Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Project: Surly Ogre - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Project: Surly Ogre

Probeer anders eens microshift BS-M10, dat zijn diegene die ik zoek (gebruikt op oa surly LHT). Ik vind ze in ieder geval niet en ga ze niet voor 50Usd extra van the US laten komen.

Weet iemand waarom de Cable Tensioning Bolt van de derailleurs is verdwenen (enkel nog op alivio en 9sp deore)? Dat wil zeggen dat ik hem nooit deftig ga kunnen instellen met een bar end lever..
Nog even toevoegen dat ik een lang bovenlichaam heb in verhouding met beenlengte dus ben wel overtuigd van het frame. De rest regel ik verder af met stuurpen lengte en hoogte. En zoals gemeld dit is eerder een experiment. Als het me niet bevalt kan ik nadien terug switchen naar Mtb stuur.

Nu nog kiezen tussen 9sp triple en 10sp double. Bij een triple vind ik dat er te veel overlap is en het grootste voorblad gebruik ik bijna nooit, enkel bij steile afdalingen. Een dubbel van 24/38 lijkt me voldoende in combo met 11/36 achteraan.
Maar ik weet , 9sp stevigere ketting en het road/mtb verhaal is properder...

Keuzes, keuzes...

Voor de derailleurs zonder afstelbout bestaan externe oplossing zoals shimano sm-ca50.

Bedankt om mee te denken, en vooral om de keuzes te beperken ipv meer opties te bieden :D
falcong schreef: Weet iemand waarom de Cable Tensioning Bolt van de derailleurs is verdwenen
Omdat ook het 'boogje' in de kabel naar de achterderailleur is verdwenen?
falcong schreef: Volgens... zouden 2/3 10 speed road shifters werken met 10 speed front road derailleur (bv shimano 105), 9speed mtb achter derailleur (bv XT),een 10 speed mtb cassette en 10sp ketting.[/b]
Dit is helemaal correct. Met roadshifters bedoel ik gewone dual control (remmen en schakelen) STI-shifters. Bij SRAM is dat anders: daar moet alles 10v zijn. 9v roadgroepen bestaan niet. Hoe de Avid schijfremmen hiermee combineren weet ik niet.
als je fb hebt, dan is dit wel een leuke groep

https://www.facebook.com/groups/2534281 ... 3/?fref=ts
Hehe die fb groep is wel freaky...

Ondertussen dankzij de adviezen, toch gezwicht. ga starten met een jones loop zoals surly ze ook afmonteerd, maar dan met rapid fires. Surly lijkt steeds weloverwogen keuzes te maken bij al hun afmontages, en het scheelt toch een hoop gedoe door enkel mtb onderdelen te kiezen. En als het niet goed is staat er binnenkort een jones bar te koop.

Bar end levers op de dropbar lijken me ook lastig om gelijktijdig voor en achter te schakelen. Meestal als ik naar het kleinste blad schakel tijdens een klim, schakel ik achteraan terug eentje zwaarder om steeds op de zelfde cadans te blijven trappen. Rapid fires zijn in dit geval ideaal. Dit lost ook mijn keuze tussen dubbel en triple ineens op, met een triple is de overgang minder groot als je vooraan schakelt. Daarom wordt het een 10sp triple.

Nu alle onderdelen bestellen en knutselen. Ik zal een fotootje posten als het wat meer vorm krijgt.
Gelijktijdig voor en achter schakelen?: dat doe je maar één keer en daarna nooit meer.... :!:
sjefke schreef:Gelijktijdig voor en achter schakelen?: dat doe je maar één keer en daarna nooit meer.... :!:
Vraag maar aan Nibali
sjefke schreef:Gelijktijdig voor en achter schakelen?: dat doe je maar één keer en daarna nooit meer.... :!:
??? (doe het al sinds 1993, hier in Zuid-Limburg relatief vaak denk ik zo)
Leon schreef:
sjefke schreef:Gelijktijdig voor en achter schakelen?: dat doe je maar één keer en daarna nooit meer.... :!:
??? (doe het al sinds 1993, hier in Zuid-Limburg relatief vaak denk ik zo)
Sjefke poneert het als de waarheid terwijl we leven in een wereld van nuances 8)

Ik kan me voorstellen dat het meestal wel goed gaat. Maar op het moment dat je EN heel veel kracht zet EN tegelijk voor en achter schakelt, dan heb je misschien even helemaal geen grip meer op de tandwielen en kan de die ketting doorschieten, die dan vervolgens kan vastlopen. Of denk ik nu verkeerd?
willem.m schreef:Ik kan me voorstellen dat het meestal wel goed gaat. Maar op het moment dat je EN heel veel kracht zet EN tegelijk voor en achter schakelt, dan heb je misschien even helemaal geen grip meer op de tandwielen en kan de die ketting doorschieten, die dan vervolgens kan vastlopen. Of denk ik nu verkeerd?
Kracht zetten met derailleursysteem kan bij mijn fietsen alleen volgens de folder. In real life moet je bij mijn fietsen wel enige feeling met de betreffende metalen onderdelen hebben en iets subtieler doen.
falcong schreef:Ondertussen dankzij de adviezen, toch gezwicht. ga starten met een jones loop zoals surly ze ook afmonteerd, maar dan met rapid fires.
Die Jones loop sturen zijn wel kostbaar in de aanschaf. Maar dat compenseer je denk ik, omdat de mtb shifters en MTB (avid) remhendels een stuk goedkoper zijn dan race remgrepen en barendshifters op een racestuur.
Leon schreef:
willem.m schreef:Ik kan me voorstellen dat het meestal wel goed gaat. Maar op het moment dat je EN heel veel kracht zet EN tegelijk voor en achter schakelt, dan heb je misschien even helemaal geen grip meer op de tandwielen en kan de die ketting doorschieten, die dan vervolgens kan vastlopen. Of denk ik nu verkeerd?
Kracht zetten met derailleursysteem kan bij mijn fietsen alleen volgens de folder. In real life moet je bij mijn fietsen wel enige feeling met de betreffende metalen onderdelen hebben en iets subtieler doen.
Schakelen onder belasting houd ik liever bij alleen achter: met Shimano HG gaat dat over het algemeen prima, al wil er afhankelijk van de stand van de cassette weleens een tandje worden overgeslagen.

Voor en achter tegelijk schakelen doe ik alleen op het vlakke of in een afdaling, om de ketting op een ander voorblad te krijgen zonder de overbrenging noemenswaardig te wijzigen. Bij een goed afgeregeld versnellingsapparaat is dat geen enkel probleem en z gebeurd: voor naar een ander blad en achter twee of drie kransjes tegelijk.

Shimano's Di2 doet het ook, zonder enige tussenkomst van de berijder.
Pat schreef:
falcong schreef:Ondertussen dankzij de adviezen, toch gezwicht. ga starten met een jones loop
Die Jones loop sturen zijn wel kostbaar in de aanschaf.
Zeker het geld waard, briljante sturen zijn het!
En inderdaad, doordat je goedkope, algemeen verkrijgbare mtb onderdelen kunt gebruiken bespaar je ook weer wat.
Ondertussen heb ik er een eerste testrit opzitten, tussen de regenbuien door...

Afbeelding

Frame (large) heb ik behandeld met gekookte lijnolie, vervolgens cane creek 40 balhoofd met rubberen hamer en draadstang (om te persen en uit te lijnen) geïnstalleerd. Dmv van een stuk plastieken afvoerbuis de ring op de vorkkroon geïnstalleerd.

verder;
Jones loop H bar
SLX volledige groep, met rapidfire shifters
BB7 mechanische schijfremmen
ESI chunky grips
Wielen 2de hands; deore hubs, alexrims dh23, 36 spaaks

eerste indrukken;

-de rapidfire shifters lijken wat in de weg te zitten op de meest gebruikte handpositie.. Missch beetje verstellen
-Het stuur komt toch wel dichtbij door de backsweep, ondanks de lange bovenbuis, dus niet erg sportief. Ik kan het nog wel wat lager zetten
-Eerste ervaring met schijfremmen; ze remmen slecht. Oorzaken; ze moeten 'ingeremd' worden, maar ook heb ik de kabels te slordig afgeknipt en geen kapjes gebruikt, dus wat finetuning nodig hier.

Voor de rest rijdt hij wel super, geeft het gevoel dat hij overal over kan rijden :)

Nu twijfel ik nog om spatborden te installeren (met dit weer!) en welk tubus rek ik zou kiezen.... logo, cargo of fly...

Wat betreft de banden zijn die bontrager pure MTB banden, welke banden zijn meer allround ook goed geschikt voor asfalt?
falcong schreef:Wat betreft de banden zijn die bontrager pure MTB banden, welke banden zijn meer allround ook goed geschikt voor asfalt?
Continental Race King Performance ; zijn ook niet zo idioot duur als andere vouwbanden (€24,95 bij Mantel). Alle MTB banden waarin het centrale deel dichtbezet is met noppen lopen redelijk op asfalt.
Remmen is inderdaad fine tunen want ze kunnen het perfect.
falcong schreef: -de rapidfire shifters lijken wat in de weg te zitten op de meest gebruikte handpositie.. Missch beetje verstellen
Kunnen die gear indicators er niet af?
-Het stuur komt toch wel dichtbij door de backsweep, ondanks de lange bovenbuis, dus niet erg sportief. Ik kan het nog wel wat lager zetten
Centimeter stuurpen erbij kan altijd :wink:
-Eerste ervaring met schijfremmen; ze remmen slecht. Oorzaken; ze moeten 'ingeremd' worden, maar ook heb ik de kabels te slordig afgeknipt en geen kapjes gebruikt, dus wat finetuning nodig hier.
Compressievrije buitenkabels kunnen ook erg helpen (Jagwire of Goodridge bijvoorbeeld), maar goede montage is ook essentieel.
Ik geef zelf de voorkeur aan een 185mm* schijf vóór trouwens.
*(Ik geloof dat Avid een tijdje geleden van 185 naar 180mm is gegaan, dus even opletten dat schijf en adapter bij elkaar passen)
Als je dat goed voor elkaar hebt ga je met BB7's echt geen remkracht tekort komen.
en welk tubus rek ik zou kiezen.... logo, cargo of fly...
Daar ben ik ook wel benieuwd naar!
hier en hier iig 2 mensen die naar volle tevredenheid de Logo Evo erop hebben gezet.
welke banden zijn meer allround ook goed geschikt voor asfalt?
+1 voor Conti Race King Performance 29x2.2. Snel, als achterband het hele jaar door genoeg grip in NL (vóór wil je offroad soms iets meer nopjes, X-King 2.4 bijvoorbeeld) en ook nog behoorlijk slijtvast.
Ondertussen heb ik de kabels en remmen beter afgesteld, en ben al veel meer overtuigd van de remkracht van de bb7's.

Het eerste bikepackweekend zit er op en de fiets heeft het uitstekend gedaan!

Afbeelding

De revelate terrapin is een duur product, maar wel degelijk. Als ik nu nog een juist model drybag aankrijg gaat het nog beter passen :)

Het enige wat een beetje vreemd is, is dat het jones stuur wel comfortabel aanvoelt, geen problemen in de polsen. Maar mijn rechter pink en ringvinger voelden verdoofd aan na de 2daagse van 128km door de hoge venen. Nu, bijna 3 dagen later, voelt mijn ringvinger nog steeds een beetje verdoofd... Ik ga proberen het een beetje te kantelen voor de volgende lange rit.
De verschillende handposities op het stuur zijn ook relatief. Als ik mijn tent vasthang aan het stuur heb ik eigenlijk enkel nog de uiteinden over...
Dat stuur lijkt me helemaal niks :|