleiner kunnen nemen om een kortere bovenbuis te hebben.


Weet iemand ook een antwoord op die nieuwe XT achterderries? Zijn die niet meer regelbaar achteraan via een schroef? Wat denken jullie van shadow of shadow plus?
De actuation ratio van de nieuwe 10-speed achterderailleurs past niet bij race STI's.
falcong schreef:Shifters: drop bar shifters, surly gebruikt de microshift 10sp MTB versie, maar NERGENS te verkrijgen in europa lijkt het? De shimano Dura Ace blijken een optie te zijn, maar dit zijn road shifters. Volgens http://www.cyclingabout.com/wider-gear- ... -climbing/ zouden 2/3 10 speed road shifters werken met 10 speed front road derailleur (bv shimano 105), 9speed mtb achter derailleur (bv XT),een 10 speed mtb cassette en 10sp ketting.
Shimano crosscommandeurs ("bar-end shifters") zijn links niet geïndexeerd en werken (dus) met elke gewenste voorderailleur.
Wat betreft frame ga ik het niet afhankelijk maken van de stuurkeuze, eenrder andersom. Touren is belangrijker als pure MTB in mijn geval. Als het niet mijn ding is dan zwier ik er wel een ander stuur op.

De combo road/mtb onderdelen is duidelijk, bedankt.

Mijn vraag over de achterderrie was anders. Tenzij ik me vergis is bij de laatste modellen deore+ geen stelschroef meer om de kabellengte te regelen, klopt dat? Stel je hem dan enkel in bij de shifters? Lijkt me niet mogelijk bij dura ace bar end levers.
Dat, en de actuation ratio is anders.

Dus, zoals je in de OP schrijft: bij een 10-speed race shifter (STI danwel barcon) en 10-speed cassette moet je een 9-speed mtb derailleur hebben.
falcong schreef:Wat betreft frame ga ik het niet afhankelijk maken van de stuurkeuze
Ik denk dat je dat juist wel moet doen.
Als je echt graag een drop bar wilt, neem dan ook een frame dat daarvoor bedoeld is (bv een Fargo)
Genesis Vagabond, is een drop bar MTB. Ook als frame set verkrijgbaar en betaalbaarder dan die Amerkaanse frame sets.
Ook een mooi kleurtje.

Afbeelding

Gr Leo Jansen.
leoprodeo schreef:betaalbaarder dan die Amerkaanse frame sets
Surly begint inderdaad een klein beetje overpriced te worden, en Salsa is dan nog weer een stukje chiquer natuurlijk.

Tegelijk blijf ik het nog steeds een ontzettend leuk merk vinden, grappige mix tussen innovatief, punk en retro-grouchy.
falcong schreef:NERGENS te verkrijgen in europa
Dat kan anno 2016 natuurlijk nooit een argument zijn trouwen, zeker niet voor een onderdeeltje dat (bijna) gewoon door de brievenbus past.
Veel MicroShift onderdelen zijn via AliExpres te verkrijgen voor mooie prijzen.

Afbeelding

http://nl.aliexpress.com/wholesale?catI ... icroShift+

Gr. Leo Jansen.