Additionally, paste this code immediately after the opening tag: banden advies cyclocross fiets - Forum Wereldfietser

banden advies cyclocross fiets

Hallo allemaal,

Mijn eerste post hier!
Ik ga binnenkort weer een week of fietsvakantie. Ik gebruik hiervoor mijn cyclocross fiets (ridley X-bow) met een bagagedrager+tassen en een stuurtas. Ik neem een lichte tent en kampeerspullen mee.

Nu vraag ik mij af wat voor banden jullie zouden monteren:

Normaal (racefiets-modus) rijd ik op 25mm continental grand prix banden. Deze zijn licht, maar kunnen tegen een stootje.

Ik heb tijdens een eerdere fietsvakantie (lichter bepakt dan deze keer) met 28mm schwalbe marathon banden gereden. Die zijn een stuk zwaarder maar omdat ik door nat weer en nu en dan over grindpaden reed, bevielen deze mij goed.

Ik heb deze banden ook nog liggen in 32mm breedte (past nog op de cyclocross fiets).

Mijn vraag: wat is jullie ervaring met een dergelijke setup, is 28mm schwalbe marathon voldoende? Zou je voor 32 gaan? Of iets heel anders?

Ik hoor het graag, alvast bedankt!

Johan
Ik zou altijd de breedst mogelijke banden kiezen. Het voordeel van een veldrijfiets boven een wegracefiets is nu net dat je er wat bredere banden op kunt monteren. Met bagage is dat fijner, en ook op slechte wegen en paden. Behalve een oude racefiets heb ik tegenwoordig een tweedehands stalen veldrijfiets voor het snellere werk, en daar heb ik 35 mm Panaracer Pasela's op zitten (zonder antilek). Dat zijn fijne snelle en comfortabele banden, met redelijk wat grip op slechter wegdek. Een gewone Marathon is heel wat stugger en dus langzamer en minder comfortabel.
Dank voor je reactie. Ik heb de 32ers er zojuist opgelegd, eens kijken hoe dat rijdt. Ik kwam ook nog 40mm Schwalbe Spicers tegen bij mn broer in de garage, ook die ga ik nog passen.
Hoi, ik zit met een soort gelijk dilemma. Ga op een Stevens Cyclo Crosser naar Frankrijk. Licht bepakt over een geasfalteerde route. Op de fiets zit nu een setje Sammy Slick; profiel (noppen) aan de zijkant, gladder bovenop. Zijn offroad banden die ik wil vervangen. Zat zelf aan Marathon of Marathon Racer te denken. Dat rolt hoe dan ook beter dan die Sammy Slick. Maar de meningen op t forum zijn verdeeld over de beste keuze!!

En dan de breedte. Ik heb nu 35mm, maar heb ergens gelezen dat 40 (mits dat past) beter is. Keuzes, keuzes, keuzes!! Wie advies heeft mag het zeggen!
Licht bepakt over (mooi?) asfalt? Zou ik er lekker een raceband (Conti 4-Season, GP-4000SII), of race-áchtige band (Conti GatorSkin) opleggen. Breedte is aan jezelf. Breder met lagere druk is comfortabeler. Smaller is lichter en aërodynamischer.
Alien schreef:Smaller is lichter en aërodynamischer.
En dat laatste maakt enkel verschil als men aan relatief hoge snelheden fietst.

Renaat
Godallemachtig, je kon erop wachten: waag het niet op het Wereldfietserforum van het bredebandenevangelie af te wijken!

Ja, bij "relatief hoge snelheden". Dat maakt het niet minder waar.

En laten we wederom vooral niet vergeten dat het daarbij om de luchtsnelheid draait, niet de rijsnelheid.

Iemand die lichtbepakt met een cyclocrosser over asfalt op vakantie gaat, verwacht ik overigens er een relatief hoog tempo op na te houden.
Oeps. Nou moet ik zeker met de billen bloot? Op de Vennbahn reed ik 20km per uur gemiddeld. Aangezien ik nu iets meer bagage meeneem, zal t iets lager uitkomen, schat ik voorzichtig in. Maar goed, het gaat mij niet om gemiddelde snelheid. Ik wil een lekker lopende band waar ik 1100 km mee kan rijden zonder iedere dag te moeten plakken. Het liefst zonder überhaupt te moeten plakken. Dan maar iets minder snel.
Als je verzekerd wilt zijn van lekvrij rijden, kom je bij hele zware, zwaarrollende banden uit. En dan heb je nog steeds geen garantie. Lekarm rijden, zou je dat kunnen noemen, want als je precies op het verkeerde moment dat ene stukje glas of ijzerdraad tegenkomt, is het gewoon klaar: lekke band.

Aan de andere kant, afgelopen najaar en winter heb ik een kleine drieduizend kilometer lekvrij met een setje 23mm Conti GP 4-Seasons gereden. Die liggen nu op de plank en gaan half oktober gewoon weer op de fiets voor nóg een seizoen.

Voor een cyclocrosser op reis zou ik dan wel een iets breder exemplaar kiezen, of de op de 4-Season gebaseerde tourband, de GatorSkin. Die is ook nog met antileklaag verkrijgbaar als Gator Hardshell. Allemaal banden die je niet al teveel gaan tegenwerken in ruil voor lekbescherming. Schwalbe, Vittoria, Vredestein, Panaracer, en Michelin hebben ongetwijfeld vergelijkbare banden in hun assortiment. Maar bij van die krengen met dikke rubberstrips in het loopvlak zou ik ver wegblijven.
Fietsvriend schreef:Op de Vennbahn reed ik 20km per uur gemiddeld.
In zuidelijke richting vanaf Aken met een windje tegen is dat in het geheel niet slecht. In de andere richting haal de die snelheid op dezelfde dag bijna zonder te trappen....

Wat jij zoekt is gewoon een band ergens tussenin. Dus geen band helemaal zonder lekbescherming, en geen kreng met een dikke rubberstrip. Dus gewoon een kreng met een dunne rubberstrip. Niet met dikke noppen en geen slick, maar iets ertussenin. Zelf fiets ik nu met Schwalbe Almotion, maar die heb je niet in de door jouw benodigde breedte geloof ik.
Lekke banden zijn een overschat probleem. Ik denk dat die overschatting het product is van rijden met half versleten goedkope Hema/Halfords etc banden op een stadsfiets in de stedelijke jungle. Ik rij de afgelopen jaren op zogenaamd kwetsbare Panaracer Pasela banden (zowel de modellen met dunne Kevlar antilek als modellen helemaal zonder antilek), of de nog wat kwetsbaarder Compass/Grandbois versies. Ik rij niet super veel, maar tot nu toe heb ik er slechts twee keer mee lek gereden, en dat was een keer een dikke schroef bij een bouwplaats. Op mijn stadsfiets heb ik al een jaar of vier de 32 mm Pasela TG (met antilek dus) en nog geen lekke band gehad, in een studentenstad met veel glas op straat.
Dure banden zijn wat dit betreft echt beter, en het helpt als je ze niet tot de draad oprijdt. Verder helpt het als je wat bredere banden kiest. Die hoef je minder hard op te pompen, en daarmee rollen ze over de rotzooi heen, in plaats van dat die er met kracht ingedrukt wordt. Met lichte bagage op een snelle veldrijfiets zou ik kiezen voor iets van bijvoorbeeld 35 mm. Dat is wat ik op mijn eigen veldrijfiets heb (Pasela zonder antilek - nog niet lek gereden), en het is een mooi compromis tussen comfort en grip op slecht wegdek en bospaadjes, en het lichte snelle gevoel van een echte racefiets. Deze maat heeft nog het lichte Pasela profiel (de 37 mm heeft meer profiel) en dat is lekker stil, maar geeft met wat subtiel sturen net genoeg grip op (droge) bospaadjes.
Vlak trouwens ook de invloed van binnenbanden niet uit. Goede kwaliteit binnenbanden zijn verkrijgbaar in verschillende diktes, van héél dun en licht, voor soepel lopende racebandjes, die kunnen niet veel hebben. Maar de dikkere varianten kunnen een klein prikje door de buitenband heen nog gemakkelijk overleven.
Wim schreef:in een studentenstad met veel glas op straat.
Voor de rest heb je in de provincie Groningen en de verre omtrek toch weinig last van met meidoornhagen omzoomde met gebroken vuurstenen verharde paden (en dat dat spul ook op het nabijgelegen asfalt ligt), de nabijheid van Waalse industrie (en wat daar bij hoort) en een stad nog steeds veel glas- en keramische industrie heeft. (Wat betekent dat elke onverharde weg ooit wel eens met scherven is verhoogd en je zo'n beetje op elke vierkante meter van elk landbouwperceel scherven kunt vinden)
Dis ik hou het vooralsnog op wat stevigere banden.
vorige jaar ook met mijn ridley crosser van de zuidfrankrijk naar huis gefiets
heb er toen schwalbe supremes op gelegt van mijn woon werk verkeer fiets
maatje 40 mm maar vallen 38 mm breed uit
heb nog geen lekke band met deze banden gehad en alles bij elkaar al zo een
13000 km mee gefietst
maar garantie krijg je nergens tegen lek rijden
Bijvoorbeeld een Michelin Pro4 Endurance van 28mm is ook een erg fijn lopende band voor een langere tocht op een racefiets. Vooropgesteld dat ie die breedte kan hebben.
Dank allemaal voor de reacties. Ik zie dat er meerdere antwoorden goedgerekend worden :wink:

Mijn conclusie is dat ik het maar proefondervindelijk vast moet gaan stellen. Ik neig nu naar de 28mm marathons, en zal ook de 32mm marathons testen. Vooralsnog maar geen nieuwe banden bijkopen.

Bedankt!
body schreef:[…] garantie krijg je nergens tegen lek rijden
Jawel, hoor! Als je hun buitenband, binnenband, én velglint op je fiets legt, krijg (kreeg?) je van Continental garantie tegen lekrijden! Nou ja… ze beloven je genoegdoening als je lekrijdt. Het is natuurlijk nog steeds geen belofte dat je helemaal niet lek kúnt (of zal) rijden. Dat vind je alleen bij die massieve banden die van tijd tot tijd als revolutionair op de markt gegooid worden.
Hallo allemaal,

Voor de geinteresseerden: ben net terug van mijn fietstocht en dacht wat ervaringen te delen.

Heb 750 km gefietst in 6 dagen, de Maas gevolgd vanaf de bron naar mijn huis in Den Bosch, op mijn cyclocrossfiets. Voorop een stuurtas, achter twee medium fietstassen een tentje.

Ik heb er 32mm Schwalbe marathon banden op gelegd, op circa 5bar, en was blij met de keuze. Redelijk snel op de weg, redelijk comfortabel en voldoende grip offroad (grindpaden etc), geen lekke banden (ook niet door de puinhoop die ze in Belgie fietspad durven noemen). Alleen op de casseien had ik wellicht beter met een wat lagere druk kunnen rijden, nu stuiterden de tassen er nu en dan af, ondanks de bevestiging met sluitende "clips".

Er zijn snellere banden, er zijn lichtere banden, er zijn bredere comfortabelere banden, maar al met al waren deze banden (die ik al had, dat scheelt natuurlijk ook) een goed compromis. Een volgende trip maak ik waarschijnlijk weer in deze setup.
Zeg er nog even bij welke Marathon. Dat is meer een familienaam dan een roepnaam. Dan kunnen we daar nog even over napraten.
math schreef:Zeg er nog even bij welke Marathon.
Als we even aannemen dat die bij 32mm nog 622 hoort, blijven er nog maar drie over: Supreme, Plus en zonder toevoeging. Die laatste zal het dus wel zijn: http://www.schwalbe.com/nl/tour-reader/marathon.html

Heb ik de prijsvraag gewonnen? :)

Carl