Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aandrijfproblemen santos SCC 001 - Forum Wereldfietser

Aandrijfproblemen santos SCC 001

Beste fietsliefhebbers.

Begin dit jaar heb ik een oude santos mtb gekocht op MP met de bedoeling hier een vakantiefiets van te maken.
Op zich was hij helemaal klaar voor vertrek, maar na uitvoerig testen afgelopen weekend met bepakking zijn er toch wat zaken naar voren gekomen.
De achterderailleur blijkt veel speling te hebben en krijg hem ook niet meer goed afgesteld.
Er zijn nog maar een paar versnellingen die geruisloos lopen en de rest rammelt, kraakt en loopt aan.
Het is een 9 speed fiets en alles is voorzien van LX , behalve de naven die zijn XT.
Van de aandrijving heb ik niet veel kaas gegeten en zou graag jullie advies hierover horen.

De achterderailleur wil ik vervangen voor de Deore RD-M591, ik denk dat dit past en goed is , maar ben niet zeker.

Er zit nu een 11-32 cassette op, en evt vervangen voor de volgende opties.
CS-HG80 9SP
CS-HG200-9
CS-HG300-9
CS-HG400-9

Ook bij de cassette ben ik niet zeker of dat past en goed is.

In 1e instantie wil ik de derailleur, cassette en ketting vervangen en van daaruit verder kijken.

Zit ik met bovenstaande artikelen goed?
Graag hoor ik van jullie.

Gr Jacob
jacob_50 schreef:Zit ik met bovenstaande artikelen goed?
Ja. Alleen zou ik je aanraden, zeker als je zoals gezegd "weinig kaas gegeten hebt van de aandrijving", eens een kenner naar die derailleur te laten kijken. Anders is er best een kans dat je een prima derailleur afschrijft en vervangt.
Bedankt voor je reactie Alien, helaas heb ik geen kenner hier in de buurt ,dat zal dan toch de plaatselijke fietsenmaker moeten worden.
Een achterderailleur afstellen lukt mij over het algemeen wel.
Als ik de juiste procedure volg , dan staat na het afstellen de kooi netjes onder het kleinste tandwiel en ook netjes onder het grootste tandwiel.
Maar bij alle andere tandwielen staat de kooi niet mooi in lijn.

Als ik bij mijn andere fietsen de derailleur met de duim indruk , voel ik duidelijk weerstand, en bij de oude LX amper iets.

Mijn indruk is dat er behoorlijk wat speling opzit, wat volgens mij niet zo hoort te zijn.
Ik weet niet of er vervangingsonderdelen in een derailleur zit, en of dat evt zinvol is.
Een nieuwe Deore derailleur kost tenslotte ook niet zo duur.

Ik zit nog een beetje te twijfelen wat te doen.
Ik zou de boel eerst uit elkaar halen, eventueel schoonmaken en weer goed in elkaar zetten. Je weet nooit wat er is gebeurd met een tweedehands fiets, misschien zit er wel een kapotte of verkeerde cassette op, zit je freehub los of zit de derailleur gewoon niet goed vast.
Jacob, als je aangeeft waar je huis woont kom je er misschien achter dat er iemand bij je in de buurt woont die je wil helpen. Een fietsenmaker kan altijd nog, en ja een nieuwe derailleur hoeft niet duur te zijn, als deze niet kapot is hoef je het niet te repareren of vervangen.
Vermeende derailleurproblemen zijn vaak kabelproblemen. Dus eerst kabels schoonmaken, smeren of eventueel vervangen. Dan pas derailleur afstellen.
Als de derailleur versleten is en er speling op zit. Wat TS ook omschrijft, dan lukt afstellen inderdaad niet meer. Ik heb het gevoel dat hij wel in de goede richting zit. Andere factoren spelen ook mee inderdaad, maar het zou zo maar kunnen dat de aandrijflijn nog niet versleten is (al is dat wat onlogisch als dat bij de derailleur wel zo blijkt te zijn...).
Ik heb twee fietsen gehad met met een lx-derailleur model 1993. Eentje 35000 km, de andere 45000 en bezig.

Afbeelding

Die schakelen inderdaad lichter omdat er een lichtere veel in zit, wat wel betekent dat ze beter gesmeerd moeten blijven. Maar het zijn geen fragiele raspaardjes.
Wel hebben ze elke 15000 à 20000 km neiuwe derailleurwieltjes nodig. Die hebben ze bij de fietsenmaker. Die zal je uitleggen hoe het werkt. Als hij dat niet weet of hij heeft er geen zin om je het (ongeveer 45 seconden) te vertellen dan weet je meteen dat het geen fijne fietsenmaker is.
Mensen, bedankt voor jullie reacties.
Hieruit maak ik op dat het misschien ook aan iets anders kan liggen dan de derailleur.
Mijn kennis van de aandrijflijn is beperkt en ga af op wat ik visueel zie.
In mijn ogen lijkt (denk ik) de derailleur de boosdoener, maar zoals ik uit jullie reacties begrijp kan het ook zomaar iets anders zijn.

Ik wil graag van Peter zijn tip gebruik maken en aangeven dat ik in Venray woon.
En idd, je weet maar nooit, misschien woont er wel een forumlid in de buurt die eens naar mijn fiets kan kijken en misschien ziet wat het probleem is.

De kans is anders groot dat ik onderdelen ga vervangen of laat vervangen die helemaal niet versleten zijn.

Alvast bedankt voor jullie tips en reacties.
Je denkt dat de derailleur versleten is, en wilt 'm gaan vervangen. Wellicht heb je ongelijk. Je hebt weinig verstand van derailleurs. Wat heb je te verliezen? Mooi moment om eens nader kennis te maken met "de achterderailleur". Dit is wat er globaal gezien kan gebeuren:
  1. Je haalt de derailleur uit elkaar. Die blijkt inderdaad versleten. Je moet een nieuwe kopen, zoals je al van plan was. Maar je hebt nu geleerd hoe een derailleur in elkaar zit en hoe je bepaalt of die versleten is.
  2. Je haalt de derailleur uit elkaar. Die blijkt niet versleten. Je zet 'm terug in elkaar en terug op je fiets. Je hebt nu geleerd hoe een derailleur in elkaar zit en hoe je bepaalt of die versleten is, en je hebt jezelf de kosten van een nieuwe derailleur bespaard.
  3. Je haalt de derailleur uit elkaar. Je krijgt 'm niet meer in elkaar. Je moet nu een nieuwe kopen, zoals je al van plan was. Maar je hebt het tenminste geprobeerd, en wellicht heb je tóch nog wat geleerd over hoe een derailleur in elkaar zit en hoe je bepaalt of die versleten is.
  4. Je haalt de derailleur niet uit elkaar. Je hebt geen idee of-ie versleten is en je leert niks. Je moet een nieuwe kopen.
Rear Derailleur Overhaul | Park Tool
Blijft over dat het via internet niet uit te leggen is hoeveel speling op de afzonderlijke onderdelen van een derailleur valt in de categorieën noodzakelijk (!), nieuwstaat, normaal, 'kan nog' en 'te veel' vallen.
Heren, wederom bedankt voor jullie input.
Ik heb idd weinig te verliezen en dit is een mooie kans om een derailleur te leren kennen.
Ik heb net het eerste testje uit de link van Alien gedaan.
Als vergelijkingsmateriaal heb ik een SLX en een alivio derailleur gebruikt.
Beide fietsen, waarvan 1 van mijn zoon is, zijn nog bijna nieuw en amper gebruikt.
De SLX beweegt heel weinig, en de alivio ongeveer net zoveel als de betreffende LX.

Mede omdat Leon ook al aangaf dat de veerdruk van een LX over het algemeen wat soepeler is, zou het zo kunnen zijn dat mijn verdenking op de derailleur onterecht is.

Ik laat de derailleur nog even voor wat het is, en begin morgen eerst met schoonmaken van alles wat met schakelen te maken heeft.
Ook de kabels controleren, schoonmaken en smeren.
Ik ga ook de derailleur demonteren van de fiets, om ook goed de binnenkant te kunnen reinigen.( de derailleur op zich haal ik(nog) niet uit elkaar).
Verder de derailleurwieltjes vervangen, deze lijken iets meer "afgevlakt" te zijn dan bij de andere fietsen.
En als laatste derailleur opnieuw afstellen. en een testritje maken.

Update volgt
Jacob, afhankelijk van het aantal versnellingen zijn er andere derailleurwieltjes, als je een 9-speed hebt heb je dus andere nodig dan bij een 10-speed. BBB en Tacx hebben beide in het assortiment. (zijn nmm ook beter dan die van shimano (dus de meeste fietsenmakers zouden je moeten kunnen helpen.))
Ketting, cassette en tandwielen zijn slijtagedelen, dus het zou goed kunnen dat die niet meer je van het zijn. Van de derailleur zijn zoals Alien en Leon al aangaven ook wat zaken te controleren. Het devies is om even goed te kijken en te meten, bijvoorbeeld kettingrek meten. Verder kunnen shifters, kabels en hoe schoon de aandrijflijn is (aangekoekt vuil met smeermiddel) ook invloed hebben op het schakelen.
Als je een grotere fietstocht plant, is het misschien wel handig om toch het een en ander te vervangen, maar aan de andere kant moet je geen goede spullen de deur uitdoen als het gewoon nog werkt.

Misschien is er wel een medefietser die technisch bekwaam is in jouw buurt (Venray). Voor mij is dat helaas niet in de buurt, anders had ik er best even naar willen kijken.
Oke ik knutsel ook wel is aan een fiets.
En meestal als de derailleur niet goed werkt dan ligt het aan 1 van de 2 dingen. (of allebei als je pech hebt ;) )

1. Je derailleur pad/pat? is niet recht
2. Je kabels lopen te stroef waardoor hij niet goed meer schakelt

Oplossing

1. Derailleur laten richten
2. Kabels vervangen. Soms is alleen een nieuw binnenkabeltje genoeg. Maar meestal moeten binnen en buiten vervangen worden.
Tegen het eind van de zomer wil ik met deze fiets naar Praag fietsen.
Over ongeveer 3 weken ga ik eerst nog een keer de ronde van Nederland doen, alleen nu met de klok mee.
Dus ik kom niet echt in gebieden waar geen fietsenmakers te vinden zijn.
Maar ik heb natuurlijk wel graag dat de fiets in goede conditie is bij vertrek.

Zoals al eerder geschreven, het probleem wat ik heb zijn de geluiden in bepaalde versnellingen (zeg maar gerust de meeste versnellingen).
Hij schakelt goed, pakt elke versnelling, loopt niet van de tandwielen, kortom de werking is op zich goed.
Er zijn echter nog maar een paar versnellingen die echt geruisloos lopen, bij de rest hoor ik alleen maar geratel en gekraak.
De afstelling van de derailleur is (volgens mij) in grote lijnen goed.
Maar als ik "fijnafstelling" wil doen , loopt de ketting of van het kleinste of van het grootste tandwiel af.
Het lijkt wel of ik een stukje instelmarge mis.

Peter, bedankt voor de tip over de BBB en Tacx derailleurwieltjes, ik zal morgen naar deze vragen bij de FM.
jacob_50 schreef:[…] ik kom niet echt in gebieden waar geen fietsenmakers te vinden zijn.
Maar ik heb natuurlijk wel graag dat de fiets in goede conditie is bij vertrek.
Dat lijkt me ook een goed idee. Maar je hebt nog even de tijd…
[…] als ik "fijnafstelling" wil doen , loopt de ketting of van het kleinste of van het grootste tandwiel af.
Bedoel je dat de ketting naar het naastgelegen tandwiel verhuist, of dat-ie van de cassette áfloopt? In dat laatste geval moet je beginnen met de limietschroeven. Sowieso is het raadzaam om éérst de derailleur zonder kabel helemaal goed af te stellen met de H-, L- en B-schroeven. Pas daarna komt de kabel eraan te pas.

Ik heb vandaag mijn eigen fiets klaargemaakt voor het 400km-brevet van komend weekeinde. Tandwielen schoongemaakt, schone ketting erop, derailleurs helemaal opnieuw afgesteld, en derailleurwieltjes waren ook aan vervanging toe. Tacx zit er bij mij op: van die grijze met keramische lagers. Slaat nergens op: de goedkoopste doen het net zo goed. Maar het ziet er mooi uit en geeft een goed gevoel en, ach, hoe vaak vervang je die dingen nou?

Ook een fiets die wél gewoon goed schakelt gaat merkbaar lekkerder aanvoelen na zo'n volledige schoonmaak-, smeer- en aftelbeurt, hoor. Zeer lonend karweitje.
Alien schreef:Ook een fiets die wél gewoon goed schakelt gaat merkbaar lekkerder aanvoelen na zo'n volledige schoonmaak-, smeer- en aftelbeurt, hoor. Zeer lonend karweitje.
Èn het geeft je ook veel vertrouwen in den vreemde wanneer je weet hoe je fiets werkt en je instaat bent storingen aan je ros zelf op te lossen.

En prutsen aan je fietsje is ook nog eens heerlijk rustgevend. Er is zelfs een boek over: 'Zen and the art of bicycle maintenance.' Of ehmmm... Nou ja.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Zen_and ... aintenance
Op mijn woon werk fiets waar ik echt bijna altijd in 1 versnelling achter rij kraakt en piept de ketting ook als ik een andere versnelling achter pak. Dit komt omdat alles op elkaar is ingesleten.

Hoe versleten zijn de ketting en cassette?
En hoe goed gesmeerd is de ketting?

Ik ben dat gekraak en gepiep namelijk kwijt als ik mijn ketting een goede smeerbeurt geef. Dit houd in eerst goed schoonmaken. En dan ruim invetten. Meestal na 1 rit pak ik een doek om hem nogmaals licht af te nemen. En dan ben ik dat gekraak en gepiep weer een paar weken kwijt.

Let wel dat ik dit alleen heb omdat alles versleten is
Even een laatste update van mijn schakel/aandrijf probleem.

Het probleem lijkt te zijn opgelost, ik heb maar een kort testritje gemaakt, maar ik hoor geen geratel en schurende geluiden meer.

Wat heb ik gedaan:

Achterderailleur er af gehaald en helemaal goed schoon gemaakt. Vooral de achterkant waar de veer zit, hier zat overal oud vet dat hard was geworden.

Derailleurkabel ,cassette, ketting en tandwielen schoongemaakt en opnieuw van smeermiddel voorzien.
Tenslotte nog de derailleurwieltjes vervangen voor tacx wieltjes, en derailleur opnieuw afgesteld.


Het blijkt maar weer eens dat er veel kennis en kunde aanwezig is hier op het forum.
Zonder jullie had ik minimaal een nieuwe derailleur besteld, terwijl nu is gebleken dat de oude nog prima in orde is. :oops:
Ik wil jullie hier graag voor bedanken.
Het was voor mij zeer leerzaam.