Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stelschroefjes voorderailleur stellen limieten kooi niet af - Forum Wereldfietser

Stelschroefjes voorderailleur stellen limieten kooi niet af

Hoi,

Een niet-fietsvakantie-gerelateerde vraag :oops:

Beide stelschroefjes op mijn Shimano 105 voorderailleur (racefiets) werken niet. Welke kant ik ook opdraai, de derailleur gaat niet naar binnen of buiten.

Ik heb de derailleur al losgedraaid en van olie voorzien. Als ik er druk op zet beweegt het zaakje wel. Dus de scharnierfunctie werkt.

Heeft iemand een suggestie? Ik kan op internet namelijk niet het juiste antwoord vinden (al zoek ik nog wel even door).

mvg Willem
Edit. Succes met puzzelen!
Waarschijnlijk een overbodige vraag, maar de schroefdraad is niet kapot? De boutjes gaan nog wel naar binnen en buiten?
Misschien is de schroefdraad kapot. Ik weet het niet. De ene instructie stelt dat ik de limieten kan afstellen nadat ik de spankabel los draai, de ander stelt dat ik deze gewoon kan laten zitten. De ene stelt dat ik bij het binnenblad moet beginnen, de ander het buitenblad. Ik probeer alle opties, (wel/geen kabel vast, kabel strak/los), maar er gebeurt niets als ik die schroefjes (of eigenlijk stelboutjes) los-/aandraai. Wat een afgang :oops:
Willem, het lijkt bijna of de derailleur verbogen is. Wat als je beide stelschroefjes er bijna uitdraait en er dan weer in? lopen ze langs de tegenhouders of zie je dat de kooi beweegt zonder dat de kabel aangespannen is.

documentatie van Shimano staat voor jouw groep hier http://si.shimano.com/#seriesList/18 voor alle andere kun je hier zoeken http://si.shimano.com
_Peter_ schreef:lopen ze langs de tegenhouders of zie je dat de kooi beweegt zonder dat de kabel aangespannen is.
De kooi beweegt niet als de kabel los zit.
Proberen met alleen die schroefjes de kooi te laten bewegen, is vragen om gestripte kruiskoppen.

Ik ga het als volgt te werk (gisteren nog, toevallig óók met een 105 (FD-5501) voorderailleur):
  1. Haal de ketting eraf, maak de derailleurkabel los en draai alle kabelstellers volledig in, en daarna weer één of twee slagen uit.
  2. Zet de derailleur globaal op de juist hoogte en hoek (buitenkant van de kooi parallel aan de kettingbladen) met de klemband vast.
  3. Trek de kooi met de ene hand wat naar buiten, draai dan de L-schroef (binnenste van de twee) vaster of losser, zodanig dat de derailleur "in rust" met de buitenkant van de kooi recht boven het buitenblad hangt.
  4. Stel nu de hoogte zodanig af dat de tanden van het buitenblad één à twee millimeter onder de kooi doordraaien.
  5. Bij een tripel draai je nu de L-schroef losser, totdat de kooi met de buitenkant recht boven het middenblad hangt. Bij een dubbel staat de kooi al goed voor de volgende stap.
  6. Schakel de derailleurversteller helemaal af.
  7. Trek de kabel strak (niet snaarstrak; gewoon strak) en zet 'm vast.
  8. Leg de ketting erop.
  9. Schakel achter naar het grootste kransje. (Voor ligt de ketting op het kleinste blad). De ketting moet nu rakelings langs de binnenkant van de kooi lopen. Stel dit in met de L-schroef. (Even opschakelen als de schroef moet worden aangedraaid, dan is de schroef onbelast.)
  10. Schakel achter naar het midden van de cassette, en schakel dan vóór op. De ketting moet nu soepel naar het volgende blad gaan. Zo niet, pas dan de kabelspanning aan. Bij een tripel schakel je door naar het grootste blad.
  11. Schakel achter naar het kleinste kransje en voor naar het grootste blad. De ketting moet nu rakelings langs de búitenkant van de kooi lopen. stel dit in met de H-schroef (Even terugschakelen als de schroef moet worden aangedraaid, dan is de schroef onbelast.)
De kooi is met de hand wel heen en weer te bewegen schrijf je eerder al, de scharnierfunctie doet het dus. Als je de stelschroef aan de buitenkant er bijna uitdraait zou je in theorie (en bij mij in de praktijk) als je de stelschroef aan de binnenkant (dichtst bij het frame) aandraait de kooi naar buiten moeten zien bewegen. Zo niet dan moet je je gaan afvragen wat er is gebeurt tussen nu en de laatste keer dat je de fiets nog gebruikt hebt met beide bladen. Ik zou het nu ook even niet meer weten.
En verder wat Joost schrijft. Een goede maat kruiskopschroevendraaier help gestripte koppen ook tegengaan, als er geen beweging in zat moet je ook niet gaan forceren.
Alien:
Dank je wel. Bij stap 3 gaat het fout. Er gebeurt namelijk niets als ik de schroefjes in/uitdraai...

Peter:
Wat er tussentijds is gebeurd is dat ik de kettingbladen, cassette en ketting heb vervangen. Niets bijzonders. En opeens deed de voorderailleur raar.

Ik vind het erg tof dat jullie meedenken en uitgebreid suggesties doen! Maar helaas: niets helpt. Ben bang dat ik morgen een mechanicien ga opzoeken.
Ik zou de derailleur van de fiets afhalen en het allemaal eens op het gemakje aan de keukentafel bekijken. (Wel eerst goed schoonmaken anders krijg je bonje in huis.)
Ik vraag het toch even voor de zekerheid, maar het gaat hier niet om een nieuwe derailleur waar het montagehulpje nog in zit?
OmeGerrit schreef:Ik vraag het toch even voor de zekerheid, maar het gaat hier niet om een nieuwe derailleur waar het montagehulpje nog in zit?
Nee, het is de originele derailleir uit 2009.

Ik heb inmiddels toch maar hulp gevraagd. Ik zal laten weten wat het euvel was, zodat anderen er ook nog wat aan hebben.
Klinkt alsof de veer los zit of gebroken is.....
Deraillieur los halen, goed schoonmaken en daarmee uitsluiten dat zodat vuil de oorzaak is. Kun je ook gelijk goed zien wat de stelschroefjes doen met in en uitdraaien en of het veertje goed werkt, gebroken is of niet.