Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gebruikersverslag Schwalbe Marathon Almotion banden. - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Gebruikersverslag Schwalbe Marathon Almotion banden.

156 berichten
Inge1 schreef:
vr 25 mei, 2018 06:15
Daarom heb ik tegenwoordig een 3e handje in mijn stuurtas zitten - want mij lukt dat anders niet.
Ik begrijp dat het een hulpmiddel is, maar hoe ziet het eruit / hoe werkt het? Ik ben altijd nieuwsgierig naar handige dingen tijdens vervelende situaties.
Op verzoek http://www.wiggle.nl/x-tools-bandenzett ... ve-banden/

plaatje:
Afbeelding

Het geeft mij de kracht om de band over de velg te krijgen.
Door dit forum en wat andere forums gelezen te hebben kwam ik erachter dat een beetje zeepsop op de randen van van banden en flink hard oppompen weleens zou kunnen helpen
Let hier mee op! Bij te veel zeepsop en te lage bandenspanning kan de buitenband bij het remmen verdraaien tov de velg waardoor de binnenband bij het ventiel kapotgetrokken wordt.
Ik vind sommige drukken aan de hoge kant, zoals hier gepost.
Met 37mm (622) Panaracer Pasela's, totaalgewicht van fiets + berijder + bagage van tegen de 105kg gebruik ik ruim 3 bar voor en ruim 4 bar achter, en dat rijdt heerlijk, minder gaat ook.

Ergens op het internet is een tabel te zien van J.Heine t.a.v. bandenspanningen, waarbij wordt uitgegaan van 15% "tyre-drop". (zoekterm "Jan Heine tyre pressure chart")
Dat is een heel goede richtlijn, zo blijkt uit mijn ervaring. (ik pompte de banden vroeger harder op)
Inge1 schreef:
di 29 mei, 2018 07:08
Op verzoek http://www.wiggle.nl/x-tools-bandenzett ... ve-banden/

plaatje:
Afbeelding

Het geeft mij de kracht om de band over de velg te krijgen.
Bedankt! Weer wat geleerd.
Georg schreef:
di 29 mei, 2018 10:12
Ik vind sommige drukken aan de hoge kant, zoals hier gepost.
Met 37mm (622) Panaracer Pasela's, totaalgewicht van fiets + berijder + bagage van tegen de 105kg gebruik ik ruim 3 bar voor en ruim 4 bar achter, en dat rijdt heerlijk, minder gaat ook.

Ergens op het internet is een tabel te zien van J.Heine t.a.v. bandenspanningen, waarbij wordt uitgegaan van 15% "tyre-drop". (zoekterm "Jan Heine tyre pressure chart")
Dat is een heel goede richtlijn, zo blijkt uit mijn ervaring. (ik pompte de banden vroeger harder op)

Gelukkig zijn de drukken niet afhankelijk van wat wij er van vinden maar van de waardes die de fabrikant op geeft. Ik denk niet dat je voor een bepaalde maat band één spanning op papier kan zetten voor alle merken en versies daarvan.
Heine publiceert over het algemeen geen onzin. Vanzelfsprekend zijn er verschillen in de diverse banden van dezelfde maat, maar in het algemeen komen de bijbehorende drukken erg overeen.

Mijn opmerking is meer als tip bedoeld, vroeger pompte ik alles hard op onder het motto dat rolt lichter, (en strikt genomen is dat ook zo op vlakke weg) maar als je gaat kijken naar de rolweerstand bij verschillende drukken, dan verschillend die binnen bepaalde grenzen (bijvoorbeeld een 37mm band op 4 bar ipv op 5 bar) slechts weinig, dat gaat over 1 of 2 watt. Het comfortverschil tussen die drukken is echter enorm. Dat is ook wat Heine terecht beweert.

Uiteindelijk moet je ermee experimenteren, en dan kom je vanzelf op een bandenspanning die voor jou prettig is. Tussen de verschillende band(breedte)maten zit grofweg ruim een halve bar verschil. Dus van 28 naar 32 naar 37 en verder.
rockhopper schreef:
ma 28 mei, 2018 23:15
Inge1 schreef:
vr 25 mei, 2018 06:15
Daarom heb ik tegenwoordig een 3e handje in mijn stuurtas zitten - want mij lukt dat anders niet.
Ik begrijp dat het een hulpmiddel is, maar hoe ziet het eruit / hoe werkt het? Ik ben altijd nieuwsgierig naar handige dingen tijdens vervelende situaties.
Ik heb 3 fietsen met Almotion banden. Ik krijg ze er redelijk makkelijk opgelegd door de band goed in het midden van de veld te houden bij het opleggen. Binnenband niet te hard oppompen en rustig de band over de velgrand duwen waarbij ik de overige bandrand in het midden van de velg hou, dus over de spaakuiteinden en midden van het velglint heen. Ze creëer je optimale ruimte binnen je velg om de band over de velgrand te duwen.
Dat je stugge banden niet straffeloos of lagere druk kunt rijden dan soepele mag iedereen voor zich natuurlijk ondervinden, maar het kan je een bak geld schelen als je het effect weet. Ik denk namelijk dat halve volksstammen een nieuwe fiets (e-bike :shock: ) kopen omdat hun oude zo zwaar loopt, met als een van de voornaamste reden de stugge banden waar nauwelijks lucht in zit (ik heb meerdere malen geconstateerd dat mensen zeiden hun banden te hebben opgepompt, maar nog geen 2 bar in in 37-622 antilekbanden hadden terwijl hun lichaamsgewicht daar echt niet bij paste :oops: ) , naast de lege enorme big shoppers, verende zadelpennen, nauwelijks gebruikte verende voorvorken en alle andere zware spullen die aan de fiets hangen natuurlijk
Eric op de Fiets schreef:
wo 30 mei, 2018 09:50
Ik heb 3 fietsen met Almotion banden. Ik krijg ze er redelijk makkelijk opgelegd door de band goed in het midden van de velg te houden bij het opleggen.
Ik weet het Eric, ik heb het zelf vaak geadviseerd op dit forum. Als je, zoals ik op mijn huidige fiets, echter velgen hebt met een nogal vlak velgbed van binnen (Exal MX19, op zich heel goede) dan gaat het ineens echter heel anders met het opleggen van een band.
Het zou eigenlijk nuttig zijn om op voorhand te weten of een velg een verdiept velgbed heeft.
Eric - die truc ken ik - doe ik altijd maar... dan nog komt mijn kippenkracht om de hoek kijken. Met het extra handje lukt het altijd.
Georg schreef:
wo 30 mei, 2018 09:21
Heine publiceert over het algemeen geen onzin. Vanzelfsprekend zijn er verschillen in de diverse banden van dezelfde maat, maar in het algemeen komen de bijbehorende drukken erg overeen.

Mijn opmerking is meer als tip bedoeld, vroeger pompte ik alles hard op onder het motto dat rolt lichter, (en strikt genomen is dat ook zo op vlakke weg) maar als je gaat kijken naar de rolweerstand bij verschillende drukken, dan verschillend die binnen bepaalde grenzen (bijvoorbeeld een 37mm band op 4 bar ipv op 5 bar) slechts weinig, dat gaat over 1 of 2 watt. Het comfortverschil tussen die drukken is echter enorm. Dat is ook wat Heine terecht beweert.

Uiteindelijk moet je ermee experimenteren, en dan kom je vanzelf op een bandenspanning die voor jou prettig is. Tussen de verschillende band(breedte)maten zit grofweg ruim een halve bar verschil. Dus van 28 naar 32 naar 37 en verder.
Ik bedoelde ook niet dat jij of JH onzin schreef, maar dat het wel afhankelijk is van je band en karkas, zoals Leon hierboven ook al schreef.
nu ik er zo over nadenk, denk ik dat het veel uitmaakt wat voor fiets je rijdt. met lichte racefiets (stijf frame) zonder bagage of velomobiel (alle wielen geveerd en hoog gewicht en hoge snelheden) heb ik echt wel de overtuiging dat harde banden belangrijk zijn. zakt de druk onder de 6 bar dan gaat de fiets echt langzamer.
met een toer/stadsfiets heb ik het idee dat dat veel minder het geval is en er zeker een bar minder in moet. m'n voorvork is vrij slap en met hoge druk in de voorband gaat die snel stuiteren. met bagage en tassen aan je fiets is het hele systeem van vering/weerstand/verliezen ook weer anders.
Leon schreef:
wo 30 mei, 2018 09:50
Ik denk namelijk dat halve volksstammen een nieuwe fiets (e-bike :shock: ) kopen omdat hun oude zo zwaar loopt, met als een van de voornaamste reden de stugge banden waar nauwelijks lucht in zit (ik heb meerdere malen geconstateerd dat mensen zeiden hun banden te hebben opgepompt, maar nog geen 2 bar in in 37-622 antilekbanden hadden terwijl hun lichaamsgewicht daar echt niet bij paste :oops: ) ,
En ik zie vooral mensen die op knetterharde banden fietsen.. Blijkbaar weten forenzen juist te snel de weg naar de fietspomp te vinden? :lol:

Met name ebikes worden veel en veel te hard op gepompt (gebeurd al in de winkel, waarna mensen denken dat het zo hoort.
Nou Marathon plus op een zware ebike hoort gewoon 5 bar in...als je daar minder als 4 bar in hebt is zo de wang om zeep...
Shadow schreef:
do 31 mei, 2018 10:20
Nou Marathon plus op een zware ebike hoort gewoon 5 bar in...als je daar minder als 4 bar in hebt is zo de wang om zeep...
Ligt er wel aan wat je weegt en welke diktemaat band het is hé?

Maar oké, in veel reguliere verkrijgbare banden van breedte 37 mag maar 5 bar en dat is voor veel gewichtige fietsers met e-bike en grote booedschappentassen niet eens erg veel...
Iemand ervaring over de levensduur van lmotion?
Inmiddels 14,000km, achterband, forenzen, 700x40 ouder versie , niet tubeless versie maar wel als tubeless rijden. Inschatting – nog goed voor minstens 6,000km. Geen aan de kant met lekke band geweest. Wel 2 keer ijzer-draad prikken gekregen, maar de melk maakte de gatjes dicht. Voor de rest is al gezicht in deze draad. Ik gebruik de bandenspanning binnen de fabrikant aangevende warden.
Klein aanvoeling – Ik denk dat here wordt gezegd over de oude non-tubless band. Ik zou jullie teleurstellen. De nieuwe TL-easy is nog moelijker te monteren. Aan de positieve kant – De nieuwe TL-easy zitten rechter in de velg – geen band onevenheiden na montage.
---------------------------
Mij korte samenvatting - een goede midden weg band. Niet te stug maar ook niet suppel, redelijk goede grip op asfalt – niet de beste maar ook niet de slechtste. Boven gemiddeld scoort alleen in – lekbescherming en levensduur. Ook niet duur per km. 27Euro /20,000km
Leon schreef:
do 31 mei, 2018 10:35
Shadow schreef:
do 31 mei, 2018 10:20
Nou Marathon plus op een zware ebike hoort gewoon 5 bar in...als je daar minder als 4 bar in hebt is zo de wang om zeep...
Ligt er wel aan wat je weegt en welke diktemaat band het is hé?

Maar oké, in veel reguliere verkrijgbare banden van breedte 37 mag maar 5 bar en dat is voor veel gewichtige fietsers met e-bike en grote booedschappentassen niet eens erg veel...
Marathon plus is er tot 40mm dus dat lijkt me duidelijk en die mogen tot 6 bar...
Nu het toch over die drukken blijft gaan, een vraagje.
Omdat lagere druk tegenwoordig moet, heb ik het ook geprobeerd, vooral op de racefiets (23 en 25 mm banden).
Comfortabeler is het. Sneller? Daar merk ik niets van, en Vittoria Zaffiro's (25 mm) gaven me zelfs een heel duidelijke indruk trager te zijn bij lagere drukken.
Maar mijn vraag gaat hierover: als ik de druk op de achterband te ver onder de 7 bar liet zakken, leek die band minder stabiel. Als ik even wat krachtiger op de pedalen duwde, op een korte steile helling of zo, voelde ik dat ik de band indrukte en kreeg ik een vreemde, wat zwabberige sensatie, alsof de band niet alleen verticaal vervormde, maar ook horizontaal (van links naar rechts etc.). Hetzelfde bij snellere scherpe bochten. En zelfs op rechte stukken was er soms dat pompende effect wanneer ik bij hogere trapfrequenties harder op de pedalen ging (bijna alsof er soort resonantie optrad, heel vervelend).

Komen anderen hier iets gelijkaardigs tegen? Ik weeg 65 kg en heb niet bepaald de dijen van Marcel Kittel. Alles wat ik beschrijf gebeurde terwijl ik in het zadel zat.
derdekeer schreef:
do 31 mei, 2018 21:26
Nu het toch over die drukken blijft gaan, een vraagje.
Omdat lagere druk tegenwoordig moet,

Van wie? of bedoel je dat het een trend is?
Ik vind de bredere banden trend wel zinnig, maar de zachtere banden trend ben ik nog niet van overtuigd.
heb ik het ook geprobeerd, vooral op de racefiets (23 en 25 mm banden).
Comfortabeler is het. Sneller? Daar merk ik niets van, en Vittoria Zaffiro's (25 mm) gaven me zelfs een heel duidelijke indruk trager te zijn bij lagere drukken.
Maar mijn vraag gaat hierover: als ik de druk op de achterband te ver onder de 7 bar liet zakken, leek die band minder stabiel. Als ik even wat krachtiger op de pedalen duwde, op een korte steile helling of zo, voelde ik dat ik de band indrukte en kreeg ik een vreemde, wat zwabberige sensatie, alsof de band niet alleen verticaal vervormde, maar ook horizontaal (van links naar rechts etc.). Hetzelfde bij snellere scherpe bochten. En zelfs op rechte stukken was er soms dat pompende effect wanneer ik bij hogere trapfrequenties harder op de pedalen ging (bijna alsof er soort resonantie optrad, heel vervelend).
Die ervaring had ik idd ook met racebandjes (28mm) onder de 6 a 6,5 bar. Minder strak sturen. duidelijk minder strak de trapbeweging naar het asfalt, en trager. Verder heb ik ook meermaals een stootlek gehad door te weinig druk, zal onder de 6 bar zijn geweest. Daarom snap ik niet echt als ik lees dat mensen met maar 5 bar op racefietsbandjes rijden, of ze moeten nog lichter zijn dan ik (68kg)
Van wie? of bedoel je dat het een trend is?
Ja, dat bedoelde ik.
Die ervaring had ik idd ook met racebandjes (28mm) onder de 6 a 6,5 bar. Minder strak sturen. duidelijk minder strak de trapbeweging naar het asfalt, en trager.
Dank je, dan ben ik dus niet de enige.
Ik vind dat je over dat fenomeen merkwaardig weinig leest, maar misschien zoek ik niet genoeg.

Ik heb ook geëxperimenteerd met lagere drukken op mijn trekkingfiets, maar niet genoeg om er iets zinnigs over te zeggen (behalve dan dat Schwalbe Marathon plus allesbehalve lekker lijkt te lopen bij drukken onder 4 bar).

Heeft iemand gelijkaardige ervaringen op de trekkingfiets, ook die zwabberigheid, minder strak sturen etc.?
Dat zijn allemaal dingen die ik liever niet tegenkom tijdens een zwaar bepakte afdaling.