Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gebruikersverslag Schwalbe Marathon Almotion banden. - Pagina 8 - Forum Wereldfietser

Gebruikersverslag Schwalbe Marathon Almotion banden.

156 berichten
tndmbkr schreef:
di 29 sep, 2020 20:15
kwootje schreef:
vr 17 aug, 2018 19:08
..... Uiteindelijk kwam ik op het ultieme idee om glijmiddel te gebruiken. Immers wat glijdt er beter dan dat? ...
In bovenstaande reacties wordt nauwelijks een verband gelegd tussen band en velg.

Ik heb ook een stel weerbarstige banden (Conti Ultra Gator Skin van 28mm).
Op de ene velg vallen ze goed. Op de andere niet.

Om hem goed op de velg te krijgen heb ik eens wat glijmiddel voor banden bij een landbouwmechanisatiebedrijf gehaald.
Geen huis tuin en keukenmiddeltje. En al helemaal niet biologisch. Maar het werkt als een speer.
Beetje reuzel gebruiken?
Shadow schreef:
vr 02 okt, 2020 06:21
tndmbkr schreef:
di 29 sep, 2020 20:15
kwootje schreef:
vr 17 aug, 2018 19:08
..... Uiteindelijk kwam ik op het ultieme idee om glijmiddel te gebruiken. Immers wat glijdt er beter dan dat? ...
In bovenstaande reacties wordt nauwelijks een verband gelegd tussen band en velg.

Ik heb ook een stel weerbarstige banden (Conti Ultra Gator Skin van 28mm).
Op de ene velg vallen ze goed. Op de andere niet.

Om hem goed op de velg te krijgen heb ik eens wat glijmiddel voor banden bij een landbouwmechanisatiebedrijf gehaald.
Geen huis tuin en keukenmiddeltje. En al helemaal niet biologisch. Maar het werkt als een speer.
Beetje reuzel gebruiken?
Met Dreft moet dat toch ook lukken, of gewoon eens inwrijven met een blokje zeep.
Reuzel is niet vegetarisch. :lol: En als het hard wordt, dan wordt het een plakkerig boeltje.
Blackbelt schreef:
vr 02 okt, 2020 08:42
Met Dreft moet dat toch ook lukken, ...
Ik kan je een geheim verklappen: met afwasmiddel van een huismerk lukt het ook 💡
Hier net het vorig model Almotion 40-622 vouwband op het voorwiel gemonteerd (Andra 30 velg), dat ging feilloos. Zoals hier ook in eerdere posts beschreven werd, lijkt de band wel niet perfect rond.

Achteraan tot volle tevredenheid al een tijdje een Marathon GT Tour. Tot nu toe heb ik al Racers gehad (licht, maar sleten snel) een meerdere paartjes Almotions. Ik ben groter/zwaarder dan gemiddeld (120), maar fiets doorgaans met weinig bagage. Tegen 20-25 km/u gemiddeld. 98 % op verharde wegen en fietspad, soms op steenslag. Naar Nederlandse normen zijn de wegen en fietspaden hier in België vermoedelijk wel eerder MTB- pistes. 😁
Ik rijd al jarenlang met Marathon Racers, minstens 5.000 km, daarna vervang ik ze en rijdt de oude op op een stadsfiets. Daar komen ze aan hun eind omdat ik ze daar niet zo goed op spanning houd waardoor de wangen uiteindelijk kapot gaan. Ik vind het eeuwig jammer dat de vouwbanden uit de productie zijn en dat de maximale maat 40 mm is.
WouterV schreef:
za 03 okt, 2020 13:11
Hier net het vorig model Almotion 40-622 vouwband op het voorwiel gemonteerd (Andra 30 velg), dat ging feilloos. Zoals hier ook in eerdere posts beschreven werd, lijkt de band wel niet perfect rond.

Achteraan tot volle tevredenheid al een tijdje een Marathon GT Tour. Tot nu toe heb ik al Racers gehad (licht, maar sleten snel) een meerdere paartjes Almotions. Ik ben groter/zwaarder dan gemiddeld (120), maar fiets doorgaans met weinig bagage. Tegen 20-25 km/u gemiddeld. 98 % op verharde wegen en fietspad, soms op steenslag. Naar Nederlandse normen zijn de wegen en fietspaden hier in België vermoedelijk wel eerder MTB- pistes. 😁
Tja, daarom wil ik de Almotions :-)
Ze zijn ondertussen besteld, ik heb dreft in overvloed, dus ze zullen wel gemonteerd geraken.

De kwaliteit van de fietspaden kan zeer verschillen. In mijn gemeente vind ik ze echt goed, maar 2 gemeentes verder is het drama. Daar liggen veel fietspaden in klinkers die dan een paar keer opgebroken worden en slecht herlegd...
Blackbelt schreef:
wo 30 sep, 2020 09:17
bast1aan schreef:
di 29 sep, 2020 21:47
Soms vraag ik me af waar de angst voor schelpen of gravel vandaan komt. Naar mijn ervaring kan je die eigenlijk altijd wel prima aan met een standaard band voor tour/asfalt, hooguit niet te smal en niet te hoge druk. Je rijdt volgens mij ook nog eens minder snel lek op gravel/schelpen dan op asfalt, door de zachtere ondergrond. Ik zou er in ieder geval zeker geen onnodig zware/robuuste band voor monteren, en grof MTB profiel is alleen nuttig bij modder of sneeuw.
Ik heb daar geen angst voor, maar de banden waar ik nu op rij zijn eerder slicks met hier een daar een ondiep groefje er in.
Geen probleem op de weg, en ook niet op een beetje gravel, maar gisteren op een veldweg schoof ik continu weg. Dan heb je toch een paar groefjes nodig....
Ze gaan op geen enkele ondergrond lek. De band geeft nauwelijks zijwaartse grip, dus je kan hem niet een bocht met gruis of zand in ‘hoeken’. Dat profiel helpt niet zoveel. Rechtdoor gaat juist weer erg goed.
Welke soort band zou dan wel meer zijdelingse grip hebben? Nu heb ik amper MTB ervaring, wel vele kilometers onverhard gereden met name op scandinavische gravelwegen. Voor zijdelingse grip op zulke wegen is vooral fijn als de band wat breder is en minder druk heeft, 42mm Marathon Supreme (met ook amper profiel) op 4,5 bar doet het veel beter dan bijvoorbeeld een standaard 35mm Marathon (met profiel) of Kojak (zonder profiel) op 5,5 bar.

Sommige mensen lijken van mening te zijn dat je een lekbestendigere band nodig hebt als je veel onverhard rijdt, ik zou zelf zeggen het tegenovergestelde, vandaar dat ik het noem.
groverr schreef:
wo 07 okt, 2020 09:18
Blackbelt schreef:
wo 30 sep, 2020 09:17
bast1aan schreef:
di 29 sep, 2020 21:47
Soms vraag ik me af waar de angst voor schelpen of gravel vandaan komt. Naar mijn ervaring kan je die eigenlijk altijd wel prima aan met een standaard band voor tour/asfalt, hooguit niet te smal en niet te hoge druk. Je rijdt volgens mij ook nog eens minder snel lek op gravel/schelpen dan op asfalt, door de zachtere ondergrond. Ik zou er in ieder geval zeker geen onnodig zware/robuuste band voor monteren, en grof MTB profiel is alleen nuttig bij modder of sneeuw.
Ik heb daar geen angst voor, maar de banden waar ik nu op rij zijn eerder slicks met hier een daar een ondiep groefje er in.
Geen probleem op de weg, en ook niet op een beetje gravel, maar gisteren op een veldweg schoof ik continu weg. Dan heb je toch een paar groefjes nodig....
Ze gaan op geen enkele ondergrond lek. De band geeft nauwelijks zijwaartse grip, dus je kan hem niet een bocht met gruis of zand in ‘hoeken’. Dat profiel helpt niet zoveel. Rechtdoor gaat juist weer erg goed.
Wat bedoel je hier nu mee?
bast1aan schreef:
do 08 okt, 2020 15:16
Welke soort band zou dan wel meer zijdelingse grip hebben? Nu heb ik amper MTB ervaring, wel vele kilometers onverhard gereden met name op scandinavische gravelwegen. Voor zijdelingse grip op zulke wegen is vooral fijn als de band wat breder is en minder druk heeft, 42mm Marathon Supreme (met ook amper profiel) op 4,5 bar doet het veel beter dan bijvoorbeeld een standaard 35mm Marathon (met profiel) of Kojak (zonder profiel) op 5,5 bar.

Sommige mensen lijken van mening te zijn dat je een lekbestendigere band nodig hebt als je veel onverhard rijdt, ik zou zelf zeggen het tegenovergestelde, vandaar dat ik het noem.
Ik rij nu ruim een jaar op de wtb riddler 45mm. Zeer tevreden over qua grip. Rolt op asfalt ook prima met iets hogere druk. Ze slijten dan wel als een malle.
Ah ja. Maar dat is dan meer iets voor de gravelracer of een reisbestemming met veel off-road. Ik zou zoiets denk ik niet willen voor lange fietsreizen door Europa die toch grotendeels over verhard gaan.
Mijn Almotions 50-622 liggen er op.
Eerste km mee gereden, en heel positief. Rolt een pak lichter, en voelt enorm stabiel. Ook comfort is een stuk beter.
Montage was simpel zonder speciale hulpmiddeltjes, en de band past net binnen de spatborden. Een 55mm was te breed geweest.
Mijn Almotions 50-622 liggen er op
Is dit de V-guard (660 gram) of Microskin-uitvoering (835 gram) en is het verschil in rolweerstand en lekbescherming meetbaar?
Bert van Sprang schreef:
za 10 okt, 2020 11:44
Mijn Almotions 50-622 liggen er op
Is dit de V-guard (660 gram) of Microskin-uitvoering (835 gram) en is het verschil in rolweerstand en lekbescherming meetbaar?
Het is de V-Guard.
De microskin heb ik niet, en ik kan dus niet vergelijken.
De banden voelen licht aan, maar heb ze niet gewogen. Ik geloof wel dat ze maar 660g wegen.
Het loopvlak is zeker niet extra dik, en de zijwanden voelen echt soepel aan.

In elk geval, ik heb ook ervaren hoe makkelijk het is om mijn wielen te demonteren. Een lekke band wordt een stuk makkelijker, en in plaats van die onbetrouwbare Gaadi deelbare band gaat er nu een gewone binnenband van goede kwaliteit mee op de dagtripjes. (En een sleutel van 15mm).
Nu ook de eerste rit van 10 km gedaan. Dikke meevaller.
Op asfalt zingen ze een beetje, maar dat wordt nooit storend. Gravel rijdt vrijwel zo vlot als ruw asfalt, en het is heel duidelijk dat ze licht lopen.
Met mijn ebike heb ik veel minder het gevoel tegen een muur te rijden als ik boven de 25 ga.
De motor helpt me te versnellen tot 25, en met dezelfde kracht loopt mijn snelheid nog een paar km/h op. Vlak en met zijwind rijnik zeker 2-3 km/h sneller.

Het enige wat ik niet begrijp is waarom deze band merkelijk duurder is dan de andere Schwalbe Marathons.
Blackbelt schreef:
za 10 okt, 2020 15:07
Het enige wat ik niet begrijp is waarom deze band merkelijk duurder is dan de andere Schwalbe Marathons.
Omdat ze ook aanmerkelijk beter zijn in vele opzichten.