Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gebruikersverslag Schwalbe Marathon Almotion banden. - Forum Wereldfietser

Gebruikersverslag Schwalbe Marathon Almotion banden.

156 berichten
Hoi,

Ik denk dat het nu tijd wordt om mijn ervaringen te melden. Samenvatting: positief, niet spectaculair.

Ik heb nu op twee fietsen elke zo'n 1000 km op de Marathon Almotions gefietst. In beide gevallen gaat het om de maat 40-622, dus 28".

Beide fietsen zijn 21-speeed derailleurfietsen. De ene een Avaghon maatframe, kaal uitgevoerd als snelle tochtjesfiets, de andere is de Batavus Jakima die ik vorig jaar heb gerenoveerd, uitgevoerd met spatborden en verlichting.

De vorige banden waren in het ene geval Schwalbe Marathons standaard van het type van enkele jaren geleden, in het geval van de stadsfiets heb ik er de huidige Greeguard versies op gehad. Beiden in breedtemaat 37.

Ik pomp de achterband altijd op tot zo'n 80 à 90% van de maximale druk en de voorband tot 70%. Het totaalgewicht bedraagt in mijn geval 100 - 110 kilo.

Ervaringen, in vergelijk met de vorige banden:
* Rollen ze lichter op asfalt? Ja, ik meen dit te bespeuren, maar het verschil is toch wel klein.
* Rollen ze lichter op kasseien en de Maastrichtse kasseitjes uit Portugal? Ja, duidelijk!
* Zijn ze comfortabeler? Ja, ik meen duidelijk te bespeuren dat ik, met dezelfde druk in de band, op de kasseien in de stad nu niet meer extreem door elkaar geschud wordt maar gewoon flink.
* Liggen ze goed in de bocht? Daar meen ik toch wel een minpunt te bespeuren. Ik ben een paar keer bijna weggegleden. Misschien dat de banden nog een betere wegligging krijgen als er wat slijtage optreedt en het contactoppervlak met het wegdek breder wordt.
* Zijn ze gemakkelijk te monteren? Hoewel ik vrijwel geen ervaring had met het monteren van vouwbanden vond ik het toch wel meevallen. Je moet de rand na oppompen tot 0,5 bar gewoon even helemaal nalopen en wat corrigeren, maar dat doe ik altijd.
* Heb je lek gereden? Nee, maar dat zegt niet zo veel na 2x1000 km.
* Zie je al slijtage? Nee, dat zou bar zijn.
* Vind je ze duur? Best wel.

* Tot welke druk mogen ze worden opgepompt?
Dat is een leuke. Dat verschilt namelijk. Zie foto. Verder zijn er geen verschillen in de banden te zien. Voor beide fietsen heb ik ze bij Rose.nl besteld.


Afbeelding
Je kunt 80 psi het beste afronden tot 5.5 bar, maar dat Schwalbe zelf ook 6.0 bar aangeeft laat zien dat de bovengrens niet zo scherp is.

Comfort, dus demping van oneffenheden van het wegdek, is in de eerste plaats een kwestie van de druk: hoe lager de druk, hoe minder trillingen je voelt. Andere factoren, zoals het karkas, zijn van minder belang. Het omgekeerde geldt voor de rolweerstand: hoe lager de druk, hoe hoger de rolweerstand. Een gebruikersverslag zonder de druk te vermelden, zegt m.i. heel weinig.
math schreef:Een gebruikersverslag zonder de druk te vermelden, zegt m.i. heel weinig.
Zie de aanpassing van het bericht. Het is een vergelijkende test.

Ik denk overigens niet dat de Duitse ingenieurs bij Schwalbe hun berekeningen eerst utivoeren in psi's om ze dan om te rekenen naar bars. Op de bovenste band staat daarbij 85 psi.
Hoe dan ook, de vermelding is veranderd, wat bij mij suggereert dat ze het tamelijk serieus nemen.
Ik heb inmiddels 5000 km op de Almotions (50-622) en kan in grote lijnen instemmen met Leons observaties. De grip schat ik wel wat hoger in, maar dat is dan ook vooral in vergelijking met Big Apples in dezelfde maat. Maar dat zijn dan ook echte gladjakkers.
Van slijtage overigens geen spoor.
Hoe vergelijk je de rolweerstand met Big Apples?
Wim schreef:Hoe vergelijk je de rolweerstand met Big Apples?
Gelijk of iets minder. Zeker niet die 30% waar Gerrit Gaastra mee over van de toren blaasde.
http://www.bikeboosting.nl/picture/uploads/42.jpg

volgens deze tester kan je nooit op een objectieve manier banden testen

mario
supermario schreef:http://www.bikeboosting.nl/picture/uploads/42.jpg
volgens deze tester kan je nooit op een objectieve banden testen
mario
Wat zeg je eigenlijk: "..op een objectieve banden testen"? Klinkt krakkemikkerig of in elk geval onduidelijk wat je vraagt.
Niemand hier heeft het over objectief. Het zijn mijn (MIJN) indrukken. En die van Leon.
Ik heb het ook niet over jou, maar over de tester van die banden.

Mario
supermario schreef:Ik heb het ook niet over jou, maar over de tester van die banden.

Mario
Welke tester? Indien je iemand anders bedoelt (ik ben ook een, niet betaalde, tester), dan gebruik je toch een quote? Wel zo duidelijk!
[/quote]
Welke tester? Indien je iemand anders bedoelt (ik ben ook een, niet betaalde, tester), dan gebruik je toch een quote? Wel zo duidelijk![/quote]

http://www.bikeboosting.nl/picture/uploads/42.jpg

Ik denk dat Mario het linkje hierboven bedoelt.
Leon schreef:
math schreef:Een gebruikersverslag zonder de druk te vermelden, zegt m.i. heel weinig.
Zie de aanpassing van het bericht. Het is een vergelijkende test.

Ik denk overigens niet dat de Duitse ingenieurs bij Schwalbe hun berekeningen eerst utivoeren in psi's om ze dan om te rekenen naar bars. Op de bovenste band staat daarbij 85 psi.
Hoe dan ook, de vermelding is veranderd, wat bij mij suggereert dat ze het tamelijk serieus nemen.
Over welke band is de review
1 Almotion old model
2. Almotion old model Tubeless
of
3. Almotion model 2016 - hij is alleen tubeless maar niet gelijk op #2
miro schreef:Over welke band is de review
1 Almotion old model
2. Almotion old model Tubeless
of
3. Almotion model 2016 - hij is alleen tubeless maar niet gelijk op #2
Geen idee. Interessant. Kun je even aangeven hoe ik dat aan de band zie?
Leon schreef:
miro schreef:Over welke band is de review
1 Almotion old model
2. Almotion old model Tubeless
of
3. Almotion model 2016 - hij is alleen tubeless maar niet gelijk op #2
Geen idee. Interessant. Kun je even aangeven hoe ik dat aan de band zie?
De eenige verschil wat ik weet van schwalbe is -
gewicht schwalbe old 622x40/1.5x28- 610g. Geen idee over aangegeven druk
old tubeless- 760g
2016 model tubeless 655g en aangegeven druk is 3.50 - 5.50 Bar (50 - 80 psi)
sjefke schreef:
supermario schreef:Ik heb het ook niet over jou, maar over de tester van die banden.

Mario
Welke tester? Indien je iemand anders bedoelt (ik ben ook een, niet betaalde, tester), dan gebruik je toch een quote? Wel zo duidelijk!
Ik vatte het op als respons op de 30% minder rolweerstand beschreven door Gerrit Gaastra.



Voor wat betreft het weg glijden in de bochten. Doorgaans is mijn gevoel op de racefiets dat het naarmate slijtage vordert het contact oppervlakte in de bochten juist afneemt. De banden worden wat meer vierkant. En een deel van het contact oppervlakte lijkt daarmee juist weg te vallen. Zeker onder gladde omstandigheden vind ik persoonlijk nieuwe banden daar dan ook fijner dan ingesleten banden.

Op de trekkingfiets kan ik het niet goed vergelijken, ik fiets daar zelf op de marathon mondials. Daar zit dusdanig veel profiel op dat ik nog geen situatie ben tegengekomen waarin ik op de weg grip dreigde te verliezen. Stevig vriezen doet het hier in het westen nagenoeg nooit, dus heb het nog niet kunnen testen met lagen ijs op de weg.

En met eveneens profiel aan de randen van de mondials vergaat dat eigenlijk vrijwel niet met gebruik van de band. De almotions hebben dat toch beduidend minder zo op de foto's afgaande.
Heeft Gaastra ooit nog eens zijn uitspraak over 30% minder rolweerstand verder toegelicht?
miro schreef:
Leon schreef:
miro schreef:Over welke band is de review
1 Almotion old model
2. Almotion old model Tubeless
of
3. Almotion model 2016 - hij is alleen tubeless maar niet gelijk op #2
Geen idee. Interessant. Kun je even aangeven hoe ik dat aan de band zie?
De eenige verschil wat ik weet van schwalbe is -
gewicht schwalbe old 622x40/1.5x28- 610g. Geen idee over aangegeven druk
old tubeless- 760g
2016 model tubeless 655g en aangegeven druk is 3.50 - 5.50 Bar (50 - 80 psi)
610 versus 655, dat zou mijn keukenweegschaal net moeten kunnen weergeven. Als ik er aan denk de volgende keer dat er een band afgaat dan meld ik me.
Inmiddels rij ik 500km met de oude liteskin/non tubeless versie van Almotion 40x622. Daarvoor meerdere Marathons, een keer Plus, paar Racers draad en een keer EVOs. Mij laste set is marathon Supreme 2016 4000km+ nog is uitlekkende conditie.

1. Mij conclusie in een zin – Uitstekende all arround band
2. Mij conclusie in een woord – All-motion.
3. Wat langere beschrijving. – het is een eend band – kan vligen lopen en zwemmen maar is nergens goed van. Op asfalt is niet zo goed als een Supreme, op drooge offrond is niet zo goed als een MTB Racing Ralph, op modder is niet zo goed als een MTB Nobby Nic. Kwa duurzaamheid en lekbestendigheid kan ik nog niks zeggen
- Ik deel hetzelfde ervaring als Leon. Over de grip in bocht ik hetzlde ervaring tov greenguard . Enn marathon green guard heeft heel slechte grip bij rechtrijden en goed/uitstekend grip in bocht, terwijl dat Almotion is overall goed /nergens uitstekend nergens slecht/. Kortom het best zwemmende eind Bijv probeer met een marathon greenguard op een natte/koude kasseien rijden – dat glijdt en trilt naar alle kanten maar is redelijk goed in de bochten, terwijl dat Almotion is overal goed.
Kan Iemand iets zeggen over duurzamheid van het band?

Mij ervaing van een exemplaar Almoition oude model non tubelesss - omgezet naar tublesss
7000km 95% forzen
- dit is my beste tubeless band die ik heb ooit gehad - houdt de lucht langsts
- geen lekke band gehad. Een keer scherpe glass uitgehaald. Wat tubeless melk kwam uit
- slijtage
- Marthon green guard en Marathon plus zijn duidlijke winner in dit categorie
- vergelijkbaar met Supereme nieuwe model
- better dan Vittoria hyperm Marathon racer Performace en EVO modelen

Wat zijn ervaringen van andere leden?
Ik vermoed dat je een van de weinigen bent die dit model tubeless rijdt, miro. Ik lees er hier nooit wat over, van iemand. Rij je hem dus ook echt zonder binnenband, op een tubeless(ready) velg? Welk tape, ventiel, velg, latex...?