Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gebruikersverslag Schwalbe Marathon Almotion banden. - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

Gebruikersverslag Schwalbe Marathon Almotion banden.

156 berichten
"Kan iemand de antwoord op mij vraag geven? Geeft iemand meer dan 15,000km met een Almotion gereden?"
Ja ik. Na de big Apple is deze nog comfortabeler. Nu drie maanden op pad met nieuwe Almotions. Ik krijg de achterband niet mooi in de achtervelg. Bij twee andere Almotions op andere fietsen hetzelfde probleem gezien. Oppompen tot naar de 6 bar verminderd het probleem iets. Straks maar eens langs bij de fietsenmaker.
Nog geen 15000km. Mijn Almotion achterband komt nu in de buurt van 9000. Afgaand op het resterend profiel kunnen er nog wel een paar duizend kilometer bij.

Ik sluit me aan bij Reinder: ook mijn Almotion is niet helemaal mooi rond op de veld te krijgen. Tot nu toe heb ik dat niet kunnen verhelpen. Het lijkt er op dat het tubelessventiel tegen de hieldraden drukt waardoor de band ter hoogte van het ventiel niet helemaal onder in het velgbed ligt. Mogelijk heb ik daar last van omdat ik relatief smalle velgen heb.
Ik heb inmiddels bijna 3000 km een Almotion 55-559 om het achterwiel liggen. Om het voorwiel ligt nu een wat oudere Big Apple. Tijdens de 2000 km lange tocht die we dit voorjaar door de Balkan maakten, hadden we Marathon XR banden op de voorwielen, om met die wielen wat meer grip op slechte wegen te hebben, en Almotions op de achterwielen, om daar wat minder rolweerstand en meer comfort te hebben. Door deze bandenmix kan ik het rijgedrag van de Almotions dus niet goed beoordelen. Tot nu toe hebben eenmaal een lekke Almotion gehad, veroorzaakt door een doorn.

Ook mij is het niet gelukt om de Almotions netjes om de velg te krijgen. Vooral na het repareren van het lek zit de band zo asymetrisch op de velg, dat iemand die achter mij fietst, de indruk kan krijgen dat er een slag in mijn achterwiel zit. Dat is voor mij een ernstig euvel van de Almotion, naast het hoge gewicht en de forse prijs van deze band.
Dat banden niet netjes rond zijn is een probleem dat je eerlijk gezegd bij veel Schwalbe banden ziet.
Volgens mij is het niet echt een kwestie van niet rond zijn van de band, maar van het net-een-fractie-te-klein zijn van de band. Misschien is dat wel nodig om tubeless te kunnen rijden?

Mij is het ook niet gelukt om de vouwversie van de 50-622 almotions fatsoenlijk rond op de velg te krijgen. Er is altijd wel ergens een plek waar de band niet tegen de velgrand schiet. Ik heb alle tips van dit forum toegepast, zoals met zeepsop werken, flink op druk zetten en de band steeds een beetje harder pompen en hem ondertussen handmatig in de velgrand te "kneden". Dit alles zonder resultaat. Uiteindelijk kwam ik op het ultieme idee om glijmiddel te gebruiken. Immers wat glijdt er beter dan dat? Daarvan hadden we nog een aangebroken tube liggen :oops:. Maar zelfs dat heeft er niet toe geleid dat de band op alle plekken goed rond tegen de velgrand kwam te zitten. Toen heb ik het maar opgegeven om ze goed rond op de velg te krijgen, en we rijden maar gewoon "niet-rond" rond met deze banden.
Met de draadversie van dezelfde maat hebben we dat probleem trouwens niet. Die zitten mooi rond op dezelfde type velg.

Pieter
Dit probleem heb ik ook met recente Marathon Plussen gehad. De band lijkt gewoon niet recht van vorm te zijn, want wat je ook probeert, bobbelvrij op de velg krijg je ze niet.
Ik was te laat met deze diagnose, ik had ze er al 1000km op zitten. Ik rij ze nu maar op. De volgende keer bij zoiets stuur ik de banden terug voor garantie. Het lijkt me toch niet acceptabel om met een hobbel in de band te moeten rijden, eigenlijk is het best irritant, het trilt altijd, ook op goed asfalt.
Met olijfolie lukte het ook niet☹️
In snelle afdalingen op asfalt heb ik behoefte aan een niergordel.
Ik ga terug na onze reis van vier maanden naar de FM en verwacht een degelijke oplossing van Schwalbe.
Met dingen als olijfolie/vaseline zou ik oppassen, het kan best dat de band er zelf (langzaam) in oplost. Ik zou het bij zeepsop houden.
Een beetje oplossen van het rubber is nog niet eens zo'n gekke oplossing. :wink: De rand past net niet bij het ventiel langs in de velg.
Ik duw dit topic even naar boven.

Heb wat zitten rondlezen over deze band, en het blijkt dat er een nieuwe versie is uitgekomen in 2019/2020.

Heeft iemand die al gebruikt?
Ik zou dit willen gebruiken op mijn ebike voor overwegend straatgebruik, maar ook een gravelpad of een veldweg.

Het spreekt me aan dat deze band comfortabel is (50mm), licht loopt en een aanvaardbare grip op onverharde paden.
Ik gebruik nu sedert begin dit jaar de 2019 versie. De fitting van de band is nu duidelijk verbetert. Bij montage plopten de 4 banden er in een keer (wel met montage zeepzop) mooi in de velg zonder gewrik en ander gedoe. Het enige minpunt van deze band is wat mij betreft dan ook verholpen .

De vorige versie heeft het bij onze 2 fietsen haast 20000 km uitgehouden. met 1 keer een lekke band. De beperking van de levensduur zit hem dan ook meer in het op termijn uitdrogen(UV) van het rubber dan in de slijtage. Ik blijf het wereldbanden vinden vooral door de combinatie levensduur en goede lekbestendigheid met daarnaast een goede grip door zacht rubber op de zijkanten en wat harder rubber op het loopvlak.
Ze zijn wel duur maar dan heb je ook wat......

Ben
ben huve schreef:
ma 28 sep, 2020 11:48
Ik gebruik nu sedert begin dit jaar de 2019 versie. De fitting van de band is nu duidelijk verbetert. Bij montage plopten de 4 banden er in een keer (wel met montage zeepzop) mooi in de velg zonder gewrik en ander gedoe. Het enige minpunt van deze band is wat mij betreft dan ook verholpen .

De vorige versie heeft het bij onze 2 fietsen haast 20000 km uitgehouden. met 1 keer een lekke band. De beperking van de levensduur zit hem dan ook meer in het op termijn uitdrogen(UV) van het rubber dan in de slijtage. Ik blijf het wereldbanden vinden vooral door de combinatie levensduur en goede lekbestendigheid met daarnaast een goede grip door zacht rubber op de zijkanten en wat harder rubber op het loopvlak.
Ze zijn wel duur maar dan heb je ook wat......

Ben
Dank U voor de reactie, hoe vind jij ze rijden op een gravel of schelpenpad?
ben huve schreef:
ma 28 sep, 2020 11:48
Ik gebruik nu sedert begin dit jaar de 2019 versie. De fitting van de band is nu duidelijk verbetert. Bij montage plopten de 4 banden er in een keer (wel met montage zeepzop) mooi in de velg zonder gewrik en ander gedoe.

Ben
Ben, zijn die nieuwe banden vouwbanden?
Ronald van der Perk schreef:
ma 28 sep, 2020 17:36
ben huve schreef:
ma 28 sep, 2020 11:48
Ik gebruik nu sedert begin dit jaar de 2019 versie. De fitting van de band is nu duidelijk verbetert. Bij montage plopten de 4 banden er in een keer (wel met montage zeepzop) mooi in de velg zonder gewrik en ander gedoe.

Ben
Ben, zijn die nieuwe banden vouwbanden?
Ja, de Almotion bestaat enkel als vouwband.
@Blackbeld:
Ik vind ze redelijk rijden op gravel/schelpen, maar het profiel is natuurlijk niet ontworpen voor alleen onverhard. het is een all-round band met een lichte voorkeur voor verhard. Ik rijd ongeveer 60/40 % verhard/onverhard.

Ben
ben huve schreef:
di 29 sep, 2020 13:08
@Blackbeld:
Ik vind ze redelijk rijden op gravel/schelpen, maar het profiel is natuurlijk niet ontworpen voor alleen onverhard. het is een all-round band met een lichte voorkeur voor verhard. Ik rijd ongeveer 60/40 % verhard/onverhard.

Ben
Ik denk dat het bij mij rond de 80/20 zal zijn. Maar als je op die 20% echt last hebt met wegschuiven en onstabiel gedrag, dan is de fun er ook af.
Ik zoek dan ook zeker geen MTB band, want die maken veel lawaai op de weg, slijten snel en rollen niet licht.

Ik denk dat die Almotion goed bij mijn wensen gaat aansluiten.
Blackbelt schreef:
di 29 sep, 2020 14:49
Ik zoek dan ook zeker geen MTB band, want die maken veel lawaai op de weg, slijten snel en rollen niet licht.
De ene MTB band is de ander niet. Je stelt het te stellig. Daarnaast klopt hetgeen je stellig in bent wellicht niet.

Hoogstwaarschijnlijk is de almotion een uitstekende band voor je hoor. Koop zo'n ding en ga lekker rijden. Een Hurricane zou ook een uitstekende optie kunnen zijn (MTB band). Thunder Burt wellicht ook prima (MTB band). Dat zijn alleen nog maar Schwalbe opties.
kwootje schreef:
vr 17 aug, 2018 19:08
..... Uiteindelijk kwam ik op het ultieme idee om glijmiddel te gebruiken. Immers wat glijdt er beter dan dat? ...
In bovenstaande reacties wordt nauwelijks een verband gelegd tussen band en velg.

Ik heb ook een stel weerbarstige banden (Conti Ultra Gator Skin van 28mm).
Op de ene velg vallen ze goed. Op de andere niet.

Om hem goed op de velg te krijgen heb ik eens wat glijmiddel voor banden bij een landbouwmechanisatiebedrijf gehaald.
Geen huis tuin en keukenmiddeltje. En al helemaal niet biologisch. Maar het werkt als een speer.
Soms vraag ik me af waar de angst voor schelpen of gravel vandaan komt. Naar mijn ervaring kan je die eigenlijk altijd wel prima aan met een standaard band voor tour/asfalt, hooguit niet te smal en niet te hoge druk. Je rijdt volgens mij ook nog eens minder snel lek op gravel/schelpen dan op asfalt, door de zachtere ondergrond. Ik zou er in ieder geval zeker geen onnodig zware/robuuste band voor monteren, en grof MTB profiel is alleen nuttig bij modder of sneeuw.
bast1aan schreef:
di 29 sep, 2020 21:47
Soms vraag ik me af waar de angst voor schelpen of gravel vandaan komt. Naar mijn ervaring kan je die eigenlijk altijd wel prima aan met een standaard band voor tour/asfalt, hooguit niet te smal en niet te hoge druk. Je rijdt volgens mij ook nog eens minder snel lek op gravel/schelpen dan op asfalt, door de zachtere ondergrond. Ik zou er in ieder geval zeker geen onnodig zware/robuuste band voor monteren, en grof MTB profiel is alleen nuttig bij modder of sneeuw.
Ik heb daar geen angst voor, maar de banden waar ik nu op rij zijn eerder slicks met hier een daar een ondiep groefje er in.
Geen probleem op de weg, en ook niet op een beetje gravel, maar gisteren op een veldweg schoof ik continu weg. Dan heb je toch een paar groefjes nodig....